Greattech låter mig inte häva köp

Permalänk
Permalänk
Medlem

@Spretcher: Fixat en video.

Permalänk
Hedersmedlem

Du har inte ångerrätt på varor som är specialtillverkade.
Exakt var gränsen går för att det ska klassas om specialtillverkning vågar jag inte uttala mig om men du bör inte ta för givet att du har 14 dagars ångerrätt om du inte valt en färdig produkt från deras sortiment.
Finns mer om detta i konsumentköplagen.

Här är en lite snabbare öveblick över när distansköplagen gäller och för ditt intresse när den inte gäller:
http://www.hallakonsument.se/angerratt

Och som andra sagt men det tål faktiskt att upprepas. Det är falskt av en att påstå att ett företag inte följer ARN om man inte ens tagit upp frågan där. Var försiktig med sådan kritik om du inte har belägg.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Det är väl en PWM styrd fläkt på vattenkylningen, och om den sitter korrekt installerad(PWM kontakt) på moderkortet så ska man kunna styra varvtalet på denna via biosen.

Permalänk
Medlem

@Söderbäck: Ja jag vet att rubriken är fel. Men det är inte heller någon rolig situation jag är i heller.

Permalänk
Medlem

@thomson: Hur gör jag det. Jag kan mest spel och så. Något teknisk är jag ej

Permalänk
Greattech
Skrivet av Magnus J:

Hej. Jag har köpt en dator av greattech för 21 000. Har testat den max 30 minuter och den är inte alls vad jag förväntar mig. Den låter som en dammsugare. Har påpekat detta för deras support. De och tillverkarna kunde inte funna något fel trots ljudfiler jag skickat. Nu får jag inte ångra köpet.
Så nu sitter man här 21000 kronor fattigare med en dator som man inte är nöjd med.

Tacksam på förslag på hur jag ska gå vidare.

Magnus J

Hej Magnus,

Jag har tittat lite snabbt på ärendet.
Denna order är knappt 2 veckor gammal, varken ARN eller annan insats är inblandat.

Du har haft kontakt med kundtjänsten samt supporten gällande ett missljud i datorn.
Supporten har vid två tillfällen frågat efter ljudinspelning som man tog emot men kunde inte avgöra felet. Du fick sedan ett nytt mejl dr man frågade dig om en videoinspelning på insidan av datorn för att kunna avgöra ljudet. Denna video har man ännu idag (kontrollerat 08.50) inte mottagit ännu.

Du har sedan meddelat supporten om att du vill ångra köpet. Du blev informerad om att avdrag kan ske på köpet när verkstaden har tagit emot datorn (värdeminskning) då du har använt datorn under flera dagar. Sedan har du frågat om du kan skicka in datorn på garantiärende vilket supporten sagt JA till men för att du ska undvika kostnader för transport och felsökning om det inte är något fel på datorn så frågade man efter videoinspelningen på nytt vilket man inte fått svar på ännu.

Detta är i princip allt som hänt, där vi varken nekat dig ångerrätten eller sagt något om att vi inte följer ARN vilket vi självklart gör om du väljer att ta vidare ärendet till ARN. Som enda bolag i Sverige tar vi även emot datorer som blivit specialtillverkad utan någon avgift, vi nekar inte på någon "ångerrätten" oavsett det man beställt med valfri ändringar utan någon avdrag alls. Det enda vi kräver är att man endast testar produkten under en kort period om man vill undvika avdrag för värdeminskning. Har man testat produkten under en korttid eller inte alls eller öppnat förpackningen oavsett orsak där produkten är i oförändratskick så tar vi alltid emot returen utan avdrag.

