AMD betalar 234 miljoner kronor för försenad Llano-lansering

Permalänk
Melding Plague

AMD betalar 234 miljoner kronor för försenad Llano-lansering

Efter en långdragen rättsprocess går nu AMD med på att betala 234 miljoner kronor till investerare. Stämningsansökan gäller företagets APU Llano, vilken försenades med cirka två år.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

AMD och lanseringar går bara inte hand i hand.

Permalänk

De kom undan ganska lindrigt ändå, men hoppas de inser att de behöver pusha ut APUer snart, Vega ser inte särskilt spännande ut, medans Ryzen både TR4 & AM4 ser riktigt vassa ut, så behöver de pusha volymer på Epyc & APU marknaden. Pengarna finns hos OEM PC/Laptop tillverkare samt servrar

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem

Som om AMD behöver mer ekonomiska bekymmer. Nej det är bara hoppas att de hämtar sig ifrån det här snabbt och att Ryzen säljer fortsatt bra, och att Vega56 inte sticker iväg i pris

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Investerarna har verkligen tänkt långsiktigt denna gången...
De må ha rätt i sak och AMD gjort fel. Men snacka om stjälpa istället för hjälpa och se ett lite länge perspektiv.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Enligt uppgifter på interwebben kommer pengarna betalas av AMD:s försäkringsbolag och alltså inte påverka den ekonomiska situationen för företaget.

Visa signatur

🖥️ AMD Ryzen 3700x, MSI B350 Mortar Arctic, Corsair lpx 3200, Sapphire 6900XT Nitro, Mbpro 15, MacMini.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ozzed:

Som om AMD behöver mer ekonomiska bekymmer. Nej det är bara hoppas att de hämtar sig ifrån det här snabbt och att Ryzen säljer fortsatt bra, och att Vega56 inte sticker iväg i pris

Håller med, ska köpa en till Ryzen så man hjälper till lite iallafall.

Permalänk
Medlem

Samtidigt har Intel ännu inte betalt sina böter.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200632:

Håller med, ska köpa en till Ryzen så man hjälper till lite iallafall.

Ja man gör vad man kan. Många polare nu som sitter med 2600K som börjar bli i behov av uppgradering, och när jag sitter och hjälper till att välja och köpa delar så är det klart att det blir Ryzen i de datorerna

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ozzed:

Ja man gör vad man kan. Många polare nu som sitter med 2600K som börjar bli i behov av uppgradering, och när jag sitter och hjälper till att välja och köpa delar så är det klart att det blir Ryzen i de datorerna

Jättenöjd med min 1600x

Tänker inte köpa en till intel som har pasta under ihs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200632:

Jättenöjd med min 1600x

Tänker inte köpa en till intel som har pasta under ihs.

Det är just 1600X som det blir i de flesta fall för mig med. Där har AMD verkligen hittat den perfekta balansen vad gäller pris/prestanda.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Inaktiv

Inte alls bra, svenska staten borde gå in och stödja AMD. .-)

Permalänk
Medlem

Hade investerarna som köpte aktier 2011-2012 bara hållit kvar vid dem några år så hade de varit värda mångdubbelt mer oavsett...

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Som om AMD behöver mer ekonomiska bekymmer. Nej det är bara hoppas att de hämtar sig ifrån det här snabbt och att Ryzen säljer fortsatt bra, och att Vega56 inte sticker iväg i pris

Om man ljuger eller undanhåller information från sina ägare borde man straffas rejält. Tycker att skadeståndet är lite i underkant.

Utfallet kommer förmodligen inte att påverka AMD allt för mycket just nu som tur är

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Desktop: Corsair Carbide 400C | 3770K@4.4GHz | RX 6700 XT | 32GB DDR3 | RM750X | P8Z77-V Deluxe | 860 EVO 1TB
HTPC/Server: FD Array R2 | Intel i5-650 | Zotac 1156 mini-ITX H55 | 8GB DDR3 | 5st WD RED 3TB RAID 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av flukke:

Om man ljuger eller undanhåller information från sina ägare borde man straffas rejält. Tycker att skadeståndet är lite i underkant.

Utfallet kommer förmodligen inte att påverka AMD allt för mycket just nu som tur är

Skickades från m.sweclockers.com

instämmer helt

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Det är just 1600X som det blir i de flesta fall för mig med. Där har AMD verkligen hittat den perfekta balansen vad gäller pris/prestanda.

Jag vet att alla här hatar Intel men presterar inte 7600k bättre än 1600x i speltester? Och är 200kr billigare enligt prisjakt. Borde inte det då räknas som bättre pris/prestanda?

Visa signatur

Lev länge och prospera.

