Snabbtest: Grafikprestanda i Destiny 2 Beta

Permalänk
Medlem

Så jävla grymt flyt, nästan overwatch klass och det förväntade jag mig inte.

Visa signatur

AW3423DW QD-OLED - Ryzen 5800x - MSI Gaming Trio X 3090 - 64GB 3600@cl16 - Samsung 980 Pro 2TB/WD Black SN850 2TB

Permalänk

Svärd och vikinghjälmar med horn? Det ÄR ett mmorpg.

Inte särskilt imponerande grafik om man ser det som ett PC fps, inte bättre än Mass Effect 3 med texture moddar, men som mmorpg har det ganska bra grafik.

Permalänk
Medlem

Har aldrig spelat föregångaren och det ser ganska intressant ut, bör man börja med 1an innan jag hoppar till 2an?

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk

Ser ut att vara noll känsla när man skjuter.

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem
Skrivet av blue eyed devil:

Ser ut att vara noll känsla när man skjuter.

Skyttet är rätt OK tyckte jag, men det är rejäl korridor skjutare och springa på döda det som är i slutet av banan med allt du har i ammunitionsväg.

Hade väl önskat att bli lite taggtad på detta men men.
Grafiken har de väl ändå klarat tämligen bra. Dock har de ju gömt alla inställningar någonstans. Jag dundrade bara på och även om det var en del 'äckliga' effekter som ser ut som silicon på gladpack så såg det hyfsat ut.

Skyttet funakr bra och känns smooth. Dock så var det svårt att veta vad som var vad och varför eller hur man egentligen skulle göra något eller varför. Kändes aningens oengegerat, två pers som man inte hittade smidiga chattkontroller till, om man inte körde mick, och de sprang iväg som gazeller på banan så det var bara att spurta på och det löste sig till slut.

Fick inte en lust att spela mer dock. Har man polare att spela med kanske det kan vara en kalas-kul grej dock.

Permalänk
Medlem

Flyter på riktigt bra för min del med 1440p/144Hz ligger stadigt kring 70 - 90fps med allt högsta förutom shadow på medium.

Visa signatur

PC1: P600s |ROG Z790-F Wi-Fi |14700KF |RTX4090 Aorus Master
PC2: H440W |H80i |i7 8770K 5GHz |RTX3070
PC3: Void X |i5 10400f |GTX3090 Super
VR: Valve Index |Oculus Quest 2 256GB
Konsol Setup: LG OLED77CX6 |Xbox Series X |Playstation 5

Permalänk
Medlem

Utan Anti aliasing så ligger jag på stadiga 60 fps konstant (enligt spelets inbyggda fps mätare...) med allt på highest i 4K med en 7700K parat med ett 1080Ti.

Depth of field, Motion blur, Chromatic abberation och Film grain avslaget då dessa bara förstör bilden i mina ögon.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Capitán General borde visa bilder på sina pellets...
Skippy R.I.P. 17/7 2006

Permalänk
Medlem

Tycker spelet flöt på riktigtbra med allt maxat i 1080p.
Dock har spelet en tendens att krascha för mig i cutscenes. Inte klarat första uppdraget än då spelet kraschar i sista och näst sista cutscenen.
Som sagt är det både sjukt snyggt och roligt, bortsett från ovan nämnda

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Åbäke: R7 3700X | ASUS X470 Strix-F | EVGA GTX 1080 FTW | 32GB RAM | Custom Loop
HTPC: i7 7700K Delid | Noctua NH-U9B SE2 | MSI Z270M Mortar | GTX 1660 Super | 16GB RAM |
Konsoler: Xbox One X | Xbox 360 | Xbox | PS4 | PS3 | PS2 | Wii

Permalänk
Medlem

Spelat första spelet på ps4 och nu betan från early access. Jag hade förväntat mig mer fps från mitt 1080 och i5 7600k på highest (1080 och 1440). Dock trevligt gameplay men kan dock bli lite uttjatat för oss som lagt ett x antal timmar på första spelet. Blir spännande å se vad de kommer erbjuda i den färdiga produkten!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Billy Joe Bob:

Inkorrekt, nån form av AA bör man ha på annars ser det grötigare ut än en skål med tomtegröt. Om man inte är blind dvs, och jag har ändå colaburksbottnar.
1080p minst x4
1440p x2
1440p+ (4k) ingen aa

Ju högre upplösning desto lägre aa.

Ja, en smaksak helt enkelt
I 1080p kan jag köpa det, men själv kör jag i 1440p och där spelar kantutjämningen mindre roll imo.

