Permalänk
Medlem

Datorn kraschade och nu bootar den inte

Satt och spelade när skärmen blev svart, ljudet hördes men antog att något gått fel så höll in on-off. När jag startade om den så kom det inget "beep" och skärmen visade "hdmi connected" men förblev svart. Den bootar alltså inte även om allting annat som ljus och fläktar är igång, googlade efter svar på annan dator men hittade ingen lösning som fungerade. Vad kan det vara måntro?

Permalänk
Medlem

testa att dra ur sladden ut datorn, strömsladden alltså - i cirka 1 minut.

Stoppa i o testa o starta igen

// LZ

Permalänk
Medlem

@Tea42BBS: tack för svar, har dock redan gjort detta utan effekt, köpte den i mars så skulle vara konstigt om det är något fel på hårdvaran, funderar på att ta ut cmos-batteriet och sätta tillbaka det men då måste jag skruva loss grafikkortet som sitter framför det, och det känns jobbigt att göra då jag aldrig gjort det. känns som att jag kommer förstöra något :s

Permalänk

Har du någon onboardgrafik?

Visa signatur

STULET: 1600x | 980Ti | Ceslius S24| Prime B350 PLUS | 16gb Vengeance LPX 3000MHz | 850 EVO 250gb | 750gb HDD | RM550X | Carbide 600Q | HD598SE | E10K
Kylpasta på bilden...
Tagg/citat öker risken att jag ser ditt inlägg med upp till 97%!

Permalänk
Medlem

@GoldenFan: inte helt hundra, inte jätte-tech-kunnig. primära kortet är 1060. Men det finns ett hdmi och dvi uttag bredvid mus och tangentbords-uttagen på baksidan.

Permalänk
Medlem

Det du borde göra är prova en annan skärm om det är möjligt se om du får någon bild där så det inte är bara skärmen som är död som ger ingen bild, nästa steg är och testa grafikkortet eller testa det först, sedan nätdelen om fortfarande inget resultat då är det bara och kolla CPU eventuellt moderkortet.

Permalänk
Medlem

@Cajarl:

Dra ut sladden som någon föreslog, ger specifikationer på din pc dör vidare hjälp.

Lycka till

Visa signatur

Fractal Design Define R6, ASUS X99a, Xeon E5-2697v3@3.5Ghz allcore, 64gb Hynix ECC REG 2133Mhz, ASUS 1070GTX, 2.5gb nic

Server: Proxmox med OMV 5 och annat virtuellt: Supermicro X9SRH-7F, 64gb RAM, Xeon 2651v2, 4x10tb, 2.5gb Nic

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cajarl:

@Tea42BBS: tack för svar, har dock redan gjort detta utan effekt, köpte den i mars så skulle vara konstigt om det är något fel på hårdvaran, funderar på att ta ut cmos-batteriet och sätta tillbaka det men då måste jag skruva loss grafikkortet som sitter framför det, och det känns jobbigt att göra då jag aldrig gjort det. känns som att jag kommer förstöra något :s

Du bör som sagt testa en annan skärm om du har möjlighet. Skulle det inte vara skärmen som är problemet så lär det vara något hårdvarufel. Jag antar att du köpt datorn färdigbyggd, och då är det troligtvis bäst att bara lämna in den för felsökning där du köpt den eftersom du har garanti på datorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av UMJ:

Det du borde göra är prova en annan skärm om det är möjligt se om du får någon bild där så det inte är bara skärmen som är död som ger ingen bild, nästa steg är och testa grafikkortet eller testa det först, sedan nätdelen om fortfarande inget resultat då är det bara och kolla CPU eventuellt moderkortet.

Skrivet av Gnarf:

@Cajarl: Skärmen tror jag inte det är något fel på eftersom den fortfarande visar menu när man klickar på skärmen, det som saknas är "pipet" som vid vanlig start hörs från datorn, misstänker möjligt glapp någonstans men har inte hittat något.

Dra ut sladden som någon föreslog, ger specifikationer på din pc dör vidare hjälp.

Lycka till

corsair 550w psu, i5 76k kaby lake processor, coolermaster tx3i, asus prime z270p 8gb ram och 1060 gtx

Skrivet av perost:

Du bör som sagt testa en annan skärm om du har möjlighet. Skulle det inte vara skärmen som är problemet så lär det vara något hårdvarufel. Jag antar att du köpt datorn färdigbyggd, och då är det troligtvis bäst att bara lämna in den för felsökning där du köpt den eftersom du har garanti på datorn.

