Permalänk

Fiber eller mobilt till sommarstugan

Hallå! Vi har precis fått erbjudandet att för 20 tusen få fiber nergrävt till huset på landstället. Nu måste vi svara ja eller nej och bestämma om vi vill vara med. Sedan måste man ju ha ett abonnemang på det också som förmodligen måste betalas året om?

Det jag undrar över är ifall det är värt det. Totalt är vi där kanske 4-5 månader om året, och stänger igen helt under vintern. Nu när tele2 har kommit med ett obegränsat surfabonnemang kanske mobilt bredband är ett bättre val?

4G-täckningen är bra, 20 ner och 10 upp.

Är det värt att säga ja till fiber eller kommer 4G (5G så småningom?) ta över?

Tacksam för hjälp!

Permalänk
Medlem

Inget kommer slå fiber de närmsta åren, men beror helt på ert behov i stugan, är ni nöjda med 4G idag så lär ju det räcka för era behov.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem

Var ligger stugan? Om det är en sommarstuga nära stockholm med året runt standard så lär fiber vara en bra investering. Är det en litet torp utan rinnande vatten i de småländska skogsrna så är det kanske mondre värt...

Beror också på hur bra täckningen är. 3/4G kan ju mycket väl vara tillräckligt för det mesta om täckningen är bra. Men givetvis om den är kass blir fiber eller annat fast det enda alternativet.

Permalänk
Medlem

Mobilt kommer aldrig att vara bättre, inte ens 5g täcker dagens behov.

Fördelen med mobilt för er del är att ni kan nyttja bredbandet även när ni inte är i sommarstugan och det finns nog mycket mer alternativ som inte har någon uppsägningstid så vill ni så kan ni säga upp och täckna nytt abonnemang när ni drar till stugan.

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Permalänk
Medlem

Du kan inte gå på 4G täckningen idag. Om det kommer fler användare sjunker hastigheten och du kan inte göra något åt det. En lurig sak är att Telia håller på att lägga ner det fasta nätet och den trafiken flyttas över till 4G. Jag vet inte om du kommer att bli drabbad men det är en sak att tänka på.

Kort sagt 4G kommer inte att ta över - det är ett komplement till fiber. 5G lär inte bli aktuellt för sommarstugor på många, många år. Det är fiber som räknas - klarar du kostnaden så häng på.

Permalänk

Dra in fiber, Släng in ett serverrack och driv ett webhotell så löser du uppvärmningen av stugan på vintermånaderna med.

Visa signatur

GAMINGRIGG: I7 6700K@4,4Ghz. 32GB DDR4. EVGA GTX 1080 TI FTW3 ACX.
SERVER: Core I5 3500K 6x 2Tb WD Caviar Green.
NAS: DS1813+ 5x 4TB Wd Red.
HTPC/VR: i5-7500. 8GB DDR4. EVGA GTX 1080 FTW ACX.

Permalänk

@PlogarN97: Ligger på en ö i Småland så ja, typ i skogarna. Däremot är 4G-täckningen över förväntan. Alltid fullt 4G och ca 20 ner och 10 upp.
På sommaren är vi ändå minst 10 personer, så fiber-uppkopplingen måste nog vara relativt snabb för att orka med allas enheter?
Personerna här ute som är för fiber argumenterar för att man snart inte kommer kunna titta på TV etc analogt och att fiber är framtiden. Jag är inte så säker med tanke på att 4G-täckningen är så pass bra och att konkurrensen kring obegränsad surf hos mobil-operatörerna kommer öka och pressa ner priserna. Det som känns mest dumt är att betala för ett abonnemang året runt som man inte använder halva året. Senast jag kollade hittade jag inga erbjudanden för fiber utan bindningstid som man kan stänga av vid behov. Har lite svårt att välja!

