Permalänk
Medlem
Skrivet av Ytbehandlad:

Men Swecuckers skrev om det

Snälla, kom inte och släng med "cucks" här...det hör hemma på /r/the_donald.

Ontopic: Led inte Swec's båda testexemplar av Vega 56 och 64 av coilwhine?

Visa signatur

WS: AMD Ryzen 3700X | 16GB Corsair LPX 3733 | MSI RX 6800 | Samsung PM981a 1TB | Louqe Ghost S1
Laptop: ASUS UX32LN | i7-4510U | 12GB DDR3 | 13.3" FHD | 256GB SSD
Server: Intel Xeon E5-2660 | 32GB DDR3 | UnRaid

Permalänk
Medlem

Existerar det grafikkort idag utan spoltjut?

Visa signatur

"Don't Fear The Reaper"[/color]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gambit_2K:

JayzTwoCents har nu också vattenkylt Vega, han får samma temps som jag i sin öppna bench.

https://www.youtube.com/watch?v=O7PlV8xRK0I

Upp till 47-48grader C på GPU:n när det är 43C ute och AC:n avstängt i rummet....?! haha! Bra kylare trots utmaningen. Snygg montage i början, speciellt när vattnet fylldes på.
Han borde sätta på AC:n och gå ner till normala 20-25 C rumstemperatur för att få ett rimligt testresultat, hoppas han eller någon annan gör det.

celcelciuseseses

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av marcus84:

Existerar det grafikkort idag utan spoltjut?

Jag har inte haft spoltjut på något av de tio senaste grafikkorten jag köpt. Har haft tidigare, osäker på exakt vilket det var men kan ha varit något av GTX 260-korten. Något kort har haft ett väldigt lågt spoltjutsliknande ljud men som drunknar i fläktljud. Det där höga, märkbara och störande spoltjutet har jag själv sluppit. Tur med specifika grafikkort samt bra nätdelar eliminerar problemet här.

Permalänk
Hjälpsam

Även om man kör utan v-sync, som jag gör, kan man ju slå på frame rate limiter, det minskar spoltjutet rejält i menyer.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

nu när alla fakenews som typ sweclock och andra sidor gått ut gett amd VEGA dåligt rykte kanske de borde be om ursäkt när de håller priserna. Det är nästan för mycket https://twitter.com/GFXChipTweeter/status/902652557415260160

intressant var när nvidia where was drama when Nvidia 1080's not at MSRP and only Founders cards?

Visa signatur

Ryzoen 3700x x370 AsusCrosshair, Gskill 16Gb 3600Mhz,27tum 144hz 1440p Freesync, 6700XT
bettan dog i5 2500k 4.3Ghz, 16GBram 1600mhz,
Ibland förstår jag inte hur folk tänker.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mr[M]:

nu när alla fakenews som typ sweclock och andra sidor gått ut gett amd VEGA dåligt rykte kanske de borde be om ursäkt när de håller priserna. Det är nästan för mycket https://twitter.com/GFXChipTweeter/status/902652557415260160

intressant var när nvidia where was drama when Nvidia 1080's not at MSRP and only Founders cards?

Hardocp ställde Nvidia emot väggen där och de kunde inte svara på frågan alls.
tyvärr är dålig moral, stjäla, ljuga för kunderna som tex Nvidia, Apple etc gör ofta accepterat hos sina kunder

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Ratatosk:
Skrivet av Roysan:

Måste vara fel det skulle ju kosta mer än 6000:- iaf om du lyssnar på dom som vet

Skrivet av Ratatosk:

Fast de visste tydligen inget i alla fall.

edit skulle kunna tillägga ett och annat men det skulle bryta mot forumreglerna.

Skrivet av Aeig:

@Ratatosk: Haha, det där är ju fantastiskt roligt, och samtidigt sorgligt av andra skäl.

Mvh

Skrivet av Ytbehandlad:

Men Swecuckers skrev om det

Om ni vill hålla det på en mogen nivå är jag öppen för att diskutera det här, men att vi skulle hanreja för återförsäljares finansiella intressen stämmer inte ens nästan; vi är heller inte intresserade av pajkastning från vuxna människor som blir upprörda när vi rapporterar om läget som det ser ut från vår sida. Oavsett hur kärt ni håller AMD, så är det teknikmedias roll att konstant granska företag i teknikvärlden. Visst kan detta röra upp känslor ibland, och vi är öppna för både saklig kritik samt att erkänna när vi har fel. Länkar in ett uttalande från Jacob Hugosson här angående läget som det ser ut nu.

