Permalänk
Medlem

Vad ska jag uppgradera först?

Tänkt att uppgradera min dator. Spelar en del på den och använder även ibland program som Revit och AutoCAD. Revit etc har funkat bra men kan bli bättre. Spelen jag spelar, typ Overwatch får jag spela med dålig grafik.

Så jag antar att det borde vara grafikkortet jag ska uppgradera men tänkte kolla först vad ni tycker då jag inte är så haj. har nämligen hört att min processor inte ska vara så jätte bra så kanske är den som är problemet.

Datorn nu:

Processor: Intel(R) Core (TM) i5-4690K CPU @3.50GHz 3.50 GHz
RAM-minne: 16,0 GB
Grafikkort: Står att det är NVIDIA GeForce GTX 960 men när jag öppnar burken så är det:ASUS Strix GEFORCE® GTX 960, är det samma?
Hårddisk: 250GB SSD Samsung + 2TB Samsung
Modekort: Asus Z97-A

Vad tycker ni jag ska börja med att bytta?
Och till vad? Vill ha något bra, men inte det absolut dyraste och maxade!

Permalänk
Medlem

För att spelen skall flyta bättre byt grafikkortet till GTX 1060/1070

Permalänk
Medlem

Något är fel med datorn om du inte kan spela Overwatch i 1920x1080 med minst 60-70fps på "High".

Visa signatur

Si vis pacem, para bellum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rikimaru:

Något är fel med datorn om du inte kan spela Overwatch i 1920x1080 med minst 60-70fps på "High".

Kör på High men kan inte ha 75% render för då flyter det riktigt dåligt, har på 50% nu och då går det bra men ser ju inte snyggt ut.

Permalänk
Medlem

Kollat temperaturerna?

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Litenskit:

Kollat temperaturerna?

GPU Temperatur är 41c om det var det du undra?

Permalänk
Medlem

@SUMITOMO: Processorn är bättre än grafikkortet eller? spelar det någon roll vad man använder för skärmar förresten?

Permalänk
Inaktiv

Revit med en i5-4690K, då jobbar du ej med stora ritningar. Har du testat att importera en IFC fil på 500MB?

Det tråkiga är att din hårdvara matchar bra, hur du än uppgraderar får du en obalans. Så mitt råd är att vänta och sedan gör en komplett uppgradering. Men visst bryr du dig endast om spelen och marginell skillnad så ett nytt grafikkkort kan göra skillnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joxxerz:

GPU Temperatur är 41c om det var det du undra?

Cpu och gpu i LOAD, idle temperaturerna säger inget:)

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem

@anon159643: Nej bara typ bygglovsritningar till bekanta etc. hmm okej, så uppgradera grafikortet endast gör inte så stor skillnad som det kan göra?

Är det processor och grafikkort du menar med en komplett uppgradering? eller behövs modekort lr något mer också byttas då?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av joxxerz:

@Johan86c: Nej bara typ bygglovsritningar till bekanta etc. hmm okej, så uppgradera grafikortet endast gör inte så stor skillnad som det kan göra?

Är det processor och grafikkort du menar med en komplett uppgradering? eller behövs modekort lr något mer också byttas då?

Processor, grafikkort, moderkort + ram. Då de nya använder sig av ddr4. Det blir en väldigt massa pengar och räkna inte med en väldigt mycket bättre prestanda i Revit. Nu skrev du att du jobbade med små ritningar och då kanske du ej behöver ha så mycket mer prestanda.

Permalänk
Medlem

Det är ditt grafikkort som suger. Jag har ett 980 ti och kan maxa de mesta (1440p) med min 4670k. 4690k är bra balans med 980ti/1070 tills du har bättre budget.
Hjälper kanske inte mycket i programmen du använder men spelen kommer flyta mycket bättre

Du kan även köpa en 300kr cpu kylare och clocka lite.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cadzon:

Det är ditt grafikkort som suger. Jag har 980 ti och kan maxa de mesta (1440p) med min 4670k. 4690k är bra balans med 980ti/1070 till du har bättre budget.

Du kan även köpa en 300kr cpu kylare och clocka lite.

