AOC arbetar på spelskärmar med 0,5 millisekunders responstid

Permalänk
Melding Plague

AOC arbetar på spelskärmar med 0,5 millisekunders responstid

Under nästa år lanserar AOC nya bildskärmar i sin Agon 3-serie, där en av de stora nyheterna är en ny sorts TN-panel med bättre färgåtergivning och en responstid på 0,5 millisekunder.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Woow, 500ms responstid. B-)

Visa signatur

'Three things are infinite. The universe, human stupidity and Winrars trial period.' - Albert Einstein

Permalänk
Medlem

... och en responstid på 0,5 sekunder

Hehe, lite fel där va? @Epic

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Zache_:

Woow, 500ms responstid. B-)

Skrivet av Pamudas:

... och en responstid på 0,5 sekunder

Hehe, lite fel där va? @andré

Eh... Det kan man säga. Fixat.

Visa signatur

How can we win when fools can be kings?

Permalänk
Master of Overkill

Hatar jävla GTG specs det säger verkligen INGENTING om verkligheten...

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Wow! 0,5 ms skillnad från dagens skärmar. Vilken skillnad det kommer bli! Vet inte hur jag klarat mig med apslöa 1 ms respondstid hittills. Skämtåsido, bättre färgåtergivning på TN-paneler är alltid välkommet dock så är den ganska hyfsad på min BenQ RL 2460 Zowie.

Permalänk
Skrivet av addman:

Wow! 0,5 ms skillnad från dagens skärmar. Vilken skillnad det kommer bli! Vet inte hur jag klarat mig med apslöa 1 ms respondstid hittills. Skämtåsido, bättre färgåtergivning på TN-paneler är alltid välkommet dock så är den ganska hyfsad på min BenQ RL 2460 Zowie.

Idag blir 1ms inte alltid 1ms utan varierar med vad för bild som visas på skärmen.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Hade varit intressant om det faktiskt är en VA panel på g-sync skärmen med 0.5ms, men den chansen är nog inte så stor

Permalänk
Medlem

Det stora framsteget här skulle la i så fall vara TN-panel med bättre färgåtergivning. Om betraktningsvinklarna blir 178 grader också och det inte blir för dyrt kan det ju vara något kanske. Bra jobbat om det blir så

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det stora framsteget här skulle la i så fall vara TN-panel med bättre färgåtergivning. Om betraktningsvinklarna blir 178 grader också och det inte blir för dyrt kan det ju vara något kanske. Bra jobbat om det blir så

Vissa TN paneler är ju grymma, min nya IPS var ingen WOW känsla jämfört med en gammal samsung skärm. IPS är överskattat.

Visa signatur

I7 7700k 4,8GHZ | Asus Strix 1080TI 2000Mhz | Corsair Vengeance RGB DDR4 3100mhz| Gigabyte GA-Z270X-Ultra Gaming | Corsair RM850i 850W. AOC AG271QG.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cameltotem:

Vissa TN paneler är ju grymma, min nya IPS var ingen WOW känsla jämfört med en gammal samsung skärm. IPS är överskattat.

Mja jag har ännu inte i min dag sett en TN-panel med 178 graders bettakningsvinkel som inte förvränger färgerna när man tittar från ett annat håll än rakt framifrån. För många är det nog helt oviktigt men för mig är det en dealbreaker då jag är synskadad och tittat på nära håll så det märks direkt om det blir färgskifte vid andra vinklar. Det är därför TN har gått bort för mig. Men fixar de perfekt betrakningsvinkel och bra färgåtergivning kan det kvitta vad det är för teknik, men än har jag inte sett det från en TN-panel som sagt

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cameltotem:

Vissa TN paneler är ju grymma, min nya IPS var ingen WOW känsla jämfört med en gammal samsung skärm. IPS är överskattat.

Finns bra TN och bra IPS, byter du från bra TN till en skit IPS så lär du inte bli överraskad, men med en bra IPS så är det dag och natt...

Sen att de ofta är skitslöa när det gäller responstid och har massa ghosting är en annan femma.

VA med Quantum Dot verkar dock ta det bästa av båda, mer eller mindre, lär bli det för mig nästa gång då jag inte pallar TN efter att ha kört IPS så länge nu.

