Permalänk
Medlem

Varför röda wasd-tangenter?

Ren nyfikenhet, varför har just röda wasd-tangenter slagit på gaminglaptops?
Tycker ni att det är snyggt? Varför just rött??
Personligen känner jag mest att det blir osymmetriskt.

Permalänk
Medlem

@Cartler: Det är ett designval som faller vissa i smaken helt enkelt. För att lättare hitta gaming-tangenterna är väl det ursprungliga argumentet.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Cartler:

Ren nyfikenhet, varför har just röda wasd-tangenter slagit på gaminglaptops?

WASD för att det traditionellt är där en gamer håller vänsterhanden. Därmed markerar man redan i marknadsföringen att det är en dator lämpad för gaming.

Rött för att rött = gaming. Det är ju en genomgående trend för många tillverkares gaming brand.

Citat:

Tycker ni att det är snyggt?

Nej, jag föredrar en mer klassisk, anonym design på tangentbordet.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Svart och rött förknippas ju med mörker och blod, de är ondskefulla färger, som därför är populära i gaming-sammanhang då dessa element är återkommande i väldigt många speltitlar. Hade alla spel handlat om kärlek och välbehag hade vi troligtvis haft vita WASD-tangenter och rosa på övriga tangenter Att det är just WASD beror ju på att dessa tangenter används för förflyttning i väldigt många spel.

Permalänk
Medlem

Jag tycker det ser billigt ut. Skulle jag köpa en bärbar spelmaskin skulle jag nog bara vilja ha det bredaste, maffigaste som finns. Trenden med tunna gaminglaptops gillar jag inte.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

WASD för att det traditionellt är där en gamer håller vänsterhanden. Därmed markerar man redan i marknadsföringen att det är en dator lämpad för gaming.

Rött för att rött = gaming. Det är ju en genomgående trend för många tillverkares gaming brand.

Nej, jag föredrar en mer klassisk, anonym design på tangentbordet.

Som gammal gamer har jag svårt att tänka mig någon gamer som inte vet instinktivt vart wasd tangenterna är. ^^
Jag är också för den klassiska designen, därför gör det ont i mig att hitta en dator jag verkligen vill ha med undantaget att den har röda wasd.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

Vet du inte hur många tangenter det finns på ett tangentbord? Det brukar ta mig minst 5 minuter varje gång att hitta W,A,S,D tangenterna när de ej är tydligt utmärkta.

Jag tror det är en temporär fluga, en helt annan sak är tangenter där man kan ändra bakgrundsbelysning eller symbol på knapparna. I spel hade man då kunnat släcka ner alla tangenter som ej används och eventuellt göra tydligare symboler.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Vet du inte hur många tangenter det finns på ett tangentbord? Det brukar ta mig minst 5 minuter varje gång att hitta W,A,S,D tangenterna när de ej är tydligt utmärkta.

Jag tror det är en temporär fluga, en helt annan sak är tangenter där man kan ändra bakgrundsbelysning eller symbol på knapparna. I spel hade man då kunnat släcka ner alla tangenter som ej används och eventuellt göra tydligare symboler.

Exakt! Det hade ändå varit ett användbart upplägg att välja aktiva tangenter.
Skulle gärna se fler alternativ när man köper datorn på tillverkarens hemsida också, så man kan välja bort såna detaljer som röda tangenter.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Är väl som dekaltrimmning på bilar. Inget jag vill ha. Men tydligen finns det folk som gillart

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cartler:

Som gammal gamer har jag svårt att tänka mig någon gamer som inte vet instinktivt vart wasd tangenterna är. ^^
Jag är också för den klassiska designen, därför gör det ont i mig att hitta en dator jag verkligen vill ha med undantaget att den har röda wasd.

Skickades från m.sweclockers.com

Haha, slog mig när jag läste ditt inlägg att default-position för fingrarna är wasd även på kontoret.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Bytte ut mina "vanliga" tangenter på MK85 (brown) till de röda för att de hade en annan vinkel än de vanliga. Sitter mycket skönare mot fingrarna och skär bort lite av nedtryckningstiden Jävligt fjantigt kanske, men så blev det!

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |