Inno3D varnar för att brytning av kryptovalutor kan göra garantin ogiltig

Permalänk
Melding Plague

Inno3D varnar för att brytning av kryptovalutor kan göra garantin ogiltig

Att använda grafikkort för brytning av kryptovalutor sätter stor press på komponenterna och ökar risken för att dessa går sönder. Nu varnar Inno3D för att detta kan göra garantin på korten ogiltig.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

Lycka till att bevisa vad kortet används till.

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Inaktiv

Alltså detta är ett generellt problem. De gör prispressade produkter dimensionerade för normalanvändaren och så finns det någon som kör konstant 100% full belastning på dem. Ska de då dimensionera produkten för de senare så blir de mycket dyrare.

Jag har länge varit för att de ska införa en mätning hur mycket en komponent har gått, där vi vanliga användare också kan se detta. Sedan kan de i garantin lägga till att den gäller för x antal körtimmar eller något.
Samma problem finns i allt, bara ta en nätdel som har gått i absoluta maxeffekten under hela dens garantitid.

Permalänk
Medlem

Hmm, skumt, en produkt är ju till för att användas. Tror inte att detta håller vid en tvist. Samtidigt förstår jag hur de tänker.

Skillnad på exv en bilmotor som kräver regelbunden service vid användning.

Visa signatur

Ducati Streetfighter 848, -2013
Yamaha FZR 1000, -1987

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaya:

Lycka till att bevisa vad kortet används till.

En timräknare i kortets BIOS som även loggar belastning? Ett kort som varit i drift i princip dygnet runt och med full last sedan det köptes har knappast använts till spel...

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]

Permalänk
Medlem

Då reserverar vi vår rätt att köpa er smörja till hårdvara...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Jag har länge varit för att de ska införa en mätning hur mycket en komponent har gått, där vi vanliga användare också kan se detta.

Som på diskar...
Håller helt med dig, det hade varit bra.

Visa signatur

http://www.kindredspirits.nu - skön goth utan förbehåll

Permalänk
Medlem

Det här är samma som "Warranty Void if Removed" stickers. Alltså inget att oroa sig för för då det inte håller rättsligt.

Permalänk
Medlem

Bara att köra helt vattenkylt så håller det länge ..
tid och last mätare har funnits länge i dyrare elektronik telefoner tv m.m
mina gamla telefoner har det i sig Nokia 6650, N82 finns app för att kolla nya telefonerna då får man ofta all data om dom

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Livsnjutare 😎

Och hur skall de besvisa att man isåfall gjort det ?
Tss !

Förstår dem, men de kan inte kontrollera vad kunderna gör.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Förslagsvis så lägger man istället in detektion för långvarig belastning och tvingar kortet att throttla så att det inte längre är attraktivt för de som har tänkt använda det till majning. Den här varningen/villkoret är ju ett slag i luften. Att försöka logga hur kortet har använts för att avgöra huruvida garanti/reklamationsrätt ska gälla låter som en usel idé. Tveksamt om det ens är möjligt att göra en sådan inskränkning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av daskedennis:

Hmm, skumt, en produkt är ju till för att användas. Tror inte att detta håller vid en tvist. Samtidigt förstår jag hur de tänker.

Skillnad på exv en bilmotor som kräver regelbunden service vid användning.

En bil motor kör du inte till 100% 24/7.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Alltså detta är ett generellt problem. De gör prispressade produkter dimensionerade för normalanvändaren och så finns det någon som kör konstant 100% full belastning på dem. Ska de då dimensionera produkten för de senare så blir de mycket dyrare.

Jag har länge varit för att de ska införa en mätning hur mycket en komponent har gått, där vi vanliga användare också kan se detta. Sedan kan de i garantin lägga till att den gäller för x antal körtimmar eller något.
Samma problem finns i allt, bara ta en nätdel som har gått i absoluta maxeffekten under hela dens garantitid.

