Permalänk
Medlem

BSOD sporadiskt, vad kan vara fel?

Hej!

Jag har försökt felsöka min stationära burk i nära ett år snart. Den startar ibland upp helt utan problem, snurrar på felfritt tills jag stänger av den och startar upp nästa gång. Då får den random BlueScreens när som helst. Ibland får jag starta om burken 5-6 ggr innan den hittar något stabilt läge, men då är den också stabil till jag stänger av den.

Jag har felsökt drivrutiner med verifier, jag har testat ramminnet i 8 timmar utan att det ploppade upp någon felkod. Jag har dragit ut samtliga anslutna USB-diskar, slitit ut ett gammalt ljudkort som satt i burken och skräpade utan att användas. Jag har rensat swapfilen så den inte skulle innehålla gamla drivare. Jag har öppnat lådan och gjort rent från damm i alla fläktar, det fanns dock inte så mycket. Jag har nog kört varenda test som finns på samtliga interna hårddiskar. Men inget har hjälpt. Det ser ut som något har hjälpt i några dagar och man hinner bli lite glad och sedan dör skiten igen med en blå skärm.

Jag har märkt att grafikdrivrutinen ibland kraschar och sedan startar upp igen med ett litet glatt meddelande att dom lyckades starta den igen. Så jag har en misstanke nu om att det kanske är grafikkortet som ballat ur.

WhoCrasched säger att krascherna beror på en third party driver, och föreslår att ajg ska söka efter uppdateringar på I16.sys, det är här jag går bet för jag hittar inte denna drivare eller vad den har för funktion. Så kanske någon vänlig själ här på forumet har någon idé eller vet exakt vad detta beror på. Alla förslag som jag inte redan testat är välkomna

Stort tack på förhand!

Hårdvaran i burken:
Operativsystem: Windows 7 Ultimate 64-bit SP1
Processor: Intel Core 2 Quad Q6600 @ 2.40GHz
Processorkylare: Intel Standard
Moderkort: ASUSTeK Computer INC. P5K (LGA775)
Minne: 8,00GB Dual-Channel DDR2 @ 400MHz (5-5-5-18) (2 x 4GB)
Grafikkort: 1023MB NVIDIA GeForce GTS 450
Hårddisk:
149GB INTEL SSDSA2M160G2GC ATA Device (SSD)
149GB Seagate ST3160023A ATA Device (ATA)
279GB Western Digital WDC WD3000HLFS-01G6U1 ATA Device (SATA)
2794GB Seagate ST3000DM001-1CH166 ATA Device (SATA)
Ljud: Yamaha Steinberg USB Audio

Ett urval av de BlueScreens jag fått senaste:

This was probably caused by the following module: ntoskrnl.exe (nt+0x6F980)
Bugcheck code: 0x3B (0xC0000005, 0xFFFFF800036CA58D, 0xFFFFF880070E0060, 0x0)
Error: SYSTEM_SERVICE_EXCEPTION

This was probably caused by the following module: atapi.sys (atapi+0x1EE1)
Bugcheck code: 0xA (0x8, 0x2, 0x1, 0xFFFFF80003741EE1)
Error: IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL

This was probably caused by the following module: ntoskrnl.exe (nt+0x6F980)
Bugcheck code: 0x1A (0x41287, 0x80, 0x0, 0x0)
Error: MEMORY_MANAGEMENT

This was probably caused by the following module: ndis.sys (0xFFFFF8800187D69A)
Bugcheck code: 0xD1 (0x32, 0x2, 0x0, 0xFFFFF8800187D69A)
Error: DRIVER_IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL

This was probably caused by the following module: l16.sys (l160x64+0x437E)
Bugcheck code: 0x1E (0x0, 0x0, 0x0, 0x0)
Error: KMODE_EXCEPTION_NOT_HANDLED

Permalänk
Medlem

Dom där bsod-meddelandena var bra att du skrev in, väldigt användbart. Du har tyvärr blandade fel (hårddisk relaterat x2, nätverksdrivare, l16.sys som jag heller inte hittar eller begriper) vilket jag tolkar som att antingen är det något större allmänt vadsomhelst-fel eller disken med windows mår inte bra. Den första du skrev in hör till WD-disken exempelvis. Lite eventlogg-span vore nog bra här, alltså windowslogg och då systemloggar, kanske blir det ännu lite tydligare vad som krånglar. Ser hittills ut som hårdvaruproblem alltså.

