Tips på trådlösa högtalare till TV:n

Permalänk
Medlem

Tips på trådlösa högtalare till TV:n

Hej!

Behöver lite hjälp att hitta ett par högtalare till min TV med följande kriterier:

- Trådlös anslutning (monteras bakom soffan och vill inte dra sladdar genom vardagsrummet)
- Fast strömförsörjning
- Går att väggmontera
- Styrs via TV:ns fjärrkontroll (iaf volymen)
- Pris högst 3000 kr totalt
- Schysst design som passar inredningen (subjektivt jag vet...)

Kan nämna att min TV är av modell LG UH664V med en "Magic remote" som jag förstått skall kunna styra andra prylar som tex digitalbox och hemmabiosystem.

Har letat ett tag nu och inte lyckats hitta några högtalare som uppfyller alla dessa kriterier så är väldigt tacksam om någon har lite tips.

Permalänk
Medlem
Skrivet av salmin:

Hej!

Behöver lite hjälp att hitta ett par högtalare till min TV med följande kriterier:

- Trådlös anslutning (monteras bakom soffan och vill inte dra sladdar genom vardagsrummet)
- Fast strömförsörjning
- Går att väggmontera
- Styrs via TV:ns fjärrkontroll (iaf volymen)
- Pris högst 3000 kr totalt
- Schysst design som passar inredningen (subjektivt jag vet...)

Kan nämna att min TV är av modell LG UH664V med en "Magic remote" som jag förstått skall kunna styra andra prylar som tex digitalbox och hemmabiosystem.

Har letat ett tag nu och inte lyckats hitta några högtalare som uppfyller alla dessa kriterier så är väldigt tacksam om någon har lite tips.

Har din tv bluetooth? Har själv en LG med bluetooth och har provat att ansluta den till min lilla portabla Bose-högtalare vilket funkade fint. Isf kunde du ju kikat på en bluetooth-lösning.

Finns ju aktiva högtalare med inbyggd BT, då behövs inget förutom ström till högtalarna.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZooN:

Har din tv bluetooth? Har själv en LG med bluetooth och har provat att ansluta den till min lilla portabla Bose-högtalare vilket funkade fint. Isf kunde du ju kikat på en bluetooth-lösning.

Finns ju aktiva högtalare med inbyggd BT, då behövs inget förutom ström till högtalarna.

Skickades från m.sweclockers.com

Jo min TV har bluetooth. Hade egentligen tänkt mig 2 st mindre högtalare och då kanske det inte går att ansluta två bluetooth högtalare samtidigt. Men kanske kan nöja mig med endast en bluetooth högtalare. Vet du om där finns bluetooth högtalare som man kan väggmontera? Samt är anslutningen stabil på din bluetooth högtalare? Det är den inte på mina hörlurar alltid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av salmin:

Jo min TV har bluetooth. Hade egentligen tänkt mig 2 st mindre högtalare och då kanske det inte går att ansluta två bluetooth högtalare samtidigt. Men kanske kan nöja mig med endast en bluetooth högtalare. Vet du om där finns bluetooth högtalare som man kan väggmontera? Samt är anslutningen stabil på din bluetooth högtalare? Det är den inte på mina hörlurar alltid.

detta skulle nog kunna vara något för dig, två aktiva högtalare med inbyggd BT. https://www.audiopro.com/product/addon-t3-copy/#white

Jag har inte provat så mycket med min lilla Bose men har kört en hel del genom mina trådlösa Sony hörlurar och där har aldrig varit några störningar. Men det beror kanske lite på vad som mer finns i luften och hur långt ifrån dom är osv.

Edit: du har strömkabel till ena högatalaren och sen endast en Högtalarkabel från den högtalaren till den andra. Under 3000 är det nog väldigt svårt att få trådlös överföring från den ena högtalaren till den andra. Skulle du sen vilja ha dom framme vid tvn så finns där bland annat optisk ingång.
Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZooN:

detta skulle nog kunna vara något för dig, två aktiva högtalare med inbyggd BT. https://www.audiopro.com/product/addon-t3-copy/#white

Jag har inte provat så mycket med min lilla Bose men har kört en hel del genom mina trådlösa Sony hörlurar och där har aldrig varit några störningar. Men det beror kanske lite på vad som mer finns i luften och hur långt ifrån dom är osv.

Edit: du har strömkabel till ena högatalaren och sen endast en Högtalarkabel från den högtalaren till den andra. Under 3000 är det nog väldigt svårt att få trådlös överföring från den ena högtalaren till den andra. Skulle du sen vilja ha dom framme vid tvn så finns där bland annat optisk ingång.
Skickades från m.sweclockers.com

Kan inte se att de går att montera på väggen? Jag har nämligen ingen möjlighet att ställa de på en hylla och heller ingen plats bakom soffan att ställa de på ett stativ.

Har tittat lite på de här två:
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3317390
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2702962

Vad tror du om de?

Permalänk
Medlem

Hur ser det ut hemma hos dig? Tänkte på designfrågan då..

Ska dessa ersätta TV'ns inbyggda ljud eller komplettera?

Visa signatur

I7 12700K | Noctua Chromax NH-D15 | 48GB Corsair 3200MHZ | MSI PRO Z690-A | XFX MERC 310 Radeon 7900 XTX |1 TB WD Black NVME | 34" Samsung C34H890 100HZ Freesync | Fractal Design R6 | Corsair RMX 850W 80+ Gold | Win11 Pro | 500/100 Fiber

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maxizor:

Hur ser det ut hemma hos dig? Tänkte på designfrågan då..

Ska dessa ersätta TV'ns inbyggda ljud eller komplettera?

Vi har ett avlångt vardagsrum med ett avstånd på ca 6 m från soffan till TV:n.
På dagen duger de inbyggda högtalarna men på kvällen när vår bebis lagt sig så måste jag ha låg volym på TV:n och då har jag svårt att höra vad som sägs. Så min tanke är att ha ett par högtalare bakom soffan så ljudet kommer närmre öronen. Så att jag kan ha låg volym men ändå höra alla samtal.

Permalänk
Medlem

Värt att kolla upp om du tänker använda BT är att både TV och högtalare stödjer AptX (allra helst AptX LL), annars kan man få en störande fördröjning av ljudet så att det inte är i sync med bilden. Även om man inte är känlig för sånt så lär man märka det med vanlig A2DP och är man känslig så kommer man att bli driven till vansinne.