AMD Radeon RX Vega 64 i större volymer först i oktober

Permalänk
Melding Plague

AMD Radeon RX Vega 64 i större volymer först i oktober

I dagsläget är tillgången på AMD Radeon RX Vega begränsad, där butikshyllorna fortfarande ekar tomma i många fall. Situationen uppges enligt branschkällor hålla i sig till oktober.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Inaktiv

Låter härligt att de kommer igång.

Permalänk
Medlem

Så nu sitter Nvidia på nästa generation och mjölkar den nuvarande. Konkurrens behövs!

Visa signatur

4770 | 980

Permalänk
Avstängd

Volta har väl alltid varit 2018? Förstår inte riktigt varför det skulle vara en nyhet.

Edit: Sweclockers själva har ju skrivit 2018 flertalet gånger.

Citat:

https://sweclockers.com/nyhet/23513-nvidias-grafikarkitektur-...
Från 2017-03-15
"Lanseringen av Nvidia Volta äger rum någon gång under år 2018."

Citat:

http://www.sweclockers.com/nyhet/20214-nvidias-nasta-arkitekt...
Från 2015-03-17
"Sist men inte minst kan det noteras att arkitekturen Volta återkommer i planeringen och nu utgör Pascals efterträdare. Lanseringen äger rum någon gång 2018."

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

Suck.. Jag sitter och väntar på tredjepartsmodeller av Vega då jag är låst till freesyncskärm för tillfället. Det här väntandet börjar bli en smula enerverande.

Visa signatur

| CPU: AMD Ryzen 5600x | RAM: G.Skill 16GB 3200 MHz Ripjaws V | GPU: Powercolor RX 6800 | Mobo:ASUS ROG STRIX B550-F Gaming | SSD: Kingston SSD V300 240GB | Nätagg: Fractal Design Ion+ Platinum 660W | Kylare: Arctic Liquid Freezer II 120mm | Chassi: Cooltek W2 | OS: Windows 10

Permalänk
Inaktiv

Bara en massa elände i världen, dålig yield överallt.

Snabbare grafikkort behövs för våra självkörande bilar så man få hoppas att AMD snart får upp produktionen.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av SeF.Typh00n:

Volta har väl alltid varit 2018? Förstår inte riktigt varför det skulle vara en nyhet.

Volta finns ute redan idag för företag som vill ha beräkningskort. Vissa källor menar på att Nvidia kommer släppa "Pascal Refresh" för konsumenter snarare än Volta dock, så det kan röra sig om detta.

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk

Man kan undra hur RTG tänkte när de släppte Vega? Prestanda som inte riktigt räcker till kombinerat med dålig tillgång. De kunde nästan skippat det helt och lagt all fokus på Navi istället..

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

Bokade själv ett RX vega när det stod 31 augusti men det blev flyttat till 02 oktober så avbeställde, ska jag vänta så länge kan jag lika gärna vänta lite till och få ett med bättre kylare på black friday eller så (Om jag har tur)

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MrAdde:

Volta finns ute redan idag för företag som vill ha beräkningskort. Vissa källor menar på att Nvidia kommer släppa "Pascal Refresh" för konsumenter snarare än Volta dock, så det kan röra sig om detta.

Jo, förvisso. Men har det någonsin sagts att det skulle lanseras något Volta-baserat för konsumenter 2017?

Är det något som faktiskt har senarelagts eller är det GV100 som tidigarelagts för att tjäna ännu mer pengar i den sektorn?

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

Så Nvidia har nästa generation färdig men tvärvägrar att släppa den för att VCVEGA inte är tillräckligt bra...

Det här borde ju slå hål på myten att konkurens inte alls behövs och att Intel och Nvidia skulle fortsätta lansera produkter i samma takt som innan och till vettigt pris även om de var ensamma på marknaden.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Så Nvidia har nästa generation färdig men tvärvägrar att släppa den för att VCVEGA inte är tillräckligt bra...

Det här borde ju slå hål på myten att konkurens inte alls behövs och att Intel och Nvidia skulle fortsätta lansera produkter i samma takt som innan och till vettigt pris även om de var ensamma på marknaden.

Var har du hört en sådan "myt"??

.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Så Nvidia har nästa generation färdig men tvärvägrar att släppa den för att VCVEGA inte är tillräckligt bra...

Det här borde ju slå hål på myten att konkurens inte alls behövs och att Intel och Nvidia skulle fortsätta lansera produkter i samma takt som innan och till vettigt pris även om de var ensamma på marknaden.

Jaså, hur fick du ut den infon från texten?

Som jag nämnt innan har det aldrig skrivits att Volta skulle lanseras 2017, åtminstonde inte för konsumenter. Men nu när dom uttalar sig om att dom inte har intentioner att tidigarelägga lansering så sitter dom helt plötsligt och väntar på lansering av färdiga kort?

När både GDDR6 inte är i massproduktion/riskproduktion förrän årskiftet och 12nm introducerad 2 månader innan GV100?

Jovisst, tjena.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Jaså, hur fick du ut den infon från texten?