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem
Skrivet av lynch:

Hej!

Jag har försökt felsöka min stationära burk i nära ett år snart. Den startar ibland upp helt utan problem, snurrar på felfritt tills jag stänger av den och startar upp nästa gång. Då får den random BlueScreens när som helst. Ibland får jag starta om burken 5-6 ggr innan den hittar något stabilt läge, men då är den också stabil till jag stänger av den.

Jag har felsökt drivrutiner med verifier, jag har testat ramminnet i 8 timmar utan att det ploppade upp någon felkod. Jag har dragit ut samtliga anslutna USB-diskar, slitit ut ett gammalt ljudkort som satt i burken och skräpade utan att användas. Jag har rensat swapfilen så den inte skulle innehålla gamla drivare. Jag har öppnat lådan och gjort rent från damm i alla fläktar, det fanns dock inte så mycket. Jag har nog kört varenda test som finns på samtliga interna hårddiskar. Men inget har hjälpt. Det ser ut som något har hjälpt i några dagar och man hinner bli lite glad och sedan dör skiten igen med en blå skärm.

Jag har märkt att grafikdrivrutinen ibland kraschar och sedan startar upp igen med ett litet glatt meddelande att dom lyckades starta den igen. Så jag har en misstanke nu om att det kanske är grafikkortet som ballat ur.

WhoCrasched säger att krascherna beror på en third party driver, och föreslår att ajg ska söka efter uppdateringar på I16.sys, det är här jag går bet för jag hittar inte denna drivare eller vad den har för funktion. Så kanske någon vänlig själ här på forumet har någon idé eller vet exakt vad detta beror på. Alla förslag som jag inte redan testat är välkomna

Stort tack på förhand!

Hårdvaran i burken:
Operativsystem: Windows 7 Ultimate 64-bit SP1
Processor: Intel Core 2 Quad Q6600 @ 2.40GHz
Processorkylare: Intel Standard
Moderkort: ASUSTeK Computer INC. P5K (LGA775)
Minne: 8,00GB Dual-Channel DDR2 @ 400MHz (5-5-5-18) (2 x 4GB)
Grafikkort: 1023MB NVIDIA GeForce GTS 450
Hårddisk:
149GB INTEL SSDSA2M160G2GC ATA Device (SSD)
149GB Seagate ST3160023A ATA Device (ATA)
279GB Western Digital WDC WD3000HLFS-01G6U1 ATA Device (SATA)
2794GB Seagate ST3000DM001-1CH166 ATA Device (SATA)
Ljud: Yamaha Steinberg USB Audio

Ett urval av de BlueScreens jag fått senaste:

This was probably caused by the following module: ntoskrnl.exe (nt+0x6F980)
Bugcheck code: 0x3B (0xC0000005, 0xFFFFF800036CA58D, 0xFFFFF880070E0060, 0x0)
Error: SYSTEM_SERVICE_EXCEPTION

This was probably caused by the following module: atapi.sys (atapi+0x1EE1)
Bugcheck code: 0xA (0x8, 0x2, 0x1, 0xFFFFF80003741EE1)
Error: IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL

This was probably caused by the following module: ntoskrnl.exe (nt+0x6F980)
Bugcheck code: 0x1A (0x41287, 0x80, 0x0, 0x0)
Error: MEMORY_MANAGEMENT

This was probably caused by the following module: ndis.sys (0xFFFFF8800187D69A)
Bugcheck code: 0xD1 (0x32, 0x2, 0x0, 0xFFFFF8800187D69A)
Error: DRIVER_IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL

This was probably caused by the following module: l16.sys (l160x64+0x437E)
Bugcheck code: 0x1E (0x0, 0x0, 0x0, 0x0)
Error: KMODE_EXCEPTION_NOT_HANDLED

Antar att du provat att uppdatera BIOS?

