Greattech låter mig inte häva köp

Permalänk
Medlem

@Mithras håller med dig till 100%.

Däremot så vet jag själv genom att jag pratat med folk inom handel, att det ändå är ett otyg med denna lag.
För kund är den utmärkt, jag använder själv ångerrätten.

Men ta t ex exemplet här, det går inte att komma ifrån att delarna till burken har köpts in, burken har satts ihop, windows har installerats, ordern har behandlats, frakt har betalts för att få burken hem till kund.

En retur (där dock kunden får stå för frakt) ska sedan tas emot, datorn ska funktionstestas så att kunden inte har haft sönder något, windows ska ominstalleras, burken ska återpackas och sen säljas igen.

Allt detta kostar åtminstone arbetstid & förlorad fraktkostnad.
Jag försvarar inte på något sätt Greattech här, utan vill mer bara belysa problematiken som alla ÅF oavsett bransch står inför idag.

T ex köpte jag en returnerad mp3spelare. Där var dom tvungna att sänka priset med ~1/3 eftersom tidigare kund använt hörlurarna. Inte fan ville jag använda någon annans öronvax, det förstod även butiken och drog av motsvarande.
Bra deal för mig, men företaget som sålde gick nog totalt sett +/- 0 på den produkten, med dubbel frakt och hantering.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

@Mithras håller med dig till 100%.

Däremot så vet jag själv genom att jag pratat med folk inom handel, att det ändå är ett otyg med denna lag.
För kund är den utmärkt, jag använder själv ångerrätten.

Men ta t ex exemplet här, det går inte att komma ifrån att delarna till burken har köpts in, burken har satts ihop, windows har installerats, ordern har behandlats, frakt har betalts för att få burken hem till kund.

En retur (där dock kunden får stå för frakt) ska sedan tas emot, datorn ska funktionstestas så att kunden inte har haft sönder något, windows ska ominstalleras, burken ska återpackas och sen säljas igen.

Allt detta kostar åtminstone arbetstid & förlorad fraktkostnad.
Jag försvarar inte på något sätt Greattech här, utan vill mer bara belysa problematiken som alla ÅF oavsett bransch står inför idag.

T ex köpte jag en returnerad mp3spelare. Där var dom tvungna att sänka priset med ~1/3 eftersom tidigare kund använt hörlurarna. Inte fan ville jag använda någon annans öronvax, det förstod även butiken och drog av motsvarande.
Bra deal för mig, men företaget som sålde gick nog totalt sett +/- 0 på den produkten, med dubbel frakt och hantering.

Absolut, jag är fullt medveten om dessa problem som finns för ÅF generellt. Lagen i sig är inte felfri och har sina problem som uppstår pga. den. Denna diskussion, om än intressant och en viktig sådan, har dock ingen plats i denna tråd eller i denna diskussion.

Ska vi titta på vad tråden handlar om och vad Greattech försöker göra här, så är det helt enkelt att lirka sig ur sina skyldigheter.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Det är inte så enkelt om de är specialbyggda grejer. Distansköplagen gäller ju inte riktigt i alla lägen. Så att få returnera dessa varor är på frivillig basis från företaget. Tiden som lagts på att bygga ihop grejer, lagerhålla förpackningar, installera mjukvara och packa om datorn för leverans är väl det som antagligen tas betalt för.

Hade det varit en färdigbyggd dator "från hyllan" så hade det varit annorlunda, men som jag förstår det är datorn byggd efter TS önskemål specifikt. (eller?)

Det är just det som det inte verkar vara. TS säger att det är en "GT4", dvs. en sådan:
https://www.greattech.se/product.html/infinity-gt-4-2?categor...

Vilket stämmer överens med pris.

Greattech anser alltså att "specialtillverkad" är en produkt de har "på hyllan". Vi båda två vet att detta är ren skitsnack. Kunden har beställt en produkt ur deras sortiment, därmed är det ingen specialbeställning övh. Det faktum att Greattech själva har satt ihop produkten innan de skickar den är totalt irrelevant.

Otroligt fult, Greattech.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Greattech
Skrivet av andra94:

@Greattech: Bra svar +1 , Rekommenderar er att faktiskt byta bort denna all in one mot lite större märken som corsair, be quiet osv även om priset höjs lite ev bara köra luftkylare och specifiera att de låter mindre även om ni förlorar oh wow mega duper vattenkylning.

Vi använder idag vattenkylning från flera olika tillverkare, bland annat Corsair, Coolermaster osv. I denna dator sitter ett från Deepcool som vi sålt minst 1000 st av. Detta är första gången vi får något klagomål alls på denna kylare om det nu är något fel på kylaren eller något fel alls. Vi har nyligen gått över till CoolerMaster vattenkylning på grund av bättre avtal men har annars varit nöjd med Deepcool.

@Magnus J lyssnade på youtube klippet och det låter typiskt som standardfläkt med en dålig all in one. Kan säga att inget troligtvis är defekt på datorn utan det är någon luftbubbla som fastnat och orginalfläkten är orginalfläkten

Skrivet av Mithras:

Fast vänta nu här.

Först och främst är det inte "specialtillverkat" då den redan finns i ert sortiment på er hemsida.

För det andra kan ni inte börja gagga om någon jävla "värdeminskning" på en produkt som återkallas iom. ångerrätten bara för att användaren har testat produkten. Nu måste ni faktiskt börja ha koll på lagen också. Det är väldigt tydligt att man som konsument får testa produkten för att säkerställa att den fungerar som förväntat utan att någon som helst värdeminskning kan åberopas. Detta inkluderar en dator som är färdigbyggd, och innebär att kunden har all rätt att sätta igång datorn och testköra den för att hitta eventuella fel (som i detta fall faktiskt finns där). Så sluta tjafsa om värdeminskning.

Det faktum att ni anser att det finns en värdeminskning för att han har använt produkten "i flera dagar" bevisar bara en av två saker:

1) Antigen har ni ingen koll själva på distansavtalslagen och samtliga domar som har skett hos ARN och dyl.

