Enig riksdag står bakom slopande av Radio- och TV-avgiften

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kevlarheart:

Så... Det kommer alltså inte slippa betala även fast man INTE har en tv???

Exakt. Vilket faktiskt känns som en bättre lösning med tanke på allt tjafs kring avgiften som den hanteras idag.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Kevlarheart:

Så... Det kommer alltså inte slippa betala även fast man INTE har en tv???

Precis som att du måste betala för skolan trots att du inte går i den, betala för brandkår trots att det inte brinner hos dig, betala för försäkringskassan trots att du inte utnyttjar den osv.

Sedan kan man diskutera hur pass nödvändigt public service är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Implor:

Du betalar för väldigt mycket som du själv inte använder. Du betalar för skolan fast du kanske inte har några barn. Betalar för äldreomsorgen fast kanske inte känner någon som använder den. Du betalar för parker som du aldrig besökt och kanske aldrig kommer göra osv i oändligheten.

Tanken i Sverige har varit att erbjuda en hög "bas" standard av levande för alla medborgare. Där är public service en del av det stora hela.

Off topic men jag är starkt fundersam vad det är för folk som sitter i detta kommentarsfält. Antingen så är snittåldern 12-18år eller så är troll faktorn hög. Trodde aldrig jag som röstar på Moderaterna/Liberalerna skulle behöva försvara public service.

snälla jämför inte PB med välfärdssystemet, jag har bruk av skolan då jag har brukat den och kommer bruka den direkt eller indirekt.
sluta idiotförklara folk omkring och tänk igenom dina argument, att försöka knyta system som ansvarar för samhällets hälsa och ekonomi med en politiskt driven källa av information som används för reklam och allt annat under solen som inte hör till kris eller samhällsinformation är rent av idioti.

Tvinga inte på folk saker om du inte vill bli påtvingad till något själv.
lite dryg är du.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kevlarheart:

Så... Det kommer alltså inte slippa betala även fast man INTE har en tv???

Jo, du kommer antagligen betala en bråkdel av vad en normal medborgare gör. Även om du skaffar utbildning/busskort/hyresbostad/sjukvård/barn/ osv så fixar vi det åt dig ändå. Varsågod!

Permalänk
Medlem

Skitbra, då slipper man den räkningen.
Finns bra saker på SVT Play jag gärna lägger ett par tusen om året för. Får de in ännu mera pengar pga detta så lär ju inte utbudet bli sämre, snarare tvärtom. Man kan hoppas på ytterligare en kanal.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem

Tycker det är väldigt mycket klagande.
Måste säga att detta är bättre än någon jäkla avgift som ska jagas in.
Ni måste tänka på att det även går till Radio P1-P5 så inte bara tv.

Om man sedan ska se på skatt alla betalar en begravnings avgift vad täcker den?
Du får inte begravas utan att betala massor ändå så vad har vi den avgiften till?

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buulaa:

snälla jämför inte PB med välfärdssystemet, jag har bruk av skolan då jag har brukat den och kommer bruka den direkt eller indirekt.
sluta idiotförklara folk omkring och tänk igenom dina argument, att försöka knyta system som ansvarar för samhällets hälsa och ekonomi med en politiskt driven källa av information som används för reklam och allt annat under solen som inte hör till kris eller samhällsinformation är rent av idioti.

Tvinga inte på folk saker om du inte vill bli påtvingad till något själv.
lite dryg är du.

Det är inte riktigt så det fungerar. Människor är helt enkelt inte så enkla.
Är du exempelvis medveten om hur stor del av din kommunbudget som går till konst och kultur oavsett om det är "kris"?

Vår uppfattning om ett grått liv i kommunismens öst är starkt präglat av deras totala totala avsaknad av att kunna bistå med det. Långt före att kunna bistå dom med mat exempelvis.
Vi vill ändå leva ett meningsfullt liv, inte bara matas med energi tills våra organ ger upp. Hellre svälter vi till döds.

Så efterfråga den konst och kultur du vill ha, istället för att klampa på dom som fått vad dom vill ha.

Permalänk
Medlem

Glädjande nyheter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Storage Jar:

195kr står det ju i artikeln. Det blir inte riktigt 5000kr men nästan. 4680kr.

citat rakt ur texten
"Skatten skulle vara progressiv och baseras på inkomst, med ett tak som innebär att höginkomsttagare inte betalare väsentligt mycket mer än dagens 195 kronor i månaden."

nu nämner han inte 2 st utan att för en annan är 5000 extra som ska ut om året sen är detta om man är höginkomsttagare vilket jag ej vet gränsen på men tycker han att 5000/år delat på 2 personer är mkt så antar jag att han inte kommer upp till dom summorna.

Visa signatur

Har en lättare form av dyslexi därav stavning m.m

Permalänk
Medlem
Skrivet av jawik:

Sedan vet vi inte vad som händer om två skattebetalare är skrivna på samma adress. Får båda betala eller blir det någon form av avdrag då. Förväntar mig en skattenivå som tar hänsyn till detta.

Varför då? Att bo två i ett hushåll ger ju en massa ekonomiska fördelar i övrigt. Varför ska det straffa ensamstående som därmed får stå för en större del av den totala kostnaden? Detta är en del av det helkorkade systemet med licensavgift vi har idag. Vi ska inte ta med oss något av det i ett normalt skattefinansierat system.

Permalänk

Polariserande fråga detta. Tycker att det är rätt att lägga public service som en skatt. Vad den ska ligga på är en annan fråga. Kan hålla med många att varken melodifestivalen eller sport är public service. Angående den politiska biten förstår jag inte varför alla tjatar om vänstervriden media, vi har ju knappt något parti som ligger vänster om mitten längre, men det får man väl inte säga i det här jävla skitlandet längre... (eller hur det nu brukar låta nu för tiden...)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av stillton:

Det är inte riktigt så det fungerar. Människor är helt enkelt inte så enkla.
Är du exempelvis medveten om hur stor del av din kommunbudget som går till konst och kultur oavsett om det är "kris"?

Vår uppfattning om ett grått liv i kommunismens öst är starkt präglat av deras totala totala avsaknad av att kunna bistå med det. Långt före att kunna bistå dom med mat exempelvis.
Vi vill ändå leva ett meningsfullt liv, inte bara matas med energi tills våra organ ger upp. Hellre svälter vi till döds.

Så efterfråga den konst och kultur du vill ha, istället för att klampa på dom som fått vad dom vill ha.

så att artificiellt injicera ''kultur'' med skattebetalarnas pengar i handen av en burgoise elit är sunt?
Kultur kommer från befolkningen i form av värderingar, intressen och omgivning.
Ska vi betala skatt för Dreamhack nu också?
det du förespråkar är att ge vaccin till kollektivister så att de inte finner sig i en identitetskris när de måste tänka själva.
''Art is in the eye of the beholder''
staten ska forma sig efter kulturen, inte tvärtom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evil Peter:

Jag är väldigt intresserad av att höra vad det är med SVT som har med vänsterextremism att göra.

Trodde det var allmän kännedom att public service är extremt vänstervinklat.
Denna facebook-grupp bjuder på mängder av exempel: https://www.facebook.com/I.allmanhetens.tjanst/
Det är ju inte konstigt med tanke på att en majoritet av de anställda sympatiserar med vänsterpartier: https://www.svt.se/opinion/svt-och-sr-dags-att-erkanna-era-pa...

Visa signatur

Dator: Lian Li O11 Dynamic, R9 5900X, MSI X570 ACE, Corsair H150i Pro, G.Skill TridentZ@3733MhzCL16, ASUS RTX 3090 TUF OC, Firecuda 530 2TB, 990 Pro 2TB, Corsair RM850x.
Skärm: LG OLED 42C2

Permalänk
Medlem

Men orka sitta här och tjata!

Om nu staten bestämmer sig för att detta är en bra idé så är det ju bara till att böja sig lite nätt fram och ta den där bak som med all annan skatt! Spelar ju ingen större roll vad var och en sitter hemma i stugan och gnäller om.

Jag vill inte heller betala en massa påtvingade skatter! Gillar för övrigt inte heller en hel del andra dubbel och trippelbeskattningar. Arbetsgivaravgifter då? En påhittad skatt jag tvingas betala som arbetsgivare om jag bestämmer mig för att anställa någon, ge den personen lön och betala in "vanlig" skatt för den lön hen får.

Kan jag göra nått åt ngt av det? NEJ det kan jag INTE!

Men gnäll på för all del!

Visa signatur

__________________
Stationär: | NZXT H510 Flow | Corsair RM850x | GIGABYTE Z790 AORUS Elite AX | Intel Core i7 13700K | 32GB 6400Mhz CL32 DDR5 | MSI RTX 380 | 1TB Seagate FireCuda 530 + 1TB Kingston KC3000 | LG OLED 42C2 120Hz 4K | Bärbar: MacBook Pro 14"

NAS: Synology DS1815+ 8X 4TB WD RED
Server: Esxi 6.5 | i5 4690K | 32GB DDR3 | 1TB SSD + iSCSI SATA [/B]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buulaa:

så att artificiellt injicera ''kultur'' med skattebetalarnas pengar i handen av en burgoise elit är sunt?
Kultur kommer från befolkningen i form av värderingar, intressen och omgivning.
Ska vi betala skatt för Dreamhack nu också?
det du förespråkar är att ge vaccin till kollektivister så att de inte finner sig i en identitetskris när de måste tänka själva.
''Art is in the eye of the beholder''
staten ska forma sig efter kulturen, inte tvärtom.