Visa signatur

|| Cooler Master MasterCase Pro 5 || AMD Ryzen 7 1700 || AMD Wraith Spire ||
|| ASUS Prime B350-Plus || Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32GB ||
|| GTX 1080 8GB Advanced Gaming ||
|| Corsair SSD Force GT 120GB || Samsung SSD 840 EVO 250GB ||
|| Samsung SSD 850 EVO 500GB || Samsung SSD 860 EVO 1TB || Western Digital Green 1TB ||

Permalänk
Medlem

Första jag skulle misstänka är PSUn eller Windows i sig som är skadad/dålig drivare. Men tanke på att datorn har en del ålder på nacken, och felen är slumpmässiga så frågar jag, har du kollat så PSUn ger jämn spänning? Då detta är helt klart den mest troliga felkällan jag kan se.

Kondensatorerna i dessa åldras och kan lätt ge ojämn spänning efter några år om de inte är bra kvalité delar iaf. Med tanke på Q6600 lär ha nästan 10 år på nacken så lär nästan samtliga agg vara i problemzonen nu. Finns en del fall på Sweclockers där detta varit orsaken till flera år av problem där spänningarna varit totalt utanför spec, men datorn lyckats nästan fungera ändå.

Antingen behöver du iaf en multimeter att testa med, eller ett annat aggregat att testa i datorn.

Permalänk
Medlem

I smell a wonky power supply.

Du skrev inget om ditt nätagg i listan över komponenter, kan du ta med det?

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.

Permalänk
Medlem

Går ju alltid att som sista utväg uppgradera till Windows 10 och se om det hjälper.

https://www.microsoft.com/en-us/accessibility/windows10upgrad...

Permalänk
Medlem

Wow.. tack för snabba svar!

BIOS är uppdaterat så långt det går. Samtliga firmwares också.

Nätagget är ett Corsair HX620 620W.

Inte haft en tanke på att det kan vara nätagget faktiskt. Men ja, burken har några år på nacken och jag försöker väl egentligen bara med sista hjälpen för att den ska överleva det , förhoppningsvis, kommande priskriget mellan AMD och Intel så jag kan köpa ny burk.

Jag är inte så haj på "eluppmätning", kan säkerligen fixa någon slags mätare men har ni någon instruktion på hur man mäter? Vad googlar man på så att säga. Heter det något speciellt? Kanske till och med är smidigare att köpa något billigt nytt agg att testa med.

En sak jag kom på nu när ni nämner nätagget. Ibland när datorn hänger sig och den inte ens producerar en bluscreen. Då måste jag stänga av med stora knappen på nätagget och vänta en stund för att den överhuvudtaget ska boota. Då vid ett par tillfällen har den hängt sig redan när den står och räknar ner sekunder för att starta Windows normalt eller i felsäkert läge. Ska man utgå från det så borde väl inte ens drivarna för windows vara laddade så att byta drivare borde varken gör av eller till. Så jag köper faktiskt teorin om nätagget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lynch:

Wow.. tack för snabba svar!

BIOS är uppdaterat så långt det går. Samtliga firmwares också.

Nätagget är ett Corsair HX620 620W.

Inte haft en tanke på att det kan vara nätagget faktiskt. Men ja, burken har några år på nacken och jag försöker väl egentligen bara med sista hjälpen för att den ska överleva det , förhoppningsvis, kommande priskriget mellan AMD och Intel så jag kan köpa ny burk.

Med åldern på det agget så stärker det min tro att där är din bov. Dessa aggregat är kanonbra, när de var nya. Men HX620 kom typ 2006... och med 5 års garanti, som är lite förgången nu

Skrivet av lynch:

Jag är inte så haj på "eluppmätning", kan säkerligen fixa någon slags mätare men har ni någon instruktion på hur man mäter? Vad googlar man på så att säga. Heter det något speciellt? Kanske till och med är smidigare att köpa något billigt nytt agg att testa med.

Finns som sagt två val.
Antingen lånar eller köper du en multimeter (tex denna enkla räcker) och mäter 12V och 5V spänningarna med den. De kostar 100-150kr eller så beroende på affär. Finns på Kjell, Jula, Clas och lite andra, med varierande prisklasser. Då du inte ska mäta 230V AC eller något farligt/kritiskt med noggrannhet så räcker den enklaste och billigaste modellen väl.

Enklast är då att mäta på dessa kontakterna:

Den gula är 12V, den röda är 5V, och de båda svarta är 0V/Jord. Så du sätter multimetern på 20VDC läge och sätter röd test probe i hålet där den gula kabeln går, och den svarta proben där den svarta kabeln går.

Du ska då få ett värde som är 12V +-5% (11.40-12.60V). Sen gör du samma men istället för gul kabel mäter du den röda mot röd och svart mot svart. Du ska då få 5V +-5% (4.75-5.25V). Får du lägre eller högre än dessa nivåer är agget defekt.

Får du värden inom nivåerna så starta ett krävande spel eller benchmarkprogram som 3D mark, och mät samma sak igen. Om du ser dem dippa ner under dessa nivåer ovan, så är det också slutkört.

---

Andra alternativet är att helt enkelt satsa på att köpa ett helt nytt aggregat oavsett, men köp då inget "test agg", utan köp ett riktigt bra nytt, som du kan ha även till nästa dator. Finns många nya bra från EVGA (G2 och G3) tex som har både 7 till 10 års garantier, och även bra från Corsair (RMx och återtillverkade TX) som du kan satsa på.

Snåla bara inte på det, för som du ser, det kan ge en del huvudvärk. Och du har trots allt fått ca 10 år ut ditt gamla bra agg.

Skrivet av lynch:

En sak jag kom på nu när ni nämner nätagget. Ibland när datorn hänger sig och den inte ens producerar en bluscreen. Då måste jag stänga av med stora knappen på nätagget och vänta en stund för att den överhuvudtaget ska boota. Då vid ett par tillfällen har den hängt sig redan när den står och räknar ner sekunder för att starta Windows normalt eller i felsäkert läge. Ska man utgå från det så borde väl inte ens drivarna för windows vara laddade så att byta drivare borde varken gör av eller till. Så jag köper faktiskt teorin om nätagget.

Låter korrekt tänk.
Jag noterade lite av detta med dina boot problem tidigare också, då dessa kan beror på ett nätaggregat som inte riktigt blir stabilt vid uppstart, så får den problem.

Permalänk
Medlem

Kan vara värt att köra memtest, om detta inte redan gjorts.

Permalänk
Medlem

@Paddanx: Tusen tack för instruktionerna! Jag pratade med Inet nyss och de hade ett agg som passade mina behov som inte var för dyrt. Men jag är lite lockad att mäta upp agget oxå först för att vara på den säkra sidan.
Är väl på tiden att jag införskaffar ett mätverktyg också för den delen och växer upp lite
Åter igen Tack!

Permalänk
Medlem

@elBenko: Redan gjort i 8 timmar utan att några fel ploppade upp.

Permalänk
Medlem

@Paddanx: oh..läste mer noggrant och jag hänger inte riktigt med på denna mening " Sen gör du samma men istället för gul kabel mäter du den röda mot röd och svart mot svart." röd mot röd?

