Permalänk
Medlem

Tvätta tangentbord

Hej

Sonen använder mitt gamla Qnap MK-85 och det börjar bli skitigt. Hur tvättar man bäst ett tangentbord?

Funderar på att ta bort alla tangenter och köra dom i diskmaskinen (bestiklådan) tror ni dom klarar det?

eller ska man använda en lite mildare metod?

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk

Tjo!

Burkar ta loss alla tangenter och slänga dem i en fryspåse, sen i med en skvätt med diskmedel och fyll på lite med ljummet vatten! Sedan skakar du hela paketet tills du tror alla gamla hudrester, spilld cola, och matfragment har löst upp sig!

Töm sedan ur vattnet och fyll på med nytt och skaka loss igen! Upprepa tills diskmedlet är bortsköljt! Släng sedan ut de fräsha tangenterna på en handuk och låt dem torka!

Tangentbordet brukar jag rengöra med tops och en vatten/diskmedel-blandning!

GL!

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R5 | Processor: Intel i7 7700K @ 4,5 GHz | Moderkort: ASUS STRIX 270H GAMING | RAM: Corsair 16 GB 3000 MHz VENGEANCE | Grafikkort: GainWard 3070 | Nätaggregat: Fractal Design Integra 750W | Skärm: ROG PG278QR | Tangentbord: Steelseries Apex 7 | Mus: Zowie EC1-A | Musmatta: Steelseries Qck | Ljud: SteelSeries Arctis 7 & Edifier system

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karlssown:

Tjo!

Burkar ta loss alla tangenter och slänga dem i en fryspåse, sen i med en skvätt med diskmedel och fyll på lite med ljummet vatten! Sedan skakar du hela paketet tills du tror alla gamla hudrester, spilld cola, och matfragment har löst upp sig!

Töm sedan ur vattnet och fyll på med nytt och skaka loss igen! Upprepa tills diskmedlet är bortsköljt! Släng sedan ut de fräsha tangenterna på en handuk och låt dem torka!

Tangentbordet brukar jag rengöra med tops och en vatten/diskmedel-blandning!

GL!

låter som det ska fungera, dock lite jobbigare än diskmaskinen.

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Medlem

Gör bara inte om mitt misstag. Lade tangenterna i en bytta med hett vatten och rörde om, då smälte de till min förvåning och blev därmed irreversibelt deformerade.

Permalänk

Jag brukar ta alla tangenter och lägga i ett durkslag sen lite diskmedel och underkranen och rör runt låter dem stå i rinnande vatten sen ut på handduk och torka. skruva isär resten och rengör "chassit" med diskborste och diskmedel. Tops mellan switcharna... 30 min senare(typ) är det i nyskick igen.

Permalänk
Medlem

1. Tar bort alla tangenter.
2. Vattenbad med diskmedel och skrubbar bort allt med en nagelborste, det går otroligt fort.
Sedan:

Skrivet av clevestam:

..durkslag sen lite diskmedel och underkranen och rör runt låter dem stå i rinnande vatten sen ut på handduk och torka. skruva isär resten och rengör "chassit" med diskborste och diskmedel. Tops mellan switcharna... 30 min senare(typ) är det i nyskick igen.

Visa signatur

7900GT > XFX4890 > 2xGTX480 > GTX780 > GTX1070 > RTX3070

Permalänk
Inaktiv

http://imgur.com/a/AqhIZ ger svaret på alla dina frågeställningar (vad gäller tangentbordsrengöring).

(men superkort:
Budget: Ta bort tangenter (med rätt verktyg) -> vattenbad+protesrengöringstabletter
Lyx: Ultraljudsrengöring)

Permalänk
Medlem

Det finns några äldre trådar om att rengöra tangentbord med fler tips.

Mina bästa tips för att rengöra tangenter:
- Använd en bra tangent-plockare. ("keycap puller")
- Att ha tangenterna i en tvättpåse (från underklädesavdelningen på t.ex. Lindex) underlättar tvätten avsevärt.
- Corega Tabs (eller annan tandprotesrengöring) i en bytta med höga kanter och varmt vatten från kranen tvättar plast riktigt bra utan ansträngning. (Är också jättebra för att diska t.ex plastdetaljer från hushållsapparater, LEGO-bitar, kaffetermosen, m.m)

Plasthöljet: Diskmedel och svamp. Skaka det inte för hårt efterråt bara.

Elektroniken och brytarna: Dammsugare med borstmunstycket räcker oftast gott och väl.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av robbankentor:

Hej

Sonen använder mitt gamla Qnap MK-85 och det börjar bli skitigt. Hur tvättar man bäst ett tangentbord?

Funderar på att ta bort alla tangenter och köra dom i diskmaskinen (bestiklådan) tror ni dom klarar det?

eller ska man använda en lite mildare metod?

Sist jag rengjorde mitt tangentbord så skruvade jag isär bakstycke, lyfte "toppen" och pillade bort alla tangenter. (Fotografera först dock, kan alltid hjälpa i efterhand )

Rengjorde med tops och isopropylalkohol, tangenterna körde jag i diskvatten (ljummet sådant) och lät sedan torka några timmar på handduk.

Blev som nytt

Visa signatur

Cooler Master HAF 912 * MSI P67A-GD65 * Intel i5 2500k 3,3 gHz med Cooler Master Hyper 212 Evo * 8 GB Ram * Sapphire R9 280X Vapor-X 3 GB GDDR5* 3 TB HDDs * XFX 650W 80+ * Asus Xonar DGX *

Edifier S530 2.1
Razer Kraken 7.1 v2
Intellimouse Explorer 3,0 anno 2001

Permalänk

Tops och isopropylalkohol!

Permalänk
Medlem

När du rengör hattarna (som är tillverkad i ABS-plast) ska du undvika hett vatten och starka kemikalier, annars löper du stor risk att de slår sig.

Edit: De kan slå sig av för varmt vattten och med för starka kemikalier kan man skada ytan.

Ett litet förtydligande.
Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av arvidh:

(Fotografera först dock, kan alltid hjälpa i efterhand )

Så tänkte jag också första gången, sedan slog det mig, det är bara att öppna ett text dokument och kolla vad som skrivs när du trycker på brytaren.

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem
Skrivet av arvidh:

(Fotografera först dock, kan alltid hjälpa i efterhand )

Vad? Vet du inte var tangenterna ska sitta?

@TS:
Eftersom du har son, tar jag mig friheter, och förutsätter att du har tillgång till fruntimmer med. Låna hennes tvättpåse till BH'n. Jag hivar tangenterna i en sådan, och tvättar dem med annat i 40 grader. Plocka bara av eventuella metallstöd från de stora tangenterna.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Skrivet av frankof:

Så tänkte jag också första gången, sedan slog det mig, det är bara att öppna ett text dokument och kolla vad som skrivs när du trycker på brytaren.

....stackars er som bara har ett tangentbord så ni måste gå igenom detta!

Permalänk
Medlem
Skrivet av frankof:

Så tänkte jag också första gången, sedan slog det mig, det är bara att öppna ett text dokument och kolla vad som skrivs när du trycker på brytaren.

Haha ja det funkar det med iofs. Att jag inte tänkte på det

Skrivet av -=Mr_B=-:

Vad? Vet du inte var tangenterna ska sitta?

Jag har en hum om var de flesta ska sitta, men inte alla

Visa signatur

Cooler Master HAF 912 * MSI P67A-GD65 * Intel i5 2500k 3,3 gHz med Cooler Master Hyper 212 Evo * 8 GB Ram * Sapphire R9 280X Vapor-X 3 GB GDDR5* 3 TB HDDs * XFX 650W 80+ * Asus Xonar DGX *

Edifier S530 2.1
Razer Kraken 7.1 v2
Intellimouse Explorer 3,0 anno 2001

Permalänk
Medlem

Jag brukar ta av alla knappar rensa dem med en skål med vatten sen, tvätta lätt tangentbordet med tops och papper samt trasa sen sätter jag de i ugnen på typ 25-50 grader!