Vill uppgradera gammal stationär, behöver hjälp

Permalänk
Hedersmedlem

En SSD och trådlöst näverkskort är ju helt okej uppgraderingar. SSD:n är definitivt det som kan snabba upp datorn mest. Dessutom så kan du alltid flytta över dessa till en nyare dator när du tröttar på den här.

Eventuellt mer RAM beroende på vad du har idag. 4 eller 8 GB är lagom. Mer än så är pengar i sjön för den här datorn, egentligen är t.o.m. 8 GB overkill... men om du sitter på 2 GB RAM idag är det värt att stoppa i lite mer.

Utöver det så är det bara att börja om...

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

Jag har skrotat ner ett par sådana HP burkar som ett företag "destruerade" och lagat en av dom. Dom finns med första och andra generationens core i3 också, det jag har liggandes.
Kylarna är ofta inte referens även om dom ofta påminner om sådan utan lite biffigare.

Slängde en lika dan låda häromdagen, sitter samma nätdel i den med av allt att döma.

Så du har säkert 2 kärning AM3 processor typ Athlon II eller nåt sånt.

Har ett par moderkort med core i3 och CPU kylare utan fläkt och ram liggandes dock aldrig testade då datorerna var destruerade av någon som inte vet hur en dator fungerar då disken var kvar intakt med allt på.
Alla kablar klippta, CPU fläkten borttagen och ram för någon trodde ram var disken.....

Lagat ett av systemen åt en polares grabb.

Du bör ju ha 4Gb ram minimum även för kontorsarbete, inte ens surfa i windows 7 är roligt med 2Gb, 4Gb gör stor skillnad att ha minimum.

Diskarna i dom jag plockade ner var vanliga 250 eller 500Gb sata 7200rpm vill jag minnas så inte världsligt slöa.

Jasså, du verkar ju kunna allt om denna dator. Vad tycker du: köpa till ram och ssd och så duger den till kontorsarbete eller bör jag skrota rubbet och bygga en ny dator?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

En SSD och trådlöst näverkskort är ju helt okej uppgraderingar. SSD:n är definitivt det som kan snabba upp datorn mest. Dessutom så kan du alltid flytta över dessa till en nyare dator när du tröttar på den här.

Eventuellt mer RAM beroende på vad du har idag. 4 eller 8 GB är lagom. Mer än så är pengar i sjön för den här datorn, egentligen är t.o.m. 8 GB overkill... men om du sitter på 2 GB RAM idag är det värt att stoppa i lite mer.

Utöver det så är det bara att börja om...

Tackar! precis vad jag ville veta.
Skall se om jag får igång den så att jag kan se exakt vad jag har för komponenter.
Jag har kommit in i diverse reparationsmenyer osv nu genom att trycka f11 under uppstart

Permalänk

I bios kan du oftast utläsa vilken processor som sitter i samt hur mycket minne du har så du behöver troligen inte ha igång Windows.

Permalänk
Medlem

Har nu fått igång datorn igen genom att göra en totalåterställning (hamnade dock på windows 7 istället för windows 10 som jag hade innan).

I enhetshanteraren står det följande:

Processor: AMD Phenom(tm) II X6 1035T Processor 2.6 Ghz

4.0 Gb ram minne

64-bitars operativsystem

Lyckas inte riktigt hitta namnet på moderkortet.

Följdfrågan blir då:

Har denna dator potential att bli en schyst arbetsdator om jag byter hårddisken mot en SDD?
Återigen; ingen speldator, utan endast kontorsarbete och youtube mm.

Permalänk
Medlem

6 kärnor Phenom 2 duger mer än väl. Borde i flertrådat kunna konkurrera med en 4 kärnig i5:a.

Processorn är eftertraktad annars oavset så hyfsat säljvärde. Har letat efter en men folk vill ha drömpriser så orka och just nu pillar jag med min Windows 98 maskin inför ett lan så prio ett att oavset.

Bara installera om Windows 10, googla på donwload windows 10 iso så kommer du till MS sida.
Sedan blåser du HELA disken så slipper du återställning och skit.
Eftersom du haft windows 10 innan så ska det vara registrera med moderkortet, jag gjorde så på den polarens grabb har förra sommaren när det var gratis då dom kom med Windows 7.
10:an gick bra som fan på Intel maskinerna i alla fall och mycket enklare för han att få tag på Windows 10 iso.

Stoppa i 8Gb ram det är den nog värd.

Chassit är vanligt mATX, inte kollat för noggrant på nätdelen, dom har ovanligt kraftiga +5V linor på 25A så min konverterade jag för retro dator bruk alltså ATX 1.3 då kablarna ändå var klippta av ett pucko som inget vet om destruering.
Så nackdelen med det är väl att moderna processorer och grafikkort inte kan nyttja effekten på dom till fullo men låter inte som ett spel grafikkort kommer i den men det hade fungerat inom rimliga gränser med.

Polarens grabb kör med en SB i3m 8Gb ram och typ Gefroce 710 eller 730, minecraft, HD film och annat med orginal 500Gb sata disk.

Det fungerar väl, har du kortläsaren i fronten med? Satt sådana i alla ja slaktade ner, typiskt bra å ha.

SSD och 8Gb ram i alla fall så duger den nog, använder ofta slöare datorer än så i polarens garage och sånt när vi pular.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

6 kärnor Phenom 2 duger mer än väl. Borde i flertrådat kunna konkurrera med en 4 kärnig i5:a.

Processorn är eftertraktad annars oavset så hyfsat säljvärde. Har letat efter en men folk vill ha drömpriser så orka och just nu pillar jag med min Windows 98 maskin inför ett lan så prio ett att oavset.

Bara installera om Windows 10, googla på donwload windows 10 iso så kommer du till MS sida.
Sedan blåser du HELA disken så slipper du återställning och skit.
Eftersom du haft windows 10 innan så ska det vara registrera med moderkortet, jag gjorde så på den polarens grabb har förra sommaren när det var gratis då dom kom med Windows 7.
10:an gick bra som fan på Intel maskinerna i alla fall och mycket enklare för han att få tag på Windows 10 iso.

Stoppa i 8Gb ram det är den nog värd.

Chassit är vanligt mATX, inte kollat för noggrant på nätdelen, dom har ovanligt kraftiga +5V linor på 25A så min konverterade jag för retro dator bruk alltså ATX 1.3 då kablarna ändå var klippta av ett pucko som inget vet om destruering.
Så nackdelen med det är väl att moderna processorer och grafikkort inte kan nyttja effekten på dom till fullo men låter inte som ett spel grafikkort kommer i den men det hade fungerat inom rimliga gränser med.

Polarens grabb kör med en SB i3m 8Gb ram och typ Gefroce 710 eller 730, minecraft, HD film och annat med orginal 500Gb sata disk.

Det fungerar väl, har du kortläsaren i fronten med? Satt sådana i alla ja slaktade ner, typiskt bra å ha.

SSD och 8Gb ram i alla fall så duger den nog, använder ofta slöare datorer än så i polarens garage och sånt när vi pular.

Tack för bra svar!
Japp hopas verkligen jag kan få windows gratis igen på det sättet du beskrev - jag hade ju det som sagt innan.

Yes det sitter minneskortsläsare. Gött att ha ja.

Behöver jag köpa någon speciell SSD eller är alla kompatibla? Kan jag lixom beställa Kingston SSDNow Uv400 120gb och räkna med att den passar på moderkortet utan problem?

Finn det nåt som kan bli flaskhals och sega ner trots snabb Ssd? Typ Moderkortets portar eller nåt?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av network:

Tack för bra svar!
Japp hopas verkligen jag kan få windows gratis igen på det sättet du beskrev - jag hade ju det som sagt innan.

Yes det sitter minneskortsläsare. Gött att ha ja.

Behöver jag köpa någon speciell SSD eller är alla kompatibla? Kan jag lixom beställa Kingston SSDNow Uv400 120gb och räkna med att den passar på moderkortet utan problem?

Finn det nåt som kan bli flaskhals och sega ner trots snabb Ssd? Typ Moderkortets portar eller nåt?

Skickades från m.sweclockers.com

Beror väl på styrkretsen. Jag har 3Gbit på mina AM3 kort men spelar igen roll med en budget SSD i alla fall då bandbred är mindre viktigt än latens.
Borde fungera med vilken sata SSD som helst.

Permalänk
Hedersmedlem

Hade rekommenderat minst 250 GB SSD. Med 120 GB SSD har du plats för systemet och inte särskilt mycket till. Prisskillnaden är inte heller särskilt stor. Men om du verkligen ska snåla och sätta i 120 GB SSD, behåll hårddisken i och ha som lagringsdisk.

Passa på att installera om Windows 10 helt fräscht när du ändå fixar en ny SSD. Koppla ur hårddisken medan du installerar så slipper du skriva över en fungerande Win7-installation tills att du validerar att Win10 funkar OK för dig och att du lyckas aktivera det. Om du uppgraderat befintlig OEM-installation på datorn till Windows 10 så borde du kunna aktivera Windows 10 (inte pro-versionen såvida du inte redan har pro på Win7 sedan tidigare) genom att skriva in serienumret för Windows som du bör hitta på en etikett som sitter på datorn någonstans. Där står det också vilken Windows 7 du har. Är det Windows 7 Home Premium eller liknande, kör in Windows 10, är det Windows 7 Professional, kör in Windows 10 Pro.

Oavsett hur dålig styrkretsen är, så länge det är SATA, så kommer du få en betydlig och märkbar skillnad på datorns allmänna rapphet i uppstart av program etc av att stoppa in en SSD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon99339:

Det spelar ingen roll, du behöver egentligen inte lägga mer energi på att få igång den. Det framgår att komponenterna är urgamla och värdelösa så jag rekommenderar faktiskt att du börjar om helt från scratch istället. Chassi, nätagg och allt verkar vara skrot vid det här laget. Även om du skulle byta ut moderkort och processor skulle jag inte använda nya, schyssta delar tillsammans med såna där grejer.