Skickades från m.sweclockers.com

Att köpa ett 9xx kort är inte att rekommendera alls.
Gamla arkitekturer halkar efter snabbt så betydligt bättre att köpa ett 10xx kort isf.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

Att köpa ett 9xx kort är inte att rekommendera alls.
Gamla arkitekturer halkar efter snabbt så betydligt bättre att köpa ett 10xx kort isf.

Allt beror på pris och vad man vill betala. De skiljer inte mycket mellan 980 ti och 1070. 5 fps som max på vissa titlar. Hellre den nyaste såklart men nästan halva priset för den förra kan ju va värt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cadzon:

Allt beror på pris och vad man vill betala. De skiljer inte mycket mellan 980 ti och 1070. 5 fps som max på vissa titlar. Hellre den nyaste såklart men nästan halva priset för den förra kan ju va värt.

Skickades från m.sweclockers.com

Ju nyare titlar API det är ju sämre presterar oftast äldre arkitekturer.
Vissa spel är förlåtande andra är det inte, ska man köpa nytt så aldrig en utgående generation iaf.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

Prio 1 grafikkort, du måste veta ungefärlig budget för att man ska kunna rekommendera nått specifikt kort
Prio 2 cpu till en i7:a

Efter detta är datorn fit for fight ett par år till!

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

Ju nyare titlar API det är ju sämre presterar oftast äldre arkitekturer.
Vissa spel är förlåtande andra är det inte, ska man köpa nytt så aldrig en utgående generation iaf.

Vilka spel då? Vill gärna veta, tror inte det är många alls.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Panzerfister: budget tänker jag 2000-3000kr för ett grafikkort... tyvärr är jag okunning så beror ju lite på. har liksom 3000kr att lägga på ett nytt grafikkort men då vill man ju märka en stor skillnad. har ingen aning hur stor skillnaden blir, har aldrig uppdaterat någon datorn innan utan endast köpt ny dator helt och hållet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joxxerz:

@Panzerfister: budget tänker jag 2000-3000kr för ett grafikkort... tyvärr är jag okunning så beror ju lite på. har liksom 3000kr att lägga på ett nytt grafikkort men då vill man ju märka en stor skillnad. har ingen aning hur stor skillnaden blir, har aldrig uppdaterat någon datorn innan utan endast köpt ny dator helt och hållet.

Från ett 960 är ungefär allt en stor skillnad.
Börja kolla av marknaden här och se vad som hamnar i rätt prisklass.

Och du vill lägga allt på gpu, och inte spara lite av pengarna för en senare uppgradering av cpu så skulle jag kolla efter gtx 980ti, riktigt starkt kort som borde säljas för runt 3000:- i dagsläget.

Sen kan du ju räkna med att få ut några hundralappar för det gamla kortet också.

Ett lite billigare alternativ är "vanliga" gtx 980, även det ett bra kort och då får du troligtvis råd att uppgradera cpu också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joxxerz:

@Panzerfister: budget tänker jag 2000-3000kr för ett grafikkort... tyvärr är jag okunning så beror ju lite på. har liksom 3000kr att lägga på ett nytt grafikkort men då vill man ju märka en stor skillnad. har ingen aning hur stor skillnaden blir, har aldrig uppdaterat någon datorn innan utan endast köpt ny dator helt och hållet.

Kör då på ett 980 ti/1070 från marknaden. Ibland kan du hitta 1070 för 3000 eller 980ti mellan 2500-3000 kr. 980 ti drar lite mer ström dock ifall du bryr dig om det.

http://cdn.sweclockers.com/artikel/diagram/9772?key=5cf6ef097...

Gammal bild men 980ti/1070 är mer än dubbelt så bra som 960.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Cadzon: Menar du det här då: https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/grafikkort/nvidi...

finns det billigare någonstans?

Permalänk
Medlem
Skrivet av joxxerz:

@Cadzon: Menar du det här då: https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/grafikkort/nvidi...

finns det billigare någonstans?

Bra pris tycker jag, för ett nytt kort. Berätta gärna vad du väljer och resultaten efteråt

Skickades från m.sweclockers.com