Gällande bolaget så drivs bolaget av Karatas Grop AB, ej Greattech Stockholm AB sen början av 2016 vilket vi tagit upp på SC tidigare. Vi har ej haft någon koppling till Greattech Stockholm AB sen dess då bolaget ska fått nya ägare som vi ej haft koppling till.
Alla tidigare garantiärenden/övriga ärenden togs över av nya bolaget så ingen har blivit drabbad på något sätt eller märkt någon negativ skillnad förutom positiva skillnader med starkare ägare/inventeringar vilket gör att vi kan köpa i ännu större volymer och pressa priserna samt hålla ett större sortiment i lager både för hemsidan samt butiken.

- GT

Permalänk
Medlem

Det står ingenting på deras hemsida om att det är en specialbeställning. Det är bara att hänvisa till ångerrätten. Men gör det skriftligen, eller via ett inspelat telefonsamtal. Dagens datum är bra att ha med så att du kan bevisa att du utnyttjade ångerrätten inom 14 dagar.

Permalänk
Medlem

@Greattech: Ja men då vill jag skicka tillbaka den sen om värdet har sjunkit något så ok.
Skicka mig uppgifter hur jag går tillväga att skicka tillbaka den på ångerrätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Magnus J:

@thomson: Hur gör jag det. Jag kan mest spel och så. Något teknisk är jag ej

Kolla till vilken kontakt kabeln från fläkten är inkopplad i.
Jag gissar på att de har kopplat in den på CPU_OPT kontakten och då går den troligtvis i full hastighet hela tiden.
På sidan 4 i manualen så syns det en bild på moderkortet och dess kontakter.
Pröva att flytta fläktens kontakt till mderkortets kontakt märkt med SYS_FAN2.
Gå sedan in i biosen genom att trycka på knappen Delete när datorn startar upp.
I menyn så finns fliken MIT gå sedan in i meny Smart Fan 5 Settings8sidan 27), där ska du kunna styra fläktarnas varvtal.
http://download.gigabyte.eu/FileList/Manual/mb_manual_ga-z270...

Permalänk
Mattecoach

@Greattech:

Tycker ert svar är helt okej, förutom en sak.

Varför ska det göras ett avdrag för att han har använt datorn? Man ska ju kunna köpa varor på distans och testa dem, det är ju först då man kan se om något är fel eller inte. Alltså bör det inte vara något avdrag för att han har testat datorn?

Permalänk
Greattech
Skrivet av PuMaH:

@Greattech:

Tycker ert svar är helt okej, förutom en sak.

Varför ska det göras ett avdrag för att han har använt datorn? Man ska ju kunna köpa varor på distans och testa dem, det är ju först då man kan se om något är fel eller inte. Alltså bör det inte vara något avdrag för att han har testat datorn?

Hej,

Det är skillnad på "testa" en produkt och använda den vilket är anledningen till nya lagen.

Du är ansvarig för den värdeminskning som uppstår om du hanterar varan i större omfattning än vad som är nödvändigt för att fastställa varans egenskaper och funktion, värdeminskning kan ske upp till 100% av varans värde om varan har skadats, förändrats eller använts mer än nödvändigt.

Så länge man testar en produkt så görs inget avdrag, börjar man dock använda produkten så gör vi ett avdrag som motsvarar den summan vi drar av till nästa kund. Datorn säljs sedan som retur-ex i butiken med samma avdrag, ej på hemsidan.

- GT

Permalänk
Medlem

Chassi fläktarna är säkert inkopplade i en fan hub och vad jag ser så har du ett nzxt s340 chassi och har inte det chassit en fläkthub som bara är på 12v alltså full fräs på fläktarna..Eller är fläktarna inkopplat med molex kontakt.Finns på deras fläktar.

Är säkert inget fel på datorn det behövs lite kalibrering av fläktarna skulle jag tro.
Har du ingen kunnig kompis som kan hjälpa dig.Förstår att du inte vill in och riva i en så pass dyr dator om du inte vet vad du gör och sabbar garantin

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av PuMaH:

@Greattech:

Tycker ert svar är helt okej, förutom en sak.

Varför ska det göras ett avdrag för att han har använt datorn? Man ska ju kunna köpa varor på distans och testa dem, det är ju först då man kan se om något är fel eller inte. Alltså bör det inte vara något avdrag för att han har testat datorn?

