Corsair TX550M (2017)

Permalänk
Melding Plague

Corsair TX550M (2017)

Corsair återupplivar sin långkörande nätaggregatsserie TX, med bland annat uppgraderade komponenter och fläktlösning, där modellen på 550 W är på besök i SweClockers testlabb.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

2014 hade jag ett 80 Plus Platinum nätagg.
Tre år senare släpper dom ett 80 Plus Gold nätagg.

Nää, tråkigt. Dom får släppa ett Platinum eller Titanium agg.

Permalänk
Medlem

Gold känns som "old news" nu när det finns Titanium-klassade agg. För den prislappen kan man dessutom få betydligt vettigare agg från EVGA eller Seasonic.

Mycket bra att en utmärkelse uteblev för det här nätagget förtjänar självklart ingen

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Skrivet av rektor:

2014 hade jag ett 80 Plus Platinum nätagg.
Tre år senare släpper dom ett 80 Plus Gold nätagg.

Nää, tråkigt. Dom får släppa ett Platinum eller Titanium agg.

Men Corsair har ju platina och titan aggregat så varför klaga? Långt ifrån alla bryr sig om den lilla skillnaden i verkningsgrad och köper hellre billigare nätdelar.

Guld ligger på 90 / 92 / 89 vid 20 / 50 samt 100% last medan platina ligger på 92 / 94 / 90 vid samma belastningar. Blir inte särskilt märkbar skillnad på ett aggregat som levererar upp till 550w.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Ett Fractal Design 500watt förstörde både moderkort och processor när jag körde prime95, Asus 990FX och AMD 9590.
Så jag köper aldrig mer nätagg under 750watt. Corsair tror jag iallafall har riktiga skydd på sina grejer om dom blir överbelastade.

Permalänk
99:e percentilen

Omöjligt att motivera framför semipassiva, fullmodulära RM550x.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Omöjligt att motivera framför semipassiva, fullmodulära RM550x.

skulle precis lägga en kommentar och fråga varför man ska välja detta framför RM550x, finns ingen som helst anledning med den prissättningen.

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Skrivet av Alling:

Omöjligt att motivera framför semipassiva, fullmodulära RM550x.

140mm långt istället för 160mm som RM550x. Sedan att det är 200kr billigare kan säkert få några att välja det för att kunna hålla en budget.
Edit det verkar även ha legat runt 699kr vid något tillfälle om man kikar på prisjakts statistik så det kan säkert komma lite erbjudanden runt det igen.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Moderator
Moderator

För 769 :- som det ligger på hos Ginza i skriven stund är det inte så dumt men publiceringspriset 899 :- är inte direkt lockande för ett TX-agg..

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av jOnÄTÄn:

140mm långt istället för 160mm som RM550x.

Detta är givetvis en fördel per se, men jag tror att spekulanter som faktiskt behöver ett agg kortare än 160 mm och samtidigt inte tycker att till exempel SF600 eller G3 550W är mer värt än TX550M är extremt ovanliga.

Citat:

Sedan att det är 200kr billigare kan säkert få några att välja det för att kunna hålla en budget.

Det betvivlar jag inte, men det lär inte vara jag som ligger bakom den kundvagnen. Skulle hellre spara in ett par hundralappar på grafikkortet eller något annat som ändå är gammalt om två år än på nätagget som kan tuffa på hur länge som helst (och som också har ansvar för att inte döda alla andra komponenter i datorn – även om det kanske inte är särskilt relevant för just den här jämförelsen).

Citat:

Edit det verkar även ha legat runt 699kr vid något tillfälle om man kikar på prisjakts statistik så det kan säkert komma lite erbjudanden runt det igen.

Mm, då börjar det närma sig. För 599:- skulle jag kunna rekommendera det.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Detta är givetvis en fördel per se, men jag tror att spekulanter som faktiskt behöver ett agg kortare än 160 mm och samtidigt inte tycker att till exempel SF600 eller G3 550W är mer värt än TX550M är extremt ovanliga.

Det betvivlar jag inte, men det lär inte vara jag som ligger bakom den kundvagnen. Skulle hellre spara in ett par hundralappar på grafikkortet eller något annat som ändå är gammalt om två år än på nätagget som kan tuffa på hur länge som helst (och som också har ansvar för att inte döda alla andra komponenter i datorn – även om det kanske inte är särskilt relevant för just den här jämförelsen).