Permalänk
Skrivet av Cameltotem:

Vissa TN paneler är ju grymma, min nya IPS var ingen WOW känsla jämfört med en gammal samsung skärm. IPS är överskattat.

Beror på vilken IPS Finns IPS som är bättre och sämre. Den ips jag har verkar höra till dom bättre (vanlig IPS som används i 144Hz paneler idag är inte bättre än min egentligen, snarare sämre).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tvelander:

Hatar jävla GTG specs det säger verkligen INGENTING om verkligheten...

Lite som när konsolerna skryter om deras nummer om Teraflops och de andra siffrorna ger 0 i det verkliga.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem

Trodde nästan lcder hade kommit så lågt de gick i ms.. kul, men forfarande bakbelyst ****-"hdr".
Kom igen med qd-led (självlysande) med riktig hdr och mikrosekunder istället tack.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cameltotem:

Vissa TN paneler är ju grymma, min nya IPS var ingen WOW känsla jämfört med en gammal samsung skärm. IPS är överskattat.

Till spel kanske det spelar mindre roll men det är lite svårt att redigera bilder/video när färger ändrar nyans/ljus så fort man flyttar huvudet lite eller tittar i hörnen.

Jag gick från PG278Q (som ska vara en av de bästa TN på marknaden för färgåtergivning) till PG279Q (som långt ifrån är den bästa IPS på marknaden för färgåtergivning) och upplever klar förbättring vid redigering.

Sedan dess har jag gått från 2 skärmar (en för spel och en för foto) till 1 skärm, som klarar båda finfint för mina krav.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 3900x | ASUS x570 TUF Gaming Plus | Corsair Vengeance 3200MHz CL16 64GB | SSD Samsung 970 EVO Plus | EVGA GTX 1080 SC | EVGA P2 1000W | BenQ SW321C | Dell AW3821DW

Permalänk
Bildexpert 📺

Färgåtergivningen är sekundärt själva paneltypen och primärt den ljuskälla som används. Skulle man bygga en skärm med planetens bästa IPS-panel och använda en Natriumlampa (gul vägbelysning) skulle den inte vara annat än just gul. Finns liksom inte så mycket blå våglängder att filtrera genom panelen. Eller rött och grönt heller för den delen.

Så vad man kan göra med en TN-panel för bättre färger är att använda modernare lysdioder som ger en större och renare energifördelning för röda, blåa och gröna våglängder. Något som har varit möjligt länge men det kostar. Andelen tillverkare som vill piffa upp en spelskärm genom stoppa in dyrare lysdioder avsedda för yrkesskärmar inom foto och video har hittills varit exakt noll. Köparna har traditionellt heller inte riktigt brytt sig som huruvida exempelvis rött är rött enligt färgstandard eller den mer tegelstensfärgade varianten från en för liten färgrymd som är typiskt på lite äldre spelskärmar.

Fast detta är på väg att ändras tack vare utvecklingen med nya färgstandarder och format likt HDR. Äntligen mer färg till gamers!

Kommer dock inte hjälpa något mot betraktningsvinklarna i TN-teknken.

Permalänk
Avstängd

Jag ser mer fram emot 4k skärmar även om grafikkortet inte orka det just nu men nästa år grafikkort då kommer vi ännu närmare 4K skärmar som går att spela på.

@Laxpudding:

Det är skoj att se att det går fram mot när det gäller skärmar.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cameltotem:

Vissa TN paneler är ju grymma, min nya IPS var ingen WOW känsla jämfört med en gammal samsung skärm. IPS är överskattat.

Aldrig sett en grym TN i hela mitt liv, och tror jag har kollat på det mesta i skärmväg. Har iofs tämligen kassa IPSer också, men TN lider av tekniska begränsningar som gör att de aldrig kommer bli bra hur man än pimpar dem med ny backlight och snabbare skiftningar.

IPS är långt från en perfekt teknik, men den erbjuder i alla fall en relativt konsekvent återgivning vid de normala vinklarna...

