Är det bara jag som ogillar bossfighter, crafting och open world?

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som ogillar bossfighter, crafting och open world?

Efter många års uppehåll från spelandet så har jag typ senaste 1-2 åren iaf spelat lite av och till, nästan uteslutande på PC. Mycket är bra men det finns ändå 3 saker som jag inte kan förstå att det är så populärt, så lite nyfiken på om alla utom jag gillar detta

1. Open World
Iden med Open World jämfört med "snitslad bana" är i sig lockande. Men jag tycker att i de spela jag spelat så är det främst 2 saker som gör att jag ogillar det. För det första, open world innebär allt för ofta "no story". Istället för att på egen hand rädda världen i en maffig story så känns det ofta som jag hamnat nånstans av en ren slump, och väl där glider jag mest runt. För det andra, få speltillverkare tycks ha fantasi nog att göra denna stora värld intressant, iaf nog intressant för mig. Det känns som 95% av alla olika uppdrag är total ointressanta, typ nån har tappat bort sin hund och vill ha hjälp att hitta den, så ska jag, den stora hjälten, lägga ner timmar på det. Sorry, men jag bryr mig inte, vill jag hjälpa folk gör jag det i riktiga världen. Så, gärna Open World i sig, men låt den innehålla något som gör den intressant att utforska mer än någon power walk i cyperspace.

2. Crafting
Mitt favorithatobjekt, om det är tråkigt att göra meningslösa hjälpinsatser i en open world så är det ingenting mot detta med crafting. Om jag verkligen ville vara ute i skogen och plocka blommor så skulle jag vara med i Scouterna och om jag ville bygga sunkiga vapen av upphittade metalldelar så skulle jag gå med i nån Hemslöjdsförening. Tror aldrig någonsin att jag haft så tråkigt att crafting skulle locka och jag har ytterst den tiden heller för att det skulle kännas meningsfullt.

3. Bossfighter
Missförstå mig rätt här, som 40+ har jag många härliga minnen av bossfighter men de flesta av dom är för rätt länge sedan. Nu för tiden tycker jag bossfighter mest är irriterande. Dom är ofta plågade av massor med buggar och en pedagogik som en 3 åring skulle finna skrattretande. Ofta tycker jag det handlar om att kämpa emot en massa fel och brister i spelet snarare än att testa min egen förmåga och ofta måste man dö en 2-3 gånger innan jag ens fattar vad det går ut på. För allt för ofta handlar det inte om att typ skjuta någon nog många gånger, utan det ska vara någon form av specialskott i något unikt tillfälle, typ skjuta nån i näsan när dom tar en rökpaus. Men mest av allt tycker jag inte dagens bossfighter riktigt tillför något, det känns mer som de dyker upp för att hålla liv i spelen längre än tillverkarnas fantasi egentligen förtjänar, och ofta har de inget allt med övriga spelet att göra. I synnerhet när de inleds med att jag på något märkligt sätt sumpar alla mina fina hopsamlade vapen precis innan, och därför måste tillintetgöra något hårigt troll enbart med hjälp av den tandpetare jag råkade ha på mig. Så, gärna bossfighter men gör dom till någon faktiskt utmaning mer än en bugparad.

Crafting och meningslösa bossfighter brukar för det mesta innebära att jag helt enkelt bara kör något fuskprogram istället, för att slippa eländet. Open World med No Story brukar för det mesta sluta med att jag helt enkelt ger upp spelet och gör något annat.

Så, är jag bara en grinig gammal gubbe som borde sluta spela eller är det fler som retar sig på något av ovanstående eller kanske alltihop?

Permalänk
Avstängd

vilka spel med open world och crafting har du spelat?

Permalänk
Medlem

Håller med dig på alla punkter. Därför spelar jag inte längre singelplayer. Fantasilöst, trist och unket är epitetet på de flesta spel.

Visa signatur

Phanteks Evolv mITX, i7 8700K, ASUS GeForce RTX 4070 12GB DUAL, Corsair DDR4 3200mhz 16GB, M.2 Samsung 970 EVO 500GB, Samsung EVO 860 SSD, OCZ ARC 100 SSD, WD Black 1TB, Gigabyte Aorus Pro WiFi Z390 mIXT. Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Medlem

Har inget att bidra med men

"typ skjuta nån i näsan när dom tar en rökpaus"

hahaha

Permalänk
Medlem

Så du spelar spel som du inte tycker om och sedan klagar du på att spelen inte var som du ville ha dom? Ok..