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk

Stationära med 390x klarade ju av spelet rätt gött såklart. Nu ska vi se om gamla laptopen orkar det på låga inställningar xD Kan vara skönt om man är ute och far och vill spela.

Visa signatur

Hayabusa T3 | Venum Elite Evo | UFC Venum Pro Line

Permalänk
Medlem

Två saker märkte jag har väldigt konstig påverkan på prestandan:
MSAA (som det nämns i artikeln)
DoF på Highest

Jag kör därför Highest med FXAA samt DoF två snäpp lägre och håller då 4K/60fps utan några som helst problem. Processorn verkar inte svettas nämnvärt (load runt 30-35% vid 4400MHz).

Enda underliga var att hela datorn frös när jag lirat spelet i ca 15min. Fick köra resetknappen och det är inte ofta det händer. Körde igenom hela kampanjen igen och då fungerade det fint. Lite osäker på vad som hände om jag ska vara ärlig.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vangen:

Har aldrig spelat föregångaren och det ser ganska intressant ut, bör man börja med 1an innan jag hoppar till 2an?

Jag undrar detsamma, måste man ha spelat ettan?

Visa signatur

Jag tillverkar Elektronisk Background Music på bjokib dot com... Kanske passar något ditt projekt? Det är "gratis" :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Strukt:

Jag undrar detsamma, måste man ha spelat ettan?

Är inte Destiny i princip enbart ett PvP-spel? Lär ju inte spela någon roll, i så fall.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreijer:

Är inte Destiny i princip enbart ett PvP-spel? Lär ju inte spela någon roll, i så fall.

Nej, det finns både PvE och PvP. Spelar själv betan just nu.

Visa signatur

Dator: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming | Ryzen 7800X3D | Sapphire Radeon 7900 XT Nitro+ | Noctua NH-D15 chromax.black | Seasonic GX 850W | Kingston 32GB 6000MHz DDR5 | Fractal Design Meshify 2 Compact

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Bernd_P1:

fast då bruka det var så att Nvidia kort fortfarande funka bra och jobba som förväntat eller i ett fåtal väl även funnit på det. har bara varit ett fåtal gånger där Nvidia drabbades av "försämmrat" prestants men då var det altid buggar som snabbt återgärds.
däremot är det ju alltid så när man slå på nåt av Nvidia's settings så straffas AMD kort direkt, och i vissa fall även Nvidia's egna äldre kort.

Så vitt jag vet är alla Gameworks finesser valbara, d.v.s. man kan välja precis vilka man vill ha med. Självklart har vissa spel "preset" som inkluderar Gameworks-finesser, men även där går det ju att slå av specifika saker.

Och är långt ifrån alla Gameworks tekniker som fungerar uselt på AMD-kort, vissa fungerar faktiskt många gånger bättre på AMDs kort än äldre Nvidia-kort. Detta gäller de saker som är shader-tunga, Kepler och tidigare var relativt svaga på denna punkt.

Men självklart är Nvidia fullt medvetna om att deras generella styrka mot GCN har varit kapacitet för geometri (dock något AMD förbättrat i Polaris). Så i de fall där en Gamework finess både kunnat implementeras primärt i shaders och primärt med trianglar har Nvidia av uppenbara skäl valt det senare.

Det omvända gäller också, men enda tekniken AMD egentlig lyckats nå ut med (och då bara till någon enstaka titel) är TressFX. Initialt fungerade det horribelt på Nvidia-kort, med tiden blev det bättre men är fortfarande en rejäl kostnad på Nvidia-kort. Men då det är en valbar funktion i t.ex. TombRaider är det inget att hänga upp sig över, bara slå av det hela om man inte tycker vinsten i bildkvalité motsvarar förlusten i prestanda.

Skrivet av hakd:

I första meningen i länken du skickade förkommer ordet "opensource", det är alltså helt öppen källkod.
Alltså helt öppet för Nvidia att optimera sina kort och drivrutiner efter detta.

Lite jämförelser:
Freesync (Öppen standard, fritt för alla tillverkare utan komponenter)
GPUopen (helt öppen källkod).

Gsync (enbart Nvidia, tillverkare måste köpa komponenter ifrån Nvidia).
Gameworks (stängd källkod).

Har 1080 TI i jobb datorn och 480 i hemmabruken så tillhör inget "lag" direkt.

Att vara med och utvecklas spel så det passar bättre för sina kort fine.
Att backa in kod (i stängd källkod) som gör att vissa saker aktivt skadar konkurrenten, bara tragiskt.

