Tjäna pengar på CSN i sparkonto?

Permalänk
Medlem

Tjäna pengar på CSN i sparkonto?

Hej, jag har två frågor angående CSN lån och om man kan tjäna pengar på detta?
1: Är det lagligt att ta ut CSN lån och lägga in allt på ett sparkonto?
2: Räntan på CSN år 2017 är 0,34 procent. Vilken ränta på sparkontot är den lägsta som krävs för att jag ska gå +- 0 med tanke på att man skattar på sparräntan. Det behövs inte inräknas avgifterna på att ha pengarna på kontot.

Permalänk
Medlem

Ska man vara jättepetig så tillkommer ju faktiskt administrativ avgift på 150kr också.

Visa signatur

Intel i5 13600K- RTX 3060 - 32 GB Corsair Vengeance 3000 MHz DDR4

Permalänk
Medlem

Ja du kan spara CSN-bidraget. Sätt det i en fond eller på ett sparkonto. Om du behöver pengarna till något annat efter dina studier tex en bil eller en bostad så har du ett lån till bra ränta.

Permalänk
Medlem

Pluggar du så du är berättigad till CSN-lån? Isf kan du nyttja dem precis hur du vill så nej, det är inte olagligt.

Störst vinst, men med viss risk, tror jag är att sätta in det på ett konto likt dessa: www.4spar.se
Insättningsgarantin gäller inte.

Max belopp 50" dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SexMachine:

Ja du kan spara CSN-bidraget. Sätt det i en fond eller på ett sparkonto. Om du behöver pengarna till något annat efter dina studier tex en bil eller en bostad så har du ett lån till bra ränta.

Ja det var lite det som var tanken. Man får ta tillfället i akt när man har möjlighet att ta del av ett sådant förmånligt lån.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Panzerfister:

Pluggar du så du är berättigad till CSN-lån? Isf kan du nyttja dem precis hur du vill så nej, det är inte olagligt.

Störst vinst, men med viss risk, tror jag är att sätta in det på ett konto likt dessa: www.4spar.se
Insättningsgarantin gäller inte.

Max belopp 50" dock.

Ja jag studerar, jag ville bara vara säker att det inte var olagligt då man "utnyttjar" lånet till något annat än studier.
Vad menar du med "viss risk"? Kan man förlora pengarna?
Maxbelopp på 50k är inte jättemycket, jag kanske får öppna upp två konton per år haha

Permalänk
Medlem
Skrivet av Surpuppa:

Ja jag studerar, jag ville bara vara säker att det inte var olagligt då man "utnyttjar" lånet till något annat än studier.
Vad menar du med "viss risk"? Kan man förlora pengarna?
Maxbelopp på 50k är inte jättemycket, jag kanske får öppna upp två konton per år haha

Ja en sådan risk finns, kontoformen kallas inlåningskonto och enkelt sammanfattat (vilket är allt jag kan ) så lånar du ut pengarna till företaget som sedan tjänar pengar på dem och du får ränta på dina utlånade pengar. Skulle företaget gå i konkurs så är dina pengar förlorade. 4spar använder vad jag förstått dina pengar till att finansiera sms-lån och liknande, en vad det verkar tämligen lukrativ bransch.

Du kan bara ha 50" sparat per sådant företag, så även om du har flera konton hos dem så kan du bara ha 50" på dem tillsammans. Det du kan göra är att öppna ytterligare konton hos ett annat företag som också tillhandahåller inlåningskonton.

För nått år sen hade jag ett antal sådana, var aldrig några bekymmer och lättförtjänta pengar.

Men som sagt, risken finns där.