Spela lite andra spel då. För böveln. Talos Principle, Portal, Inside, The Swapper.... finns ju massa bra och intelligenta spel som inte går ut på fetch quests etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragnvlad:

Håller med dig på alla punkter. Därför spelar jag inte längre singelplayer. Fantasilöst, trist och unket är epitetet på de flesta spel.

Jo, tror du har en poäng här, men jag känner inte riktigt att jag har orken att göra en "onlinekarriär", dessutom befarar jag att jag skulle få råpisk av något 12-åringt knappmonster

Av ren nyfikenhet, utan att veta hur gammal du är, tyckte du som jag att spelen tidigare var klart bättre i dessa avseenden? Har spelat om en del gamla godingar och tycker många av dom håller bra även idag, även om jag tyvärr förmodar att dom skulle varit svåra att tjäna nog med pengar på idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JSvanberg:

vilka spel med open world och crafting har du spelat?

Typ FarCry 2 och 3, Ghost Warrior Sniper 3 och många till som jag förträngt vid det här laget.Finns även en del som jag tycker fått till det mkt bättre, som t.ex. STALKER (iaf det första) där det kändes rätt intressant att utforska världen.

Permalänk
Avstängd

@improwise: har du spelat fallout serien något? den är bra tycker jag, bra story iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JSvanberg:

@improwise: har du spelat fallout serien något? den är bra tycker jag, bra story iaf.

Nej, men har dom inköpta i mitt steambibliotek men inte hunnit till dom än. Verkar lovande. Tack för tipset hur som helst.

Permalänk
Medlem

@improwise:

Nä spelen var inte bättre förr tror jag. Det var nog jag som inte var tillräckligt luttrad. Då var det ju nytt. Man har sett allt vid det här laget känns det som. Speltillverkarna travar på i samma spår, egentligen är det enda som skiljer att det är tjusigare rent grafiskt.

Det som tilltalar mig med onlinespelen är ju själva tävlingsmomentet. Spelmekaniskt är det ju samma upprepning där med en fin fasad jämfört med förr.

Känner folk som tjatar om hur fantastiska alla spel är men när jag tittar närmare så ser jag bara samma trista spel som förr om än i ny tappning. Är förövrigt snart 50 och har spelat sedan Atari tiden på 70 talet...

Visa signatur

Phanteks Evolv mITX, i7 8700K, ASUS GeForce RTX 4070 12GB DUAL, Corsair DDR4 3200mhz 16GB, M.2 Samsung 970 EVO 500GB, Samsung EVO 860 SSD, OCZ ARC 100 SSD, WD Black 1TB, Gigabyte Aorus Pro WiFi Z390 mIXT. Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragnvlad:

@improwise:

Nä spelen var inte bättre förr tror jag. Det var nog jag som inte var tillräckligt luttrad. Då var det ju nytt. Man har sett allt vid det här laget känns det som. Speltillverkarna travar på i samma spår, egentligen är det enda som skiljer att det är tjusigare rent grafiskt.

"Problemet" är bara att jag testat att köra om vissa lite äldre spel och dom är fortfarande riktigt bra, på så sätt att det känns kul att spela dom. Men många nya spel känns mycket som långa transportsträckor. Men absolut inte så att allt nytt är dåligt, finns många bra spel också, men just de 3 saker som tas upp här ogillar jag, tråkig open world, meningslös crafting och usla/riggade bossfighter.

Jag har en egen högst oprövad teori om att speltillverkning idag blivit väldigt mainstream och att det därför är många "tråkiga människor" som är inblandade, mot tidigare när det var lite mer "speciella människor". Och innan nån gör i brallan nu av upprördhet, ser mig själv som en tråkig människa i detta sammanhang, så har jag varken gjort några spel eller filmer heller.

Permalänk
Medlem

Är beredd att hålla med till stor del. Märker att många eftersöker spel som har väldigt stora världar, vilket i sig är förståeligt men samtidigt blir det så kvantitativt för sakens skull. Problemet med detta är att det ofta kan innebära en opersonlig värld med många meningslösa saker. Jag tror folk blandar ihop att ha många saker att göra i ett spel, med många intressanta saker att göra. Detta är nog ett av skälen till varför jag också tröttnade på spel en längre period, för att det var dessa typer av spel som var på fokus jämt och dessa spel man ofta kom i kontakt med, så trodde att alla spelen var så.

