Kan man löda om 6.5mm till 3.5mm?

Permalänk
Musikälskare

Kan man löda om 6.5mm till 3.5mm?

Halloj!

Jag har ett par hörlurar som har en 6.5mm plug, kan man enkelt klippa av kabeln och löda om till 3.5mm? Är novis på att löda etc.

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Enkelt, ja. men kan du?
Det är relativt enkelt och lite påtigt, men det går.
annars finns det konverters som du kan lägg emellan för en liten peng.

Visa signatur

Rota3: Ryzen 5600 - 32GB - Radeon RX 7600 - Kingston NV200 2TB - Fractal Design R3 - EVGA Supernova 750W

Permalänk
Medlem

Ja klart det går, men utan erfarenhet att löda och jag antar att du då även saknar lödkolv med tillbehör är det enklaste att bara köpa en adapter?

Edit: Pucktvåa.

Permalänk
Musikälskare
Skrivet av nick-li:

Enkelt, ja. men kan du?
Det är relativt enkelt och lite påtigt, men det går.
annars finns det konverters som du kan lägg emellan för en liten peng.

Skrivet av Fredmannen:

Ja klart det går, men utan erfarenhet att löda och jag antar att du då även saknar lödkolv med tillbehör är det enklaste att bara köpa en adapter?

Edit: Pucktvåa.

Jag har en konverter men det glappar riktigt mycket, jag vill prova att löda, har inget att förlora direkt

Jag har en lödkolv och lite annat

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av flashen:

Jag har en konverter men det glappar riktigt mycket, jag vill prova att löda, har inget att förlora direkt

Jag har en lödkolv och lite annat

Då ska det inte vara några konstigheter, bara googla "Solder 3.5mm jack" eller liknande så finns det massor av Youtube-videos för guidning.

Se till att ha lite fluss så att lodet blir lättarbetat, lycka till.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av flashen:

Jag har en konverter men det glappar riktigt mycket, jag vill prova att löda, har inget att förlora direkt

Jag har en lödkolv och lite annat

Skaffa dig nån meter tunn signalkabel och öva på att löda på den först så att du inte smälter ner allt vad isolering heter på den riktiga kabeln

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Musikälskare
Skrivet av Fredmannen:

Då ska det inte vara några konstigheter, bara googla "Solder 3.5mm jack" eller liknande så finns det massor av Youtube-videos för guidning.

Se till att ha lite fluss så att lodet blir lättarbetat, lycka till.

Skrivet av mrqaffe:

Skaffa dig nån meter tunn signalkabel och öva på att löda på den först så att du inte smälter ner allt vad isolering heter på den riktiga kabeln

Tack för alla svar, ska göra lite undersökning nu och sen ta och löda nästa vecka tänkte jag

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Varför inte köpa en adapter?

Visa signatur

5900X | 32GB DDR4 | EVGA T2 1000W | Nvidia 3080Ti

Permalänk
Medlem

Om du inte har bråttom finns det hur många som helst på aliexpress också. Tex denna.

Permalänk
Musikälskare
Skrivet av Citrona:

Varför inte köpa en adapter?

Skrivet av grovlimpa:

Om du inte har bråttom finns det hur många som helst på aliexpress också. Tex denna.

Tycker det blir så klumpigt om man inte har användning för 6.5mm, det blir svårt att koppla till min iPhone med skal på också för den är så tjock i basen (adaptern)

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

På en del lurar kan de enskilda kardelerna i kabeln ha isolering som man måste få bort (vilket är rätt struligt) innan det går att löda. Tänkte att det kan vara värt att nämna för med den kvar så hjälper det inte med ett helt ton flussmedel. Så behöver du inte undra varför det inte går
Det är nog vanligast i tunna kablar som tex till öronpluggar och liknande dock.

Vad är det för lurar som endast har 6.35mm (antar jag du menar) plugg? Det är inte så vanligt numera?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av dumbo:

Vad är det för lurar som endast har 6.35mm (antar jag du menar) plugg? Det är inte så vanligt numera?

Det är standard i både musikproduktions-sammanhang och lite finare lurar för stationärt hemmabruk. Inte så vanligt i billigare lurar, alternativt lurar för portabel användning dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon78208:

Det är standard i både musikproduktions-sammanhang och lite finare lurar för stationärt hemmabruk. Inte så vanligt i billigare lurar, alternativt lurar för portabel användning dock.

Det var ju specifikt hörlurar jag undrade att det är standard i musikbranschen är jag väl bekant med. Ofast i mono dock väl?

Jag vet inte var du drar gränsen för "lite finare" lurar men det är inte så ovanligt även en bit upp i prisklass att man har 3.5mm på sladden och levererar med en adapter. Fast pratar man "lite finare" lurar brukar det ju gå att byta hela kabeln vilket borde göra lödande ointressant.

Permalänk
Medlem

@flashen: Det är inget konstigt. Finns tre ledare, höger vänster och gemensam jord. Dessa ledare kan vara väldigt tunna dock, vilket medför att det är svåra att löda.

Permalänk
Inaktiv

@dumbo:
Kanske en Sennheiser-grej, men både mina HD555 och HD650 har 6,35mm och levererades med adaptrar som konverterar ned till 3,5mm. De flesta high-end Sennheiser är på det sättet såvitt jag vet. Även mitt ljudkort, Xonar Esscence STX är utrustat med 6,35mm istället för 3,5mm.

Precis som du säger, så är kablarna löstagbara och istället för att löda så byter man enkelt hela kabeln om man hellre vill ha 3,5mm utan att behöva använda adapter.

Permalänk
Avstängd

Det går, men är jävligt jobbigt även för ett proffs som jobbar med lödning hela dagarna. Detta p g a att hörlurskablar är jobbiga lackade tunna saker med riktigt usel lödbarhet, och det förvärras av att alla 3.5mm pluggar du kan köpa på marknaden lider av skitdålig kvalitet som smälter sönder och blir kortslutna hur lätt som helst.

Gör det inte! Absolut inget amatörsprojekt!

Permalänk
Musikälskare
Skrivet av Kaleidoskop:

Det går, men är jävligt jobbigt även för ett proffs som jobbar med lödning hela dagarna. Detta p g a att hörlurskablar är jobbiga lackade tunna saker med riktigt usel lödbarhet, och det förvärras av att alla 3.5mm pluggar du kan köpa på marknaden lider av skitdålig kvalitet som smälter sönder och blir kortslutna hur lätt som helst.

Gör det inte! Absolut inget amatörsprojekt!

Hmm man kanske skulle lämna in det till någon butik här i Malmö som kan göra det i så fall

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Rekordmedlem

Om problemet främst är att adaptern blir klumpig och passar dåligt eller belastar kontakten hårt med böjkrafter i en telefon så kan man fixa en kortare kabel med olika kontakter i respektive ände som agerar adapter, typ så här >

https://www.kjell.com/se/sortiment/ljud-bild/kablar-adaptrar/...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av flashen:

Jag har en konverter men det glappar riktigt mycket, jag vill prova att löda, har inget att förlora direkt

Jag har en lödkolv och lite annat

Vad är det för hörlur? Ibland går det att ganska enkelt byta hela kabeln.

Det du har att förlora är hörlurarna och/eller lite stolthet när du går till någon kunnig "lödare" och ber om hjälp

Skrivet av Citrona:

Varför inte köpa en adapter?

Då han vill ha 3,5mm kanman utgå från att den t.ex. ska sitta i en mobil eller dyl. Att ha en sådan fastsatt i en mobil är som att be om att något ska gå sönder med tanke på hur stor och otymplig den är.

Skrivet av anon78208:

@dumbo:
Kanske en Sennheiser-grej, men både mina HD555 och HD650 har 6,35mm och levererades med adaptrar som konverterar ned till 3,5mm. De flesta high-end Sennheiser är på det sättet såvitt jag vet. Även mitt ljudkort, Xonar Esscence STX är utrustat med 6,35mm istället för 3,5mm.

Precis som du säger, så är kablarna löstagbara och istället för att löda så byter man enkelt hela kabeln om man hellre vill ha 3,5mm utan att behöva använda adapter.

När jag köpte mina HD 598 så kom det med en adapter. Kabeln går visserligen enkelt att skruva loss men de har har en speciell koppling så det är inte bara att gå till clas ohlson och köpa en ny sladd direkt. Då fanns det inget alternativ än att göra det själv eller beställa en "custom" kabel från utlandet. Jag gjorde det senare och har inte ångrat mig en endaste sekund.

Om jag inte har fel skickar Sennheiser med HD 598 med en 3,5mm kabel, alltså ingen adapter. Antar att de märkte hur populär hörlurarna var och eftersom de är så pass lättdrivna använder många de till datorer och mobiler som inte har 6,5. Grymt bra är de i alla fall, jag hade dock önskat liiite mera bas.

Permalänk
Avstängd

Som många har nämnt är ofta hörlurskablar av emaljerad litz och går inte att löda direkt utan man måste bränna av emaljeringen innan. Det går alldeles utmärkt om man smälter en liten bit lödtenn på spetsen på lödkolven och bara sticker in den skalade kabeln i droppen med lödtenn så smälter du emaljen och tenn fastnar till slut på kopparn.

https://youtu.be/vCP9xrq0x_Y

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Trunk:

Om jag inte har fel skickar Sennheiser med HD 598 med en 3,5mm kabel, alltså ingen adapter. Antar att de märkte hur populär hörlurarna var och eftersom de är så pass lättdrivna använder många de till datorer och mobiler som inte har 6,5. Grymt bra är de i alla fall, jag hade dock önskat liiite mera bas.

Känner likadant om mina gamla HD555 som är nästan samma lurar som HD598 fast med vissa estetiska skillnader. Efter att jag skaffade HD650 så har de gamla mest fått tjänstgöra vid resor och sånt, och då känner jag att jag hellre skulle vilja ha 3,5mm. Däremot uppskattar jag att HD650 har 6,35mm. De passar ändå inte för portabelt bruk och vill helst ha en hörlursförstärkare.