Få bort all data från en smartphone, hur gör man?

Permalänk

Få bort all data från en smartphone, hur gör man?

Har använt gsm telefoner hela livet, men nu ska jag sälja en smartphone (android) som jag har haft som privat/jobbtelefon.

Finns lite företagshemligheter som ingen får komma över, hur går jag tillväga för att inget ska gå att återställa? Är det bara
fabriksåterställa den eller? Är fan newbie på smartphones...

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

Fabriksåterställ den och sedan fyller den hela mobilen igen med något som tar plats, kan vara samma dokument kopiterat 100000 gånger, film, musik, stora program och okänsliga filer som bara tar en massa plats och tar upp så mycket plats som bara möjligt och sedan ska det inte gå att få tillbaka datan som har blivit överskriven. Det är enklast tror jag, man kan använda program för att skriva över men vet inte hur det blir på mobiler och flashlagring.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Skrivet av Vzano:

Fabriksåterställ den och sedan fyller den hela mobilen igen med något som tar plats, kan vara samma dokument kopiterat 100000 gånger, film, musik, stora program och okänsliga filer som bara tar en massa plats och tar upp så mycket plats som bara möjligt och sedan ska det inte gå att få tillbaka datan som har blivit överskriven. Det är enklast tror jag, man kan använda program för att skriva över men vet inte hur det blir på mobiler och flashlagring.

Okey tack

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem
Skrivet av blue eyed devil:

Finns lite företagshemligheter som ingen får komma över, hur går jag tillväga för att inget ska gå att återställa?

Finns ingen telefon i världen som kan vara värd att säljas för pengar, om risken för företagshemligheter föreligger att sippra iväg.

Slå och bränn sönder den.

Permalänk
Skrivet av blue eyed devil:

Har använt gsm telefoner hela livet, men nu ska jag sälja en smartphone (android) som jag har haft som privat/jobbtelefon.

Finns lite företagshemligheter som ingen får komma över, hur går jag tillväga för att inget ska gå att återställa? Är det bara
fabriksåterställa den eller? Är fan newbie på smartphones...

Detta kan kanske vara till hjälp https://www.google.se/amp/s/www.digitaltrends.com/mobile/how-...

Visa signatur

Laptop Asus K56CB

Permalänk
Moderator
Brons i quiz
Skrivet av Falcon:

Finns ingen telefon i världen som kan vara värd att säljas för pengar, om risken för företagshemligheter föreligger att sippra iväg.

Slå och bränn sönder den.

Ja, det är det säkraste som finns, fysiskt förstöra ger en garanterad enkelresa

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem

Hade inte heller sålt luren om det legat så pass känslig information på den, mest utav respekt för min arbetsgivare.

Permalänk
Skrivet av elBenko:

Hade inte heller sålt luren om det legat så pass känslig information på den, mest utav respekt för min arbetsgivare.

Hade dom respekterat mig så hade dom betalat luren, tycker jag har rätt att få tillbaka pengar jag har lagt ut på den

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem

@blue eyed devil: Har du köpt den själv så är det ingen jobbtelefon, och har de godkänt att du haft företagsinformation på en "egenköpt" lur så får de skylla sig själva Kör bara en enkel wipe på den, och sälj den.

Permalänk
Medlem

Går alltid att återställa data som ovanstående skrivit. Men om du behöver hjälp med fabriksåterställa så vore det bra om du kunde nämna telefon samt modell 😉

Visa signatur

.....

Permalänk
Medlem

Kryptera allt data sen fabriksåterställning.
Glöm inte cache partitionen.

Permalänk
Skrivet av backlulund:

Kryptera allt data sen fabriksåterställning.
Glöm inte cache partitionen.

Borde räka med att skriva över minnet ett par gånger och sedan fabriksåterställning

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk

Hur många gånger behöver man skriva över den typ? Räcker det med 3 gånger?

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem
Skrivet av blue eyed devil:

Borde räka med att skriva över minnet ett par gånger och sedan fabriksåterställning

Fast är ju lättare att kryptera när det finns en funktion för det i Android.

Permalänk
Medlem
Skrivet av blue eyed devil:

Hur många gånger behöver man skriva över den typ? Räcker det med 3 gånger?

#16969970
Här förklaras varför 1 gång räcker. Åtminstone för diskar.

#16967748
Från samma tråd har de länkat till andra sidor som förklarar.

När du ändå håller på kan du kolla i mobilen hur det är med kryptering.