Det är inte så enkelt om de är specialbyggda grejer. Distansköplagen gäller ju inte riktigt i alla lägen. Så att få returnera dessa varor är på frivillig basis från företaget. Tiden som lagts på att bygga ihop grejer, lagerhålla förpackningar, installera mjukvara och packa om datorn för leverans är väl det som antagligen tas betalt för.

Hade det varit en färdigbyggd dator "från hyllan" så hade det varit annorlunda, men som jag förstår det är datorn byggd efter TS önskemål specifikt. (eller?)

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

@Greattech: Vet att rubriken blev fel.
Tack för ett svar och jag skickar den då fort jag får uppgifter på mailen.

Permalänk
Medlem

@Greattech: Nu har jag ju dock bara testat den inte spelat eller använt den. Den här max varit igång 30 minuter.

Permalänk
Greattech
Skrivet av Magnus J:

@Greattech: Ja men då vill jag skicka tillbaka den sen om värdet har sjunkit något så ok.
Skicka mig uppgifter hur jag går tillväga att skicka tillbaka den på ångerrätt.

Hej,

Du har dock ej blivit nekad för detta, det jag skriver här är endast det jag läst det du skrivit/ringt till kundtjänsten, Facebook, supporten.
I mejlet från oss har supporten meddelat dig om att avdrag kan ske när produkten är använd inte att vi nekat dig ångerrätten eller sagt att vi inte följer ARN, du har sedan sagt att du inte vill ångra längre utan skicka in datorn på garanti. Supporten väntar därför på videoinspelningen då man inte är medveten om att du fortfarande vill ångra köpet då du verkar ändra dig lite när som helst.

Du kan svara på deras senaste mejl för att ångra köpet.

- GT

Permalänk
Medlem

@fermia: Nej jag skickar tillbaka den på ångerrätt vilket de har sagt att jag kan.

Permalänk
Medlem

@Greattech: Nu är den ju bara testad inte använd. Jag svarar på deras senaste mail och ber om ångerrät.

Permalänk
Medlem

Gå bara in i BIOS och sänk ned alla fläktar på minsta, se vilken skillnad det gör. Märker du att du behöver mer flås på fläktarna sen för kylningen så ökar du på. Vet inte vilka fläktar det är, men det är inte dyrt att byta ut en uppsättning mot bättre fläktar, typ Noctua eller Corsair osv.

Grafikkortet kan du skapa en egen fläktkurva för i MSI Afterburner.

Jag hade aldrig köpt en dator på det viset, men bara för att den går på max RPM så betyder det inte att du bara ska skita i det och skicka tillbaka. Om du nu inte är teknisk så är detta ett bra första steg att undersöka något och lära dig.

Visa signatur

12600KF - NH-D15 - PRIME Z690 - Corsair 32GB - RTX 3070 - 2x SN570 500GB/1TB - RM750 - Meshify 2 C
Logitech G915 TKL - G Pro Wireless - Pro X - Odyssey G7 27"

Better Sweclockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Magnus J:

@andra94: Den låter som en dammsugare. Även ett tickande ljud när den låter som mest.
Svårt att förklara.

Det tickande ljudet är förmodligen beroende på PWM, fast de brukar kunna dyka upp när en fläkt inte går på maxfart.

Som nedan: Byt annars fläktar, behöver inte kosta skjortan även om de inte är superbilligt med bra sådana. Prova att bromsa olika fläktar eller koppla ut dem en eller flera åt gången märker man hur mycket de olika låter. Byt ut de värsta mot t.ex. Noctua-fläktar.

Permalänk
Medlem

Byt fläktar? Problem solved så vida det inte är grafikkortet men sånt kanske man borde kollat upp innan.

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haziza:

Byt fläktar? Problem solved så vida det inte är grafikkortet men sånt kanske man borde kollat upp innan.