Permalänk
Medlem

Jag hade exakt samma fel förut och det visade sig vara minnesfel på grafikkortet.. Fick det på garanti och har funkat felfritt sedan dess

https://sourceforge.net/projects/cudagpumemtest/

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lynch:

@Paddanx: oh..läste mer noggrant och jag hänger inte riktigt med på denna mening " Sen gör du samma men istället för gul kabel mäter du den röda mot röd och svart mot svart." röd mot röd?

Röd probe (från multimetern) till röd kabel på kontakten från PSUn (stiftet), och svart probe (från multimetern) till svart kabel på kontakten. Detta för att mäta 5V linan.

Permalänk
Medlem

@lynch: Ah okej, missade biten att du redan kört minnestest. Har du provat att köra en ren ominstallation av OS med senaste drivarna?

edit: Jag menar, när felorsaken är så pass diffus så är det alltid bäst att utesluta mjukvarufel helt innan man börjar rycka i hårdvaran.

Permalänk
Medlem
Skrivet av elBenko:

Kan vara värt att köra memtest, om detta inte redan gjorts.

Det hade varit min första rekomendation, tät följt av Prime95. Men med 8'a timmar, och så regelbundna fel, borde det ha dykt upp. Prime95 kan fortfarande vara värt det.

Skrivet av Haptic:

Jag hade exakt samma fel förut och det visade sig vara minnesfel på grafikkortet.. Fick det på garanti och har funkat felfritt sedan dess

https://sourceforge.net/projects/cudagpumemtest/

Hur fan ger minnesfel på grafikkortet felmeddelanden som pekar på HD? Jag säger inte att du har fel, jag tror dig, det låter bara... märkligt. Men det gör ju ditt tips om memtest för grafikkortet till ett bra tredje alternativ.

Tipset med att mäta PSU't är inte fel det i heller, men PSU kan ha mätvärden som är helt ok, trots att de har så mycket rippel att de är helt värdelösa. Då oftast för att just kondensatorer har gett upp. Man behöver en rätt dyr multimeter för att se det. Enklare att låna, eller möjligen utnyttja öppet köp hos en lokal handlare för att testa med ett nytt PSU.

Jag hade liknande problem under förra året, men orkade inte ta tag i, och diagnosticera det. När jag tröttnade och gjorde något åt det var det ett av 4 minnen som var defekt. Men det klarade definitivt inte Memtest i 8 timmar. Det tog bara minuter att få fel i memtest.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Det hade varit min första rekomendation, tät följt av Prime95. Men med 8'a timmar, och så regelbundna fel, borde det ha dykt upp. Prime95 kan fortfarande vara värt det.

Hur fan ger minnesfel på grafikkortet felmeddelanden som pekar på HD? Jag säger inte att du har fel, jag tror dig, det låter bara... märkligt. Men det gör ju ditt tips om memtest för grafikkortet till ett bra tredje alternativ.

Tipset med att mäta PSU't är inte fel det i heller, men PSU kan ha mätvärden som är helt ok, trots att de har så mycket rippel att de är helt värdelösa. Då oftast för att just kondensatorer har gett upp. Man behöver en rätt dyr multimeter för att se det. Enklare att låna, eller möjligen utnyttja öppet köp hos en lokal handlare för att testa med ett nytt PSU.

Jag hade liknande problem under förra året, men orkade inte ta tag i, och diagnosticera det. När jag tröttnade och gjorde något åt det var det ett av 4 minnen som var defekt. Men det klarade definitivt inte Memtest i 8 timmar. Det tog bara minuter att få fel i memtest.

Det är en bra fråga och det undrade jag också.. Precis som TS fick jag olika BSOD's varje gång, och jag var tvungen att starta om datorn tills jag hittade ett stabilt läge. ibland tog det 5 omstarter/crasher innan den blev stabil. samt det lilla meddelandet som kom ibland om att grafikdrivrutinen hade crashat.