Ja, det finns en anledning att serverhårdvara som är gjord för 24/7 drift kostar mångdubbelt mer än konsumenthårdvara.

Miners missbrukar grafikkort genom att modifiera BIOS, överklocka, skruva upp fläktarna till 100% och kör dem 24/7 och sedan plockar de ut nya på garantin när de går sönder efter 8 månader. Detta är givetvis ett problem som i slutänden leder till ännu högre priser för vanliga konsumenter. Samtidigt är jag lite emot att min datorhårdvara loggar hur jag använder den. Skulle tillverkarna få bestämma själva så skulle väl kortet vara godkänt för max 2 timmar hög belastning per dag och man skulle vara tvungen att registrera sig och skicka in loggarna till dem för att få någon garanti.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk

Dock på Svenska marknader är det väl lag att kunna reklamera en produkt. Så även om själva tillverkarna inte är villiga att reklamera måste väl Svenska företag godkänna reklamationen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av xfade:

En bil motor kör du inte till 100% 24/7.

Finns faktiskt en del dom gör det:) taxi tex dock inte 100% men ändå

Visa signatur

Har en lättare form av dyslexi därav stavning m.m

Permalänk
Medlem
Skrivet av QnoX:

Finns faktiskt en del dom gör det:) taxi tex dock inte 100% men ändå

En taxibil är i bruk kanske 12-18 timmar på en dag, kan vara mindre men väldigt sällan mer. Dessutom står den ofta stilla mellan kunderna under passen och när den väl har kund går den knappast full fart hela sträckan.
Många dagar står man still mer än man är ute och kör.

Dessutom betalar taxiföretagen mer för underhållet och garantin, så jämförelsen är riktigt risig tyvärr

Källa: Körde taxi ett par år

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av daskedennis:

Hmm, skumt, en produkt är ju till för att användas. Tror inte att detta håller vid en tvist. Samtidigt förstår jag hur de tänker.

Skillnad på exv en bilmotor som kräver regelbunden service vid användning.

Skrivet av xfade:

En bil motor kör du inte till 100% 24/7.

Marin motorer är en bättre jämförelse. De baseras ofta på befintliga bil eller lastbils motorer, men pga att de faktiskt kan gå att köra under full last 24/7 har man betydligt lägre effekt uttag, just för att de skall hålla.

Lite tråkigt att folk skall använda grafikkort till mine'ing. Det finns ju mängder med andra lösningar för det.
Senast jag kollade på det, verkade det som att elräkningen snart skulle äta upp förtjänsten? Egentligen behöver ju bara utvecklingen av grafikkort avta en aning, så mine'ingen hinner dra ifrån lite. Är ju ingen idé att gräva Bitcoin för en tusenlapp om man sedan får en elräkning på 900?
(Jag har antagligen missat nått?)

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem
Skrivet av QnoX:

Finns faktiskt en del dom gör det:) taxi tex dock inte 100% men ändå

Fast en taxi är ju knappast nära varken 24/7-användning eller att dom går på 100%.

Visa signatur

Ryzen 5900x@3700 MHz | 64GB Kingston Fury 3600 CL18 | MSI MAG B550 Tomahawk | Powercolor Radeon RX 7800XT Hellhound 16GB | Noctua NH-D15 | FD Meshify 2 Compact | Seasonic Focus GX 750W | WD Black SN750 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Turbonisse:

Marin motorer är en bättre jämförelse. De baseras ofta på befintliga bil eller lastbils motorer, men pga att de faktiskt kan gå att köra under full last 24/7 har man betydligt lägre effekt uttag, just för att de skall hålla.

Lite tråkigt att folk skall använda grafikkort till mine'ing. Det finns ju mängder med andra lösningar för det.
Senast jag kollade på det, verkade det som att elräkningen snart skulle äta upp förtjänsten? Egentligen behöver ju bara utvecklingen av grafikkort avta en aning, så mine'ingen hinner dra ifrån lite. Är ju ingen idé att gräva Bitcoin för en tusenlapp om man sedan får en elräkning på 900?
(Jag har antagligen missat nått?)