Permalänk
Medlem

@paranoiid: Du får tänka på att det är en i5a alltså 4c4t 1600x har 6c12t, så i spel som stödjer flera kärnor så kommer den funka bättre även i alla andra applikationer som stödjer det, sen att intel är lite snabbare vad gäller IPC går inte att argumentera emot. 7600K har även 200MHz högre stockklock samt turbo än 1600X.

Ska man spela typ CS kanske den kan vara bättre, men börjar spelen använda sig ordentligt av 4C eller mer så är den inte lika bra längre.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem

@Bernd_P1:

Så bara för att ett företag gör fel så kan inte ett annat göra det? Bara att inse att alla företag är skit på ett eller annat sätt och endast vill ha dina pengar. Men det ingår ju lite i gamingkretsar generellt att vara "fan" av en viss spelserie, konsol etc. och det spiller över på hårdvara vilket är absurt. Folk som kallar sig "amd fan" eller "nvidia fan" kommer jag aldrig förstå mig på.

Dessutom, om man satsar pengar på något så vill man såklart ha avkastning. Att vilseleda investerare straffar sig mer i längden än dessa böter.

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Som om AMD behöver mer ekonomiska bekymmer. Nej det är bara hoppas att de hämtar sig ifrån det här snabbt och att Ryzen säljer fortsatt bra, och att Vega56 inte sticker iväg i pris

Ryzen gör redan riktigt bra! Jag kommer själv byta ena Intel maskinen mot Ryzen. Men det verkar inte som att mining crazen är något som kommer att försvinna, till skillnad från förra gången nät bitcoin "kraschade" är miners idag mycket mer utbredda mellan olika valutor, detta innebär att fasen kommer nog sakta ner, men inte dö ut helt, så det ligger på tillverkarna att producera flera kort.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Legacy_wow_jon:

@Bernd_P1:

Så bara för att ett företag gör fel så kan inte ett annat göra det? Bara att inse att alla företag är skit på ett eller annat sätt och endast vill ha dina pengar. Men det ingår ju lite i gamingkretsar generellt att vara "fan" av en viss spelserie, konsol etc. och det spiller över på hårdvara vilket är absurt. Folk som kallar sig "amd fan" eller "nvidia fan" kommer jag aldrig förstå mig på.

Dessutom, om man satsar pengar på något så vill man såklart ha avkastning. Att vilseleda investerare straffar sig mer i längden än dessa böter.

Handla det om mitt svar på flukka's inlägg? Sa ju att jag håller med. och som anmärkt ovan så har ju intel fortfarande sitt löjlikt lågt böte när dem har tjänt mångdubbelt så mycket från sin fulspel.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem
Skrivet av paranoiid:

Jag vet att alla här hatar Intel men presterar inte 7600k bättre än 1600x i speltester? Och är 200kr billigare enligt prisjakt. Borde inte det då räknas som bättre pris/prestanda?

1600x skiner i flertrådade scenarion där den levererar prestanda till ett pris Intel inte är i närheten av.
Men allt beror på vad man jämför. Det går exempelvis snabbare att köra till stan på en trampbil än en sten. yea... I know

Poängen är att man kan välja ut scenarion där en sak är bättre än en annan. Men man bör också ha i åtanke vad respektive saks primära syfte är. Dock är det inte så att 1600x är en dålig processor om man spelar (eller speicellt om man gör det och en del andra saker också). Den är faktiskt inte ens så "dålig" som man kan tro av en del tester.

Saken är att om man verkligen tittar noga på speltesterna så ser man ofta att exempelvis en 7700K ses som överlägsen en 1700x, även om 1700x sopar mattan med den i andra scenarion. Men det man missar är att man på 7700K ser fyra kärnor som ligger och pressar på runt 80-99%. 1700x levererar lite färre fps men med kärnor som inte alls stressas lika mycket, i många fall ligger flera run 8-15%.

Vad detta betyder är att vi är inne i en ny era. Vi har inte längre bara CPU- och GPU-beränsade scenarion som man ofta talat om tidigare. Istället är det uppenbart att vi idag i allra högsta grad behöver ta ställning till, och belysa, mjukvarubegränsade scenarion.

Om ett spel exempelvis använder fyra kärnor på 100% men lämnar fyra kärnor till orörda så är det inte processorn som skall beskyllas för det. Det är spelet. Men vi pekar lätt fingret åt fel håll idag.

Det finns en hel del funktioner som kan see en 100% skalning med antalet trådar, men ofta når man inte dit. Speciellt i spel som kan vara rätt komplexa system. Men det talas ofta om att "ja, men spel kan inte använda så många trådar. Två eller typ fyra är max". Detta är HELT fel och någon måste slickat på fingret och stoppat upp det i luften när de kom på dessa siffror.

