Permalänk

Mining

Har tidigare grävt både bitcoin och litecoin, med både ASIC och GPU och det har gått ganska bra. Fick upp ögonen för ethereum när det började öka, dvs för sent men jag tänkte testa i alla fall.

Så här ska det grävas efter ethereum.

Hårdvara som används är:
5 st ASUS Prime Z270-A
1 st annat ASUS moderkort
6 st Intel Celeron G3930
6 st 4 GB DDR4 stickor
15 st Sapphire Pulse 8GB
21 st Sapphire Nitro+ 8GB
1 st 480 av något slag
4 st 290/390 kort
6 st 16 GB USB stickor för OS
4 st EVGA GQ 1000W
Som övriga nätagg används det som fanns sen tidigare miners.

Chassin är egenbyggda trächassin då snåltarmen i mig inte tyckte det var nödvändig att lägga 1000 kr på ett chassi när jag kunde bygga ett själv. Får se om jag var dumsnål eller.

Som OS används EthOS med etherminer.

Besök galleriet här

Permalänk
Medlem

Hardwood och 3fas.. gillar

Visa signatur

Sertifierad Dell, HP, Lenovo å Cisco tekniker.

Permalänk
Medlem

Wow! Nästan en 1GH/s du får ut då alltså. Kul!
Är det 580 kort du kör på? Imponerande att få in 37 gpuer på 5kW ändå

Permalänk
Medlem

@robertlindgren82: Hur mycket tjänar du på att gräva efter etherum egentligen? Om det inte är en för personlig fråga....

Permalänk

@Since: Jo, 580 8GB.

@biorrith: Med dagens kurs ungefär 550 kronor/dygn, men då ska elen betalas av det. Så kanske 400 efter.

Permalänk

Hur lång tid har du räknat på att behöva minea för att få tillbaka pengarna som du la från början?

Visa signatur

Jag är inte rasist, jag är pianist! Jag trycker ner både vita och svarta!

Permalänk

@Ligtningshaadow: När jag beställde grejerna så hoppades jag att det skulle gå på 3 månader, även om jag visste att det skulle ta längre tid. Nu verkar det ska ta ungefär 1 år, men jag gissar på 1,5-2 år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av robertlindgren82:

@Ligtningshaadow: När jag beställde grejerna så hoppades jag att det skulle gå på 3 månader, även om jag visste att det skulle ta längre tid. Nu verkar det ska ta ungefär 1 år, men jag gissar på 1,5-2 år.

Kan grafikkorten arbeta dygnet runt i två år? Efter två år kan du ju sälja alla komponenter och då går du profit? Grafikkorten kanske sjunker till 20-30% av nypriset men eftersom du köpte så många så kan det bli en slant.

Permalänk
Skrivet av Ownage:

Kan grafikkorten arbeta dygnet runt i två år? Efter två år kan du ju sälja alla komponenter och då går du profit? Grafikkorten kanske sjunker till 20-30% av nypriset men eftersom du köpte så många så kan det bli en slant.

Det finns vad jag ser ingen anledning till att dom inte skulle gå 2 år, bara dom har vettig kylning, vilket dom har kanske jag ska tillägga.
Jag hoppas att jag går + innan jag säljer av.

Permalänk
Medlem

Kan inget alls om mining, men gillar hårdvara. Här var det mycket av det, tummen upp

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Riktigt kul och se. Skulle dock verkligen rekommendera att köra på någon annan form av chassi/ram till riggarna. Finns mycket effektivare/billigare sätt. Kanske om eller när du bygger ut med fler riggar?

#16963732

Visa signatur

Jag har en data

Permalänk
Skrivet av Nzt:

Riktigt kul och se. Skulle dock verkligen rekommendera att köra på någon annan form av chassi/ram till riggarna. Finns mycket effektivare/billigare sätt. Kanske om eller när du bygger ut med fler riggar?

#16963732

Effektivare chassin finns definitivt men mycket billigare är jag tveksam till då jag använde sånt som redan fanns hemma. Men det hade varit mycket lättare med färdiga chassin...

Permalänk
Medlem
Skrivet av robertlindgren82:

Effektivare chassin finns definitivt men mycket billigare är jag tveksam till då jag använde sånt som redan fanns hemma. Men det hade varit mycket lättare med färdiga chassin...