Permalänk
Medlem

Verkar inte vara helt ovanligt med folk som tar ut lånet och investerar i aktier/fonder.
Månadssparande i några väl valde gör ju risken låg med.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Surpuppa:

Hej, jag har två frågor angående CSN lån och om man kan tjäna pengar på detta?
1: Är det lagligt att ta ut CSN lån och lägga in allt på ett sparkonto?
2: Räntan på CSN år 2017 är 0,34 procent. Vilken ränta på sparkontot är den lägsta som krävs för att jag ska gå +- 0 med tanke på att man skattar på sparräntan. Det behövs inte inräknas avgifterna på att ha pengarna på kontot.

Självfallet går det. CSN lån får du göra vad du vill med även om det är att rekommendera att du lägger pengar först på räkningar och annat.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

Som alla andra säger går det absolut.

Jag gör detta själv sedan början av mina studier. Investerar i aktier och fonder, och även om det inte är säkert att det du tjänar in kommer överstiga CSN:s ränta tycker jag att det är värt det för att deras lån är så billiga jämfört med många andra. Staplar mina pengar på hög och tänker använda dem till framtida bostad, så att jag slipper dyrare bolån.

Permalänk
Medlem

Om en bank med statlig insättningsgaranti ger upp mot 0,7% ränta (senast jag kollade) så skulle jag ta det försiktigt om en bank erbjöd 7%. De finns ju en möjlighet att de lånar ut pengar till de som storbankerna tackat nej till. Hur påverkar det isf din risk som investerare?

Personligen skulle jag aldrig råda någon att investera med lånade pengar. Dock finns det ju potential att tjäna pengar på det.

Jag skulle rekommendera dig att lyssna på lite börspoddar om du vill lära dig lite mer om aktier och investeringar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Ingen bryr sig vad du använder dina CSN pengar till.
CSN bryr sig bara om dina studieresultat, klarar du dom, fortsätt låna pengar, inte mer än så.

Vet inte hur du lever dock utan csn lån om du studerar. Antar du jobbar en jäkla massa eller bor gratis hemma osv.

Permalänk
Medlem

Det är väl en liten risk att investera lånade pengar, men samtidigt är det väl inte smartare att köpa öl på nationerna och Billys pizzor för lånet...

Jag tänkte vara duktig och betala tillbaks studielånet så fort som möjligt för att bli skuldfri. Men sedan räknade jag på det och kom fram till att jag i nästan alla lägen tjänar på att betala av så lite som möjligt då även en minimal ränta på ett vanligt sparkonto kompenserar för CSNs mikroskopiska ränta på lånet. Förstår inte hur folk i Sverige kan sitta och säga att det inte finns några "möjligheter" när vi har så fördelaktiga lån och inga högskoleavgifter.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

SBAB har 0,5% ränta på sparkonto och sedan är fonder och aktier något som blir ännu bättre (men då kommer en risk med också att det kan gå ner).
Jag har en stor del på SBAB men sätter in i fonder varje månad också.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem

@Surpuppa: Det är inte ovanligt att studenter tar ut hela lånet bara för att man kan, även om man klarar sig utmärkt på bara bidragsdelen.
När man sedan har pluggat färdigt har man redan insatsen till en lägenhet till en väldigt låg ränta.

Permalänk
Medlem

Hade sparat undan innan jag började plugga så lever på det och studiebidraget. Lånar dock ändå och sätter in, än så länge har jag gått med + men inte med några större summor. Beror ju såklart på hur man investerar pengarna men jag vill inte riskera för mycket.

Permalänk
Medlem

@Surpuppa Jag investerar både bidrag och lån i ett ISK, långsiktigt. Tänk på att om statens upplåningsränta stiger, vilket är troligt att den kommer göra innan du betalat tillbaka, så ökar CSN räntan, men även skatten du betalar på ditt ISK.

Visa signatur

Computa: CPU: Intel 6850K Kylare: Nocuta NH-D15S RAM: 16GB 3000MHZ Grafikkort: GTX 1070x2 Nätagg: Corsair RM750X Mobo: MSI x99A Gaming Pro Carbon Lagring: SSD1 SanDisk Extreme II 240GB + SSD2(spel-disk) Kingston HyperX 240GB