Få ut filer från äldre extern disk

Permalänk
Medlem

Få ut filer från äldre extern disk

Jag hade innan en macbook, till den hade jag en extern usb disk som jag hade formaterat så den fungerade eller iallafall kunde läsa ut från windows också. Detta var ett bra tag sen och nu när jag vill komma åt de gamla filerna jag har lagrat på den disken så kan jag inte längre läsa ut dom på min PC (Win10 64bit). Jag ser att den startar som den ska så den bör fungera men nu är formatet såpass att jag inte kan se den i windows. Jag har tittat i disc managment och den syns inte ens som okänd enhet.

Finns det något bra program som jag kan använda för att rädda filerna på den disken eller får jag bara cut my loses och gå vidare?

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - ZOTAC 3080Ti AMP EXTREME HOLO - SAMSUNG 960 EVO 250GB - WD Blue SSD 1,5tb RAID - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 32GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: OnePlus 10 Pro

Permalänk
Livsnjutare 😎

Använd ett annat OS, typ Ubuntu.
Detta kan du köra som såkallad "live cd" - alltså boot'a datorn med den utan att installera något.
Den kommer sedan med störta sannolikhet kunna mout'a disken och låta dig kopiera till den interna hårddisken eller ett Usb-minne.

Lycka till !

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Inaktiv

Koppla den till nån kompis mac istället så borde du kunna se dina filer utan problem. Sen när du gjort det så kopiera filerna till en extern hårddisk som är formaterad för win och PC (då win inte kan se mac filer utan att konvertera dom till ett format som win känner igen). Detta går att göra med Verktygsprogram/Skivverktyg på en mac så det är heller inga problem.