Mm, då börjar det närma sig. För 599:- skulle jag kunna rekommendera det.

Så vilket nätagg för 699:- skulle du rekommendera i dagsläget? Eftersom du tycker att detta agget är för dyrt för 699:- så antar jag att du har något annat du hellre föredrar i den prisklassen?

Permalänk
Medlem

Redaktionen borde testa Seasonics Focus serie, verkar vara ett oerhört spännande och prisvärt alternativ.

Permalänk
Snusfri

Mitt TX650W från 2011 tuffar fortfarande på galant och har fungerat klanderfritt under alla år.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av jmeistr:

Redaktionen borde testa Seasonics Focus serie, verkar vara ett oerhört spännande och prisvärt alternativ.

Har bett om ett testexemplar, så förhoppningsvis dyker något upp framöver.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Frispel:

Så vilket nätagg för 699:- skulle du rekommendera i dagsläget? Eftersom du tycker att detta agget är för dyrt för 699:- så antar jag att du har något annat du hellre föredrar i den prisklassen?

Kanske får revidera/förtydliga den punkten. 699:- är i sig ett skäligt pris för TX550M, men jag hade generellt rekommenderat RM550x istället, trots att det kostar nästan tre hundralappar mer. Hade helt enkelt inte rekommenderat något idag existerande 550-wattsagg i prisklassen ~700 kr när RM550x kostar 979:-.

Själva valet att vägra rekommendera något i en specad prisklass kan faktiskt motiveras: Om någon hade kommit till dig och sagt "Vilket nätagg för 199:- skulle du rekommendera i dagsläget?" är jag övertygad om att du (åtminstone generellt, utan vidare information) skulle säga "inget". Du hade kanske istället rekommenderat en modell för 400–500 kr – alltså dyrare än personen frågade efter, precis som jag gjorde med RM550x.

Men det är givetvis så att TX550M, till skillnad från något 199-kronorsskräp, är ett fullt fungerande och OK nätagg. Det finns säkert fall då TX550M för 699:- är ett bra val.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Inaktiv

@Alling Där måste vi vara oense Ett 550W nätaggregat för 699 kronor med 100% japanska kondensatorer och 80+ Gold? Finns ingen anledning för majoriteten av Sweclockers att lägga en enda krona mer. 300 spänn extra är roligare att lägga på chassit, särskilt när nätagget är av högsta kvalitet och ens komponenter inte är i riskzonen överhuvudtaget 😉

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av anon99339:

@Alling Där måste vi vara oense Ett 550W nätaggregat för 699 kronor med 100% japanska kondensatorer och 80+ Gold? Finns ingen anledning för majoriteten av Sweclockers att lägga en enda krona mer. 300 spänn extra är roligare att lägga på chassit, särskilt när nätagget är av högsta kvalitet och ens komponenter inte är i riskzonen överhuvudtaget 😉

Får hålla med om att jag var lite väl hård mot TX550M. Men jag vidhåller att det finns goda anledningar att välja RM550x istället – främst ljudnivån och fullmodulariteten (som lätt kan bli en fördel i framtiden även om den inte spelar någon roll just nu).

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Alling:

Får hålla med om att jag var lite väl hård mot TX550M. Men jag vidhåller att det finns goda anledningar att välja RM550x istället – främst ljudnivån och fullmodulariteten (som lätt kan bli en fördel i framtiden även om den inte spelar någon roll just nu).

Håller helt med. Att man får vad man betalar för stämmer riktigt bra i det här fallet

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

För runt 400 kr och nåt under hade den visat sig vara intressantare.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

@Vangen: Hade ju varit smått galet, man får ju knappt ett agg med 80+ bronze för under 400

Permalänk
Medlem

Tycker @anon99339 har en mycket valid poäng. Det är faktiskt bra agg för 700kr. För 900 kr... nej.

Många på swelockers har fastanat i en, "jag måste ha det bästa, för inget annat fungerar", attityd som måste lugnas lite. Du behöver inte 950 PRO, EVGA 1000+W premium PSU, 1080Ti och I9-7900X för allt man gör på en dator.