GPUopen må vara öppen källkod. Men det AMD pushat för mest inom ramen för GPU"open" är något som kallas shader intrinsic functions. Så vad är det?

Hela poängen med att ha APIer som DirectX, OpenGL och Vulkan är ju för att gömma skillnader i hur HW implementerar finesser bakom ett generellt gränssnitt. Alla generaliseringar ger något form av overhead, i fallet 3D APIer är den i de flesta fall relativt låg.

"Shader intrinsic functions" gör det möjligt att gå förbi dessa abstraktioner och använda HW-specifika instruktioner. Det betyder att man gör saker specifik till GCN och i vissa fall specifik till en viss GCN version!

Gameworks må implementera saker på sätt som hanteras mer effektivt av Nvidias GPUer, men exakt alla Gameworks finesser bygger på standardfunktioner i Direct X (och numera även Vulkan). D.v.s. det kan vara mer eller mindre effektivt, men det fungerar i alla fall på alla GPUer som implementerar den DX/Vulkan version som minst krävs.

Vidare har spelutvecklare alltid kunnat ta del av källkoden för Gameworks. Sedan lite mer än ett år tillbaka finns även det mesta av Gameworks på github, så även där går det att spela "det är open source så alla kan ju optimera" kortet.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vangen:

Har aldrig spelat föregångaren och det ser ganska intressant ut, bör man börja med 1an innan jag hoppar till 2an?

Skrivet av Strukt:

Jag undrar detsamma, måste man ha spelat ettan?

Man måste inte spela ettan. Det kan vara bra för story, men man kan lika gärna kolla på youtube videor för att få storyn. Den är inte särskilt lång. Det är mycket grind efter gear som gäller.

Prova betan så får ni prova på känslan av spelet och se om ni gillar det.

Permalänk
Medlem

vet inte vad det är för motor spelet bygger på eller vad det kräver men själv kör jag med en i5, rx 470 4 gb och 16 gb minne utan några som helst problem, 60 fps och det mesta på högsta . trodde det skulle döda min dator, eller så är det väldigt optimerat ?

Permalänk
Medlem

verkar vara en riktigt skalbar motor, körde det med ett 560ti utan problem... synd bara att själva spelet är så TRÅKIGT

Visa signatur

i5 10400f | asus b460-f | 2x8gb kingston 2666 | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + samsung 860 evo 1tb + 2x kingston a400 480gb | corsair vx450 | tr true black | fractal r3 | asus mg279q + lg w2363d | dt 880 | win 10 x64 | deathadder chroma | glorious 3xl | tb impact 600 | oculus quest 2

Permalänk
Medlem

Var ingen rolig läsning för Radeon ägare, hoppas de fixar drivisarna.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av magma86:

Helt onödigt med att ha SMAA påslaget imo. Slå av det få 30-40% mer framerate för i princip ingen skillnad i bildkvalitet alls.

Fel, SMAA kostar någon enstaka FPS, detta eftersom det är en post-process AA typ som inte fungerar som traditionell AA. Dock finns det vissa SMAA typer som även inkluderar nedsampling och/eller nedsampling för alphatexturer och dessa brukar heta något i stil med SMAA TX2, TX4 etc och dessa drar ner FPS'en rätt duktigt. Men vanlig hederlig SMAA har knapp inverkan på prestandan.

Skrivet av iben301:

Varför testar ni inte med Titans för?

För att Sweclockers inte köper in några Titan kort, dessa kort sponsras och skickas till Swec av NVIDIA för recensioner sedan skickar Swec tillbaka korten. Så kallade "Review samples" T.ex så skickade Nvidia aldrig ut nya Titan XP 2017 modellen till Swec, därav varför recension också uteblev.

Skrivet av Billy Joe Bob:

Inkorrekt, nån form av AA bör man ha på annars ser det grötigare ut än en skål med tomtegröt. Om man inte är blind dvs, och jag har ändå colaburksbottnar.
1080p minst x4
1440p x2
1440p+ (4k) ingen aa

Ju högre upplösning desto lägre aa.

Inkorrekt. Ju högre pixeltäthet desto lägre AA behövs, en 1080p skärm på 24 tum kräver lika mycket/lite AA som en 1440p skärm på 32 tum. Dessutom, någon form av AA behövs visst oavsett om det är 1440p eller ens en 4K display. Jag sitter på en 23.5 tum 4K skärm, och jag aktiverar alltid en form av låg AA.