Skrivet av improwise:

1. Open World
Iden med Open World jämfört med "snitslad bana" är i sig lockande. Men jag tycker att i de spela jag spelat så är det främst 2 saker som gör att jag ogillar det. För det första, open world innebär allt för ofta "no story". Istället för att på egen hand rädda världen i en maffig story så känns det ofta som jag hamnat nånstans av en ren slump, och väl där glider jag mest runt. För det andra, få speltillverkare tycks ha fantasi nog att göra denna stora värld intressant, iaf nog intressant för mig. Det känns som 95% av alla olika uppdrag är total ointressanta, typ nån har tappat bort sin hund och vill ha hjälp att hitta den, så ska jag, den stora hjälten, lägga ner timmar på det. Sorry, men jag bryr mig inte, vill jag hjälpa folk gör jag det i riktiga världen. Så, gärna Open World i sig, men låt den innehålla något som gör den intressant att utforska mer än någon power walk i cyperspace.

Ja det blir som en blandning mellan MMO och single player när man gör det allt för mycket open world bara för syftet att göra det open world. MMORPG-spel har ju iaf någon form av mening i även meningslösa uppdrag, man kan gå runt och samla XP bara, powerlevla och ha något att göra medan man köar för något. Vet inte hur många gånger jag somnat och inte orkat spela spel som är för stora i onödan.

Motsatsen till öppen värld är ju linjäritet, vilket inte är så bra det heller, fast hellre ett linjärt kortare spel med bra story än ett spel som är öppen fast tråkigt. Det bästa är ju ett mellanting mellan öppet och story. Många spel idag lider ju av det motsatta problemet att de är som filmer.

Spel som lyckades bra med öppen värld som jag kört tycker jag var bland annat Zelda BOTW och Witcher 3.

Skrivet av improwise:

2. Crafting
Mitt favorithatobjekt, om det är tråkigt att göra meningslösa hjälpinsatser i en open world så är det ingenting mot detta med crafting. Om jag verkligen ville vara ute i skogen och plocka blommor så skulle jag vara med i Scouterna och om jag ville bygga sunkiga vapen av upphittade metalldelar så skulle jag gå med i nån Hemslöjdsförening. Tror aldrig någonsin att jag haft så tråkigt att crafting skulle locka och jag har ytterst den tiden heller för att det skulle kännas meningsfullt.

Ja, jag orkar sällan engagera mig så mycket i crafting i de flesta spelen, det gäller att göra detta på rätt sätt av utvecklaren för att det ska bli intressant. Brukar ärligt talat fundera "vem tycker denna form av crafting ens är roligt?" när jag spelar ett spel med ett craftingsystem som verkar totalt urtråkigt. För alltid när man umgås med rollspelsintresserade så vattnar det alltid i munnen på dem så fort orden "crafting", "endless world" och så vidare dyker upp. De verkar spela för att det aldrig ska finnas ett slut och för att skapa saker.

Problemet med många västerländska rollspel (i mitt tycke) när det gäller crafting, är att det är som en vetenskap att crafta saker och det ger sällan några intressanta föremål. Man skulle exempelvis kunnat skapa en järnspik eller en tallrik, fast de har ingen användning, det verkar vara där som något sätt att uppnå realism. Man kanske måste samla en uppsjö saker man inte har en aning om var de kan vara på kartan utan att googla, bara för att skapa en dryck som ger 60 hp, som man lika gärna kan köpa hos en affärsgubbe. Man har inte riktigt några klara mål med vad man ska göra och man klarar sig minst lika bra utan sakerna man skapar i regel.

Indiespel som har rollspelsinslag och somliga JRPGs däremot kör mer på koncepten att det finns ett antal vapen man vill komma åt och dessa kan man uppgradera, fast då behöver man materialen A,B och C. Man har ofta tydligare bild över vad man satsar på. Man vet att får man det där coola vapnet som har en badass vapendesign, som ger de väldefinierade egenskaperna som man vet kommer hjälpa en avsevärt, snarare än ett tråkigt Long Sword som måste repareras varje halvsekund. Dessutom när man hittar ett föremål, är det sällan struntföremål, utan man vet direkt när man får något "undra vad detta är för något som kommer vara jätterelevant senare" snarare än att man får ett gammalt ägg eller en sked.