2) Ni är fullt medvetna om att kunden har all rätt att testa produkten för att se att den fungerar, vilket i detta fall definitivt innebär att starta upp datorn och testspela (och i detta fall innebar denna testning att produkten inte nådde upp till förväntningarna) och full rätt att göra så i flera dagar. Ni är fullt medvetna om att ni aldrig skulle vinna i ARN eller någon annan domstol att ni har rätt i att åkalla värdeminskning för att kunden har satt igång datorn och använt den. Därmed väljer ni medvetet att hota med värdeminskning i hopp om att kund inte ska lämna tillbaka den. Ni utnyttjar alltså kundens okunskap gällande distansavtalslagen för att se till att inte behöva betala tillbaka.

Oavsett vilket så kan jag inte säga att ert nya ägande verkar ha gjort er bättre. Ett seriöst företag börjar inte tjafsa om värdeminskning eller om ljudfiler, utan tar direkt emot ett återköp när en kund ångrar köpet.

Vet inte riktigt om du missförstått det jag skrev ovan eller blandat ihop inlägget med något annat. Jag skrev aldrig att produkten är specialtillverkat eller annat som berör detta. Vi godkänner återköp även på datorer som vi tagit in åt kunden som inte finns på hemsidan vilket vi är ensamma om i Sverige med att godkänna detta utan något avdrag alls.

Tidigare kunde företag neka kunden ångerrätten när en produkt var använd, ska ej blandas ihop med "testad". Med nya lagen har detta förändrats med värdeminskning. Verkstaden bedömer detta när man testat datorn, är man inte nöjd med beslutet så kan man alltid få ärendet prövad hos ARN. Vi måste enligt lag informera kunden om värdeminskningen vilket vi även gör i villkoren precis som alla andra företag. Om du tar detta som ett hot är din syn på lagen men inget vi kan påverka när vi följer lagen. Vi skriver ej belopp då det kan vara 1%, 20% eller 100% beroende på returens skick. Detta för att vi inte kan bedöma det över telefon eller mejl. Skulle vi försöka hota någon så hade vi även skrivit belopp samt om straffavgifter.

Det vi diskuterar idag om ångerrätten är inte något vi hanterar varje dag eller vecka. Vi har runt 2-3 ärenden (ansökningar) per ÅR. I år har vi antagligen haft 1-2 st ärenden. Det är inte många om någon alls som väljer att ångra köpet på en dator när man spenderat dessa höga belopp. Man har noga funderat på köpet innan man tagit beslut för ett köp. Det är så få ärenden vi hanterar som gäller ångerrätten vilket gör att vi aldrig strular vid ångerrätten så länge vi får tillbaka produkten som den skickades till kunden utan avdrag.

Jag känner inte till något ärende där ARN prövat detta, du får gärna skicka dessa ärenden.

- GT

Permalänk
Medlem

@Mithras:

http://www.konsumentverket.se/for-foretag/konsumentratt-for-f...
"Konsumenten har rätt att undersöka varan
Konsumenten har rätt att undersöka varan för att se vad den har för egenskaper och funktion.

Du kan ha rätt till ersättning för värdeminskning om konsumenten inte är försiktig, använder eller hantera varan på ett sätt som inte är nödvändigt för att undersöka den. För att har rätt till ersättning måste du ha informerat konsumenten om förutsättningarna för värdeminskningsavdrag, till exempel i den information som konsumenten fick innan avtalet."

Greattech har full rätt att få ersättning, men det beror ju förstås på hur TS har brukat datorn. Något man givetvis inte kan bedöma på distans.

Hittills av det jag har läst så låter det mest som TS vill gnälla, trots att Greattech försökt hjälpa till (?).

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Fast vänta nu här.

Först och främst är det inte "specialtillverkat" då den redan finns i ert sortiment på er hemsida.

För det andra kan ni inte börja gagga om någon jävla "värdeminskning" på en produkt som återkallas iom. ångerrätten bara för att användaren har testat produkten. Nu måste ni faktiskt börja ha koll på lagen också. Det är väldigt tydligt att man som konsument får testa produkten för att säkerställa att den fungerar som förväntat utan att någon som helst värdeminskning kan åberopas. Detta inkluderar en dator som är färdigbyggd, och innebär att kunden har all rätt att sätta igång datorn och testköra den för att hitta eventuella fel (som i detta fall faktiskt finns där). Så sluta tjafsa om värdeminskning.

Det faktum att ni anser att det finns en värdeminskning för att han har använt produkten "i flera dagar" bevisar bara en av två saker:

1) Antigen har ni ingen koll själva på distansavtalslagen och samtliga domar som har skett hos ARN och dyl.

2) Ni är fullt medvetna om att kunden har all rätt att testa produkten för att se att den fungerar, vilket i detta fall definitivt innebär att starta upp datorn och testspela (och i detta fall innebar denna testning att produkten inte nådde upp till förväntningarna) och full rätt att göra så i flera dagar. Ni är fullt medvetna om att ni aldrig skulle vinna i ARN eller någon annan domstol att ni har rätt i att åkalla värdeminskning för att kunden har satt igång datorn och använt den. Därmed väljer ni medvetet att hota med värdeminskning i hopp om att kund inte ska lämna tillbaka den. Ni utnyttjar alltså kundens okunskap gällande distansavtalslagen för att se till att inte behöva betala tillbaka.

Oavsett vilket så kan jag inte säga att ert nya ägande verkar ha gjort er bättre. Ett seriöst företag börjar inte tjafsa om värdeminskning eller om ljudfiler, utan tar direkt emot ett återköp när en kund ångrar köpet.