VI betalar skatt till Dreamhack på sätt och viss, det är därför dom har börjat med att ha massa olika band på scenen för att dom får massa kultur bidrag genom att göra detta.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Avstängd
Skrivet av stillton:

Varför då? Att bo två i ett hushåll ger ju en massa ekonomiska fördelar i övrigt. Varför ska det straffa ensamstående som därmed får stå för en större del av den totala kostnaden? Detta är en del av det helkorkade systemet med licensavgift vi har idag. Vi ska inte ta med oss något av det i ett normalt skattefinansierat system.

Jag kanske var otydlig. Om ingen hänsyn tas till att flera bor på samma adress så förväntar jag mig att skattenivån tar hänsyn till det kraftigt ökade antalet skattebetalare jämfört med antalet licensbetalande hushåll idag. Det bör även gynna ensamstående.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Implor:

Trodde aldrig jag som röstar på Moderaterna/Liberalerna

Där har vi svaret. Trodde inte vi hade kvar sånt här folk 2017. Fy fan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Markusas:

Trodde det var allmän kännedom att public service är extremt vänstervinklat.
Denna facebook-grupp bjuder på mängder av exempel: https://www.facebook.com/I.allmanhetens.tjanst/
Det är ju inte konstigt med tanke på att en majoritet av de anställda sympatiserar med vänsterpartier: https://www.svt.se/opinion/svt-och-sr-dags-att-erkanna-era-pa...

Nu skrev du dock ett inlägg som kallade dem vänsterextrema, vilket betyder något väldigt annorlunda än att säga att de lutar åt vänster politiskt sett. Vi har självklart inga vänsterextrema partier i riksdagen och ska man klaga på politiska agendor bör man nog åtminstone ha koll på de allra mest grundläggande begreppen kan man tycka.

Det är lite som att anklaga moderater för att vara högerextrema (endast sett till den politiska vinklingen, inte sett till frågan huruvida SVT är helt neutrala).

Permalänk
Medlem
Skrivet av vinylens:

VI betalar skatt till Dreamhack på sätt och viss, det är därför dom har börjat med att ha massa olika band på scenen för att dom får massa kultur bidrag genom att göra detta.

Definitivt ett problem

Permalänk
Medlem

@Beta: Varför ska perfekt friska människor betala för sjukvård?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

...Tycker alltså även Sverigedemokraterna i så fall, som är eniga med resten av riksdagen om att det skall genomföras. Tänk va. SD stödjer tydligen "vänstersmörjapropagandamaskinen" SVT...

Erm, har jag missat något?
Men mitt ursprungliga "citat" (Öppna era hjärtan bla bla bla) ovan utan har väl ändå ingenting med SD att göra?

Sen förundras jag över varför du tar upp SD i mer eller mindre varje inlägg du skriver just nu.
Förstår inte vad de har med saken att göra mer än något annat parti.

Visa signatur

NZXT H440W||Rog Strix X470-4 Gaming || 2700X+Noctua NHD15-SE-AM4||G.Skill Flare X 16GB 3200Mhz||GTX 1080Ti Strix OC||MX100 512gb||3.5TB HDD||Corsair 750W||Steelseries Arctis Pro Wireless||Samsung 49" NEO||Windows 10 Pro||
Bärbar: Samsung Galaxy Book Pro 13.3" i7 & LTE || Mob: Samsung S22 Ultra||

Permalänk
Medlem
Skrivet av UncleDirty:

@Beta: Varför ska perfekt friska människor betala för sjukvård?

För att sjukvård är en viktig samhällsfunktion utan den skulle samhället falla. SVT är ingen viktig samhällsfunktion.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MB: Z390 Aorus Master | CPU: Intel Core i9 9900KS | CPU-Cooler: Corsair Hydro H150i PRO RGB Push/Pull | Mem: Corsair Vengeance RGB PRO 32GB 3200MHz 14-14-14-34 | GFX: Asus ROG Strix GeForce RTX 2080 Ti OC 11GB | PSU: Corsair RM1000i | SSD 1: Samsung 980 Pro 2TB NVMe | SSD 2: Samsung 980 Pro 2TB NVMe | Sound Card: Creative Sound BlasterX AE-5 | Case: FD Define R6 TG | OS: Win 11 Pro | Peripherals: Asus ROG Swift PG279Q | Dell U2719D | Corsair K100 RGB OPX | Corsair Scimitar Wireless | Corsair Gaming MM700 RGB Extended 3XL | Kingston HyperX Cloud Alpha S Blackout | ModMic Wireless | Logitech Z623 | DXRacer Drifting | unRAID Server: 38TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av QnoX:

Vart får du uppgifter att det blir 5000kr?