Som jag nämnt innan har det aldrig skrivits att Volta skulle lanseras 2017, åtminstonde inte för konsumenter. Men nu när dom uttalar sig om att dom inte har intentioner att tidigarelägga lansering så sitter dom helt plötsligt och väntar på lansering?

När både GDDR6 inte är i massproduktion/riskproduktion förrän årskiftet och 12nm introducerad 2 månader innan GV100?

Jovisst, tjena.

Enda är väl om de ena har en refresh att släppa, eller att de gjort en papperslansering. Folk gnäller alltid på att företag skyndar ut produkter och de är inte färdigställda, men när de inte stressar ut en produkt då är det fel också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweMerlin:

Var har du hört en sådan "myt"??

.

Så är det varenda gång man försöker förklara att Nvidia och Intel skulle ta ut fruktansvärda överpriser om inte AMD fanns, så säger folk "Nej, det skulle vara likadanna priser som idag och de skulle släppa produkter i samma takt!" Men så är det ju inte. Om konkurrens saknades så skulle de självklart mjölka.

Skrivet av SeF.Typh00n:

Jaså, hur fick du ut den infon från texten?

Som jag nämnt innan har det aldrig skrivits att Volta skulle lanseras 2017, åtminstonde inte för konsumenter. Men nu när dom uttalar sig om att dom inte har intentioner att tidigarelägga lansering så sitter dom helt plötsligt och väntar på lansering av färdiga kort?

När både GDDR6 inte är i massproduktion/riskproduktion förrän årskiftet och 12nm introducerad 2 månader innan GV100?

Jovisst, tjena.

Ja, någonstans blir det ju så. Jag tolkar det som att de skulle kunna tidigarelägga lansering om det hade visat sig att VEGA var ett hot, men nu låter de bli

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Ja, någonstans blir det ju så. Jag tolkar det som att de skulle kunna tidigarelägga lansering om det hade visat sig att VEGA var ett hot, men nu låter de bli

Tidigarelägga lansering utan rätt förusättningar? Då hade vi fått Volta baserad på nuvarande teknik istället.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Citat:

Vidare uppger Digitimes att Nvidia senarelägger lanseringen av företagets arkitektur Volta i stor skala till första kvartalet 2018. Anledningen sägs vara att prestandan som Vega bjuder på inte upplevs hota företagets arkitektur Pascal, samtidigt som den låga tillgången gör att Nvidia i praktiken fortfarande regerar i prestandasegmentet.

Detta är väl det värsta med hela Vega-spektaklet. Hade Vega varit riktigt konkurrenskraftigt och utmanat GTX 1080 och 1080 Ti på allvar så hade Nvidia varit tvungna att få ut Volta så snabbt som möjligt. Det hade troligen erbjudit GTX 1080 Ti-prestanda till 1070-pris och minst 50% högre prestanda än 1080 Ti vid samma pris (baserat på tidigare lanseringar som Maxwell och Pascal).

Nu tycker istället Nvidia att vi får nöja oss med deras 1,5 år gamla Pascal-arkitektur minst ett halvår till för de orkar inte lansera något nytt i onödan. Parallellerna till hur Intel mjölkade marknaden med sina 4-kärniga processorer år ut och år in är ganska tydliga.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Detta är väl det värsta med hela Vega-spektaklet. Hade Vega varit riktigt konkurrenskraftigt och utmanat GTX 1080 och 1080 Ti på allvar så hade Nvidia varit tvungna att få ut Volta så snabbt som möjligt. Det hade troligen erbjudit GTX 1080 Ti-prestanda till 1070-pris och minst 50% högre prestanda än 1080 Ti vid samma pris (baserat på tidigare lanseringar som Maxwell och Pascal).

Nu tycker istället Nvidia att vi får nöja oss med deras 1,5 år gamla Pascal-arkitektur minst ett halvår till för de orkar inte lansera något nytt i onödan. Parallellerna till hur Intel mjölkade marknaden med sina 4-kärniga processorer år ut och år in är ganska tydliga.

Skulle inte förvåna mig heller om 1070, 1080, och 1080TI nu blir dyrare. Kan de öka marginalerna utan risk att tappa kunder eftersom folk ändå köper deras kort så är det väl ganska givet att det är så. Sen kan de skylla på "mining" eller "bristande tillgång på minneskretsar" eller vad som helst. Folk tackar och tar emot.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Så är det varenda gång man försöker förklara att Nvidia och Intel skulle ta ut fruktansvärda överpriser om inte AMD fanns, så säger folk "Nej, det skulle vara likadanna priser som idag och de skulle släppa produkter i samma takt!" Men så är det ju inte. Om konkurrens saknades så skulle de självklart mjölka.

Ja, någonstans blir det ju så. Jag tolkar det som att de skulle kunna tidigarelägga lansering om det hade visat sig att VEGA var ett hot, men nu låter de bli

Skulle Nvidia eller Intel ta ut fruktansvärda priser så skulle det bara bli så att massan av folk som byter grafikkort varje år skulle nog byta vart 2 eller 3 år istället och på så sätt skulle nog företagen förlora på att ha för höga priser.Så visst finns det en gräns på hur dyrt det kan vara.

