Min dator står på 24/7 året om, borde jag tänka om?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2015

Jag rekomenderar iaf att starta om 1 gång i veckan, för att hålla den fräsh med uppdateringar etc så inte allt kommer som en chock sen!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2010

Brukade köra 24/7. Numera åker den i sleep när jag åker till jobbet eller blir borta en stund i övrigt.

Core i5 3570k 4,4GHz @ 1.23V - ASRock Z77 Extreme4 - Corsair Vengeance 16GB - Asus GTX 1070 ROG STRIX - Samsung 830 128GB/Samsung 850 Evo 500GB - Antec TP 650W - Fractal Design Define R4
Full spec

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2014

Jag har alltid kört alla mina datorer (just nu 2 st) och servrar (just nu 4 st) 24x7 utan sleep etc och aldrig haft problem med SSD eller andra komponenter.
Jag kör saker som behöver vara igång och så jag kan ansluta remote.

Elektroniken är gjord för att hålla i många, många år. Och en SSD slits av mycket skrivningar inte av att vara igång eller boota.

Skickades från m.sweclockers.com

CASE: Corsair Obsidian 900D | CPU: Intel i7-6700k@4.7GHz | GPU: Palit Super JetStream 1080 | MB: Asus Maximum Hero Alpha VIII | NVMe: 2x 2.5" U.2 PCIe 800GB Intel 750 (Raid0) | RAM: Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance | PSU: Corsair HX1200i | COOLING: EKWB EK-KIT X360 | SCREENs: 1x42" 3x27" 1x22" | HEADPHONES: Logitech G933 | MOUSE: Mad Catz R.A.T 8 | KEYBOARD: Logitech G710+

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2017

Jag kör hybrid sleep, dvs både viloläge och strömsparläge. Allt sparas i både RAM och på SSDn. Datorn startar och går tillbaks till exakt där den var senast snabbare än skärmen hinner starta. Finns typ ingen anledning att inte göra det annat än om datorn aktivt håller på med någonting.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Östergötland
Registrerad
Okt 2013

Inte hemma och den används inte? Att stänga av den är ett tips. Slipper onödig elförbrukning och att eventuellt ingen är i närheten om olyckan är framme - det är elektronik trots allt.

[Acer Aspire E5-574G-54XQ | 8+4GB RAM | 500GB SSD]
[PS1 | PS2 | PS3 Superslim 500GB | PS4 Pro | Wii ][Huawei Honor 8 Pro]
~ Nästa stationära blir Ryzen, avvaktar Vega-situationen ~

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2016

Har du bilen igång när du inte använder den? Låter du kranen stå öppen när du inte ska ha vatten?
Stäng av datorn för f*n!
//miljösnubben

Nej men allvarligt så känns det ju väldigt onödigt att inte stänga av den. En dator idag startar på ca 10 sek? Att delarna slits mer har jag svårt att se. Iaf i den mån att dom går sönder. Har en dator jag använder dagligen som har en 11 år gammal hårddisk. Den snurrar fortfarande på även fast jag stänger av den när jag inte använder den.

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2017

Använd datorer som ni vill. Men slösa inte tid på att fundera över om de slits eller inte slits beroende på hur man använder dem. De går sönder när de går sönder. Då köper man nytt!

Det här låter lite när man på förr talade om att det drar mer ström om man stänger av och släcker av en lampa. Alltså att man skall hellre låta den vara igång om man bara är ute ur rummet en kort tid. Låter orimligt.

GamingRig: AMD Ryzen 7 1700, RX 480, 8GB RAM, SSD 256GB
Workstation/Server: AMD Ryzen 3 1200, RX 550, 8GB RAM, SSD 120GB
HTPC: AMD Atlhon 5350, Radeon R3, 4GB RAM, 120GB SSD
Laptop: MBPro 2016 13" TB, Intel i5-6267U, 8GB RAM, 256GB SSD