Nu säger jag inte att det är säkert att det är det problemet TS har, men det var väldigt likt mitt. Jag pluggar till datoringenjör och det tog mig ändå över ett år innan jag lyckades hitta att det var grafikkortet pga av alla udda BSOD meddelanden..

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Röd probe (från multimetern) till röd kabel på kontakten från PSUn (stiftet), och svart probe (från multimetern) till svart kabel på kontakten. Detta för att mäta 5V linan.

Tack! Nu hänger jag med.

Skrivet av elBenko:

@lynch: Ah okej, missade biten att du redan kört minnestest. Har du provat att köra en ren ominstallation av OS med senaste drivarna?

edit: Jag menar, när felorsaken är så pass diffus så är det alltid bäst att utesluta mjukvarufel helt innan man börjar rycka i hårdvaran.

Nej jag har inte gjort ominstallation av hela OS, det bär emot väldigt mycket. Men du har såklart en poäng men eftersom det hänger redan i bootläget känns det som att en ominstallation kan hänga sig mitt i å datorn kommer aldrig starta å då blir det ännu svårare att hitta felet. Tänkte nog börja med att mäta Nätagget då det är relativ enkel operation.

Skrivet av Haptic:

Jag hade exakt samma fel förut och det visade sig vara minnesfel på grafikkortet.. Fick det på garanti och har funkat felfritt sedan dess

https://sourceforge.net/projects/cudagpumemtest/

Det där programmet du länkar till, det funkar inte i Windows va? Fick bara ner något som såg ut som en okomplierad C++ kod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lynch:

Tack! Nu hänger jag med.

Nej jag har inte gjort ominstallation av hela OS, det bär emot väldigt mycket. Men du har såklart en poäng men eftersom det hänger redan i bootläget känns det som att en ominstallation kan hänga sig mitt i å datorn kommer aldrig starta å då blir det ännu svårare att hitta felet. Tänkte nog börja med att mäta Nätagget då det är relativ enkel operation.

Det där programmet du länkar till, det funkar inte i Windows va? Fick bara ner något som såg ut som en okomplierad C++ kod.

Shit ja, fel länk. var över ett år sedan jag gjorde det å tyckte jag kände igen den.

Var nog MemtestCL jag använde. (Fanns på Folding@homes hemsida förut)

http://www.majorgeeks.com/files/details/memtestcl.html

i teorin ska det dock gå att få igång linux verisonen i windows också med det nya linux subsystem

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haptic:

Shit ja, fel länk. var över ett år sedan jag gjorde det å tyckte jag kände igen den.

Var nog MemtestCL jag använde. (Fanns på Folding@homes hemsida förut)

http://www.majorgeeks.com/files/details/memtestcl.html

i teorin ska det dock gå att få igång linux verisonen i windows också med det nya linux subsystem

Tack för tipset. Testade att köra detta tre ggr och den reagerade inte på något. Tyvärr nästan, för det hade varit roligt med ett konkret fel.

Permalänk
Medlem

Kolla din lagring och din strömförsörjning. Hade även skrivit minne men det har Du redan kollat.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem

@lynch: Sant, om du får problem redan innan windows går igång så luktar det hårdvarustrul.

Permalänk
Medlem

Ladda ner whocrashed och kör en analys där, har alltid funkat för mig å peka till exakt vad som är fel

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Ladda ner whocrashed och kör en analys där, har alltid funkat för mig å peka till exakt vad som är fel

Om du kollar igen har TS redan gjort det men gick bet.

Citat:

WhoCrasched säger att krascherna beror på en third party driver, och föreslår att ajg ska söka efter uppdateringar på I16.sys, det är här jag går bet för jag hittar inte denna drivare eller vad den har för funktion.

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem

Nu har jag testat nätagget i flera dagar. Både under stabil drift och när den hängt sig. Det ligger stadigt på 12.00 V och ibland upp till 12.02 V annars inga konstigheter. Då borde det väl inte vara några fel på nätagget trots att det har några år på nacken?

Nyss hängde sig datorn med ett pip. Det har inte hänt förut. Bilden frös och det pep till. Fick starta om med stora knappen. Även när detta hände så låg spänningen på 12V exakt. Denna frysning resulterade inte ens i en bluescreen-dump.

Upptäckte nyss att jag får ett device error på "Keyboard - Standard PS/2 Keyboard" Error code:24. Detta via ett program som heter Driver Booster. Efter lite googling har jag inte blivit mycket klokare. Fattar det som att jag har ett keyboard på PS/2 anslutningen men jag har USB. Men jag kan ha fattat fel. Driver Booster fixar felet, men det är tillbaka igen vid nästa boot.

Så nu vet jag inte vad jag ska göra. Köpa nytt agg bara för att testa känns lite onödigt.
Grafikkortet hänger sig ibland å det blir "Display Driver Stopped Responding and Has Recovered" men det hänger inte datorn. Har uppdaterat till senaste drivarna på gfx, men ingen skillnad här. Detta problem kvarstår. Känns inte som det har med det stora problemet att göra, alternativt nån kombination.

Någon som har något bra tips?

Permalänk
Medlem

Nu har jag ominstallerat hela burken, so far so good. Inget hänger sig eller kraschar.

MEN jag har några få ERRORS vid uppstart enligt händelseloggen.
Jag har lyckats hitta lösningar till dom flesta men tre saker återstår.

1. The following boot-start or system-start driver(s) failed to load: atc

Detta vekar ha med mitt nätverkskort att göra. Gjorde att jag tappade nät så fort jag försökte koppla upp mot annan dator lokalt i nätverket. Detta löstes dock genom att sätta "Task Offload" till "Off". Funkar än så länge. Men felmeddelandet som härrör till detta ger fortfarande ett felmeddelande.

2. The driver \Driver\WUDFRd failed to load for the device WpdBusEnumRoot\UMB\2&37c186b&0&STORAGE#VOLUME#_??_USBSTOR#DISK&VEN_GENERIC&PROD_FLASH_HS-CF&REV_5.39#080829301777&0#.

Detta är endast en varning men ser ändå lite fult ut i en annars felfri logg. Hittade en lösning där man satte servicen "Windows Driver Foundation - User-mode Driver Framework" från "Manual" till "Automatic". Vet ej om detta kommer funka ännu. Det verkar ju ha med USB-lagring att göra. Men jag har ingen USB-disk inkopplad. Så vad kan detta bero på? Vid uppstart hittas också en USB Storage device. Men som sagt, jag har ingen USB-disk inkopplad.

3. Jag glömde en sista grej. Den säger fortfarande att det är något fel på PS/2 Keyboard. Försökte stänga av den ingången i BIOS men det alternativet kunde jag inte hitta. Använder ett USB-tangentbord.

Permalänk
Medlem

@lynch: Du får vara glad och nöjd med lite varningar. Jag har försökt flera gånger att få en fin winlogg men det är ta mej fan omöjligt, något ska hålla på jämt. En sak som leder till varningar vid uppstart är att alla tjänster (typ) startar parallellt varpå typ... brandväggen gnäller... för någon annan tjänst för NDIS inte är klar, för att windows update håller på och kollar något obskyrt. Så länge det *bara* är vid uppstarter så är allt fint.

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurk:

@lynch: Du får vara glad och nöjd med lite varningar. Jag har försökt flera gånger att få en fin winlogg men det är ta mej fan omöjligt, något ska hålla på jämt. En sak som leder till varningar vid uppstart är att alla tjänster (typ) startar parallellt varpå typ... brandväggen gnäller... för någon annan tjänst för NDIS inte är klar, för att windows update håller på och kollar något obskyrt. Så länge det *bara* är vid uppstarter så är allt fint.

Jo du har nog rätt.