Skrivet av improwise:

3. Bossfighter
Missförstå mig rätt här, som 40+ har jag många härliga minnen av bossfighter men de flesta av dom är för rätt länge sedan. Nu för tiden tycker jag bossfighter mest är irriterande. Dom är ofta plågade av massor med buggar och en pedagogik som en 3 åring skulle finna skrattretande. Ofta tycker jag det handlar om att kämpa emot en massa fel och brister i spelet snarare än att testa min egen förmåga och ofta måste man dö en 2-3 gånger innan jag ens fattar vad det går ut på. För allt för ofta handlar det inte om att typ skjuta någon nog många gånger, utan det ska vara någon form av specialskott i något unikt tillfälle, typ skjuta nån i näsan när dom tar en rökpaus.

Tycker inte du ska sluta spela spel för det, det låter bara som att du fallit offer för att köra storspel/mainstream. När jag fick upp intresset för spel igen för inte så länge sedan, så var det till stor del på grund av att jag undvek mainstream. Innan gick jag jämt på vad som var populärt ofta och vad kompisar, syskon och bekanta körde och det dröjde inte länge innan intresset praktiskt taget var borta helt. Man funderade vad som var fel när man inte orkade plocka upp spelen ens för att de var så tråkiga, eftersom alla sa "this is the shit". Det är tråkigt egentligen att det blir så, då alla guldkorn fanns där ute fast man inte visste om dem för de inte var lika poppis. Men det handlar väl mer om att man måste leta tills man hittar något som passar en.

Då menar jag inte att vara hip och att mainstream alltid är dåligt (rekommenderade ju precis såna som kan räknas till den kategorin ovan), men med ärlighetshatten på och något jag fått inse (och att fler och fler insett numera) så är mainstream AAA-spel inte sällan väldigt tråkiga. Man gör sig inte en tjänst att tvinga sig att gilla spel om man inte redan gör det, bara för att de är populära. Jag föreslår att variera med något annat.

Notera att följande bara är mina egna åsikter, men när jag började spela mer Nintendo-spel för några år sedan så fick jag upp den gamla magin av att spela igen. Jag inser att många av någon anledning har något emot Nintendo (vilket är konstigt då Pokemon och Mario är världens största spel) så många kommer disagree... Fast det kan vara ett tips för variation.
Några strötips på spel som jag verkligen gillade att köra, trots att jag annars tycker många spel är tråkiga. Det är Dark souls, Bloodborne och sådana spel. Det är spel som faktiskt kräver att man lägger ner energi för att klara sakerna och kräver mer manövrering och övning för att klara bossar och ta sig igenom, snarare än cutscenes där man ska pressa på X så fort som möjligt tills en annan cutscene tar över. Det är upp till en själv hur man spelar och man behöver inte gå igenom en halv utbildning för att lära sig hur man spelar. De är som spel "ska vara"

Annars kanske man ska rekommendera att testa 2D-spel? De brukar vara sanna till konceptet spelupplevelse före annat.

Permalänk
Medlem

Inget jättefan av open world i Singleplayer spel i guess, fast GTA5 var ju riktigt kul xD

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Men många nya spel känns mycket som långa transportsträckor.

Just den biten tycker jag passar bra in på Horizon Zero Dawn, jag gillar spelet i övrigt men just den problematiken får mig gå "GAH tar det slut någon gång?". Att det inte heller finns något intressant mer än lite fiender åt gången verkligen belyser en frånvarande NG+. Sen har vi Assassin's Creed också, gillade serien under dess "Prime time" (Ezio-tiden, Black Flag var inte fel heller) men känner att det har blivit felfokuserat och har bara öppen värld för sakens skull. Skyrim känner jag att det hanterar öppen värld lite bättre då var kartmarkering är minst en radie från en annan oupptäckt grotta/hus/campingplats/quest och skapar en passiv incitament för spelaren - det blir då inte lika bedrövligt att transportera sig.

Jag är vanligtvis inte lättuttråkad men när man springer en sträcka utan att se eller bemöta något intressant då är där något missat i designen.