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem

Att konkurrens stimulerar utveckling och pris är väl en vedertagen sanning snarare än någon myt. Intel är ju det perfekta exemplet som sträckt sin fyrkärniga Core-arkitektur till bristningsgränsen då AMD inte lyckats "hota" på flera år. Visst, det vara bara en slump att Intel nu skyndar på med att spotta ut 6-kärniga produkter för konsumentsegmentet då AMD äntligen fått tummen ur och släppt bra prollar till riktigt konkurrenskraftiga priser, visst visst. Har ni hört den om Rödluvan också?

Men, jag kan inte skylla på Nvidia för att de vill maximera vinst, det är ju deras primära uppgift. Det är AMD's grafikdivision som släpar efter och det är där problemet ligger för inte lär det dyka upp någon annan konkurrent till Nvidia som sprutar ut grymma kort till grymma priser heller. If it ain't broke, don't fix it!

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Jo, förvisso. Men har det någonsin sagts att det skulle lanseras något Volta-baserat för konsumenter 2017?

Är det något som faktiskt har senarelagts eller är det GV100 som tidigarelagts för att tjäna ännu mer pengar i den sektorn?

Är det inte så att "nuvarande" Volta som redan finns är ju baserat på HBM2. Har fått för mig att Nvidia vill väl använda sig av GDDR6 för konsument Volta. Kanske Volta Titan och Volta80/70 kommer med HBM2. Men kan inte tänka mig att Nvidia kommer satsa på HBM2 för dem lägre modellerna innan priserna har sjunkit massivt. kommer väl blir antingen GDDR5X eller GDDR6 till dem andra segmenten.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem

Snällt av Nvidia att vänta på amd

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ʕ•͡ᴥ•ʔ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Så är det varenda gång man försöker förklara att Nvidia och Intel skulle ta ut fruktansvärda överpriser om inte AMD fanns, så säger folk "Nej, det skulle vara likadanna priser som idag och de skulle släppa produkter i samma takt!" Men så är det ju inte. Om konkurrens saknades så skulle de självklart mjölka.

Har jag aldrig sett någon skriva.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Skrivet av SeF.Typh00n:

Tidigarelägga lansering utan rätt förusättningar? Då hade vi fått Volta baserad på nuvarande teknik istället.

Precis!!! Håller med!
Vad gjorde Amd med VEGA då? Rätt förutsättningar? Wow!

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweMerlin:

Har jag aldrig sett någon skriva.

Tyvär får jag säga att det har jag, och jag tycker det är väldigt naivt av folk. I och för säg så har frekvensen minskat efter att Ryzen lanserades, för då har väl folk insett i högre grad vilken påverkan på marknaden som avsaknad av kunkurrens faktiskt har.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Tyvär får jag säga att det har jag, och jag tycker det är väldigt naivt av folk. I och för säg så har frekvensen minskat efter att Ryzen lanserades, för då har väl folk insett i högre grad vilken påverkan på marknaden som avsaknad av kunkurrens faktiskt har.

Jag tycker inte att Ryzen är konkurrens, utan snarare ett kompliment på en ganska nischad marknad. För spel är inte Ryzen någon konkurrent till Intels dito, nämligen, vare sig i pris, effektivitet eller prestanda.

Däremot vore det super med konkurrens

.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av storPutte:

Snällt av Nvidia att vänta på amd

Skickades från m.sweclockers.com

LOL. Lyckligtvis hade AMD hade "flyt" och säljer ändå bra pga. Ethereum. Tänk vad som skulle hända med Vega-arkitekturen om Volta lanserades idag.

Permalänk
Medlem

Hade Vega levererat så hade vi sett Nvidia Volta 2017. Nu är det enbart mjölka Pascal.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweMerlin:

Jag tycker inte att Ryzen är konkurrens, utan snarare ett kompliment på en ganska nischad marknad. För spel är inte Ryzen någon konkurrent till Intels dito, nämligen, vare sig i pris, effektivitet eller prestanda.

Däremot vore det super med konkurrens

.

Du får nog nyansera dig lite, till spel där krav på väldigt hög framerate har prioritet är Intel utan konkurrens, i alla vanliga spel är ryzen bra nog och således konkurrent om casualspelare.

Edit: on topic, riktigt dålig launch av AMD. Jag hade lyckats hypea upp mig om bättre pris/prestanda och lägre watt men är egentligen mest besviken på just tillgång och pris.
Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av fermia:

Skulle Nvidia eller Intel ta ut fruktansvärda priser så skulle det bara bli så att massan av folk som byter grafikkort varje år skulle nog byta vart 2 eller 3 år istället och på så sätt skulle nog företagen förlora på att ha för höga priser.Så visst finns det en gräns på hur dyrt det kan vara.

Så fungerar det inte. Monopolprissättning leder till färre köp ja, men till högre priser som tillsammans ökar vinsten till mer än om fri konkurrens rådde. Se tex monoply price på Wikipedia.