Om du ändå hade allt liggandes hemma så förstår jag helt och hållet.
Vad har du för el pris förresten?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Jag har en data

Permalänk
Skrivet av Nzt:

Om du ändå hade allt liggandes hemma så förstår jag helt och hållet.
Vad har du för el pris förresten?

Skickades från m.sweclockers.com

Ligger nånstans kring 85 öre per kWh med överföringsavgift men är inte helt säker.

Permalänk
Medlem

@robertlindgren82:

Okej. Schysst pris. Förstår inte hur jag inte kan komma under 1.2 kr med alla avgifter. Helt otroligt. Finns ingen bättre deal. Kollat med alla i stort sett.

Visa signatur

Jag har en data

Permalänk
Medlem

Inte alla småbarnsföräldrar som har 100k att lägga in i ett sånt här projekt
Tummar upp och lycka till med investeringen!

mvh

Permalänk
Skrivet av Nzt:

@robertlindgren82:

Okej. Schysst pris. Förstår inte hur jag inte kan komma under 1.2 kr med alla avgifter. Helt otroligt. Finns ingen bättre deal. Kollat med alla i stort sett.

Norrland vet du, mycket el och lite folk

Skrivet av Kvillen:

Inte alla småbarnsföräldrar som har 100k att lägga in i ett sånt här projekt
Tummar upp och lycka till med investeringen!

mvh

Jag har tur, både jag och sambon har jobb och vi bor billigt. Sen är vi 3 st som gått in med pengar så jag gör det inte själv. Då hade det varit knivigare.

Permalänk
Medlem

Jag har tur, både jag och sambon har jobb och vi bor billigt. Sen är vi 3 st som gått in med pengar så jag gör det inte själv. Då hade det varit knivigare.
[/quote]

Nog inte tur Lite jävla anamma så kan de flesta få jobb idag, kanske inte högavlönat men ett jobb ändå
Lycka till med er investering som sagt, uppdatera gärna din tråd/galleri lite då och då med hur det går för er!

mvh

Permalänk
Medlem

Wow! Vad häftigt! Om man skulle vilja veta mer om detta och eventuellt börja, vart vänder man sig för att läsa mer och komma igång?

Inspirerande!

Mvh

Permalänk
Skrivet av phixius:

Wow! Vad häftigt! Om man skulle vilja veta mer om detta och eventuellt börja, vart vänder man sig för att läsa mer och komma igång?

Inspirerande!

Mvh

Den här videon är en bra början, även om den inte går in på hårdvara.
Jag förstår inte varför han sätter pagefile till 16GB men annars är det mesta vettigt ur iaf min synvinkel.

Och om du vill läsa lite mer finns den här länken.
https://99bitcoins.com/guide-ethereum-mining-how-to-mine-ethereum/

Vet inte om det hjälpte så mycket men hoppas jag pekade dig i rätt riktning iaf

Permalänk
Avstängd
Skrivet av robertlindgren82:

https://youtu.be/K3AVeIJPQUc
Den här videon är en bra början, även om den inte går in på hårdvara.
Jag förstår inte varför han sätter pagefile till 16GB men annars är det mesta vettigt ur iaf min synvinkel.

Och om du vill läsa lite mer finns den här länken.
https://99bitcoins.com/guide-ethereum-mining-how-to-mine-ethereum/

Vet inte om det hjälpte så mycket men hoppas jag pekade dig i rätt riktning iaf

Hur gåre med gruvan?

Permalänk
Skrivet av cider123:

Hur gåre med gruvan?

Den går bra
Har tack vara den senaste tidens värdestegring fått igen dom satsade pengarna.

Men det hade det varit bättre att köpa crypto för pengarna

Permalänk
Medlem
Skrivet av robertlindgren82:

@Since: Jo, 580 8GB.

@biorrith: Med dagens kurs ungefär 550 kronor/dygn, men då ska elen betalas av det. Så kanske 400 efter.

Jag har 2 Innosilicon miners uppställda i ett fristående förråd. Det blir inga stora vinster, för dem är inte så snabba, men eftersom jag har byggt en styrenhet som ser till att förrådet värms med varma luften, sparar jag värme-el. Jag brukade ha en 350 watt element stående. Styrenheten har sett till att förrådet är mellan 16 o 19 grader under hela vinterhalvåret. Kontrollern ser till att varme luften skickas in eller ut. Om förrådet hade stått närmare huset, kunde jag säkert värma upp en del av huset också.

Med vänlig hälsning /Eric