Skrivet av Gender Bender:

Någon som vet vad 3D i SSAO-inställningen är för något? HDAO stöter man ju på ofta, och fanns även med i Destiny 2, men jag tror aldrig att jag har sett 3D i något spel förut.

"Moreover, the team has used a new 3D setting for the game’s Screen-Space Reflections, resulting in some truly amazing reflections. In most games that use SSR (Screen-Space Reflections), objects that are not on screen are not reflected on surfaces. However, with this 3D setting there are reflections for objects that are not visible on screen in Destiny 2."

Skrivet av SirSmeghead:

Det märks att spelet är väloptimerat

Inte mer väloptimerat än de flesta andra av dagens moderna spel. Kolla 1080Ti prestandan i 4K, 49 FPS average. Medans i de flesta andra spel ligger samma GPU och köttar runt 55 FPS, så Destiny 2 är t.o.m liiite sämre optimerat än de felsta andra spel. Battlefield 1, där har du rackarns fin optimering, 68 FPS average på ett 1080Ti.

Skrivet av star-affinity:

Första Destiny ser oftast mycket fint ut på konsol tycker jag, det tråkiga är bildfrekvensen som ligger på 30 bilder per sekund.

Det är priset ni konsolspelare får betala för att konsollspelsutvecklare prioriterar grafik framför spelbarhet. Nu med de nya konsollerna Ps4 Pro och Xbone X så är det ännu värre, där pushar utvecklarna för 4K när hårdvaran lixom är långt ifrån att klara en sådan bedrift, det är bara de absolut senaste värstingkorten från AMD och Nvidia som klarar 4K någorlunda idag, och dessa kort kostar mer än vad själva konsollerna i sig kostar /Facepalm.

Visa signatur

https://mega.nz/#!xNBjAJKA!OQctTR0tY5EK1Dk68MV0loIyCD3ftwL_KI...
(DX-11 DLL-fil till SweetFX/Reshade som är kompatibel med GTA 5)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xaves:

Fel, SMAA kostar någon enstaka FPS, detta eftersom det är en post-process AA typ som inte fungerar som traditionell AA. Dock finns det vissa SMAA typer som även inkluderar nedsampling och/eller nedsampling för alphatexturer och dessa brukar heta något i stil med SMAA TX2, TX4 etc och dessa drar ner FPS'en rätt duktigt. Men vanlig hederlig SMAA har knapp inverkan på prestandan.

FXAA har jag för mig är nvidias "egna" kantutjämningsteknik och är ett sämre alternativ till SMAA. Jag skulle nog säga att det beror på spelet, men just i Destiny 2 får jag enorma dippar med SMAA påslaget på vissa platser. Det kanske mer beror på min cpu? Nu står det ju inte i Destiny 2 vilken typ av SMAA som används, så det skulle lika gärna kunna vara tx2 eller tx4 som du nämnt och dessa kan ju dra iväg frameraten ganska duktigt.

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xaves:

Det är priset ni konsolspelare får betala för att konsollspelsutvecklare prioriterar grafik framför spelbarhet. Nu med de nya konsollerna Ps4 Pro och Xbone X så är det ännu värre, där pushar utvecklarna för 4K när hårdvaran lixom är långt ifrån att klara en sådan bedrift, det är bara de absolut senaste värstingkorten från AMD och Nvidia som klarar 4K någorlunda idag, och dessa kort kostar mer än vad själva konsollerna i sig kostar /Facepalm.

Tror en stor orsak är CPUn som är en halvtaskig överclockad CPU för surfplattor från 2013. Gissar att Jaggen flaskar så hårt att det enda alternativet är att höja upplösningen för att få någon nytta av GPUn, speciellt i PROn och vad nu Kryssboxens variant heter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av magma86:

FXAA har jag för mig är nvidias "egna" kantutjämningsteknik och är ett sämre alternativ till SMAA. Jag skulle nog säga att det beror på spelet, men just i Destiny 2 får jag enorma dippar med SMAA påslaget på vissa platser. Det kanske mer beror på min cpu? Nu står det ju inte i Destiny 2 vilken typ av SMAA som används, så det skulle lika gärna kunna vara tx2 eller tx4 som du nämnt och dessa kan ju dra iväg frameraten ganska duktigt.