Men just precis nu inträffade en hängning där musmarkören bara dog. Fick starta om med resetknapp. Sen när den väl kommer igång igen får jag bluescerren igen. System Service Exeption. Tittar i Eventloggen å ser massa errors strax innan bluescreenen.

The Peer Name Resolution Protocol service terminated with the following error:
%%-2140993535

The Peer Networking Grouping service depends on the Peer Name Resolution Protocol service which failed to start because of the following error:
%%-2140993535

The Peer Name Resolution Protocol cloud did not start because the creation of the default identity failed with error code: 0x80630801.

The Peer Name Resolution Protocol cloud did not start because the creation of the default identity failed with error code: 0x80630801.

The Peer Networking Grouping service depends on the Peer Name Resolution Protocol service which failed to start because of the following error:
%%-2140993535

I kronologisk ordning fram till bluescreenen. Börjar änna tröttna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lynch:

Jo du har nog rätt.

Men just precis nu inträffade en hängning där musmarkören bara dog. Fick starta om med resetknapp. Sen när den väl kommer igång igen får jag bluescerren igen. System Service Exeption. Tittar i Eventloggen å ser massa errors strax innan bluescreenen.

The Peer Name Resolution Protocol service terminated with the following error:
%%-2140993535

The Peer Networking Grouping service depends on the Peer Name Resolution Protocol service which failed to start because of the following error:
%%-2140993535

The Peer Name Resolution Protocol cloud did not start because the creation of the default identity failed with error code: 0x80630801.

The Peer Name Resolution Protocol cloud did not start because the creation of the default identity failed with error code: 0x80630801.

The Peer Networking Grouping service depends on the Peer Name Resolution Protocol service which failed to start because of the following error:
%%-2140993535

I kronologisk ordning fram till bluescreenen. Börjar änna tröttna.

Aha! Nu ska du få nätverkstips:
För lite vassare prestanda och allmän nätverksbabbel-hygien så stäng av allt du inte använder under egenskaperna för respektive nätverkskort. Exempelvis, ovan nämnda fel är (väl) ipv6-relaterat. Stäng av det om du inte har hela lokala nätverket på ipv6. Du kan stänga av (enligt mig): QoS, Network Adapter Multiplexor Protocol, Microsoft LLDP Protocol Driver, IPv6, Link-Layer grejerna. Om du inte kör med fil/skrivardelning någonstans så kan du stänga av dom med (gör det besvärligt att bläddra i det lokala nätverket då dom här stänger av / är kopplade till Server och Workstation-tjänsterna)
Detta, inklusive vissa mjukvarubrandväggar... lägger på någon/några millisekunder i din latens eller tar lite lite bandbredd. På en väldigt modern dator gör det väldigt lite % om du inte är uppe på gig/10gb hastigheter.

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurk:

Aha! Nu ska du få nätverkstips:
För lite vassare prestanda och allmän nätverksbabbel-hygien så stäng av allt du inte använder under egenskaperna för respektive nätverkskort. Exempelvis, ovan nämnda fel är (väl) ipv6-relaterat. Stäng av det om du inte har hela lokala nätverket på ipv6. Du kan stänga av (enligt mig): QoS, Network Adapter Multiplexor Protocol, Microsoft LLDP Protocol Driver, IPv6, Link-Layer grejerna. Om du inte kör med fil/skrivardelning någonstans så kan du stänga av dom med (gör det besvärligt att bläddra i det lokala nätverket då dom här stänger av / är kopplade till Server och Workstation-tjänsterna)
Detta, inklusive vissa mjukvarubrandväggar... lägger på någon/några millisekunder i din latens eller tar lite lite bandbredd. På en väldigt modern dator gör det väldigt lite % om du inte är uppe på gig/10gb hastigheter.

hm.. jag gissar att det är så här du tycker att det ska se ut?

Jag har testat ett tag nu och än så länge verkar allt fungera felfritt