Borde inte vara grafikkortet då ljudet finns även då datorn är obelastad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fermia:

Chassi fläktarna är säkert inkopplade i en fan hub och vad jag ser så har du ett nzxt s340 chassi och har inte det chassit en fläkthub som bara är på 12v alltså full fräs på fläktarna..Eller är fläktarna inkopplat med molex kontakt.Finns på deras fläktar.

Är säkert inget fel på datorn det behövs lite kalibrering av fläktarna skulle jag tro.
Har du ingen kunnig kompis som kan hjälpa dig.Förstår att du inte vill in och riva i en så pass dyr dator om du inte vet vad du gör och sabbar garantin

jag skulle gissa på detta, att fläktarna är kopplad till en hub som rockar på max, jag hade samma sak i mitt chassi som är enthoo primo, det löste sig enkelt genom att jag kopplade huben till en fläktutgång som gick att kontrollera, då utgick alla fläktar från hastigheten man satt på just den fläktutgången, och vips så var datorn 75% mindre högljudd.

TS, jag skulle rekommendera att du ber någon här på swec som bor i närheten komma ut och hjälpa dig ta en titt, finns en specifik tråd för detta, finns många vänliga själar på detta forum. Sen kan du ju alltid ångra köpet om du vill, men känns lite overkill för ett problem som med största sannolikhet kan lösas väldigt lätt utan att skicka iväg datorn.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Greattech:

Hej,

Du har dock ej blivit nekad för detta, det jag skriver här är endast det jag läst det du skrivit/ringt till kundtjänsten, Facebook, supporten.
I mejlet från oss har supporten meddelat dig om att avdrag kan ske när produkten är använd inte att vi nekat dig ångerrätten eller sagt att vi inte följer ARN, du har sedan sagt att du inte vill ångra längre utan skicka in datorn på garanti. Supporten väntar därför på videoinspelningen då man inte är medveten om att du fortfarande vill ångra köpet då du verkar ändra dig lite när som helst.

Du kan svara på deras senaste mejl för att ångra köpet.

- GT

Då ställer jag följd frågan var ni drar gränsen mellan att testa och använda produkten. Har ska man kunna testa den utan att den blir använd? Det kan tolkas som lite finlir för att sedan sälja den till nypris och kunna behålla mellanskillnaden.

Permalänk
Medlem

Kan en moderator byta rubrik?

Permalänk
Administrativ avgift

@Greattech: Bra svar +1 , Rekommenderar er att faktiskt byta bort denna all in one mot lite större märken som corsair, be quiet osv även om priset höjs lite ev bara köra luftkylare och specifiera att de låter mindre även om ni förlorar oh wow mega duper vattenkylning.

@Magnus_old J lyssnade på youtube klippet och det låter typiskt som standardfläkt med en dålig all in one. Kan säga att inget troligtvis är defekt på datorn utan det är någon luftbubbla som fastnat och orginalfläkten är orginalfläkten

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Administrativ avgift

@KaffeMedKotlett: Testa = du stoppar i en liveCD med diverse stresstester , Använda = loggar in på windows och börjar klistra runt. (inte för att jag jobbar där men där är var Inet och andra drar gränsen iaf)

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Greattech:

Hej Magnus,

Jag har tittat lite snabbt på ärendet.
Denna order är knappt 2 veckor gammal, varken ARN eller annan insats är inblandat.

Du har haft kontakt med kundtjänsten samt supporten gällande ett missljud i datorn.
Supporten har vid två tillfällen frågat efter ljudinspelning som man tog emot men kunde inte avgöra felet. Du fick sedan ett nytt mejl dr man frågade dig om en videoinspelning på insidan av datorn för att kunna avgöra ljudet. Denna video har man ännu idag (kontrollerat 08.50) inte mottagit ännu.