Permalänk

@Pentagram: Ska lägga fram förslaget till modern min, det går nog hem

Permalänk

@Hubertus: Okej tack! Tanken var ju då kanske att flera personer i hushållet skulle skaffa detta obegränsade mobilabonnemang för att inte överbelasta ett och samma. Men ja, fiber är ju helt klart mer stabilt men är man 10 personer på ett 100/100 nät lär det också saktas ner en del?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johannaje:

@Hubertus: Okej tack! Tanken var ju då kanske att flera personer i hushållet skulle skaffa detta obegränsade mobilabonnemang för att inte överbelasta ett och samma. Men ja, fiber är ju helt klart mer stabilt men är man 10 personer på ett 100/100 nät lär det också saktas ner en del?

100 Mbit/s är mer än nog för 10 personer såvida ni inte tankar filmer allihopa. Vi har 100/100 Mbit/s hemma och måånga fler uppkopplade enheter som står och skyfflar trafik samtidigt. Räcker gott och väl. Det mobila kommer troligtvis inte palla med riktigt.

Visa signatur

i7 3770K @4.5 Ghz | MSI Z77-S01 | Radeon HD 6850 | Sandisk 120GB SSD | 8GB 1866Mhz Corsair Vengeance

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johannaje:

@Hubertus: Okej tack! Tanken var ju då kanske att flera personer i hushållet skulle skaffa detta obegränsade mobilabonnemang för att inte överbelasta ett och samma. Men ja, fiber är ju helt klart mer stabilt men är man 10 personer på ett 100/100 nät lär det också saktas ner en del?

När det gäller fiber så håller det hastigheten medan mobilt tappar fart med ökande belastning. Ju fler mobil abb som är aktiva desto saktare går det. Det är alltså summan av mobil abb som spelar roll. Sen får man tänka på att ett sommarstugeområde är nog inte högprioriterat när det gäller eventuell utbyggnad av det mobila nätet.

Permalänk

@Hubertus: okej! Jag trodde fiber också saktades ner om för många enheter ansluter samtidigt, men ja då blir nog fiber det bättre valet även om vi inte är några extremsurfare

Permalänk
Medlem

Ni kommer klara er på 100mbit fiber utan problem. Men vad jag vet så finns inga sommarstugeabonnemang, där man bara betalar halva året. Så länge 4G fungerar så bra som det gör nu klarar ni nog er utan fiber, men personligen hade jag valt att dra in fiber.

Permalänk

@jocke92: tackar för svar! Får fortsätta fundera men det lutar väl mot fiber. Det tar bara emot en del att betala varje månad för något man bara använder mindre än halva året!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johannaje:

Hallå! Vi har precis fått erbjudandet att för 20 tusen få fiber nergrävt till huset på landstället. Nu måste vi svara ja eller nej och bestämma om vi vill vara med. Sedan måste man ju ha ett abonnemang på det också som förmodligen måste betalas året om?

Det jag undrar över är ifall det är värt det. Totalt är vi där kanske 4-5 månader om året, och stänger igen helt under vintern. Nu när tele2 har kommit med ett obegränsat surfabonnemang kanske mobilt bredband är ett bättre val?

4G-täckningen är bra, 20 ner och 10 upp.

Är det värt att säga ja till fiber eller kommer 4G (5G så småningom?) ta över?

Tacksam för hjälp!

Kör på fiber. Det är mer framtidssäkert. Man behöver inte ha abonnemanget hela året. Välj bara någon leverantör med kort uppsägningstid och bind er inte till något speciellt erbjudande som har lång bindningstid. Vi kör telia 100/100 i stugan Juni-September. Det funkar bra.

Visa signatur

"I do not know with which weapons WWIII will be fought, but WWIV will be fought with sticks and stones."
Albert Einstein

Permalänk

För mig det självklart fiber. De fördelar jag ser med mobilt att ni kan ta med er det mobila bredbandet, men då har man ju oftast redan rätt okej surf på telefonerna. Det är väl framförallt streaming/datakrävande upppgifter ni inte kan köra via telefonerna, surfen tar slut direkt.
Sedan vet jag inte vilket upplägg ni har men jag vet nät som fungerar så att man betalar en nätavgift varje månad, sedan kan man välja olika tv, bredband och telefoni-lösningar som man betalar utöver nätavgiften. Är det så det ligger till för er är så är de två egentligen de enda som talar emot fiber i jämförelse med mobilt bredband i mina ögon.