"Det ska handla om subventionerade priser till samma återförsäljare, ett 20-tal globalt, som fick de första exemplaren av Radeon RX Vega 64. Det ska fortsatt handla om förhållandevis låga volymer och allt pekar fortsatt mot att priset inte kommer gälla när grafikkortet hittar ut på bred front. Jag vet att detta kan framstå som jätteförvirrande eller ett jag undviker svara på något, men det är allt jag har att tillägga idag. Följer givetvis upp när vi fått klarhet i det hela. :)"

#16985444

Jag tycker det framgår klart att såvitt vi vet rör det sig nu om subventionerade priser, vilket gör att AMD för tillfället håller det utlovade lanseringspriset. Huruvida detta kommer gälla även framledes, vet vi helt enkelt inte. Det är inte satt i sten, och det har vi poängterat flertalet gånger. Samtidigt pekar det mesta mot att priserna inte håller i sig. I slutändan ligger bollen hos AMD, inte hos oss.

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Hjälpsam

@MrAdde: Jag är inte upprörd eller arg på redaktionen, jag tycker dock på att mycket tyder på att de hade fel, men fel kan alla ha, inte minst jag, det är mänskligt.

Lite mer trött på de facklor och högafflar som många forummedlemmar glatt plockade fram, de drog ned debatten till en väldigt oseriös nivå.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrAdde:

Om ni vill hålla det på en mogen nivå är jag öppen för att diskutera det här, men att vi skulle hanreja för återförsäljares finansiella intressen stämmer inte ens nästan; vi är heller inte intresserade av pajkastning från vuxna människor som blir upprörda när vi rapporterar om läget som det ser ut från vår sida. Oavsett hur kärt ni håller AMD, så är det teknikmedias roll att konstant granska företag i teknikvärlden. Visst kan detta röra upp känslor ibland, och vi är öppna för både saklig kritik samt att erkänna när vi har fel. Länkar in ett uttalande från Jacob Hugosson här angående läget som det ser ut nu.

"Det ska handla om subventionerade priser till samma återförsäljare, ett 20-tal globalt, som fick de första exemplaren av Radeon RX Vega 64. Det ska fortsatt handla om förhållandevis låga volymer och allt pekar fortsatt mot att priset inte kommer gälla när grafikkortet hittar ut på bred front. Jag vet att detta kan framstå som jätteförvirrande eller ett jag undviker svara på något, men det är allt jag har att tillägga idag. Följer givetvis upp när vi fått klarhet i det hela. :)"

#16985444

Jag tycker det framgår klart att såvitt vi vet rör det sig nu om subventionerade priser, vilket gör att AMD för tillfället håller det utlovade lanseringspriset. Huruvida detta kommer gälla även framledes, vet vi helt enkelt inte. Det är inte satt i sten, och det har vi poängterat flertalet gånger. Samtidigt pekar det mesta mot att priserna inte håller i sig. I slutändan ligger bollen hos AMD, inte hos oss.

Oavasett hur kärt ni håller AMD var ju lite nerklankade som att det hade nån betydelse i ämnet. ämnet var väll att
AMD själva säger priser kommer hålla och det verka stämma

Visa signatur

Ryzoen 3700x x370 AsusCrosshair, Gskill 16Gb 3600Mhz,27tum 144hz 1440p Freesync, 6700XT
bettan dog i5 2500k 4.3Ghz, 16GBram 1600mhz,
Ibland förstår jag inte hur folk tänker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr[M]:

Oavasett hur kärt ni håller AMD var ju lite nerklankade som att det hade nån betydelse i ämnet. ämnet var väll att
AMD själva säger priser kommer hålla och det verka stämma

Kanske är AMD som insåg sin groda och justerade priset ännu en gång, jag menar ''alla'' sidor rapporterade om AMDs fulspel med priset och papperslansering.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

Kanske är AMD som insåg sin groda och justerade priset ännu en gång, jag menar ''alla'' sidor rapporterade om AMDs fulspel med priset och papperslansering.

Fast konspirationsteorier är en annan sak det ska vi skippa nu.