Du har sedan meddelat supporten om att du vill ångra köpet. Du blev informerad om att avdrag kan ske på köpet när verkstaden har tagit emot datorn (värdeminskning) då du har använt datorn under flera dagar. Sedan har du frågat om du kan skicka in datorn på garantiärende vilket supporten sagt JA till men för att du ska undvika kostnader för transport och felsökning om det inte är något fel på datorn så frågade man efter videoinspelningen på nytt vilket man inte fått svar på ännu.

Detta är i princip allt som hänt, där vi varken nekat dig ångerrätten eller sagt något om att vi inte följer ARN vilket vi självklart gör om du väljer att ta vidare ärendet till ARN. Som enda bolag i Sverige tar vi även emot datorer som blivit specialtillverkad utan någon avgift, vi nekar inte på någon "ångerrätten" oavsett det man beställt med valfri ändringar utan någon avdrag alls. Det enda vi kräver är att man endast testar produkten under en kort period om man vill undvika avdrag för värdeminskning. Har man testat produkten under en korttid eller inte alls eller öppnat förpackningen oavsett orsak där produkten är i oförändratskick så tar vi alltid emot returen utan avdrag.

Gällande bolaget så drivs bolaget av Karatas Grop AB, ej Greattech Stockholm AB sen början av 2016 vilket vi tagit upp på SC tidigare. Vi har ej haft någon koppling till Greattech Stockholm AB sen dess då bolaget ska fått nya ägare som vi ej haft koppling till.
Alla tidigare garantiärenden/övriga ärenden togs över av nya bolaget så ingen har blivit drabbad på något sätt eller märkt någon negativ skillnad förutom positiva skillnader med starkare ägare/inventeringar vilket gör att vi kan köpa i ännu större volymer och pressa priserna samt hålla ett större sortiment i lager både för hemsidan samt butiken.

- GT

Fast vänta nu här.

Först och främst är det inte "specialtillverkat" då den redan finns i ert sortiment på er hemsida.

För det andra kan ni inte börja gagga om någon jävla "värdeminskning" på en produkt som återkallas iom. ångerrätten bara för att användaren har testat produkten. Nu måste ni faktiskt börja ha koll på lagen också. Det är väldigt tydligt att man som konsument får testa produkten för att säkerställa att den fungerar som förväntat utan att någon som helst värdeminskning kan åberopas. Detta inkluderar en dator som är färdigbyggd, och innebär att kunden har all rätt att sätta igång datorn och testköra den för att hitta eventuella fel (som i detta fall faktiskt finns där). Så sluta tjafsa om värdeminskning.

Det faktum att ni anser att det finns en värdeminskning för att han har använt produkten "i flera dagar" bevisar bara en av två saker:

1) Antigen har ni ingen koll själva på distansavtalslagen och samtliga domar som har skett hos ARN och dyl.

2) Ni är fullt medvetna om att kunden har all rätt att testa produkten för att se att den fungerar, vilket i detta fall definitivt innebär att starta upp datorn och testspela (och i detta fall innebar denna testning att produkten inte nådde upp till förväntningarna) och full rätt att göra så i flera dagar. Ni är fullt medvetna om att ni aldrig skulle vinna i ARN eller någon annan domstol att ni har rätt i att åkalla värdeminskning för att kunden har satt igång datorn och använt den. Därmed väljer ni medvetet att hota med värdeminskning i hopp om att kund inte ska lämna tillbaka den. Ni utnyttjar alltså kundens okunskap gällande distansavtalslagen för att se till att inte behöva betala tillbaka.

Oavsett vilket så kan jag inte säga att ert nya ägande verkar ha gjort er bättre. Ett seriöst företag börjar inte tjafsa om värdeminskning eller om ljudfiler, utan tar direkt emot ett återköp när en kund ångrar köpet.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

Känns nästan som det är obligatoriskt med en Great tech tråd per år där de kan komma in och visa att de fortfarande driver en skumraskbutik.

Man kan ju undra varför de inte början driva en seriös butik alternativt lägger ned, så lönsamt är det ju inte att driva en oseriös butik.