Aktiva högtalare med AV receiver?

Permalänk
Medlem

Aktiva högtalare med AV receiver?

Har precis köpt ett par Audio Pro Addon T20 plus en sub (addon sub) som jag vill använda till min TV.
Har sen tidigare en AV receiver (Onkyo tx-nr545) som jag kopplat in alla mina grejer i (tv, apple tv, nintento switch mm.)

Har försökt att få högtalarna att fungera med min receiver men får inte till det. Någon som har något tips på hur jag kan göra?
Har testat att koppla högtalarna till Zone 2 och det fungerar men då bara med analogt ljud, får jag inte något ljud från HDMI.

I/O för högtalarna https://www.tele-ha.se/assets/uploads/products/8327/700_audio...
I/O för Receivern https://www.digitalcinema.com.au/media/catalog/product/cache/...

Visa signatur

MSI Z77A-GD65 Gaming | Intel Core i5 2500K | Corsair 16GB 1600MHz VENGEANCE PRO | ASUS GTX 1070 Ti | Corsair H80i | Corsair Force GT 120GB SSD | Samsung SSD 840 EVO 120GB | Fractal newton R2 800W | Fractal Define R3.

Permalänk
Medlem

Det kan ha att göra med en inställning på tv som heter Arc. Brukar vara på HDMI 2 och ska aktiveras bland inställningarna

Visa signatur

Moderkort: MSI B550 TOMAHAWK CPU: Ryzen 5600x Kylare: Corsay H115i Platinum RGB Interminne: G.Skill 16GB DDR3 3200mhz CL14 GPU:
EVGA 3070 XC3 ULTRA SSD:Samsung 960 EVO 250GB & KINGSTON SSDNow UV400 240GB OS: Windows 10 Monitor: LG Ultragear 32gp850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frecked:

Har precis köpt ett par Audio Pro Addon T20 plus en sub (addon sub) som jag vill använda till min TV.
Har sen tidigare en AV receiver (Onkyo tx-nr545) som jag kopplat in alla mina grejer i (tv, apple tv, nintento switch mm.)

Har försökt att få högtalarna att fungera med min receiver men får inte till det. Någon som har något tips på hur jag kan göra?
Har testat att koppla högtalarna till Zone 2 och det fungerar men då bara med analogt ljud, får jag inte något ljud från HDMI.

I/O för högtalarna https://www.tele-ha.se/assets/uploads/products/8327/700_audio...
I/O för Receivern https://www.digitalcinema.com.au/media/catalog/product/cache/...

Går det på något sätt att få ut ljud genom "Pre out"?

Visa signatur

MSI Z77A-GD65 Gaming | Intel Core i5 2500K | Corsair 16GB 1600MHz VENGEANCE PRO | ASUS GTX 1070 Ti | Corsair H80i | Corsair Force GT 120GB SSD | Samsung SSD 840 EVO 120GB | Fractal newton R2 800W | Fractal Define R3.

Permalänk
Medlem
Skrivet av molliz:

Det kan ha att göra med en inställning på tv som heter Arc. Brukar vara på HDMI 2 och ska aktiveras bland inställningarna

Har googlat en massa och det verkar som att Zone 2 ska bara fungera med analogt ljud.

Visa signatur

MSI Z77A-GD65 Gaming | Intel Core i5 2500K | Corsair 16GB 1600MHz VENGEANCE PRO | ASUS GTX 1070 Ti | Corsair H80i | Corsair Force GT 120GB SSD | Samsung SSD 840 EVO 120GB | Fractal newton R2 800W | Fractal Define R3.

Permalänk
Skrivet av Frecked:

Har googlat en massa och det verkar som att Zone 2 ska bara fungera med analogt ljud.

Du verkar inte ha någon pre-out på den va?Bara för subben som det ser ut.

Om du absolut vill använda dom högtalarna ihop med den förstärkaren behöver du ha en lösning liknande denna, https://www.kjell.com/se/sortiment/el-verktyg/biltillbehor/bi..., dvs en hög-lågnivåomvandlare. Vet ej om den jag länkat är aktiv, men annars finns det ganska bra sådana men som kostar lite mer. Har själv använt en från dls som fungerade bra, ca 600kr.

Kan även gå att använda förstärkarens hörlursuttag.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

.:bjorn

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjorn_m_eriksson:

Du verkar inte ha någon pre-out på den va?Bara för subben som det ser ut.

Om du absolut vill använda dom högtalarna ihop med den förstärkaren behöver du ha en lösning liknande denna, https://www.kjell.com/se/sortiment/el-verktyg/biltillbehor/bi..., dvs en hög-lågnivåomvandlare. Vet ej om den jag länkat är aktiv, men annars finns det ganska bra sådana men som kostar lite mer. Har själv använt en från dls som fungerade bra, ca 600kr.

Kan även gå att använda förstärkarens hörlursuttag.

Skickades från m.sweclockers.com

Tack för hjälpen! Det blir att använda hörlurutgången för tillfället. Det fungerar exakt som jag vill bara att man måste koppla in det på framsidan av AVn.

Visa signatur

MSI Z77A-GD65 Gaming | Intel Core i5 2500K | Corsair 16GB 1600MHz VENGEANCE PRO | ASUS GTX 1070 Ti | Corsair H80i | Corsair Force GT 120GB SSD | Samsung SSD 840 EVO 120GB | Fractal newton R2 800W | Fractal Define R3.

Permalänk

@Frecked: Om du köper en adapter med en vinklad kontakt går det kanske att dra kabeln lite diskret till baksidan.

Tänk på att hitta en lämplig nivå på utsignalen.
För lågt ljud ut, och för mycket förstärkning från högtalarna (hög volym på dom alltså) så får du onödigt mycket brus och eventuellt störningar.

För hög nivå ut riskerar att klippa signalen så det låter dåligt. Du får laborera lite!

Visa signatur

.:bjorn

Permalänk
Medlem

Om jag förstår dig rätt så använder du bara din receiver som en Hdmi-växel nu och har alltså inga högtalare kopplade till den förutom dina AP?

Du har inte möjlighet att koppla alla dina prylar med Hdmi direkt till tvn och sen använda tvns optiska alternativt lågnivåutgång?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Fungerar det ej med optiskkabel?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X - ASRock B650i Lightning - G.Skill 32GB 6000MHz Trident Z5 - ASUS TUF Gaming RX 7900 GRE OC - Corsair SF750 - Thermalright Peerless Assassin 120 Mini - Cooler Master NR200P

Permalänk

Som förgående talare, varför använda AV-recivern över huvud taget? Koppla alla dina enheter till TVn och kör ut ljudet digitalt från TVn. Känns som en smartare lösning då det blir en apparat mindre.

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk

Håller också med om det, får alla dina enheter plats klarar du dig utan receivern känns det som!

Visa signatur

.:bjorn

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZooN:

Om jag förstår dig rätt så använder du bara din receiver som en Hdmi-växel nu och har alltså inga högtalare kopplade till den förutom dina AP?

Du har inte möjlighet att koppla alla dina prylar med Hdmi direkt till tvn och sen använda tvns optiska alternativt lågnivåutgång?

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av JeagerMeisterSWE:

Som förgående talare, varför använda AV-recivern över huvud taget? Koppla alla dina enheter till TVn och kör ut ljudet digitalt från TVn. Känns som en smartare lösning då det blir en apparat mindre.

Skrivet av bjorn_m_eriksson:

Håller också med om det, får alla dina enheter plats klarar du dig utan receivern känns det som!

Fungerar såklart med att köra optiskt ljud direkt från TVn men jag vill kunna använda spotify connect på Receivern och UIn på min SamsungTV känns så dålig så vill hellre göra allt genom Receivern.

Visa signatur

MSI Z77A-GD65 Gaming | Intel Core i5 2500K | Corsair 16GB 1600MHz VENGEANCE PRO | ASUS GTX 1070 Ti | Corsair H80i | Corsair Force GT 120GB SSD | Samsung SSD 840 EVO 120GB | Fractal newton R2 800W | Fractal Define R3.

Permalänk
Skrivet av Frecked:

Fungerar såklart med att köra optiskt ljud direkt från TVn men jag vill kunna använda spotify connect på Receivern och UIn på min SamsungTV känns så dålig så vill hellre göra allt genom Receivern.

Förstår hur du tänker Men det blir nog smidigare utan reciver. Vill du ha spotify-connect så skulle jag rekommendera en Chromecast Audio som du sätter direkt i AUX på dina högtalare

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3341552&gclid=EAIaIQobC...

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Rekordmedlem

Zon 2-x är på många enheter spärrad för att mata ut ljud från surroundljudkällor, och hdmi i synerhet pga hdcp, kolla i manualen vilka ingångar/format zonutgångarna stödjer.
Det du egentligen behöver är normala förstegsutgångar men det är det idag få billiga receivrar som har.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Annars har de bluetooth som du kan koppla mobile med spotify.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frecked:

Fungerar såklart med att köra optiskt ljud direkt från TVn men jag vill kunna använda spotify connect på Receivern och UIn på min SamsungTV känns så dålig så vill hellre göra allt genom Receivern.

Är ganska säker på att högtalarna har inbyggd BT, då är det bara att skicka ljudet från mobilen Men, man får givetvis göra precis som man själv vill

Skickades från m.sweclockers.com