Sedan går marinmotorer på jämna varvtal - vilket är lättare att hantera för en motor och kylning.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av QnoX:

Finns faktiskt en del dom gör det:) taxi tex dock inte 100% men ändå

En taxichaufför som kör med full gas hela tiden, vill iaf inta jag åka med.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Skrivet av Turbonisse:

Marin motorer är en bättre jämförelse. De baseras ofta på befintliga bil eller lastbils motorer, men pga att de faktiskt kan gå att köra under full last 24/7 har man betydligt lägre effekt uttag, just för att de skall hålla.

Lite tråkigt att folk skall använda grafikkort till mine'ing. Det finns ju mängder med andra lösningar för det.
Senast jag kollade på det, verkade det som att elräkningen snart skulle äta upp förtjänsten? Egentligen behöver ju bara utvecklingen av grafikkort avta en aning, så mine'ingen hinner dra ifrån lite. Är ju ingen idé att gräva Bitcoin för en tusenlapp om man sedan får en elräkning på 900?
(Jag har antagligen missat nått?)

Fast du kanske gräver fram 1000kr och betalar 900kr i el tjänar 100kr på det idag. Men säljer det om 5 år för 50 000kr men det kan också vara värt 5 öre då det vet man aldrig. (jag vet att det kanske är ett lite extremt exempel men det är i alla fall något sånt jag skulle satsa på om jag orkade hålla på)

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av typat:

Sedan går marinmotorer på jämna varvtal - vilket är lättare att hantera för en motor och kylning.

Skickades från m.sweclockers.com

En bil/lastbils motor går på max belastning endast en bråkdels sekund, lite längre för en lastbil. Man har en effekt topp och en vridmoment top, där maskinen faktiskt jobbar fullt. Inte ens en fomel-1 bil går fullt mer än en bråkdel av racet. Även om den givetvis arbetar +1000ggr hårdare än en bruksbil.
Så länge man har en växellåda med fasta lägen så kommer man alltid stiga mot och förbi max, för att sedan pilla i nästa växel, så man droppar under topparna och sedan ökar man mot topparna igen, tills man får slut på växlar. Även om man kan ligga på autobahn i full kareta, kommer man till slut ligga på högsta växeln, med motorn vrålande på fel sida om effekt och vridmoments topparna, till respektive krafter och luftmotståndet tar ut varandra och accelerationen upphör.

En båtmotor där emot, kan man rigga att verkligen gå 100% konstant. Speciellt om man har variabel propeller.
En motor konfigurerad för att gå på landsväg, skulle i de flesta fall överhetta någonstans.
I båtmotorer har man alltid en snällare kam, lägre topp effekt och högre vridmoment som följd.

Grafikkorten i fråga, går nog på minst 100% kanske twekade ännu högre. Det gäller ju att gräva så mycket som det bara går! :-/

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Hjälpsam

@Turbonisse: Helt Off Topic;
En marinmotor kan också gå över 100%, vilket onekligen låter tufft.
- Maskin, gå upp till 150%.
Den går då utanför optimalt varvtal vilket kostar bränsle, ökat slitage och tätare service.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Alltså detta är ett generellt problem. De gör prispressade produkter dimensionerade för normalanvändaren och så finns det någon som kör konstant 100% full belastning på dem. Ska de då dimensionera produkten för de senare så blir de mycket dyrare.

Jag har länge varit för att de ska införa en mätning hur mycket en komponent har gått, där vi vanliga användare också kan se detta. Sedan kan de i garantin lägga till att den gäller för x antal körtimmar eller något.
Samma problem finns i allt, bara ta en nätdel som har gått i absoluta maxeffekten under hela dens garantitid.

Jag håller med! Batterier är ett bra exempel där det funkar ganska bra. Det brukar ju gå att se info om hur många laddcykler ett batteri har gått och om det har gått fler än ett visst antal cykler så gäller inte längre garantin även om man har tid kvar på garantin.