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuuFi:

Finns bra TN och bra IPS, byter du från bra TN till en skit IPS så lär du inte bli överraskad, men med en bra IPS så är det dag och natt...

Sen att de ofta är skitslöa när det gäller responstid och har massa ghosting är en annan femma.

VA med Quantum Dot verkar dock ta det bästa av båda, mer eller mindre, lär bli det för mig nästa gång då jag inte pallar TN efter att ha kört IPS så länge nu.

Samsungs nya VA skärmar med quantum dot är ju dock ingen höjdare om man kollar alla reviews, massvis black crush och för långsamma för fps.
Var själv inne på dom lite men ja, passade på det.

IPS panelen som är uråldrig nu är betydligt snabbare då för fps.

Permalänk
Medlem

mera frameskip åt folket! AOC lul

Visa signatur

i5 10400f | asus b460-f | 2x8gb kingston 2666 | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + samsung 860 evo 1tb + 2x kingston a400 480gb | corsair vx450 | tr true black | fractal r3 | asus mg279q + lg w2363d | dt 880 | win 10 x64 | deathadder chroma | glorious 3xl | tb impact 600 | oculus quest 2

Permalänk
Medlem

Alltså skärmar har ju varit tillräckligt snabba i typ 10-15 år för att suddigheten i rörelser beror mer på sample and hold än slöa kristaller.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

Jaha och vad hjälper 0,5ms när en 5ms skärm är fullt tillräcklig att spela på?
Vad som är betydligt viktigare, vid spel, än responstid är "input lag" vilket tillverkarna sällan eller aldrig pratar om.
Här är en bra db att kolla i när man köper spelskärm.
https://displaylag.com/display-database/

Permalänk
Avstängd

Mehh, kan dom inte ha G-Sync och FreeSync i samma skärm?
Måste dom ha två olika skärmar för det? :s

Permalänk
Medlem

1ms skall väl motsvara 1000Hz men som vi alla vet så är det GTG med extra power till switchningen som i sin tur ger oönskade effekter.
Önskar (eftersom det snart är JUL) en snabb VA panel som klarar alla färgskiftningar snabbt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Jaha och vad hjälper 0,5ms när en 5ms skärm är fullt tillräcklig att spela på?
Vad som är betydligt viktigare, vid spel, än responstid är "input lag" vilket tillverkarna sällan eller aldrig pratar om.
Här är en bra db att kolla i när man köper spelskärm.
https://displaylag.com/display-database/

Hur pålitliga är dessa då, jag personligen litar betydligt mer på tftcentral ex, och där är inputlagget betydligt lägre på spelskärmarna än dessa.
I dessa är dessutom random IPS skärmar dom skärmar med lägst inputlag.

Och att säga att responstid osv inte spelar roll är också helt fel, då hade vilken IPS skärm som helst nästan varit underbar att spela på typ, vilket är helt fel.

Tack men nej tack, håller mig till sidor som tftcentral om jag ska få en bra bild över en skärm gällande responstid och inputlag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Mehh, kan dom inte ha G-Sync och FreeSync i samma skärm?
Måste dom ha två olika skärmar för det? :s

Varför skall folk som kör Freesync behöva betala extra för Nvidias licenspengar och kostnad för Gsync modulen?
Freesyncskärmen kommer ju säkert vara iaf 1000:- billigare.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk

Synd att de var lite små, annars blev jag sugen. Sitter väl på min nuvarande ett tag till då. Lär väl dyka upp större så småningom.

Visa signatur

NO MAAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av inquam:

Varför skall folk som kör Freesync behöva betala extra för Nvidias licenspengar och kostnad för Gsync modulen?
Freesyncskärmen kommer ju säkert vara iaf 1000:- billigare.

Det slog mig dock i artikeln att det bara nämns ett pris för båda. 6000, men antar liksom du att det skiljer i slutändan.

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Videoapan:

Det slog mig dock i artikeln att det bara nämns ett pris för båda. 6000, men antar liksom du att det skiljer i slutändan.

"Both of these displays are set to release in the first half of 2018, with the AMD FreeSync 2 version releasing in April for $599 and the Nvidia G-Sync version coming in May for $699."

Källa: Overclock3d.net

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P