Visa signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Permalänk
Inaktiv

Crafting får jag nog hålla med dig om att det kan vara rätt trist, finns dock undantag så som Neverwinter Nights. Där handlar det dock snarare om att hitta de sällsynta materialen och kombinationen/receptet. Själva craftingen är ungefär ett moment. Den typen diggar jag verkligen.

Bossfighter tycker jag mer är ett stressmoment än kul. Finns några få undantag men håller med om att de oftast är mer en plåga än kul.

Open World däremot, utfört rätt är bland det bästa som finns. Problemet är att det oftast utförs katastrofalt dåligt. Man gör en gigantisk värld med randomgenererat eller copy/paste "innehåll" utan möjlighet att ens interagera med "innehållet". Detta resulterar i att det i själva verket blir ett spel extremt fattigt på content och bara en onödig trist transportsträcka.

MEN så finns det ju dessa spel där Open World är utfört rätt och de spelen ligger på min topplista över världens bästa spel. Ta t.ex. Morrowind där det är en helt enorm värld men trots det har designade grottor, ruiner med väl genomtänkta sidequests eller helt unika artefakt. De krävde ofta att man tänkte till ordentligt sökte för att hitta hemligheterna.
Istället för att peka på kartan och bara teleporteras dit du skulle så fick man memorera vilken stad det fanns Silt Striders i och var och var smidigaste vägarna fanns.

Det gav en känsla av en värld med enorma möjligheter och som någon beskrev det, att man känner sig som första personen i världen som någonsin hittat just de platser man upptäckte. Helt underbar speldesign.
Ett annat spel med fantastisk Open World är Lineage 2. Har sprungit hundratals timmar i det enorma kungadömet Aden. Det var återigen navigera med karta och väderstreck som gällde och läsa beskrivningar i questsen för att hitta dit man skulle. Inga questmarkers och kompasser som pekade direkt på NPCn etc. Väldigt vackert spel på sin tid med förmodligen bästa musiken som producerats till ett MMO.

Idag är det få som förstår hur man gör ett Open World spel. Mycket av det grundar sig väl i att allt i spelvärlden idag handlar om pengar. Visst har spelföretag varit vinstdrivande förut men då fick man fortfarande känslan av att de som skapade spelen hade ett brinnande genuint intresse av att skapa de bästa spelen någonsin.

Permalänk
Inaktiv

Haha, det är därför jag rekommenderar folk att spela Doom (2016)

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon99339:

Haha, det är därför jag rekommenderar folk att spela Doom (2016)

Såååå långtråkigt, händer ju ingenting

Nä rå, det fyller absolut ett stort hål med "meningslös aktion", även om man gärna vill använda hjärnan lite då och då.

Permalänk
Medlem

Håller med om Open World. Jag klarar det inte längre då det tar för lång tid och ofta är tråkigt och oinspirerande. När jag gick i skolan och hade typ 5 timmar varje eftermiddag att spela, om jag ville, spelade jag spel som tex Skyrim och Fallout. Idag har jag varken orken eller tiden. Single player gillar jag, men då ska det vara linjärt, men givetvis ändå utmanande.

Permalänk
Medlem

Håller inte med dig, men måste säga att du skriver på ett väldigt humoristiskt sätt.

Visa signatur

Philips 34M2C8600 | RTX 3090 | AMD R7 5800X3D | 32GB 3600MHz DDR4 | Gigabyte X570 Aorus Master | Seagate Firecuda 530 4TB & Kingston A2000 1TB | 27TB HDD | Seasonic Focus GX 850 | Hifiman Sundara | Fractal North XL | LG CX55 | Yamaha HS7 | Nvidia Shield TV Pro (2019)

Citera för svar!

Permalänk
Inaktiv

Ganska olika i mitt tycke, beror på spel och hur det görs. Konceptet med bossar är något av en kvarleva från hur spel gjorde historiskt. Det kan ofta göras bra men förstås också dåligt.

Spelar inte spel för bossar utan mest för storyn. Gillar om det ger utmaning men inte om det mest görs för att vara dryg och ödsla spelarens tid. På senare år räknar jag generellt Souls-spelen och Witcher 3 som bra exempel. Dåligt exempel? Deus Ex: Human Revolution (ej DC-utgåvan som fixade en del av problemen).