Jo men precis. FXAA lägger ju på vasselin över hela skärmen, så det är ett klart sämre alternativ. Om som du säger att du får väldiga prestandadippar med SMAA så kan det vara så att de använder SMAA TX2 eller mer utan att nämna det. Synd i så fall, för traditionell MSAA inget bra alternativ då den inte hanterar alphatexturer eller shaderbaserade artifakter. Mitt råd hade varit att använda Reshade och aktivera SMAA via den mjukvarulösningen. Tyvärr går inte det då Blizzard har låst alla möjligheter till sådana typer av injektionsprogram, där även Fraps och andra overlayer, men du kan ju prova och se om det funkar. Det du också kan prova (om du har prestanda till övers) är nVidia DSR/AMD VSR och tvinga en högre upplösning än din native.

Skrivet av ramlösa:

Tror en stor orsak är CPUn som är en halvtaskig överclockad CPU för surfplattor från 2013. Gissar att Jaggen flaskar så hårt att det enda alternativet är att höja upplösningen för att få någon nytta av GPUn, speciellt i PROn och vad nu Kryssboxens variant heter.

Hur rätt ni har herr Fillifjonk! Dessa mellanstegskonsoller är lite av ett skämt.

Visa signatur

https://mega.nz/#!xNBjAJKA!OQctTR0tY5EK1Dk68MV0loIyCD3ftwL_KI...
(DX-11 DLL-fil till SweetFX/Reshade som är kompatibel med GTA 5)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xaves:

Jo men precis. FXAA lägger ju på vasselin över hela skärmen, så det är ett klart sämre alternativ. Om som du säger att du får väldiga prestandadippar med SMAA så kan det vara så att de använder SMAA TX2 eller mer utan att nämna det. Synd i så fall, för traditionell MSAA inget bra alternativ då den inte hanterar alphatexturer eller shaderbaserade artifakter. Mitt råd hade varit att använda Reshade och aktivera SMAA via den mjukvarulösningen. Tyvärr går inte det då Blizzard har låst alla möjligheter till sådana typer av injektionsprogram, där även Fraps och andra overlayer, men du kan ju prova och se om det funkar. Det du också kan prova (om du har prestanda till övers) är nVidia DSR/AMD VSR och tvinga en högre upplösning än din native.

Är inte säker på om FXAA hör till gameworks dock. Ja, tänkte prova DSR. Sen är Destiny 2 bara i betastadiet än så länge. Blir förhoppningsvis annat när hela spelet är släppt.

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk
Avstängd

@magma86: Det tror jag inte, det skulle vara TXAA i så fall, vilken är mer avancerad än FXAA och dras inte med dess nackdelar. Spelet rullar nog bättre efter några patcher och drivrutiner senare ja. Däremot tycker jag det är kul att uppföljare till konsolexklusiva titlar börjar komma till PC mer och mer. Mer sådant tack!

Visa signatur

https://mega.nz/#!xNBjAJKA!OQctTR0tY5EK1Dk68MV0loIyCD3ftwL_KI...
(DX-11 DLL-fil till SweetFX/Reshade som är kompatibel med GTA 5)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xaves:

@magma86: Det tror jag inte, det skulle vara TXAA i så fall, vilken är mer avancerad än FXAA och dras inte med dess nackdelar. Spelet rullar nog bättre efter några patcher och drivrutiner senare ja. Däremot tycker jag det är kul att uppföljare till konsolexklusiva titlar börjar komma till PC mer och mer. Mer sådant tack!

Ja, kollar man också på dragons dogma dark arizen så blev det en riktigt bra portning. Förvisso några år på nacken nu, men riktigt kul och väloptimerat spel. Ser inte så tokigt ut heller.

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

I första meningen i länken du skickade förkommer ordet "opensource", det är alltså helt öppen källkod.
Alltså helt öppet för Nvidia att optimera sina kort och drivrutiner efter detta.

Lite jämförelser:
Freesync (Öppen standard, fritt för alla tillverkare utan komponenter)
GPUopen (helt öppen källkod).

Gsync (enbart Nvidia, tillverkare måste köpa komponenter ifrån Nvidia).
Gameworks (stängd källkod).

Har 1080 TI i jobb datorn och 480 i hemmabruken så tillhör inget "lag" direkt.

Att vara med och utvecklas spel så det passar bättre för sina kort fine.
Att backa in kod (i stängd källkod) som gör att vissa saker aktivt skadar konkurrenten, bara tragiskt.

Jag antar att du jobbar hemma och spelar på jobbet då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreijer:

Är inte Destiny i princip enbart ett PvP-spel? Lär ju inte spela någon roll, i så fall.

Jag har runt 500h i Destiny utan att nånsin spelat PvP, så jag vet inte var du får detta ifrån.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

Hoppas mitt geforce 560 gtx 1gb klarar det

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"Tay aint Tay without beer" - Gromnir