Stavfel
Visa signatur

Primär rigg: Nano S|Strix 550i | Ryzen 5 5600x | Strix 3070 OC White| 16GB RAM | SF750 |
Plexserver: Silverstone DS380 | Z690i Aorus Ultra| i3-12100 | 32 GB RAM| SF450 |

Permalänk
Skrivet av Johannaje:

@jocke92: tackar för svar! Får fortsätta fundera men det lutar väl mot fiber. Det tar bara emot en del att betala varje månad för något man bara använder mindre än halva året!

Hur länge måste ni låsa abbet? för annars är det 1 månads uppsägningstid nuförtiden. Så säg upp det när ni inte är där mer det året och skaffa det till nästa år i så fall

Nej fiber blir inte långsammare på det sättet (bara om alla 10 stycken skulle ladda hem stora filer samtidigt kan det bli tillfälligt trögt). Men då lär mobila vara ute ur leken för länge sen

Många som hävdar mobilt är framtiden, men utan fiber hade inte ens mobilt bredband fungerat (största masterna är ju kopplad med fiber) Så teoretiskt kan ju inte mobilt bli snabbare än fiber in till hushållet (i teorin, finns mycket som påverkar mobilt bredband som inte fiber in i kåken inte begränsas av).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Har ni även en fast anslutning i sommarstugan så kan ni ju alltid installera några webbkameror, etc för att övervaka stället när ni inte är där, alternativt även ställa dit en lite NAS för att köra backup mot så att ifall ni får problem med stöld/brand hemma så finns ju datan kvar på landet.

Permalänk
Medlem

Hur ser upplägget ut? Representeras ni av en ekonomisk förening som försöker få ett billigt paketerbjudande till alla eller det tal om öppet fibernät? Öppna fibernät brukar bara en kort uppsägningstid på en månad medan paketerbjudanden kanske man blir uppbunden i flera år. IP-Only har t.ex. korttidsabonnemang på 1, 7 eller 30 dagar.

Rör det sig om ett öppet fibernät ser jag inte riktigt problemet med att ta ett vanligt abonnemang som man sen säger upp någon månad innan man ska slå igen för året.

Visa signatur

Windows: [ NCASE M1 | i7 6700K 4C/8T | 16GB DDR4 | 1080Ti | 1.5TB SSD ]
macOS: [ Mac mini | i5 8500B 6C/6T | 16GB DDR4 | 256GB SSD ],
                        [ MBP 13" | i5 1038NG7 4C/8T | 16GB LPDDR4X | 512GB SSD ]
ESXi: [ Intel NUC | i7 10710U 6C/12T | 32GB DDR4 | 500GB SSD ]

Permalänk
Medlem

Asså jag vet inte ja. i mina ögon så är ju en sommarstuga ett ställe att slappna av på. Inte streama till twitch. Jag hade kört med 4g abbonemang.

Permalänk
Skrivet av Wasp:

Asså jag vet inte ja. i mina ögon så är ju en sommarstuga ett ställe att slappna av på. Inte streama till twitch. Jag hade kört med 4g abbonemang.

ska man vara där i 4/5 månader så kan det vara skönt med stabilt nät (en månad så hade jag inte funderat på fiber i första taget)

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk

Jag hade dragit in fiber. 20K kan kännas mycket, men om några år så kommer du tycka det är en skitsumma. Sen så är ju abonnemang numera lätta att säga upp med en månads uppsägningstid, bara planera att säga upp det i tid innan man ska åka hem. Annars är ju övervakning med webbkamera och rörelsedetektor väldigt trevligt när man inte själv är på plats.