Självklart ställer en del API:er till det som endast kan accessas från en tråd i taget, men det är LÅNGT ifrån allt ett spel är idag.
Mycket av vad som tar processortid i spel idag är olika former av spellogik, ljud, nätverk, AI beräkningar osv. Detta kan i allra högsta grad spridas ut på flera kärnor. PUBG som är så populärt nu är ett spel där man ser CPU begränsningar som håller tillbaka kort.
Men att det till största delen skulle bero på antalet draw calls eller liknande betvivlar jag starkt. Dels då spelet inte tjänar allt för mycket ens om man sänker det till "very low" och om man ser hur det ser ut då så borde det göra en enorm skillnad.

Istället görs förmodligen en hel del andra saker på CPU'n. Sedan används inte alla kärnor som finns tillgängliga effektiskt och det leder till att ett fåtal kärnor gör en massa jobb, vilket i sin tur kan påverka dessa kärnors möjlighet att kommunicera med grafik API:et.
Här är inte en åttakärnig processor som för 70fps felet om spelet endast effektivt använder fyra kärnor.
Men ser man en graf med två processorer och en har lägre fps så skyller man på den.

Skalningen kommer som sagt inte bli hundra procent, men vi måste vänja oss vid att gräva djupare idag än att endast se GPU eller CPU som den möjliga boven i spel med svikande prestanda.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Skrivet av BM-Mods:

@paranoiid: Du får tänka på att det är en i5a alltså 4c4t 1600x har 6c12t, så i spel som stödjer flera kärnor så kommer den funka bättre även i alla andra applikationer som stödjer det, sen att intel är lite snabbare vad gäller IPC går inte att argumentera emot. 7600K har även 200MHz högre stockklock samt turbo än 1600X.

Så lät det när folk diskuterade om man skulle köpa en E8400 eller en Q6600 för x antal år sedan.

Q6600 hann bli föråldrad innan spelen var ikapp.

Eftersom både Xbox och PS4 sitter på 8 kärnor så borde nya spel vara mer optimerade för fler kärnor - men det kanske är äldre spelmotorer som håller dem tillbaka (plus att koda för flera kärnor ger exponentiellt mer huvudvärk per kärna).

Skrivet av BM-Mods:

Ska man spela typ CS kanske den kan vara bättre, men börjar spelen använda sig ordentligt av 4C eller mer så är den inte lika bra längre.

Kanske den kan vara bättre? Den är bättre (källa).

Spelar man primärt så förstår jag inte varför man skulle köpa en 1600x i dagsläget. Alla spel som 7600k slår 1600x idag kommer den fortsätta slå i framtiden, ingen utvecklare kommer skriva om ett helt spel (och ge ut det gratis) för att ta del av några fler kärnor.

Visa signatur

Lev länge och prospera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av paranoiid:

Så lät det när folk diskuterade om man skulle köpa en E8400 eller en Q6600 för x antal år sedan.

Q6600 hann bli föråldrad innan spelen var ikapp.

Eftersom både Xbox och PS4 sitter på 8 kärnor så borde nya spel vara mer optimerade för fler kärnor - men det kanske är äldre spelmotorer som håller dem tillbaka (plus att koda för flera kärnor ger exponentiellt mer huvudvärk per kärna).

Kanske den kan vara bättre? Den är bättre (källa).

Spelar man primärt så förstår jag inte varför man skulle köpa en 1600x i dagsläget. Alla spel som 7600k slår 1600x idag kommer den fortsätta slå i framtiden, ingen utvecklare kommer skriva om ett helt spel (och ge ut det gratis) för att ta del av några fler kärnor.

Nu är det ju dock 100 år sedan man diskuterade C2D och C2Q.

Jag gick från 4670K i över 4GHz till en Stock Ryzen 1600 och för mig flyter spelen bättre, vist CS blev lite sämre FPS men inget man dör av. dock fick jag mkt bättre lägsta FPS i alla spel. Sen ja Intel är snabbare vad gäller IPC, det sa jag att man inte kan argumentera emot. men varför skall folk sitta med i5 idag? bättre att förespråka i7or till dessa, då 4c4t kommer att hålla en tillbaka väldigt fort, var den anledningen till att jag gick till AMD, inte för bättre SingelCore prestanda utan överlag var det bra samt billigare. min 4c4t 4670k satte stopp för mig i det jag spelade väldigt fort. Men vist är det enbart CS så vist sitt på i5 men då kan man ju inte gnälla när det blir slut på kärnor.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem

Core 2 Quad förblev aktuell för moderna spel under mycket längre tid än Core 2 Duo. Det mest uppenbara exemplet, då C2D gjorde spelet ospelbart, är Battlefield 3 multiplayer.

Digitalfoundry gjorde ett väldigt intressant test mellan ryzen 5 och i5. Digitalfoundry fokuserar på hur processorerna presterar vid flera olika scener, och deras resultat är att Ryzen 5 presterar bättre i de mer "komplexa" scenerna, medan i5 presterar bättre i de "tomma" scenerna. De poängterar att i5:ans högre genomsnitt blir missvisande pga. att de högre siffrorna kommer från de mer oviktiga scenerna.
http://www.eurogamer.net/articles/digitalfoundry-2017-ryzen-5...