Från artikeln:
Skatten skulle vara progressiv och baseras på inkomst, med ett tak som innebär att höginkomsttagare inte betalare väsentligt mycket mer än dagens 195 kronor i månaden.

200 x 2 (2 vuxna i hushållet) = 400 x 12 = 4800 kr

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MB: Z390 Aorus Master | CPU: Intel Core i9 9900KS | CPU-Cooler: Corsair Hydro H150i PRO RGB Push/Pull | Mem: Corsair Vengeance RGB PRO 32GB 3200MHz 14-14-14-34 | GFX: Asus ROG Strix GeForce RTX 2080 Ti OC 11GB | PSU: Corsair RM1000i | SSD 1: Samsung 980 Pro 2TB NVMe | SSD 2: Samsung 980 Pro 2TB NVMe | Sound Card: Creative Sound BlasterX AE-5 | Case: FD Define R6 TG | OS: Win 11 Pro | Peripherals: Asus ROG Swift PG279Q | Dell U2719D | Corsair K100 RGB OPX | Corsair Scimitar Wireless | Corsair Gaming MM700 RGB Extended 3XL | Kingston HyperX Cloud Alpha S Blackout | ModMic Wireless | Logitech Z623 | DXRacer Drifting | unRAID Server: 38TB

Permalänk

Äntligen, nu kan alla som inte vågat öppna dörren för att Radiotjänst kan stå där och fråga om TV-innehav, göra det!

Sjukt mer rättvist att ha det via skatten så dom som har kan betala mer!

Visa signatur

Intel 8086 @ 5,0GHz, NZXT 210i, Windows 10 Pro, Asus ROG Strix Z390-I Gaming, 32GB Ram, Samsung 970 EVO Plus 1TB, 16 TB HDD Synology 212j NAS 2*2TB, NvidiaShield Pro 2019, Amplifi Alien AX, 1000/1000mbit fiber, Xbox One X, Switch, Samsung Galaxy S10+...

Permalänk
Medlem

Bend over, shut up, and take it up the butt.

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av jeppe1990:

Erm, har jag missat något?
Men mitt ursprungliga "citat" (Öppna era hjärtan bla bla bla) ovan utan har väl ändå ingenting med SD att göra?

Sen förundras jag över varför du tar upp SD i mer eller mindre varje inlägg du skriver just nu.
Förstår inte vad de har med saken att göra mer än något annat parti.

Ska du försöka anklaga mig för att komma med saker som inte har med ämnet att göra? Vad har "öppna era hjärtan" med TV-licensen att göra i så fall?

Jag tar gärna upp SD därför att de här visar att de är som vilket annat sketet parti som helst. En röst på SD är en röst på TV-licens via skattsedeln, men folk tror ju SD för deras talan.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Lustigt att nyheten måste sättas i större font än normalt, så där som om vissa är blinda?

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Ska du försöka anklaga mig för att komma med saker som inte har med ämnet att göra? Vad har "öppna era hjärtan" med TV-licensen att göra i så fall?

Jag tar gärna upp SD därför att de här visar att de är som vilket annat sketet parti som helst. En röst på SD är en röst på TV-licens via skattsedeln, men folk tror ju SD för deras talan.

Snark, "öppna era hjärtan" borde i min mening ha tolkats som "öppna era plånböcker" på ett lite skämtsamt sätt.
Hur vill du spinna vidare på detta och hur många fetstilta ord behöver du?

Visa signatur

NZXT H440W||Rog Strix X470-4 Gaming || 2700X+Noctua NHD15-SE-AM4||G.Skill Flare X 16GB 3200Mhz||GTX 1080Ti Strix OC||MX100 512gb||3.5TB HDD||Corsair 750W||Steelseries Arctis Pro Wireless||Samsung 49" NEO||Windows 10 Pro||
Bärbar: Samsung Galaxy Book Pro 13.3" i7 & LTE || Mob: Samsung S22 Ultra||

Permalänk
Medlem
Skrivet av jeppe1990:

Snark, "öppna era hjärtan" borde i min mening ha tolkats som "öppna era plånböcker" på ett lite skämtsamt sätt.
Hur vill du spinna vidare på detta och hur många fetstilta ord behöver du?

Det stämmer ju inte heller i så fall. Det nya systemet gör ju att höginkomsttagare betalar lika mycket som idag, och de som tjänar mindre betalar mindre, så ens "hjärta" eller plånbok eller vad du vill behöver knappast öppnas mer än vad det redan är.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Inaktiv

"befarar att minst 120 jobb kan försvinna från staden."

Är det ett jobb att ringa och trakassera mig flera gånger om året när jag redan klargjort flera gånger att jag inte har en TV? Arbetsförmedlingen kan säkert skapa nya låtsasjobb åt er!