Permalänk
Medlem

Uppgradering av gaming dator

Hej!
Har precis införskaffat Destiny 2 på Bnet launchern och har en känsla av att min nuvarande dator inte kommer räcka till... Har sedan ett tag tillbaka börjat tänka på att uppgradera men har inte varit nödvändigt fram tills nu. Vad jag tänker mig är att iallafall skaffa ett 1060 gpu och uppgradera processorn men har dålig koll på om jag också kommer behöva uppgradera nätaggregatet och moderkortet osv.
Min budget just nu är lite oklart men runt 6000-8000 kr känns som en rimlig investering men rätta mig gärna om jag har fel och pengarna inte räcker för en dator som ska kunna köra dem lite nyare spelen (för tillfället Destiny 2).

Min nuvarande dator är ett hemmabygge jag plockade ihop för några år sen och ser ut såhär:
Chassi: BitFenix Merc Alpha - Svart (Ej PSU)
Processor: Intel Core i5-4430 - 4 trådar / 3,0GHz (3,2GHz Turbo) / 6MB / Socket 1150
Moderkort: MSI Z87M-G43 - M-ATX / Intel Z87
Minne: Crucial Ballistix Sport 8GB DDR3 PC-12800 1600MHz (2x4GB)
Grafikkort: Gigabyte Geforce GTX 760 OC 2GB
Hårddisk: Seagate Intern Hårddisk Barracuda 1TB (Cache 64MB / 7200RPM / Sata 6Gb/s)
SSD: KINGSTON 240GB SSDNow UV400 SATA3 6Gb/s
Nätaggregat: XFX 550W Core Edition PSU
Övriga komponenter: ASUS DVD±RW 24X SATA Bulk Svart

Tack i förhand för förslag, upskattas!

Permalänk
Medlem

Leta reda på en begagnad i7 4770K eller i7 4790K, så är du good to go. Det är två överklockningsbara processorer som presterar riktigt bra än idag, och de passar ditt moderkort. Kan vara värt att kika på en bra kylare också dock, om du inte redan har en. Nätaggregatet bör inte vara några bekymmer heller

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem

@Starric:
Nuvarande processor kylaren är tyvärr standard kylaren som följde med. Kan det vara värt att uppgradera moderkortet? Om det gör nästa uppgradering enklare så har jag egentligen inget mot det heller. Har inte överklockat förut får isåfall läsa upp mer på det och någon speciell site som kan rekommenderas för köp av begagnade datordelar? Att gå över budgeten är inte heller ett problem om det betyder att jag slipper uppgradera samma delar igen om något år, går hellre lite overkill nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Manzar99:

@richie.f:
Nuvarande processor kylaren är tyvärr standard kylaren som följde med. Kan det vara värt att uppgradera moderkortet? Om det gör nästa uppgradering enklare så har jag egentligen inget mot det heller. Har inte överklockat förut får isåfall läsa upp mer på det och någon speciell site som kan rekommenderas för köp av begagnade datordelar? Att gå över budgeten är inte heller ett problem om det betyder att jag slipper uppgradera samma delar igen om något år, går hellre lite overkill nu.

Jag skulle nog titta runt här på sweclockers marknad samt tradera. Kom dock ihåg att på tradera att du inte gör bud på fler saker än du har råd med för buden är bindande och det går inte ångra sig om man vunnit något.

Visa signatur

"I awoke, only to see the rest of the World was still asleep" - Leonardo Da Vinci

Permalänk
Medlem

@Starric: Skulle bara uppgradera gpu vara ett alternativ? Se hur den gamla processorn håller för destiny 2 och låter den eventuellt vänta ett år till? Vet inte riktigt hur cpu intensivt Destiny kommer att vara men om jag slipper göra den förändringen just nu skulle det betyda att nästa cpu kommer bli mycket bättre då jag inte behöver tänka på att ens gpu ska ta största delen av budgeten.

Enligt denna sida ser det ut som att det skulle kunna funka med endast ett nytt grafikkort för tillfället:
http://www.game-debate.com/hardware/index.php?pid=1195&cpu=Co...

Permalänk
Medlem

Något att ha?

Har inte riktigt någon koll alls om jag ska vara ärlig gällande skillnader mellan olika 1070 chip o liknande, men hittade den här och undrade om det är något att ha?
https://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/265332-asus_...
eller annars billigare varianten 1060
https://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/272957-gigab...

Som sagt, har väldigt dålig koll och skulle uppskatta lite vägledning...

Permalänk
Medlem

@Ziggy_: Du kan absolut avvakta och se med din nuvarande i5 om den räcker, hellre det och i värsta fall få lite lägre fps i början än att lägga pengar på något som kanske inte ens behövdes. Din i5:a är ju en kapabel processor, men risken är att bara 4 trådar (4 kärnor utan Hyperthreading) kan vara lite snålt för ett nytt spel som Destiny 2, samt att den är låst till en relativt låg klockfrekvens.

Om du bestämmer dig för att byta upp dit på processorfronten så är det som sagt de två i7:orna jag skrev ovan som är bäst väg för dig. Båda de presterar superbt med 8 trådar (4 kärnor med Hyperthreading) och överklockning (slutar på K). Ditt moderkort stödjer dessa processorer samt överklockning (med K-processorer) så det finns ingen ekonomisk anledning alls att byta ut det. Du kan ju köpa nytt moderkort och en ny processor också, men det kommer kosta dig mycket mer och bara ge en minimal prestandafördel.

Angående grafikkort så kan man väl generellt säga att köp så bra du har råd med. Ett GTX 1070 är ganska mycket bättre än ett GTX 1060 (se här hur prestandan är). Exakt vilken modell beror på vilket som är mest prisvärt för stunden med eventuella kampanjer osv kan jag tycka. Prestandaskillnaden är liten, beroende på vad de kör för klockfrekvenser, och så länge de har två fläktar (istället för bara en radialfläkt som Nvidia och AMD kör som original) så bör kylningen vara bra.

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII