Hej! Är denna dator den bästa man kan få för 20-22k?

Permalänk
Medlem
Skrivet av itzWappie:

alltså vilken är bäst för mig ssd eller nvme

Jag hade mycket hellre köpt en större sata, än en mindre nvme iallafall.

Sen om du ska streama hade jag rekommenderat AMD ryzen istället för i7 7700k.
Ska du bara spela är i7an bättre (högre fps i spel) men ska du streama är ryzen mycket bättre

Edit:
Lyssna inte på minusulan iaf. Han verkar då inte veta vad han surrar om. När han länkar olika modeller i jämförelsen, plus att han väljer en ssd (Intel 600p) som är känd för att vara urdålig

Permalänk
Medlem

SSD är SSD oberoende om det är SATA eller NVME. NVME är snabbare, men det är betydligt större skillnad mellan en mekanisk hårddisk och en SATA SSD, än mellan en SATA SSD och en NVME SSD, upplevd skillnada alltså. Är det samma pris ta NVME, annars så ta hellre en större SATA SSD.

Och ta hellre en AMD Ryzen 5 1600 eller Ryzen 7 1700 och lägg mer pengar på 1080Ti

Visa signatur

Ryzen 7 7700
Gigabyte B650 Eagle ax
2x16 GB RAM
Sapphire Radeon RX 7800 XT PULSE

Permalänk
Medlem
Skrivet av itzWappie:

@mini-ryttge: Det stog att jag hade retail och jag har även hittat ett usb minne med 8gb.
Jag vill ju ha en snabb och hög fps dator alltså låter ssd bäst.
Jag ska ju mest spela på datorn och spelar inte så väldigt många spel heller alltså borde 500gb ssd räcka.
Men listan du gjorde ser jätte bra ut skulle du rekommendera den?

En SSD hjälper inte på något vis för FPS utan den hjälper med uppstart av operativsystem, uppstart av program. Kopiering av filer osv.
Saker och ting kommer starta mycket fortare och därmed göra att datorn känner sig mer responsiv.

Har du ett retail Windows 10 så behöver du som sagt inte köpa ett operativsystem utan kan helt skippa detta och komma undan 1600 billigare.

Skrivet av Cerb:

Kasta inte pengarna i sjön genom att köpa en m2 nvme disk om du ska använda datorn för spel, utan köp då hellre en större sata ssd typ samsung 850 så får du betydligt mer för pengarna.

m2 nvme gör absolut INGEN skillnad i spel och de som påstår annat ljuger för att de själva inte vill inse att de kastade pengarna i sjön. Du kan läsa lite tester om du känner dig osäker.

Du har helt rätt i att det inte ger någon fördel i spel vid annat än laddsekvenser och uppstart av dem.
Det hjälper dock stora mängder med hur "snabb" och responsiv datorn uppfattas.
Jag själv äger ingen nvme SSD eller m2 över huvudtaget men har använt datorer som har inom yrket och det är en märkbart stor skillnad.

Skrivet av Cerb:

900:- extra när det gäller 500Gb varianten dvs. ~50% dyrare. Vill nog påstå att det är mycket extra man betalar för den extremt subtila skillnaden den skulle göra som systemdisk.

Skillnad skulle jag säga är stor. Nu har jag iofs jobbat med två likadan datorer där den ena har NVME och den andra har SATA m2 samtidigt och märker kanske då extra stor skillnad. (Elitebook 1040 Trevliga maskiner)

Huruvida det är värt är ju individuellt men min personliga åsikt är att det är av värde. Du slipper även helt sata ström och sata kablar.

Till TS ber jag dig göra en personlig avvägning. Är det värt 900kr är ett bra argument och ska helt klart tas i bejakning.

Skrivet av itzWappie:

alltså vilken är bäst för mig ssd eller nvme

NVME är "Bäst" rent tekniskt frågan är vilken som är bäst för dig.

Här kan vi enbart ge rekommendationer då det är pris vs prestanda.
"verklig/upplevd" prestanda per krona med din arbetslast är definitvt lägre än prestanda per krona på papper. Den stora prestanda skillnaden på dem lyser främst vid tunga skrivningar och läsningar. Detta kommer du inte hålla på med.

Du kommer vara mycket nöjd även med en m2 SATA eller 2.5 SATA. Anledningen till att jag tog med det är att det rymms i budgeten och jag kände att det var en vettig investering. Jag kanske borde förklarat mitt argument närmare.

Vad som är "bäst" är inte alltid bättre än det som är "bra nog" du kommer snabbt till en punkt där priset för dem sista procenten börjar öka explosionsartat och jag håller med föregående talare att SSD är "bra nog".

Visa signatur

Every mammal on this planet instinctively develops a natural equilibrium with the surrounding environment; but you humans do not. Instead you multiply, and multiply, until every resource is consumed.
There is another organism on this planet that follows the same pattern... a virus.
CITERA CITERA CITERA

Permalänk
Digital fyndjägare

@itzWappie: Ett litet Tips!

https://www.inet.se/kundvagn/visa/10664434/

Om du kan så bygg datorn själv... både kul och kunskapsrikt.