Permalänk
Medlem
Skrivet av paranoiid:

Jag vet att alla här hatar Intel men presterar inte 7600k bättre än 1600x i speltester? Och är 200kr billigare enligt prisjakt. Borde inte det då räknas som bättre pris/prestanda?

Tycker jag inte alls.

Du har ingen som helst framtids säkring med en i5 nu när även intel anamat core matchen så lär mjukvaru utvecklarna haka på.

Köper man en propp i det segmentet så sitter den i antagligen 4-5 år vansinne att investera i en i5 då. Skulle du mot förmodan efter 2-3 år vilja uppgradera proppen så åker du på att även byta bräda på intel sidan.

Permalänk
Medlem

Äckliga investerare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dunis90:

Core 2 Quad förblev aktuell för moderna spel under mycket längre tid än Core 2 Duo. Det mest uppenbara exemplet, då C2D gjorde spelet ospelbart, är Battlefield 3 multiplayer.

Digitalfoundry gjorde ett väldigt intressant test mellan ryzen 5 och i5. Digitalfoundry fokuserar på hur processorerna presterar vid flera olika scener, och deras resultat är att Ryzen 5 presterar bättre i de mer "komplexa" scenerna, medan i5 presterar bättre i de "tomma" scenerna. De poängterar att i5:ans högre genomsnitt blir missvisande pga. att de högre siffrorna kommer från de mer oviktiga scenerna.
http://www.eurogamer.net/articles/digitalfoundry-2017-ryzen-5...

Helt rätt. Q serien levde längre än den vanliga MEN.
Som spelmaskin var den aldrig överlägsen de vanliga cpuerna och när den väl började visa prestandvinster över dessa fanns det redan extemt mycket snabbare hårdvara att tillgå.
Den må då ha levt längre liv som desktop maskin (avvecklade min q9400 för 5 månader sedan) men den har aldrig varit snabbast på något utom just hårt multitrådde applikationer.
Så framtidssäkring fungerar tämligen dåligt sätt till historien i väldigt många fall.
Idag kanske det blir annorlunda när IPC inte verkar utvecklas direkt och tricket blir att bara slänga i mer kärnor och hoppas mjukvaran löser resten.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Ja, det fanns mycket snabbare hårdvara att tillgå (t.ex. Sandy Bridge för Battlefield 3), men då fick man ju betala för både moderkortet, processorn och DDR3.

De som valde Core 2 Quad istället för Core 2 Duo tvingades inte uppgradera så tidigt. Core 2 Quad var väldigt dyr i början, men jag vill minnas att många senare såg Q6600 som alternativ till E8400, som låg nära varandra i pris. Överlag klarade sig Core 2 Quad tills PS4 släpptes, medan Core 2 Duo tydligt började visa sin ålder redan 2009.

Vi ser samma tendens vad gäller i5 vs i7 idag, framförallt vad gäller de äldre processorerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av paranoiid:

Så lät det när folk diskuterade om man skulle köpa en E8400 eller en Q6600 för x antal år sedan.

Q6600 hann bli föråldrad innan spelen var ikapp.

Eftersom både Xbox och PS4 sitter på 8 kärnor så borde nya spel vara mer optimerade för fler kärnor - men det kanske är äldre spelmotorer som håller dem tillbaka (plus att koda för flera kärnor ger exponentiellt mer huvudvärk per kärna).

Kanske den kan vara bättre? Den är bättre (källa).

Spelar man primärt så förstår jag inte varför man skulle köpa en 1600x i dagsläget. Alla spel som 7600k slår 1600x idag kommer den fortsätta slå i framtiden, ingen utvecklare kommer skriva om ett helt spel (och ge ut det gratis) för att ta del av några fler kärnor.

Fast det var ju just det pubg gjorde helt plötsligt!
Och att tänka så kortsiktigt som du gör gällande en processor är ju bara galenskap.. Jag bytte ut med i5-2500k för 8månader sen efter alla dessa år.

https://steamcommunity.com/games/578080/announcements/detail/...

Det jag menar att köpa en processor idag bara för att du spelar ett spel just nu som inte är optimerat för HT/SMT och inte tänka på vad du kanske kan spela om 1-2år är lite konstigt.. En bra processor håller ett par år så!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av paranoiid:

Så lät det när folk diskuterade om man skulle köpa en E8400 eller en Q6600 för x antal år sedan.

Q6600 hann bli föråldrad innan spelen var ikapp.

Tala för dig själv. Jag spelade bf3 på en Q6600 och då kan jag säga att jag var jävligt glad att jag inte satt med en E8400 ^^

Skickades från m.sweclockers.com