Permalänk
Avstängd

Strunta i att hämta ut router?

Jo det är så att jag täcknade 1år på bredbandet.
Dom skickade då en router som jag kan hämta hos mitt postombud.
Men jag har inget intresse av den, kan jag bara strunta i att hämta den?

Visa signatur

[I7 9700k] [Asus rog strix z390-f gaming] [2x8GB DDR4 3200MHz CL14 Flare X] [Msi rtx 2070 super gaming x trio] [Corsair RM850X 850W v2] [Samsung 970 EVO Plus 500GB
] [Noctua nh-d14] [Asus Xonar Essence STX] [fractal design define s] [Windows 10 pro x64]

Permalänk
Medlem

Ring och fråga?
Jag blev rekommenderad av Telia att inte hämta ut min när jag sa att de kan skita i att skicka ut den då jag inte vill ha skräpet ändå.

Permalänk
Medlem

hämta ut den och sälj på swec marknad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Legacy_wow_jon:

hämta ut den och sälj på swec marknad.

Dålig idé då det är operatörens egendom som de har rätt att få tillbaka när du säger upp abonnemanget. Sen om det verkligen händer eller inte beror nog bl.a. på hur lång tid det går, känns inte som att de begär tillbaka 5 år gamla routrar men risken finns.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Legacy_wow_jon:

hämta ut den och sälj på swec marknad.

Dom brukar vilja ha tillbaka den gamla routern när man till exempel får en ny så att sälja den e dumt.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem
Skrivet av b1ghen:

Dålig idé då det är operatörens egendom som de har rätt att få tillbaka när du säger upp abonnemanget. Sen om det verkligen händer eller inte beror nog bl.a. på hur lång tid det går, känns inte som att de begär tillbaka 5 år gamla routrar men risken finns.

Den risken är ganska stor. De ville absolut ha tillbaka min gamla switch (8år) då jag bytte leverantör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av robalm:

Jo det är så att jag täcknade 1år på bredbandet.
Dom skickade då en router som jag kan hämta hos mitt postombud.
Men jag har inget intresse av den, kan jag bara strunta i att hämta den?

Struntar du i att hämta ut den så skickas den tillbaka , jag gjorde så med en router från Telia.
Mvh / Mangee

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Hedersmedlem

Du bör fråga din leverantör. Det kan variera väldigt mycket, det kan t.o.m. vara så att du åker på en avgift för att godset gick i retur i värsta fall...

Hämta upp den och ha hemma som reserv annars. Om nätet strular och du vill felanmäla så kan de vilja att du testar med deras egen router... då är det jobbigt läge om du inte har den.

Permalänk
Medlem

@robalm: Jag la min på hyllan i serverrummet och tänkte kan vara bra att ha eventuellt kanske

stavfel
Visa signatur

Asus Maximus VII | Intel 4770 3.2GHz | 16GB Kingston 2133MHz | Asus GTX770 2GB SLI | Corsair H70 | Intel PCI Express 256GB SSD | Seagate 2TB HDD

Permalänk
Medlem

När fiber kom hit för runt 10 år sen så hade telia sin inteno router/switch som var gratis.
Sen började dom med "smart" skiten strax innan jag uppgraderade från 10/10 till 100/100 (givetvis med bindningstid).

Och smart routern kostade då 29:- i månaden (har jag för mig det var).
Hade inga som helst behov av wifi så ville inte behöva lägga ut 29:- mer per månad.
Så frågade telia genom deras egna forum samt www.fairshopping.se (när det var en sida som faktiskt fungerade) och svaret var att det skulle gå bra, bara man sa till när man beställde att man ej ville ha smart.
Så beställde och sa till tydligt att jag ej ville ha smart, bad dom upprepa vad jag beställt vilket var 100/100 utan smart och i slutet sa jag att jag spelat in detta samtal och frågade igen om smart skulle tas bort och svaret var ja.

3 dar senare kom en jävla avi med skit från telia vilket enbart kunde vara en smart router hämtade inte ut den och gick inte till posten och sa att dom kunde skicka tillbaks den så den låg där i 2 veckor innan den åkte tillbaks.
3-4 dar senare samma sak avi från telia igen låg i 2 veckor åkte tillbaks.

Nu hade första räkningen kommit som givetvis hade +29:- smart avgiften pålagd.
Kontakade telia genom fairshopping igen och sa att dom tog bort smart från mitt abonemang och att dom skulle skicka en ny räkning vilket kom efter 4-5 dagar utan smart pålagt.

3-4 dagar efter nya räkningen så kom en ny telia avi igen som låg 2 veckor å åkte tillbaks upprepa 3 gånger till.
Plus varje kvartal i ett år fick jag ny räkning med smart "aktiverat" igen med ny fairshopping kontakt varje gång med samma åtgärd lovade att smart nu var borta o ny räkning kommer.

Tillslut lyckades dom att få till ett abonemang utan smart.
Vilka kostnader hade dom för att ha en router att åka fram o tillbaks fem gånger och ligga i 2 veckor hos posten varje gång?

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!