Så du borde börja fundera på budget så kanske det går att ordna något som passar

Om TS ser det som ett läroprojekt så är fördelen att det inte gör så mycket om man sabbar nåt, går att köpa passande beg delar billigt. För övrigt så med uppgradering till en 6-kärning phenom-ii så blir den ju klart användbar om man inte ska spela (kör på en sån själv just nu).

På GNU-MP så kör den ifrån en Core-i5 3570 @ 3.6 GHz.

Och en SSD kan man ju enkelt flytta över till ny burk när det blir dags för det.

Permalänk
Inaktiv

@SAFA @network Det är sant, fel av mig. 8GB RAM med SSD och nätverkskort är faktiskt rätt schysst tillsammans med resten. Jag tar tillbaka det jag sade tidigare.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Hade rekommenderat minst 250 GB SSD. Med 120 GB SSD har du plats för systemet och inte särskilt mycket till. Prisskillnaden är inte heller särskilt stor. Men om du verkligen ska snåla och sätta i 120 GB SSD, behåll hårddisken i och ha som lagringsdisk.

Passa på att installera om Windows 10 helt fräscht när du ändå fixar en ny SSD. Koppla ur hårddisken medan du installerar så slipper du skriva över en fungerande Win7-installation tills att du validerar att Win10 funkar OK för dig och att du lyckas aktivera det. Om du uppgraderat befintlig OEM-installation på datorn till Windows 10 så borde du kunna aktivera Windows 10 (inte pro-versionen såvida du inte redan har pro på Win7 sedan tidigare) genom att skriva in serienumret för Windows som du bör hitta på en etikett som sitter på datorn någonstans. Där står det också vilken Windows 7 du har. Är det Windows 7 Home Premium eller liknande, kör in Windows 10, är det Windows 7 Professional, kör in Windows 10 Pro.

Oavsett hur dålig styrkretsen är, så länge det är SATA, så kommer du få en betydlig och märkbar skillnad på datorns allmänna rapphet i uppstart av program etc av att stoppa in en SSD.

Grymt! Tack!! Låter som en bra plan angående windows.
Jag har nu vart på elgiganten och köpt en Kingston 250gb SSD.

Blir arbetsgången blir nu då: ?

1. koppla ur befintlig hårddisk.
2. koppla i den nya SSD
3. Starta datorn med ett USB-minne i där jag lagt en nedladdad iso-fil med windows 10 i rätt version

Jag borde väl kunna använda den gamla sata-kabeln som gick till hårddisken?

Tacksam för input!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av network:

Grymt! Tack!! Låter som en bra plan angående windows.
Jag har nu vart på elgiganten och köpt en Kingston 250gb SSD.

Blir arbetsgången blir nu då: ?

1. koppla ur befintlig hårddisk.
2. koppla i den nya SSD
3. Starta datorn med ett USB-minne i där jag lagt en nedladdad iso-fil med windows 10 i rätt version

Jag borde väl kunna använda den gamla sata-kabeln som gick till hårddisken?

Tacksam för input!

Du har rätt i allt Kör på bara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Du har rätt i allt Kör på bara.

Så jäkla gött. Up and running på windows 10 på nyinstallerade 250gb SSDn.
Dessutom trådlöst nät med nya usb-wifi-modulen.

Såklart märkbart rappare dator, även om jag inte hårdtestat den.

Angående ram minnet så har jag nu som sagt 4gb ram (sitter 2st ram-minne i ser jag). Om jag nu då vill uppgradera till 8gb ram som föreslagits i tråden:
Kan jag köpa till 4gb ram och behålla mina nuvarande eller behöver jag byta allt?
Det verkar ju finnas ytterligare 3 lediga "slots"rent fysiskt i burken (även om de 3 lediga är blå istället för svarta som de 2 upptagna).

Kan man blanda ram-minnen hejvilt?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem

Jag ser bara två lediga RAM-slottar? Men ja, att blanda minne "ska" funka. Var beredd på att det finns en liten chans att det kan strula dock.

Permalänk
Inaktiv

@network Med största sannolikhet kommer olika minnen att fungera tillsammans, även om du har ett "ojämnt" antal minnesstickor

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Jag ser bara två lediga RAM-slottar? Men ja, att blanda minne "ska" funka. Var beredd på att det finns en liten chans att det kan strula dock.

Haha, ja. Jag såg helt fel. Det är 2 lediga ja. (Som har annnan färg om det nu betyder nåt.)

Ok då försöker jag komplettera med ett 4gb. (Antar att det är DDR3!?)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

EFtersom jag drog ut grafikkortet som tidigare beskrivet i tråden så kör jag nu helt utan grafikkort.
Är det då inbyggt grafikkort i moderkortet eller?
För allt fungerar ju toppen utan grafikkortet. Bra upplösning osv.

Är det bara vid spel man behöver grafikkort över huvud taget?