Visa signatur

Ryzoen 3700x x370 AsusCrosshair, Gskill 16Gb 3600Mhz,27tum 144hz 1440p Freesync, 6700XT
bettan dog i5 2500k 4.3Ghz, 16GBram 1600mhz,
Ibland förstår jag inte hur folk tänker.

Permalänk
Medlem

https://videocardz.com/72299/amd-radeon-rx-vega-56-gets-faste...
såg detta var ju lite intressant nån som vågar prova detta

Visa signatur

Ryzoen 3700x x370 AsusCrosshair, Gskill 16Gb 3600Mhz,27tum 144hz 1440p Freesync, 6700XT
bettan dog i5 2500k 4.3Ghz, 16GBram 1600mhz,
Ibland förstår jag inte hur folk tänker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Även om man kör utan v-sync, som jag gör, kan man ju slå på frame rate limiter, det minskar spoltjutet rejält i menyer.

Inte bara i menyer.
Vad är det för vits att ha högre fps än vad skärmen klarar?
Ok. jag har en freesync 60 hz skärm (4k) så jag har satt limitern på 58 fps. (med 60 blir det tearing då limitern inte fixar att hålla exakt 16,6 ms frametime.)

Visa signatur

🖥️ AMD Ryzen 3700x, MSI B350 Mortar Arctic, Corsair lpx 3200, Sapphire 6900XT Nitro, Mbpro 15, MacMini.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

@MrAdde: Jag är inte upprörd eller arg på redaktionen, jag tycker dock på att mycket tyder på att de hade fel, men fel kan alla ha, inte minst jag, det är mänskligt.

Lite mer trött på de facklor och högafflar som många forummedlemmar glatt plockade fram, de drog ned debatten till en väldigt oseriös nivå.

Fast jag tycker det helt beror på om vi får se Vega 64 för 5090:- igen på Komplett eller inte. Det vet vi ju inte riktigt än då de enda man nu kan beställa är de som kommer med 2 spel för tusingen mer?

Visa signatur

🖥️ AMD Ryzen 3700x, MSI B350 Mortar Arctic, Corsair lpx 3200, Sapphire 6900XT Nitro, Mbpro 15, MacMini.

Permalänk
Medlem

@jacozz: Du kan ju köpa något av dom 100+ som är på väg in.

https://www.komplett.se/product/945230/datorutrustning/pc-kom...

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

@jacozz: Du kan ju köpa något av dom 100+ som är på väg in.

https://www.komplett.se/product/945230/datorutrustning/pc-kom...

Mvh

Å fan.
Dom har jag inte sett tidigare, när kom dom? Har kollat i princip varje dag på komplett men inte sett dom.
Hmm... det ställer ju saken i ett annat ljus.
Kanske dags för redaktionen att pudla och rannsaka sig själva en aning för en gång skull?

Visa signatur

🖥️ AMD Ryzen 3700x, MSI B350 Mortar Arctic, Corsair lpx 3200, Sapphire 6900XT Nitro, Mbpro 15, MacMini.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jacozz:

Fast jag tycker det helt beror på om vi får se Vega 64 för 5090:- igen på Komplett

Senast igår fanns Vega 64 i lager för det priset hos komplett men de är slut idag.
Som tidigare nämnts så är det gott om kort på väg in.

Permalänk
Medlem

Men frågan är varför bara Komplett säljer till lägre pris i Sverige? Varför kan ingen annan åf sälja enbart kort till 5090:-?

Visa signatur

Asus X370 Rog Crosshair VI Hero | Ryzen 7 3700X | Noctua NH-D15 | G.skill TridentZ RGB 2x8GB CL16 3600 | Sapphire RX Vega 56 | Samsung EVO 500GB | Fractal Design C | Supernova G3 850W | AOC Q3279VWFD8 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr[M]:

https://videocardz.com/72299/amd-radeon-rx-vega-56-gets-faste...
såg detta var ju lite intressant nån som vågar prova detta

Borde det inte räcka att klocka sin vega 56 om det enda BIOS'et gjorde var att just boosta frekvensen?

Visa signatur

MSI X570 MPG GAMING EDGE WIFI. AMD Ryzen 3700X. Corsair Vengeance LP 16GB. AMD RX 5700XT. Samsung 970 EVO Plus SSD. Corsair RM750X 750W v2. Noctua NH-U12A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kenta42:

Men frågan är varför bara Komplett säljer till lägre pris i Sverige?

Antagligen för att pengarna är värda olika mycket i olika länder, jämför jag valutan så är det samma pris.
Sverige 5090kr https://www.komplett.se/product/945230/datorutrustning/pc-kom...
Norge 4990kr https://www.komplett.no/product/945230/datautstyr/pc-komponen...
Danmark 3990kr https://www.komplett.dk/product/945230/hardware/pc-komponente...

Permalänk
Medlem

@Snubb1:
Helt klart är det så, men inte alls det jag syftade på.

"Men frågan är varför bara Komplett säljer till lägre pris i Sverige? Varför kan ingen annan åf sälja enbart kort till 5090:-?"

För att förtydliga extra.
Varför kan ingen annan återförsäljare i sverige än Komplett.se sälja enbart RX Vega 64 för ca 5090:-?

Visa signatur

Asus X370 Rog Crosshair VI Hero | Ryzen 7 3700X | Noctua NH-D15 | G.skill TridentZ RGB 2x8GB CL16 3600 | Sapphire RX Vega 56 | Samsung EVO 500GB | Fractal Design C | Supernova G3 850W | AOC Q3279VWFD8 |

Permalänk
Medlem

Min gissning är att de andra återförsäljarna inte fått några leveranser än och inte vet vilket priset egentligen blir.
Titta på netonnet 9390kr det kallar jag helgardering.
https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/grafikkort/amd/s...
Priserna hos andra återförsäljare kan vi titta på först när de har korten i lager.
Jag känner mig även rätt säker på att de utvalda återförsäljarna säljer korten till lägre marginaler.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jacozz:

Å fan.
Dom har jag inte sett tidigare, när kom dom? Har kollat i princip varje dag på komplett men inte sett dom.
Hmm... det ställer ju saken i ett annat ljus.
Kanske dags för redaktionen att pudla och rannsaka sig själva en aning för en gång skull?

Jag tvivlar på att vi kommer få se något sådant. Istället har vi en frilansskribent i tråden som förmedlar sig nedvärderande mot några av forumets äldsta medlemmar. Jag får ge honom att det var ett rätt subtilt sätt att anklaga dem han citerade för att vara fanboys, men det går inte att tvivla på intentionen med ett sådant (makt)språk.

Permalänk
Medlem

Behöver lite assistans från nån som redan fått sitt Vega 64/56. Beställde en 56:a för ett par dagar sedan bl.a efter att ha läst att kortet är 267mm långt vilket passar min trånga låda. När jag nu går in på XFX sida (vilket är det jag beställt) verkar det vara 283 mm långt vilket inte kommer få plats.
Då alla korten är referens borde dom vara exakt lika långa tycker jag, så om någon vänlig själ har lust att mäta sitt kort så skulle jag vara tacksam.

Permalänk
Medlem

@ddelin: 26,8 får jag det till.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gambit_2K:

@ddelin: 26,8 får jag det till.

11 minuter till svar med bildbevis och måttband. Man tackar och bockar, då blir det ingen avbeställning.

Permalänk
Medlem

Vega 56 kostar 4000kr på komplett. Det är ett bra pris. Undervolta det och flasha till vega 64

Visa signatur

Ryzen 7800X3D
32GB DDR5
RX 7900XT

Permalänk
Medlem

Angivet mått kanske inkluderar läppen med skruv fästet.
Gambit_2K ser trevligt ut med vattenkylning.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kenta42:

@Snubb1:
Helt klart är det så, men inte alls det jag syftade på.

"Men frågan är varför bara Komplett säljer till lägre pris i Sverige? Varför kan ingen annan åf sälja enbart kort till 5090:-?"

För att förtydliga extra.
Varför kan ingen annan återförsäljare i sverige än Komplett.se sälja enbart RX Vega 64 för ca 5090:-?

tydligen har det varit utvalda återförsäljare i flera länder.
de andra får kort senare helt enkelt.

Skrivet av Gruarn:

Jag tvivlar på att vi kommer få se något sådant. Istället har vi en frilansskribent i tråden som förmedlar sig nedvärderande mot några av forumets äldsta medlemmar. Jag får ge honom att det var ett rätt subtilt sätt att anklaga dem han citerade för att vara fanboys, men det går inte att tvivla på intentionen med ett sådant (makt)språk.

sweclockers är väl den största Nvidia fanboy websidan i landet.
och ja hans språk var tydligt förolämpande.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)