Windows 10 nyckel kan du få för 100-500 kr på andra ställen.. googla lite.

Visa signatur

• In My Defens God Me Defend •

Permalänk

Ryzen gaming dator 22-23k (amatör)

Hejsan!

Jag undrar om någon kunnig om ryzen skulle kunna göra en kundvagn och länka den här. Budgeten är på ca 22-23k och vill ha en ryzen processor. Det ska bara ingå själva datorn och windows alltså inte skärm osv. Det ska gå att överklocka. MVH Marcus!

Permalänk
Permalänk
Inaktiv

Beroende på vilken upplösning du kör på skärmen så kanske ett 1080 räcker, eller så kan du lägga till ett 1080 ti som du tänkte först.

Det jag ändrade var ett stabilt nätagregat med 12 år garanti.
Minnet 3000mhz, tror dock inte du har några problem att dra upp dom till 3200 samt att de stog med på moderkortets kompabilitetslista.
Större hårddisk samt snabbare ssd
Chassit kan du ta bort hdd cages du inte vill använda så fläktarna blåser fritt över gpun och cpun och la till fläkt som medföljer till chassit så du har 2 inblås och 1 utblås.
1700x istället för 1800x

https://www.inet.se/kundvagn/visa/10689115/

Permalänk
Hedersmedlem

@itzWappie *Trådar sammanfogade i enlighet med §3.3 i forumreglerna*

Observera att vi inte tillåter flera trådar om samma ämne. Detta då vi tycker det är viktigt att alla får samma chans att få sina trådar uppmärksammade.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Skulle nog funderat på 1TB SATA SSD och 32GB RAM det får plats i budget.
Hellre dubbelt så mycket plats än något snabbare som knappt märks i vardaglig användning.

Permalänk
Medlem

Förslag
https://www.inet.se/kundvagn/visa/10696967/

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk

@sweisdapro: Jag har för mig att dem inte installerar vatten kylning är det sant?

Permalänk
Medlem
Skrivet av itzWappie:

@sweisdapro: Jag har för mig att dem inte installerar vatten kylning är det sant?

De installerar slutna system, men inte custom

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk

@sweisdapro: aha det visste jag inte är den där vattenkylningen bra och hållbar? Finns det bättre inom samma prisgrupp?

Permalänk
Avstängd

@itzWappie: Nej, AIO kylare är totalt bortkastade pengar. Kylaren som medföljer Ryzen processorn duger.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem
Skrivet av itzWappie:

@sweisdapro: aha det visste jag inte är den där vattenkylningen bra och hållbar? Finns det bättre inom samma prisgrupp?

ryzen med en nvme boot drive, en ssd till spel o en hdd för video, samt vattenkylning för prosesorn
https://www.inet.se/kundvagn/visa/10701744/

utan vattenkylning
https://www.inet.se/kundvagn/visa/10701768/

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peppar2014:

@itzWappie: Nej, AIO kylare är totalt bortkastade pengar. Kylaren som medföljer Ryzen processorn duger.

det beror på om man ska överklocka eller inte, samt hur högt, jag kör min 1700 i 3.9GHz och det klarar inte stock-kylaren, min CPU ligger på 66-68 grader 30 min in i AIDA64, och dessutom är den tyst. Så helt bortkastade pengar är det inte.

@itzWappie: Jag är fruktansvärt nöjd med min, håller processorn väldigt sval, och dessutom är den smidig då det bara är en sladd som behöver kopplas till moderkortet (sitter en fläkthub på radiatorn)

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem

På tal om bortkastade pengar, skit i nvme disken. Särskilt den till det priset.

Permalänk

Är Corsair hydro H115i något bra? prisvärd? och är wd black bra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cerb:

På tal om bortkastade pengar, skit i nvme disken. Särskilt den till det priset.

Håller med, fick ner det till 20,8k utan
https://www.inet.se/kundvagn/visa/10702478/

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sweisdapro:

det beror på om man ska överklocka eller inte, samt hur högt, jag kör min 1700 i 3.9GHz och det klarar inte stock-kylaren, min CPU ligger på 66-68 grader 30 min in i AIDA64, och dessutom är den tyst. Så helt bortkastade pengar är det inte.

@itzWappie: Jag är fruktansvärt nöjd med min, håller processorn väldigt sval, och dessutom är den smidig då det bara är en sladd som behöver kopplas till moderkortet (sitter en fläkthub på radiatorn)

AIDA64 är ju ett stresstest. Tycker du sen att en AIO kylare är värd pengarna så får det vara sin åsikt, min står kvar i vilket fall som helst.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Inaktiv

@itzWappie På grund av erbjudandet just nu anser jag att Ryzen 1800X tveklöst är det bästa valet!

Permalänk
Avstängd

@itzWappie: https://www.inet.se/kundvagn/visa/10702892/

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk

Jag har funderat om och undrar om detta är en bra dator?
http://www.inet.se/kundvagn/bild/10761964/

Permalänk
Skrivet av itzWappie:

Jag har funderat om och undrar om detta är en bra dator?
http://www.inet.se/kundvagn/bild/10761964/

Du har glömt CPU.

Visa signatur
Permalänk
Permalänk

någon annan som vet om denna är bra