Permalänk
Inaktiv

Jag är för det mesta negativt inställd till openworld. Vissa spel gör det bra, som t.ex Fallout spelen där man får upptäcka kartan och har en massa roliga random encounters. Dessutom har de fast travel till redan upptäckta platser så man slipper traska samma långa väg flera gånger. I spel som GTA så är det bara en massa tråkig transportsträcka mellan uppdragen. Jag spelar hellre en mer intensiv linjär singleplayer campaign med bra story.

Crafting har alltid varit tråkigt i min mening. Ända sen jag spelade Runescape för snart 20 år sedan. Jag kan gå med på att modifiera vapen i vissa spel men att stå o hugga virtuell ved och fiska är inte vad jag kallar underhållning.

Bossfighter är väl okej om de görs bra. Fast det är nästan roligare med större "waves" med vanliga fiender än stora superbossar.

Permalänk
Medlem

nu har ja ej läst allt... men...

kört Horizon till PS4 ?
mysig story och openworld

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem

Med vissa undantag tenderar jag att hålla med om åtminstone två. Open world fungerar endast när det är riktigt kul att ta sig fram; GTA är den enda spelserie som levererat här med rolig onödigt riskfylld bilkörning, även om jag tröttnade på det i GTA4 (efter att ha spelat och klarat alla tidigare). Tyckte också om att springa/rida omkring i Oblivion eftersom att det var så jä%la snyggt, men tröttnade på det innan jag klarat det.

Crafting formulerar du själv väldigt bra. Jag vill ha någon form av utmaning i spel, klicka på blommor eller att kolla på en sten i 10 sekunder ger inte detta. Det ända undantaget är väl PoE, där det mer eller mindre är ett krav, ingredienser inte är något man söker och går snabbt att plocka upp när de väl droppar, och där det även rätt kul att försöka optimera.

Bossfighter är lite mer av en blandad påse. De behöver ha sekvenser som man behöver lära sig, eventuellt t.ex. med något större krav på gear. men ska inte vara väldigt mycket svårare än fighter precis innan och efter.

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem

2; Crafting verkar va skoj för de flesta, hur kan annars MineCraft blivit så populärt:D
3; Bossfigher är ju skoj. Det som gör Monster Hunter så roligt, ett spel med bara bossar typ

Permalänk

Det som jag tycker blivit allt vanligare och som gör bossfighter tråkiga är att det blir som en videosekvens där spelet säger åt dig att trycka på vissa knappar, typ tryck A, pumpa B osv. En boss ska va utmanande.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av improwise:

Såååå långtråkigt, händer ju ingenting

Nä rå, det fyller absolut ett stort hål med "meningslös aktion", även om man gärna vill använda hjärnan lite då och då.

Tycker att argumentet om "meningslös" action är en av anledningarna till att vi idag sitter med open world, crafting, filmsekvenser och bossar i varje spel

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av StuntmanMike:

Det som jag tycker blivit allt vanligare och som gör bossfighter tråkiga är att det blir som en videosekvens där spelet säger åt dig att trycka på vissa knappar, typ tryck A, pumpa B osv. En boss ska va utmanande.

Skickades från m.sweclockers.com

QTE's ogillar jag skarpt. Ofta är de inte förpassade till bosstrider utan över hela spelet. Resident Evil 6 är nog mitt favoritexempel på när detta förstört spelet. En uppdaterad utgåva utan detta hade jag personligen uppskattat då spelet trots sina brister ändå är en helt okej titel.

Permalänk
Medlem

Har egentligen inte så mycket att tillföra, men.....The Witcher 3, om du inte tycker om det finns det nog inte något spel i dagsläget du kan fastna för av den genren

För att förklara The Witcher 3, story baserat spel i en öppen värld, så inget sandbox utan storyn driver och är den fundamentala delen av spelet.

Permalänk
Skrivet av anon5930:

QTE's ogillar jag skarpt. Ofta är de inte förpassade till bosstrider utan över hela spelet. Resident Evil 6 är nog mitt favoritexempel på när detta förstört spelet. En uppdaterad utgåva utan detta hade jag personligen uppskattat då spelet trots sina brister ändå är en helt okej titel.

Jo det är sant att det inte bara förekommer bland bossar, dock där jag stör mig mest på att.
Men vad är QTE en förkortning av?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

Jo det är sant att det inte bara förekommer bland bossar, dock där jag stör mig mest på att.
Men vad är QTE en förkortning av?

Skickades från m.sweclockers.com

Quick time event