Intressant, jag läser deras inlägg på ett helt annat sätt än du. De har inte pratat om värdeminskning om man bara testar produkten, de har informerat om att om man använder produkten mer än att bara testa och se om den fungerar så kan det bli fråga om värdeminskning. Skulle du föredragit att det inte gjort det och att man i efterhand åker på värdeminskning om man använt produkten på ett så sätt att den inte är i nyskick längre?

Citat:

Det faktum att ni anser att det finns en värdeminskning för att han har använt produkten "i flera dagar" bevisar bara en av två saker:

Var står det att de anser att det finns en värdeminskning för att man använt produkten i flera dagar? Vad jag ser så står det att det KAN bli fråga om värdeminskning om man använder den och inte bara testar. Vilket jag tolkar som helt korrekt. Återigen, hade du föredragit att kommer med det i efterhand om man konstaterar att produkten är använd på ett sådant sätt att den inte är i nyskick?

Jag har väldigt svårt att förstå de som går till attack mot alla företag så fort det dyker upp en tråd. Om det som Greattech skriver stämmer så har uppenbarligen trådskaparen inte direkt varit speciellt villig att kommunicera med företaget om problemet. Om man har problem så bör man kanske svara på supportens frågor, vill man inte det så kan man svara på hur man vill hantera ärendet. Att sedan starta en tråd med en uppenbarligen klart missvisande rubrik är inte direkt något som ingjuter förtroende...

Permalänk
Medlem

@Mithras Absolut, annan diskussion.
(Sen var inte hela inlägget riktad mot dig, jag försöker mer bara få vissa här i tråden att förstå att sist till syvende så handlar det om $$$, och då är det självklart att saker är som dom är. Förstår inte att folk är så förvånade. Om jag hade bedrivit distanshandel så hade jag självklart försökt det i det längsta jag kunde att slippa ta saker i retur från kund)

Det som dock hör till tråden och är intressant, är denna nya tolkning av "värdeminskning", det är något jag totalt har missat, måste vara en ny "version" av lagen?

Så då är ju frågan hur det ska bedömas, då jag misstänker att företag kommer försöka använda (missbruka) "värdeminskning" för att täcka upp för problematiken jag beskrev.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samlooh:

@Mithras:

"Konsumenten har rätt att undersöka varan
Konsumenten har rätt att undersöka varan för att se vad den har för egenskaper och funktion.

Du kan ha rätt till ersättning för värdeminskning om konsumenten inte är försiktig, använder eller hantera varan på ett sätt som inte är nödvändigt för att undersöka den. För att har rätt till ersättning måste du ha informerat konsumenten om förutsättningarna för värdeminskningsavdrag, till exempel i den information som konsumenten fick innan avtalet."

Greattech har full rätt att få ersättning, men det beror ju förstås på hur TS har brukat datorn. Något man givetvis inte kan bedöma på distans.

Hittills av det jag har läst så låter det mest som TS vill gnälla, trots att Greattech försökt hjälpa till (?).

Som du själv läser så är det nödvändigt att starta upp datorn, och till och med spela på den, för att kunna undersöka att den fungerar som den ska. Vidare så finns det som sagt inget ARN-fall där Greattech skulle få rätt i att hävda värdeminskning för att en dator är uppstartad och spelad på i några timmar för att säkerställa egenskaper och funktioner.

Ångerrätten i distansavtalslagen är så pass skyddande att det ska otroligt mycket till, innan värdeminskning kan åberopas. I ett fall gällande dator ska det i princip till fysiska skador innan det kan ske.

Läs vidare i tråden så ser du att TS har endast använt datorn i 30 minuter.

Nej, av det jag läser så är det Greattech som försöker hota med värdeminskning i ett fall då de inte har någon som helst bas, för att få dessa 14 dagar att gå så att TS inte kan utnyttja ångerrätten.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Mithras:

Det är just det som det inte verkar vara. TS säger att det är en "GT4", dvs. en sådan:
https://www.greattech.se/product.html/infinity-gt-4-2?categor...

Vilket stämmer överens med pris.

Greattech anser alltså att "specialtillverkad" är en produkt de har "på hyllan". Vi båda två vet att detta är ren skitsnack. Kunden har beställt en produkt ur deras sortiment, därmed är det ingen specialbeställning övh. Det faktum att Greattech själva har satt ihop produkten innan de skickar den är totalt irrelevant.

Otroligt fult, Greattech.

Då tar jag tillbaka allt och påstår raka motsatsen ;).
Edit: eller ja, jag backar iaf tills jag vet mer om vad som faktiskt är vad.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Intressant, jag läser deras inlägg på ett helt annat sätt än du. De har inte pratat om värdeminskning om man bara testar produkten, de har informerat om att om man använder produkten mer än att bara testa och se om den fungerar så kan det bli fråga om värdeminskning. Skulle du föredragit att det inte gjort det och att man i efterhand åker på värdeminskning om man använt produkten på ett så sätt att den inte är i nyskick längre?

Var står det att de anser att det finns en värdeminskning för att man använt produkten i flera dagar?

" Du blev informerad om att avdrag kan ske på köpet när verkstaden har tagit emot datorn (värdeminskning) då du har använt datorn under flera dagar."

Skrivet av Frispel:

Jag har väldigt svårt att förstå de som går till attack mot alla företag så fort det dyker upp en tråd. Om det som Greattech skriver stämmer så har uppenbarligen trådskaparen inte direkt varit speciellt villig att kommunicera med företaget om problemet. Om man har problem så bör man kanske svara på supportens frågor, vill man inte det så kan man svara på hur man vill hantera ärendet. Att sedan starta en tråd med en uppenbarligen klart missvisande rubrik är inte direkt något som ingjuter förtroende...

Nu är det ju så att Greattech har gått på offensiven direkt och snackat om "specialbeställningar" fastän det inte är det, och värdeminskningar där det inte är tal om det överhuvudtaget. Det är endast ett sätt för dem att hota K att inte utnyttja ångerrätt.