Ja den är färdigbyggd hos komplett, funderar på att skicka in den dock skulle det ju vara skönt att slippa vänta i en vecka på att få tillbaka den om det är något relativt enkelt, skärmen tror jag inte är problemet. Men skulle garantin sluta gälla om jag skulle försöka skruva loss grafikkortet så jag kan nå cmos-batteriet? Inte helt säker vilka regler som gäller vid sånt här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cajarl:

Men skulle garantin sluta gälla om jag skulle försöka skruva loss grafikkortet så jag kan nå cmos-batteriet? Inte helt säker vilka regler som gäller vid sånt här.

Komplett verkar inte ha några explicita regler gällande vad som får göras datorn, utöver att de friskriver sig från ansvar för fel som kunden själv orsakat. Se ansvar för fel under försäljningsvillkoren. Så jag antar att sunt förnuft gäller, d.v.s. gör vad du vill med datorn, men har du sönder den på eget bevåg så får du skylla dig själv.

Att ta ur grafikkortet är ju inte särskilt svårt. Bara koppla ur strömkablar, tryck in spärrhaken på PCIe-sockeln och lyft kortet rakt upp. Om du väljer att göra det så bör du även kolla om du får bild när du kopplar in skärmen i moderkortet, ifall det är grafikkortet det är fel på. Utgångarna på moderkortet avaktiveras normalt när man har ett separat grafikkort inkopplat.

Permalänk
Medlem

@perost: okej tack så mycket,ska testa det. jag antog att grafikkortet satt fast i den metallbit där själva uttagen är på bakdelen av chassit men det var fel av mig. Får återkomma med resultat

Permalänk
Medlem

Det här var intressant, jag testade en ytterligare gång att hålla in onoff knappen utan ström och sedan sätta på, men den här gången satte jag in skärm-kabeln i onboard grafiken och då kunde jag använda datorn igen. Väldigt konstigt, då måste det vara grafikkortet som strular, jag har dock inte ens tagit ut det gtx-kortet så det kanske bara är något glapp? Förhoppningsvis är det så och då behöver jag bara försöka sätta fast det bättre kanske. Eller så har det gått kaputt men varför det skulle gjort det förstår jag inte heller, jag har inte misskött datorn på något vis utan kraschen var helt spontan....mycket underligt. Ska se om jag kan få igång grafikkortet igen, annars vet jag inte riktigt vad jag kan göra för att få det och funka?

Permalänk
Medlem

Gör det enkelt för dig, ta kontakt med Komplett och be om råd hur du ska göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cajarl:

Det här var intressant, jag testade en ytterligare gång att hålla in onoff knappen utan ström och sedan sätta på, men den här gången satte jag in skärm-kabeln i onboard grafiken och då kunde jag använda datorn igen. Väldigt konstigt, då måste det vara grafikkortet som strular, jag har dock inte ens tagit ut det gtx-kortet så det kanske bara är något glapp? Förhoppningsvis är det så och då behöver jag bara försöka sätta fast det bättre kanske. Eller så har det gått kaputt men varför det skulle gjort det förstår jag inte heller, jag har inte misskött datorn på något vis utan kraschen var helt spontan....mycket underligt. Ska se om jag kan få igång grafikkortet igen, annars vet jag inte riktigt vad jag kan göra för att få det och funka?

Högtalarna har också börjat göra "error" krackelerar och brusar ljud när jag lyssnar på yotube, det måste väl vara att moderkortet har blivit lätt rubbat antar jag? Grafikkortet visar ingen bild så vet faktiskt inte hur jag ska göra nu haha

Permalänk
Medlem

@Panzerfister: ja det får väl bli så då.

Permalänk
Medlem

@Cajarl: Komponenter går sönder, det är sånt som händer även om man är försiktig med datorn. Men det är ju det som garantin är till för.

Dina första symptom med grafikkortet lät först som ett solklart fall av grafikkortshaveri, men att sen ljudet också strular gör det mycket mer oklart vad som gått sönder. Så det är bara att ta kontakt med Komplett och höra hur de vill göra.