Visa signatur

NO MAAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wasp:

Asså jag vet inte ja. i mina ögon så är ju en sommarstuga ett ställe att slappna av på. Inte streama till twitch. Jag hade kört med 4g abbonemang.

Du har en väldigt snäv syn på bredband. Jag sitter i en stuga på landet där det endast finns 4G. Förut kunde man använda ADSL men nu är det fasta telenätet skrotat. Vi har tecknat oss för fiber som är på gång. När det fasta telenätet försvann ökade belastningen så mycket på 4G att det blev segt. Ett bra och säkert bredband är nödvändigt även i sommarstugor. Att ha fungerande postgång är inte lika viktigt idag.

Permalänk
Inaktiv

Jag tecknade ett mobilabonnemang med obegränsat surf och fick då ett datakort gratis för användning av en 4g router, alltså båda två abonnemangen i ett. Funkar bra då man kan ta med dig routern.
Köpte sedan Huawei E5186s löspris för 1495:-.

Permalänk

@Afrasbaba: Själva installationen är rabatterad av kommunen men abonnemanget finns det inga speciella erbjudanden vad jag vet. Visste inte att det fanns abonnemang utan bindningstid, nu tror jag valet blir fiber!

Permalänk
Medlem

För 20k hade jag sagt ja direkt på plats.

Kommer ju även bli mkt lättare att sälja sommarstugan sen om ni har fiber till den!!

Om ni är där så pass mkt varje sommar så är det också väldigt skönt med stabilt nät så man kan kolla netflix etc utan lagg.

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johannaje:

Hallå! Vi har precis fått erbjudandet att för 20 tusen få fiber nergrävt till huset på landstället. Nu måste vi svara ja eller nej och bestämma om vi vill vara med. Sedan måste man ju ha ett abonnemang på det också som förmodligen måste betalas året om?

Det jag undrar över är ifall det är värt det. Totalt är vi där kanske 4-5 månader om året, och stänger igen helt under vintern. Nu när tele2 har kommit med ett obegränsat surfabonnemang kanske mobilt bredband är ett bättre val?

4G-täckningen är bra, 20 ner och 10 upp.

Är det värt att säga ja till fiber eller kommer 4G (5G så småningom?) ta över?

Tacksam för hjälp!

Vem har ni fått erbjudande av? När IPOnly drog in vårat hade dom ett speciellt abonnemang för just din situation. Där man bara betalade dom månader man använde det.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Johannaje:

Personerna här ute som är för fiber argumenterar för att man snart inte kommer kunna titta på TV etc analogt och att fiber är framtiden.

Det var länge sedan det analoga tv nätet stängdes i Sverige, de sista sändningarna upphörde under 2008 men de flesta bodde på ställen där nätet stängts 1-2 år innan det
Oavsett tv och hur mobilt bredband fungerar så dra in fiber (helt oavsett om den kommer att användas direkt eller inte) se till att den finns där för det kommer att kosta mer att efteransluta och den kommer att användas nån gång oavsett om du kör mobilt den närmaste framtiden.
Om det går att teckna individuella avtal så lär det inte vara nått problem att välja nått utan bindningstid och skulle det bli gruppanslutning så blir det kanske inte dyrare ändå eftersom månadskostnaden bör vara mycket billigare om det handlar om att binda upp sig.
Du kommer alltså inte att ångra fiberanslutningen och troligen kommer det billigaste alternativet per månad vara att använda den.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

@Garmzon: Det är IPOnly här med, får kolla med dem, då finns säkert det erbjudandet här med! Tack

Permalänk
Medlem

Sitter i sommarstugan med med 4G uppkoppling och längtar efter en fiber.
4G uppkoppling är bra och stabil, 100/30, med Telia. Ingen fart med någon annan operatör.
Problemet är ju den eländiga surfpotten.
Hade 180 Gbyte i surfpotten som tog slut på 20 dagar.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W