Min dator står på 24/7 året om, borde jag tänka om?

Permalänk
Medlem

Jag rekomenderar iaf att starta om 1 gång i veckan, för att hålla den fräsh med uppdateringar etc så inte allt kommer som en chock sen!

Permalänk
Medlem

Brukade köra 24/7. Numera åker den i sleep när jag åker till jobbet eller blir borta en stund i övrigt.

Visa signatur

12600KF - NH-D15 - PRIME Z690 - Corsair 32GB - RTX 3070 - 2x SN570 500GB/1TB - RM750 - Meshify 2 C
Logitech G915 TKL - G Pro Wireless - Pro X - Odyssey G7 27"

Better Sweclockers

Permalänk
Medlem

Jag har alltid kört alla mina datorer (just nu 2 st) och servrar (just nu 4 st) 24x7 utan sleep etc och aldrig haft problem med SSD eller andra komponenter.
Jag kör saker som behöver vara igång och så jag kan ansluta remote.

Elektroniken är gjord för att hålla i många, många år. Och en SSD slits av mycket skrivningar inte av att vara igång eller boota.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CASE: Corsair Obsidian 900D | CPU: Intel i7-8086k@5.4GHz | GPUs: 1x AORUS GeForce® GTX 2080 Ti Waterforce WB Xtreme Edition | 2x AORUS GeForce® GTX 1080 Ti Waterforce WB Xtreme Edition 11G | MB: Asus ROG Maximus Formula X | NVMe: 1x 1TB Samsung 960 Pro PCIe | SSD: 2x 1TB Samsung 850 EVO | RAM: G.Skill Trident Z Black/White 64GB (4x16GB) / 3200Mhz / DDR4 / CL14 | PSU: Corsair HX1200i | COOLING: EKWB EK-KIT 1xXE360 1xXE420 1xXE240 | SCREENs: 2x40" 3x27" 1x34" UW | HEADPHONES: SteelSeries Arctis Pro Wireless | MOUSE: Mad Catz R.A.T 8+ | KEYBOARD: Corsair Gaming K95 RGB PLATINUM
https://valid.x86.fr/bjhxgj

Permalänk
Medlem

Jag kör hybrid sleep, dvs både viloläge och strömsparläge. Allt sparas i både RAM och på SSDn. Datorn startar och går tillbaks till exakt där den var senast snabbare än skärmen hinner starta. Finns typ ingen anledning att inte göra det annat än om datorn aktivt håller på med någonting.

Permalänk
Medlem

Inte hemma och den används inte? Att stänga av den är ett tips. Slipper onödig elförbrukning och att eventuellt ingen är i närheten om olyckan är framme - det är elektronik trots allt.

Visa signatur

[ Sony 65" XE9305 + LG SJ9 | PS5 ] [ Samsung Galaxy Z Flip 4 ]
[ Ryzen 5800X3D | Arctic Freezer 34 eSports Duo | MSI B450 Tomahawk MAX | 4x8GB 3200MHz G.Skill TridentZ | Sapphire RX5700 XT Nitro+ | Kingston NV2 M.2 2TB | Corsair RM750X V2 ] [ LG 34WN750-B ]

Permalänk
Medlem

Har du bilen igång när du inte använder den? Låter du kranen stå öppen när du inte ska ha vatten?
Stäng av datorn för f*n!
//miljösnubben

Nej men allvarligt så känns det ju väldigt onödigt att inte stänga av den. En dator idag startar på ca 10 sek? Att delarna slits mer har jag svårt att se. Iaf i den mån att dom går sönder. Har en dator jag använder dagligen som har en 11 år gammal hårddisk. Den snurrar fortfarande på även fast jag stänger av den när jag inte använder den.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

Använd datorer som ni vill. Men slösa inte tid på att fundera över om de slits eller inte slits beroende på hur man använder dem. De går sönder när de går sönder. Då köper man nytt!

Det här låter lite när man på förr talade om att det drar mer ström om man stänger av och släcker av en lampa. Alltså att man skall hellre låta den vara igång om man bara är ute ur rummet en kort tid. Låter orimligt.