Anledningen varför jag går "till attack" är för att jag har själv arbetat inom sälj i flera år och känner igen dessa fula trick. De har ju lyckats få K att gå från ångerrätt till att snacka om garanti istället. Att de inte explicit nekat K ångerrätten innebär inte att de inte har lyckats få honom att tro eller få uppfattningen om det. Detta är något som jag har varit med om 100 gånger förut, där man inte säger något rakt ut till K utan manipulerar dem att få det dit man vill....

Sen håller jag med dig, TS verkar vara okunnig och inte rätt på språket. Knasigt att nämna ARN utan att ARN var inblandad. TS har däremot bett om ursäkt för detta och frågat efter hur man ändrar rubrik för tråden. TS har i mina ögon således rättat sig efter kritik. Greattech, däremot, fortsätter att stå vid sin ståndpunkt och försöker dessutom använda sig av fint och korrekt språk för att försöka svartmåla K. Något jag har varit med om förut. Men faktan är fortfarande denna: Greattech snackar om specialbeställning där det inte alls är tillämpbart, och Greattech snackar om värdeminskning där det inte är tillämpbart.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Då tar jag tillbaka allt och påstår raka motsatsen ;).

Jo jag förstod att du skulle göra det inte första tråden där jag och du har samma åsikt gällande dessa saker.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Greattech
Skrivet av Mithras:

Som du själv läser så är det nödvändigt att starta upp datorn, och till och med spela på den, för att kunna undersöka att den fungerar som den ska. Vidare så finns det som sagt inget ARN-fall där Greattech skulle få rätt i att hävda värdeminskning för att en dator är uppstartad och spelad på i några timmar för att säkerställa egenskaper och funktioner.

Ångerrätten i distansavtalslagen är så pass skyddande att det ska otroligt mycket till, innan värdeminskning kan åberopas. I ett fall gällande dator ska det i princip till fysiska skador innan det kan ske.

Läs vidare i tråden så ser du att TS har endast använt datorn i 30 minuter.

Nej, av det jag läser så är det Greattech som försöker hota med värdeminskning i ett fall då de inte har någon som helst bas, för att få dessa 14 dagar att gå så att TS inte kan utnyttja ångerrätten.

Av alla dina inlägg i tråden ser jag inte någon inlägg som har något med verkligheten att göra.
Du kommer med påståenden om att produkten skulle vara specialtillverkad vilket vi aldrig sagt att den är. Vi har aldrig nekat någon retur för att den är specialtillverkad, tvärtom så godkänner vi även produkter vi tagit fram som är unika som inte finns på hemsidan som vi annars hade kunnat neka.

Ångerrätten gäller inom 14 dagar från datumet kunden hämtade ut produkten tills kunden meddelat att man önskar ångra köpet. Första mejlet om detta räcker, allt annat är påståenden från dig som inte stämmer överens med hur vi jobbar.

För att klargöra ett par punkter:
1) Alla produkter vi har på hemsidan oavsett om man köper en unik produkt eller inte kan man ångra hos oss.
2) Produkter som vi tagit fram som är unik åt en kund som vi inte säljer på hemsidan kan man ångra hos oss.
3) Informationen om värdeminskning vi har på hemsidan är en tvingande lag som vi följer. Inget vi själva valt att lägga upp.
4) Verkstaden avgör när produkten är hos verkstaden om produkten är endast testad eller använd. Har man använt produkten mer än nödvändigt så sker värdeminskning.
5) Vi följer alltid alla beslut från ARN, nu har vi inte haft några under detta år men vi tar alltid lärodom av beslut från ARN oavsett vem som har rätt eller fel och justerar våra beslut/villkor utifrån detta.
Allt annat är endast påståenden som inte stämmer överens med hur vi jobbar, detta är hur vi jobbar där vi har mycket generösa returvillkor.

- GT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Som du själv läser så är det nödvändigt att starta upp datorn, och till och med spela på den, för att kunna undersöka att den fungerar som den ska. Vidare så finns det som sagt inget ARN-fall där Greattech skulle få rätt i att hävda värdeminskning för att en dator är uppstartad och spelad på i några timmar för att säkerställa egenskaper och funktioner.

Ångerrätten i distansavtalslagen är så pass skyddande att det ska otroligt mycket till, innan värdeminskning kan åberopas. I ett fall gällande dator ska det i princip till fysiska skador innan det kan ske.

Läs vidare i tråden så ser du att TS har endast använt datorn i 30 minuter.

Nej, av det jag läser så är det Greattech som försöker hota med värdeminskning i ett fall då de inte har någon som helst bas, för att få dessa 14 dagar att gå så att TS inte kan utnyttja ångerrätten.

Jo, men som sagt (och som det står) så måste man ju informera om att det eventuellt kan bli en värdeminskning. Kollar du på exempelvis Elgiganten, Inet osv så står detta också. Hur är detta ett hot?

Det är ju som sagt omöjligt att kontrollera en vara på distans, utan företaget (i detta fall Greattech) måste ju få inspektera varan.

Vi kan väl ta ned facklorna och högafflarna innan vi vet hur detta faktiskt slutar. Om TS ej blir nöjd är det ju förstås hans fulla rätt att kontakta ARN. Om det nu är så att Greattech är under ny ledning är väl det minsta man kan göra att ge dem en chans (?). Det faktum att de svarar här på tråden tycker jag visar på välvilja, eller?

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samlooh:

Jo, men som sagt (och som det står) så måste man ju informera om att det eventuellt kan bli en värdeminskning. Kollar du på exempelvis Elgiganten, Inet osv så står detta också. Hur är detta ett hot?

Det är ju som sagt omöjligt att kontrollera en vara på distans, utan företaget (i detta fall Greattech) måste ju få inspektera varan.

Jag håller med här. Jag bor för tillfället i ett område där det är markarbeten utanför min lägenhet. Det dras in enormt mycket damm och jag dammsuger flera gånger i veckan.
Att ha en dator igång bara ett par dagar utan att dammsuga gör att filter och grejor blir lika smutsiga som på månader annars.

Om jag som kund #2 skulle få en dator för 20 kakor+ i pris som ser helt dammig ut inuti hade jag fan blivit skogstokig.
Visst att ÅF kan ge sig på att börja dammsuga returnerad burk, men återigen, kostnader kostnader kostnader.

Skulle NÅGON betala fullpris för en ny iPhone där förpackningen är uppbruten? Pröjsar jag 7,8,9 kakor för en produkt förväntar jag mig att jag är den första som pillar på den sedan den lämnat fabrik. Skulle aldrig falla mig in att köpa ett returex av en ny produkt såvida jag inte får minst 25% rabatt.

Hade jag som i fallet nu fått köpa denna dator som köpare #2 så hade jag ju DIREKT skickat tillbaka den om jag märkt att jag inte varit ägare #1 och då hade ju ÅF fått dubbel stock, därav att man som ÅF i dagsläget mer eller mindre måste sälja som retur-ex eftersom kunder börjat bli riktigt kinkiga med att få öppnade/använda produkter.

Jag tycker det är fullt rimligt att man drar av på priset direkt. Det vore till och med bättre om lagen var skriven som så att ÅF hade rätt att "ALLTID" dra av på priset vid distansretur just pga att kunna täcka upp kostnader som om får.

Permalänk
Avstängd

Tycker väldigt synd om Greattech, ännu en tråd där OP rent ut sagt av ljuger.

Kunde inte höra några problem av videon heller. Detta är väldigt sorgligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Greattech:

Av alla dina inlägg i tråden ser jag inte någon inlägg som har något med verkligheten att göra.
Du kommer med påståenden om att produkten skulle vara specialtillverkad vilket vi aldrig sagt att den är. Vi har aldrig nekat någon retur för att den är specialtillverkad.

Ångerrätten gäller inom 14 dagar från datumet kunden hämtade ut produkten tills kunden meddelat att man önskar ångra köpet. Första mejlet om detta räcker, allt annat är påståenden från dig som inte stämmer överens med hur vi jobbar.

- GT

Inte har med verkligheten att göra, va?

Skrivet av Greattech:

Som enda bolag i Sverige tar vi även emot datorer som blivit specialtillverkad utan någon avgift, vi nekar inte på någon "ångerrätten" oavsett det man beställt med valfri ändringar utan någon avdrag alls.
- GT

NI SJÄLVA NÄMNER SPECIALTILLVERKNING!

Vet ni inte ens vad ni själva har skrivit i tråden?

Resterande gäller ditt eget påstående:
Du har sedan meddelat supporten om att du vill ångra köpet. Du blev informerad om att avdrag kan ske på köpet när verkstaden har tagit emot datorn (värdeminskning) då du har använt datorn under flera dagar.

Att använda en produkt i flera dagar har ingenting med värdeminskning att göra. Detta är vad jag har gått hårt på er åt, och har du inte uppfattat det av mina inlägg så är det väldigt tråkigt. Det ska finnas mycket underlag för detta i tråden.

Vidare hävdar TS att ni har informerat honom om att detta är ett garantiärende, och inte bas för ångerrätt. Antaget att han inte rakt ut ljuger, så är det otroligt fult av er att berätta för en kund att "nej detta är inte ångerrättsgrundande utan ett ärende för garanti".

Att du sedan använder ett sådant fult uttryck som "Av alla dina inlägg i tråden ser jag inte någon inlägg som har något med verkligheten att göra." Visar ju endast på vilken nivå ni/du arbetar. Minst sagt oproffessionellt.

Till sist verkar det som att TS själv inte riktigt har hängt med i svängarna, och till TS:
Se till att faktiskt förstå vad som sägs och skrivs innan du gör antaganden.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Fast vänta nu här.

Först och främst är det inte "specialtillverkat" då den redan finns i ert sortiment på er hemsida.

För det andra kan ni inte börja gagga om någon jävla "värdeminskning" på en produkt som återkallas iom. ångerrätten bara för att användaren har testat produkten. Nu måste ni faktiskt börja ha koll på lagen också. Det är väldigt tydligt att man som konsument får testa produkten för att säkerställa att den fungerar som förväntat utan att någon som helst värdeminskning kan åberopas. Detta inkluderar en dator som är färdigbyggd, och innebär att kunden har all rätt att sätta igång datorn och testköra den för att hitta eventuella fel (som i detta fall faktiskt finns där). Så sluta tjafsa om värdeminskning.

Det faktum att ni anser att det finns en värdeminskning för att han har använt produkten "i flera dagar" bevisar bara en av två saker:

1) Antigen har ni ingen koll själva på distansavtalslagen och samtliga domar som har skett hos ARN och dyl.

2) Ni är fullt medvetna om att kunden har all rätt att testa produkten för att se att den fungerar, vilket i detta fall definitivt innebär att starta upp datorn och testspela (och i detta fall innebar denna testning att produkten inte nådde upp till förväntningarna) och full rätt att göra så i flera dagar. Ni är fullt medvetna om att ni aldrig skulle vinna i ARN eller någon annan domstol att ni har rätt i att åkalla värdeminskning för att kunden har satt igång datorn och använt den. Därmed väljer ni medvetet att hota med värdeminskning i hopp om att kund inte ska lämna tillbaka den. Ni utnyttjar alltså kundens okunskap gällande distansavtalslagen för att se till att inte behöva betala tillbaka.

Oavsett vilket så kan jag inte säga att ert nya ägande verkar ha gjort er bättre. Ett seriöst företag börjar inte tjafsa om värdeminskning eller om ljudfiler, utan tar direkt emot ett återköp när en kund ångrar köpet.

Det är samma folk som sitter i den nya styrelsen hos den den nya "ägaren" ...

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samlooh:

Jo, men som sagt (och som det står) så måste man ju informera om att det eventuellt kan bli en värdeminskning. Kollar du på exempelvis Elgiganten, Inet osv så står detta också. Hur är detta ett hot?

Det är ju som sagt omöjligt att kontrollera en vara på distans, utan företaget (i detta fall Greattech) måste ju få inspektera varan.

Vi kan väl ta ned facklorna och högafflarna innan vi vet hur detta faktiskt slutar. Om TS ej blir nöjd är det ju förstås hans fulla rätt att kontakta ARN. Om det nu är så att Greattech är under ny ledning är väl det minsta man kan göra att ge dem en chans (?). Det faktum att de svarar här på tråden tycker jag visar på välvilja, eller?

Ja, du har väl rätt. Får hålla med dig och ta ner facklorna.

Baserat på språkbruket som företaget har använt hittills kan jag inte säga att det verkar vara bättre dock.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Jag håller med här. Jag bor för tillfället i ett område där det är markarbeten utanför min lägenhet. Det dras in enormt mycket damm och jag dammsuger flera gånger i veckan.
Att ha en dator igång bara ett par dagar utan att dammsuga gör att filter och grejor blir lika smutsiga som på månader annars.

Om jag som kund #2 skulle få en dator för 20 kakor+ i pris som ser helt dammig ut inuti hade jag fan blivit skogstokig.
Visst att ÅF kan ge sig på att börja dammsuga returnerad burk, men återigen, kostnader kostnader kostnader.

Skulle NÅGON betala fullpris för en ny iPhone där förpackningen är uppbruten? Pröjsar jag 7,8,9 kakor för en produkt förväntar jag mig att jag är den första som pillar på den sedan den lämnat fabrik. Skulle aldrig falla mig in att köpa ett returex av en ny produkt såvida jag inte får minst 25% rabatt.

Hade jag som i fallet nu fått köpa denna dator som köpare #2 så hade jag ju DIREKT skickat tillbaka den om jag märkt att jag inte varit ägare #1 och då hade ju ÅF fått dubbel stock, därav att man som ÅF i dagsläget mer eller mindre måste sälja som retur-ex eftersom kunder börjat bli riktigt kinkiga med att få öppnade/använda produkter.

Jag tycker det är fullt rimligt att man drar av på priset direkt. Det vore till och med bättre om lagen var skriven som så att ÅF hade rätt att "ALLTID" dra av på priset vid distansretur just pga att kunna täcka upp kostnader som om får.

Håller med .. Lagen om ångerrätt är utformad på ett väldigt förmånligt sätt för oss konsumenter. Det blir ju alltid en värdeminskning på varan bara genom att förpackningen är öppnad, och därmed en kostnad för företaget.

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk
Hedersmedlem

Vilken fantastisk tråd. Inte för att jag någonsin skulle handla hos Greattech en kunden har fan inte alltid rätt.. Kunden verkar ju inte ens ha alla cyklar i båten i det här fallet.

Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

" Du blev informerad om att avdrag kan ske på köpet när verkstaden har tagit emot datorn (värdeminskning) då du har använt datorn under flera dagar."

Nu är det ju så att Greattech har gått på offensiven direkt och snackat om "specialbeställningar" fastän det inte är det, och värdeminskningar där det inte är tal om det överhuvudtaget. Det är endast ett sätt för dem att hota K att inte utnyttja ångerrätt.

Anledningen varför jag går "till attack" är för att jag har själv arbetat inom sälj i flera år och känner igen dessa fula trick. De har ju lyckats få K att gå från ångerrätt till att snacka om garanti istället. Att de inte explicit nekat K ångerrätten innebär inte att de inte har lyckats få honom att tro eller få uppfattningen om det. Detta är något som jag har varit med om 100 gånger förut, där man inte säger något rakt ut till K utan manipulerar dem att få det dit man vill....

Sen håller jag med dig, TS verkar vara okunnig och inte rätt på språket. Knasigt att nämna ARN utan att ARN var inblandad. TS har däremot bett om ursäkt för detta och frågat efter hur man ändrar rubrik för tråden. TS har i mina ögon således rättat sig efter kritik. Greattech, däremot, fortsätter att stå vid sin ståndpunkt och försöker dessutom använda sig av fint och korrekt språk för att försöka svartmåla K. Något jag har varit med om förut. Men faktan är fortfarande denna: Greattech snackar om specialbeställning där det inte alls är tillämpbart, och Greattech snackar om värdeminskning där det inte är tillämpbart.

Nu ska jag vara lite kinkig och konstatera att det INTE står att det blir avdrag för att man använt den i flera dagar, det står att det KAN bli avdrag. Skillnaden är milsvid och jag är övertygad om att du ser skillnaden.

Seriöst, du är mycket aggressiv i din tolkning av detta, något jag har mycket svårt att förstå. Varför inte läsa det som står utan att lägga in massa egna tolkningar? Risken att man råkar ut för avdrag för värdeminskning lär väl öka ju längre man har datorn?

Skrivet av Mithras:

Inte har med verkligheten att göra, va?

NI SJÄLVA NÄMNER SPECIALTILLVERKNING!

Vet ni inte ens vad ni själva har skrivit i tråden?

Suck...de skriver att ÄVEN om man specialbeställer en dator så kan man lämna tillbaka de på ångerrätten vilket inte är samma sak som att denna dator är specialbeställd. Varför känner du ett behov av att leta fel med mikroskop? Läs vad som står och i vilken kontext det står istället för att plocka saker ur sitt sammanhang. Det händer förvånade ofta att företag inte lever upp till sina åtaganden enligt lagen, detta verkar uppenbarligen inte vara ett av dessa. Om det som skrivs stämmer så har Greattech i mitt tycke skött detta på ett sätt som jag som konsument hade varit klart nöjd med.

Citat:

Resterande gäller ditt eget påstående:
Du har sedan meddelat supporten om att du vill ångra köpet. Du blev informerad om att avdrag kan ske på köpet när verkstaden har tagit emot datorn (värdeminskning) då du har använt datorn under flera dagar.

Att använda en produkt i flera dagar har ingenting med värdeminskning att göra. Detta är vad jag har gått hårt på er åt, och har du inte uppfattat det av mina inlägg så är det väldigt tråkigt. Det ska finnas mycket underlag för detta i tråden.

Vidare hävdar TS att ni har informerat honom om att detta är ett garantiärende, och inte bas för ångerrätt. Antaget att han inte rakt ut ljuger, så är det otroligt fult av er att berätta för en kund att "nej detta är inte ångerrättsgrundande utan ett ärende för garanti".

Att du sedan använder ett sådant fult uttryck som "Av alla dina inlägg i tråden ser jag inte någon inlägg som har något med verkligheten att göra." Visar ju endast på vilken nivå ni/du arbetar. Minst sagt oproffessionellt.

Till sist verkar det som att TS själv inte riktigt har hängt med i svängarna, och till TS:
Se till att faktiskt förstå vad som sägs och skrivs innan du gör antaganden.

Permalänk
Greattech
Skrivet av Mithras:

Ja, du har väl rätt. Får hålla med dig och ta ner facklorna.

Baserat på språkbruket som företaget har använt hittills kan jag inte säga att det verkar vara bättre dock.

Mitt svar var inte riktigt riktad mot dig som person, utan allmänt om inlägg som inte har något med "verkligheten" att göra då vi varken har sagt eller gjort det man påstår. Gäller inte endast i denna tråd. Tar man ett par minuter av sin tid och läser igenom tråden så förstår man snabbt hur det verkligheten ligger till samt det vi diskuterar i tråden. Tråden har gått från att vi inte följt ARN till specialtillverkare produkter som vi tydligen nekar vilket jag sagt att vi inte gör.

Greattech har nya policyn, det är allt från supportärenden till villkoren där vi är mycket mer generösa än lagen. Trots den enorma försluten ett företag gör vid en specialtillverkad dator på exempel 30.000 kr genom att godkänna retur på detta så gör vi det då vilket vi är unika med i Sverige. Vi hanterar garantiärenden väldigt snabbt (snitt 1 vecka) vilket inkluderar transport från kunden till oss.
Vi har förändrat innehållet på våra speldatorer enormt där vi endast har komponenter från välkända tillverkare i Sverige. Vi har inga budget-märken oavsett pris. Vi har Sveriges lägsta priser på färdigmonterade speldatorer där garantin gäller även vid OC samt att man fritt kan jobba med insidan av datorn med uppgraderingar under garantitiden utan att det påverkas.

För att klargöra ett par punkter:
1) Alla produkter vi har på hemsidan oavsett om man köper en unik produkt eller inte kan man ångra hos oss.
2) Produkter som vi tagit fram som är unik åt en kund som vi inte säljer på hemsidan kan man ångra hos oss.
3) Informationen om värdeminskning vi har på hemsidan är en tvingande lag som vi följer. Inget vi själva valt att lägga upp.
4) Verkstaden avgör när produkten är hos verkstaden om produkten är endast testad eller använd. Har man använt produkten mer än nödvändigt så sker värdeminskning.
5) Vi följer alltid alla beslut från ARN, nu har vi inte haft några under detta år men vi tar alltid lärodom av beslut från ARN oavsett vem som har rätt eller fel och justerar våra beslut/villkor utifrån detta.
Allt annat är endast påståenden som inte stämmer överens med hur vi jobbar, detta är hur vi jobbar där vi har mycket generösa returvillkor.

- GT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Baserat på språkbruket som företaget har använt hittills kan jag inte säga att det verkar vara bättre dock.

Det må vara, och jag skulle väl knappast köpa något från dem heller. Men efter att själv ha jobbat i butik och detaljhandel så är det inte alltid kunden har rätt (snarare tvärtom, haha ..).

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Suck...de skriver att ÄVEN om man specialbeställer en dator så kan man lämna tillbaka de på ångerrätten vilket inte är samma sak som att denna dator är specialbeställd. Varför känner du ett behov av att leta fel med mikroskop? Läs vad som står och i vilken kontext det står istället för att plocka saker ur sitt sammanhang.

Nu handlar det inte om huruvida de tar emot specialbeställningar eller inte. Snarare om dessa två påståenden:

Skrivet av Greattech:

Av alla dina inlägg i tråden ser jag inte någon inlägg som har något med verkligheten att göra.
Du kommer med påståenden om att produkten skulle vara specialtillverkad vilket vi aldrig sagt att den är. Vi har aldrig nekat någon retur för att den är specialtillverkad.
- GT

Skrivet av Greattech:

Som enda bolag i Sverige tar vi även emot datorer som blivit specialtillverkad utan någon avgift, vi nekar inte på någon "ångerrätten" oavsett det man beställt med valfri ändringar utan någon avdrag alls.
- GT

De nämner alltså först själva specialbeställda datorer, och hävdar sedan att jag inte har någon verklighetsuppfattning. Om datorn inte är specialbeställd, då finns det ingen anledning att nämna specialbeställda datorer heller, eller hur? Och om man nu vill bara använda det som ett skryt-argument, då får man ha överseende med att ett sådant påstående faktiskt misstolkas som att datorn i sig är specialbeställd. Eller?

En sådan community manager, som dels tar upp specialbeställda datorer när de inte har något med ärendet att göra, och sedan dessutom anklagar communitymedlemmar för att inte ha en verklighetsuppfattning, vet inte vad hen sysslar med, helt enkelt.

Sedan får du nog läsa genom hela tråden. TS har fått intrycket av Greattech att han inte kan använda sig av återköp, utan istället har blivit hänvisad mot garantiärende.

Om du följer dina egna råd och läser in hela kontexten, så blir det tydligt, iaf. för mig, att Greattech inte har ändrats ett dugg sedan deras tidigare duster med kunder och fortfarande kör på med samma stuk.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

OT: Det är inte bara en sådan enkel sak att fläktarna står på max i bios/UEFI? I så fall är det ju lätt åtgärdat och du kanske faktiskt blir nöjd med datorn.