Skrivet av pandemon:

Som på diskar...
Håller helt med dig, det hade varit bra.

Fast hårddiskstillverkare har ju tyvärr ansträngt sig något evinnerligt för att göra smart-datan så värdelös och intetsägande som möjligt... Men det är väl svårare att göra fläkt och belastningsdata från ett grafikkort värdelös antar jag..

Skrivet av Darkslash89:

Dock på Svenska marknader är det väl lag att kunna reklamera en produkt. Så även om själva tillverkarna inte är villiga att reklamera måste väl Svenska företag godkänna reklamationen?

Reklamationsrätten gäller i hela EU. Men efter 6 månader ligger bevisbördan på kunden att felet var ursprungligt.

Visa signatur

En potatis

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

@Turbonisse: Helt Off Topic;
En marinmotor kan också gå över 100%, vilket onekligen låter tufft.
- Maskin, gå upp till 150%.
Den går då utanför optimalt varvtal vilket kostar bränsle, ökat slitage och tätare service.

Förvisso! Men du kan inte gå till en handlare och köpa en sådan motor och tro att du får full garanti?
Det är väl lite det det handlar om med att gräva Bitcoin med grafikkort? ( <-Ser du? jag fick tillbaka oss på topic!)

EDIT:
Tror jag missade vad du menade lite.
Marin motorer går helt riktigt att köra på högre varv än de är optimerade för, en kortare stund. På moderna marin motorer loggas övervarv och det påverkar vad du kan kräva om de går sönder.
Sedan finns det givetvis race motorer, där gäller ju inga vanliga regler. (Precis som din försäkring eller garanti inte gäller om du väljer att köra din nya bil på bana.)

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem

Det är nog mest för att kunna ha något motdrag mot företag som kommer med ett halvdussin kort i veckan efter ett och ett halvt år konstant grävande.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Turbonisse:

Förvisso! Men du kan inte gå till en handlare och köpa en sådan motor och tro att du får full garanti?
Det är väl lite det det handlar om med att gräva Bitcoin med grafikkort? ( <-Ser du? jag fick tillbaka oss på topic!)

EDIT:
Tror jag missade vad du menade lite.
Marin motorer går helt riktigt att köra på högre varv än de är optimerade för, en kortare stund. På moderna marin motorer loggas övervarv och det påverkar vad du kan kräva om de går sönder.
Sedan finns det givetvis race motorer, där gäller ju inga vanliga regler. (Precis som din försäkring eller garanti inte gäller om du väljer att köra din nya bil på bana.)

Ähum! åter till Off Topic;

En kompis är marinmaskinist som varit på sjön under ganska många år, (har även gått som förste), för honom allt som inte är en tvåtaktsdiesel på ett par våningars höjd och som producerar tiotusentals hästkrafter, i runt 100 varv i minuten ganska blekt.
Kan man inte krypa in cylindern, är det inte mycket att hurra för.

On topic; har sedan länge sett detta som ett stort problem, även vid köp av begagnade grafikkort, jag förstår dom.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

@Ratatosk: Jag började själv min "arbetskarriär" som fartygs maskinist i svenska handelsflottan.
Kolv diameter på 1000mm och slaglängd på 2500mm är manligt! (Runt 80 rpm har jag för mej.)

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Turbonisse:

@Ratatosk: Jag började själv min "arbetskarriär" som fartygs maskinist i svenska handelsflottan.
Kolv diameter på 1000mm och slaglängd på 2500mm är manligt! (Runt 80 rpm har jag för mej.)

Onekligen manligt.
Har själv inte varit på sjön, men så mycket har jag förstått, att de som varit det, påverkats av den tiden väldigt starkt.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Avstängd

Får man spela i 4K upplösning på max inställningar då?
Får man göra en all nighter och spela oavbrutet hela natten?

Aja kanske finns andra tillverkare som tillåter brytning av kryptovalutor och även har inställningar för att optimera det och guider för hur man gör?