Sen att man kanske "vill ha" är en hel annan sak, men det betyder inte att produkterna är verken prisvärda eller vettiga. Eftersom dock agget också har 7 års garanti... vf klagar ni för? Inget annat agg för 700kr har detta vad jag vet. 5år är normalt här.

Enda frågan jag har till @JonasT är kondensatorerna, är detta 105c eller 85c? För en hel del av dessa agg väljer bra kondensatorer, men tar lägre temp versionerna för att snåla lite. Imho är det bättre då att ta annat märke och 105c, pga livslängden.

typo
Permalänk
Proffsmobbare

Hade blivit väldigt förvånad om detta agget inte dyker upp för 1 krona per watt regelbundet i framtida kampanjer.

Permalänk
Medlem

Ointresserad av allt under Platinum.
Gold känn så 2012..

Permalänk
Skrivet av Paddanx:

Tycker @kazen_90 har en mycket valid poäng. Det är faktiskt bra agg för 700kr. För 900 kr... nej.

Många på swelockers har fastanat i en, "jag måste ha det bästa, för inget annat fungerar", attityd som måste lugnas lite. Du behöver inte 950 PRO, EVGA 1000+W premium PSU, 1080Ti och I9-7900X för allt man gör på en dator.

Sen att man kanske "vill ha" är en hel annan sak, men det betyder inte att produkterna är verken prisvärda eller vettiga. Eftersom dock agget också har 7 års garanti... vf klagar ni för? Inget annat agg för 700kr har detta vad jag vet. 5år är normalt här.

Enda frågan jag har till @JonasT är kondensatorerna, är detta 105c eller 85c? För en hel del av dessa agg väljer bra kondensatorer, men tar lägre temp versionerna för att snåla lite. Imho är det bättre då att ta annat märke och 105c, pga livslängden.

Precis bättre och ta detta framför Anderson i alla fall Riktigt kul att redaktionen sa att det inte var någon fara med aggen i en fredagspanel (när rippeln på ena modellen var oförsvarligt hög).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

@JonasT: Väntar med spänning!

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av Paddanx:

Enda frågan jag har till @JonasT är kondensatorerna, är detta 105c eller 85c? För en hel del av dessa agg väljer bra kondensatorer, men tar lägre temp versionerna för att snåla lite. Imho är det bättre då att ta annat märke och 105c, pga livslängden.

105 °C för samtliga. La till detta i recensionen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

105 °C för samtliga. La till detta i recensionen!

Kanon. Då är det på primärsidan riktigt bra saker för pengarna ju.
EVGA BQ 600W är typ 700kr, dvs samma pris just nu iaf, men BQ är av vad jag kan se riktigt budget jämfört, med 3 års garanti och .
Och sett i den verkar de har gått mycket mot Teapo kondensatorer, så vf folk gnäller om förstår jag inte. Detta Corsair TX550 är minst lika bra, tom bättre på vissa sätt, för samma pris.

Och sett till Be-Quiet 500W som Sweclockers tittade på tidigare så är denna också bättre, eller minst lika bra. Tror att ljudnivån är väl det som sänker den om något. Men ändå har ett lika dyrt, och lägre klass agg här fått utmärkelse.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasseb64:

Ointresserad av allt under Platinum.
Gold känn så 2012..

Det gör 4 kärnor också... men lik väl är det vad de flesta både väljer och föredrar.

På 1000W+ kan jag förstå behovet av högre klass, men 1-2% på 500W.. 5-10W är verkligen inget alls till nytta eller ekonomiskt på något sätt.

Permalänk
Medlem

Varför ser folk fullmodulärt som en fördel? Kör Ni era datorer utan 24-pins?

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Det gör 4 kärnor också... men lik väl är det vad de flesta både väljer och föredrar.

På 1000W+ kan jag förstå behovet av högre klass, men 1-2% på 500W.. 5-10W är verkligen inget alls till nytta eller ekonomiskt på något sätt.

4 kärnor har funkat bra för mainstream väldigt länge, lär nog gå ett antal år till.
+1000W är det inte många som behöver.
Inte ens 650W är det många som överskrider
Fördelen med PSU bättre än Gold är effektiviteten vid lågbelastning, där jag ligger mycket.
5-10W lägre förbrukning vid 50W belastning är rätt bra förbättring procentuellt.
Gold har jag haft sedan 2011, 400W Titanium är det jag vill ha i nästa burk