*edit*
Har säkert skrivits ett flertal gånger tidigare, jag missade att det skrivits mer än en sida i tråden när jag gav mitt svar

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Meshify 2 Compact, Ryzen 7 5700x, MSI MAG B550 Tomahawk, Kingston HyperX Fury 32GB 3600Mhz CL18, Sapphire Radeon RX 5700 Pulse, Kingston A2000 1TB (x2), Seasonic Focus GX 650W, Noctua NH-U14S

NAS: Fractal Design Define R5, Ryzen 3 1200AF, Asus Prime B450M-A, 32GB ECC DDR4 @ 2133Mhz, 5x WD Red 4TB (Raidz2), WD Red 2TB (stripe), TrueNAS 12.0

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samlooh:

Det må vara, och jag skulle väl knappast köpa något från dem heller. Men efter att själv ha jobbat i butik och detaljhandel så är det inte alltid kunden har rätt (snarare tvärtom, haha ..).

Efter flera år i sälj så kan jag inget annat än att hålla med dig. Däremot har jag också sett hur företag utnyttjar okunskapen hos kunder för att slippa återköp, ångerrätt etc. (något jag själv blivit uppmuntrad till att göra av tidigare chefer när man var ung och dum pga. mitt relativt duktiga sätt att manipulera kunderna).

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

Att höga rpm på fläktarna kan få en sådan här tråd
Jag har fått hem många datorer där fläktarna är satta på max för att datorn ska ha så bra kylning som möjligt.Då det är omöjligt för dom som bygger ihop datorer att veta hur miljön kommer vara hos kunden.Hellre full fräs på allt direkt sen kan kunden kalibrera kylningen efter sin miljö och få bra temps och ljudnivå.
Ångerätt har jag däremot noll koll på men förstår varför greattech har satt fläktarna på max från start.Värre vore väl om dom satte allt på low och datorn blir tokvarm och slår av sig titt som tätt.

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Nu handlar det inte om huruvida de tar emot specialbeställningar eller inte. Snarare om dessa två påståenden:

De nämner alltså först själva specialbeställda datorer, och hävdar sedan att jag inte har någon verklighetsuppfattning. Om datorn inte är specialbeställd, då finns det ingen anledning att nämna specialbeställda datorer heller, eller hur? Och om man nu vill bara använda det som ett skryt-argument, då får man ha överseende med att ett sådant påstående faktiskt misstolkas som att datorn i sig är specialbeställd. Eller?

En sådan community manager, som dels tar upp specialbeställda datorer när de inte har något med ärendet att göra, och sedan dessutom anklagar communitymedlemmar för att inte ha en verklighetsuppfattning, vet inte vad hen sysslar med, helt enkelt.

Sedan får du nog läsa genom hela tråden. TS har fått intrycket av Greattech att han inte kan använda sig av återköp, utan istället har blivit hänvisad mot garantiärende.

Om du följer dina egna råd och läser in hela kontexten, så blir det tydligt, iaf. för mig, att Greattech inte har ändrats ett dugg sedan deras tidigare duster med kunder och fortfarande kör på med samma stuk.

Och du missar det lilla ordet "även" som visar på att det gäller "även" specialbeställda datorer, vilket då rimligen bör innebära att det är något utöver den dator som beställts. Man har inte någonstans påstått att DENNA dator är specialbeställd. Så jag får instämma i att påstå att du hävdar saker som inte det finns grund för i tråden.

Men oavsett så spelar det knappast någon roll då de uppenbarligen accepterar ångerrätten på denna dator. Är det förvånande att ett företag slår sig på bröstet över villkor de tycker ger ett mervärde när man handlar av dom? Skulle tycka det vore på gränsen till tjänstefel om man INTE gjorde det denna typ av tråd

Och jag har läst de inlägg som trådskaparen och gjort och de inlägg som Greattech gjort och tycker att det verkar som att trådskaparen inte riktigt kommunicerat ordentligt med kundtjänsten men att Greattech skött det på ett klanderfritt sätt. Tycker således inte heller att din...ska vi kalla det kritik(?) är motiverad av det som står i tråden. Du är mycket aggressiv och negativ i ditt tonfall på ett sätt som jag inte anser är motiverat alls. Det finns företag och ärenden där man bör gå hårt åt de som inte följer lagen, i mitt tycke är inte detta ett av dom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Och du missar det lilla ordet "även" som visar på att det gäller "även" specialbeställda datorer, vilket då rimligen bör innebära att det är något utöver den dator som beställts. Man har inte någonstans påstått att DENNA dator är specialbeställd. Så jag får instämma i att påstå att du hävdar saker som inte det finns grund för i tråden.

Då ställer jag om samma frågor:

Om datorn inte är specialbeställd, då finns det ingen anledning att nämna specialbeställda datorer heller, eller hur?

Och om man nu vill bara använda det som ett skryt-argument, då får man ha överseende med att ett sådant påstående faktiskt misstolkas som att datorn i sig är specialbeställd. Eller?

Skrivet av Frispel:

Och jag har läst de inlägg som trådskaparen och gjort och de inlägg som Greattech gjort och tycker att det verkar som att trådskaparen inte riktigt kommunicerat ordentligt med kundtjänsten men att Greattech skött det på ett klanderfritt sätt. Tycker således inte heller att din...ska vi kalla det kritik(?) är motiverad av det som står i tråden. Du är mycket aggressiv och negativ i ditt tonfall på ett sätt som jag inte anser är motiverat alls. Det finns företag och ärenden där man bör gå hårt åt de som inte följer lagen, i mitt tycke är inte detta ett av dom.

Jag tar till mig av din kritik, och får gå genom tråden igen senare. Får se över språkbruket och aggressionen.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

@Greattech: