Permalänk
Medlem

Sista koll NAS-Bygge

Hej,

Har nu letat fram delarna jag vill använda för mitt kommande NAS-bygge och skulle gärna vilja stämma av med er innan jag slår till.
Detta är mitt första NAS bygge men inte mitt första datorbygge. Har använt mig av en synology DS411 som börjar bli trött nu.. Kikade på att köpa ny och blev sugen på en synology DS 1515+ eller 1815+ .. Men de känns väldigt dyra så tänkte att jag bygger min egna och kör XPEnology på den.

Så kravet är att den ska klara Transcoda mina framtida 4k HDR blurays med full kapacitet. Jag gillar rippa all min fysiska media då jag föredrar digitalt framför fysiska skivor. Kunna ta minst 4 diskar för RAID-5 eller synologys egna liknandew RAIDsystem

Chassit att bygga i blev ett Fractal Node 304 . Det är lite för stort men efter mycket efterforskning orkar jag helt enkelt inte leta upp något annat mindre. Hittar inga fractal design Array som hade funkat bättre och chassin med hotswap är inte nödvändigt men hade givetvis vart smidigt med en sata backplane.. Men då måste jag hålla på att beställa från utlandet verkar det som.. Medan FD 304an sitter här bredvid mig så.. (dock öppet köp ifall ifall)

Delar:
Chassi: Fractal Design 304 - https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1282732
Moderkort: Gigabyte GA-H270N-WIFI - https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4032177
CPU: Intel Pentium G4560 3,5GHz - https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4094810
CPU Kylare: Corsair Hydro H55 - https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1484733
RAM: Kingston HyperX Fury Black DDR4 PC17000/2133MHz CL14 8GB - https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3054242
PSU: Be Quiet! Pure Power 10 300W - https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4122957
WD RED: 4x 6 eller 8 TB inte bestämt mig än..

kylare tänker jag köpa mest för bekvämligheten i ett sånt litet chassi och att varmluften verkligen försvinner baktill ordentligt (ide från swecs egna review).
Moderkortet blev en dyrare variant för jag ville ha 6 sata portar direkt istället för att uppgradera med instickskort i framtiden, och för att få 2 ethernet portar att kombinera för hastighet.
Ram 1 sticka 8GB känns bra ifall ifall man vill utöka med en still sticka i framtiden.

Hade kunnat köra en billig enkel M2 eller SSD disk för skriv/läs cache om jag blir övertalad att det skulle vara nödvändigt i en NAS som skulle användas för enbart lagring, transcoding av media och kanske IPkameror i framtiden. Men tror inte detta behövs.
Diskar från tyskland då de är mycket billigare än i Sverige (löjligt..) / andra alternativ..?

Tack för all hjälp!

EDIT: Bytt moderkort!

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Ser lite ut som mina planer.
Googla på "intern usb adapter" så hittar du nog något.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av backlulund:

Ser lite ut som mina planer.
Googla på "intern usb adapter" så hittar du nog något.

Skickades från m.sweclockers.com

Tar jag som ett bra tecken? Så bra prylar som kommer jobba bra ihop för det målet enligt dig ?

tack med usb adapter. Ska fixa det.. Förresten sata sladdar, får man det ihop med moderkorten numera eller behöver man köpa extra.. Glömt hur det funkar

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av backlulund:

Googla på "intern usb adapter" så hittar du nog något.

Skickades från m.sweclockers.com

intern USB adapter behöver vara USB3 för xpenology? alltså till usbstickan . Eller USB 2 ..?

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

@Nima2001: Transkoda i h.264 eller h.265?

Sata kablar brukar man få med ett gäng med moderkortet.

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Medlem
Skrivet av LudvigLindell:

@Nima2001: Transkoda i h.264 eller h.265?

Sata kablar brukar man få med ett gäng med moderkortet.

Vad är skillnaden..? Jag tror .264 men jag kommer om möjligt i framtiden vilja transcoda 4k HDR blurays.. är det h.265 lr.. ?

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk

https://www.dustinhome.se/product/5010890207/proliant-microse...

jag har två en som medieserver och har inga problem alls. Inte lika kul som att bygga men en feature är att man kan boota från microsdkort, finns en plats på moderkortet.

Visa signatur

Göm hornen ko!

Permalänk
Medlem
Skrivet av bobonolla:

https://www.dustinhome.se/product/5010890207/proliant-microse...

jag har två en som medieserver och har inga problem alls. Inte lika kul som att bygga men en feature är att man kan boota från microsdkort, finns en plats på moderkortet.

Hej,

Har kikat igenom detta alternativ med men blev inte så. Främst för den inte är uppgraderingsbar på samma sätt, inte lika kraftig som att bygga egen med bättre delar och att den bara har 4 HDD platser... Sen givetvis som du säger inte lika roligt som att bygga själv
Men det är definitivt en duglig server för ändamålet oavsett...

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

OOPS!

Någon sa i en annan tråd att PSU bara stödjer 4 SATA diskar.. Så måste hitta ny likvärdig PSU som stödjer 6 diskar.. tips.. `?

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Nima2001:

Vad är skillnaden..? Jag tror .264 men jag kommer om möjligt i framtiden vilja transcoda 4k HDR blurays.. är det h.265 lr.. ?

Jag är inte jätteinsatt själv men 4k är ganska tungt att transkoda. Min plexserver (2x xeon 2670) fick problem att transkoda en 4k video i 300Mbps i h.264, h.265 är tyngre att transkoda. Någon får gärna komplettera eller rätta mig, vill inte säga för mycket om jag har fel

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Medlem
Skrivet av LudvigLindell:

Jag är inte jätteinsatt själv men 4k är ganska tungt att transkoda. Min plexserver (2x xeon 2670) fick problem att transkoda en 4k video i 300Mbps i h.264, h.265 är tyngre att transkoda. Någon får gärna komplettera eller rätta mig, vill inte säga för mycket om jag har fel

Oj! Okej detta behöver jag kolla närmare på direkt! bra input

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Du ska nog kolla lite här:
https://support.plex.tv/hc/en-us/articles/201774043-What-kind...-

Där prata de om 2000 Passmark för att köra en ström 1080. Det jag hittar om den CPUn du tänkt använda är att den klarar 5000 vilket är ok om du skall köra 2 strömmar 1080. Du nämner ovan att du tänkt 4K. Då kanske man behöver bumpa CPUn

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_Lazy:

Du ska nog kolla lite här:
https://support.plex.tv/hc/en-us/articles/201774043-What-kind...-

Där prata de om 2000 Passmark för att köra en ström 1080. Det jag hittar om den CPUn du tänkt använda är att den klarar 5000 vilket är ok om du skall köra 2 strömmar 1080. Du nämner ovan att du tänkt 4K. Då kanske man behöver bumpa CPUn

Finns inga liknande siffror för 4k någonstans.. ?

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

hmm..
Ska läsa på lite om trancoding.. Inser nu att jag inte nödvändigtvis behöver transkoda så mycket.. Min Nvidia shield kan sköta det. Undrar om den kan klara transkoda 4k? Dessutom när ja läser om det så vet jag inte om allt måste transkodas.. Min receiver stödjer nog alla video format och ljudformat. Är det vad som avgör om transkoding.. ?

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nima2001:

Finns inga liknande siffror för 4k någonstans.. ?

Nej hittade inga

Skrivet av Nima2001:

hmm..
Ska läsa på lite om trancoding.. Inser nu att jag inte nödvändigtvis behöver transkoda så mycket.. Min Nvidia shield kan sköta det. Undrar om den kan klara transkoda 4k? Dessutom när ja läser om det så vet jag inte om allt måste transkodas.. Min receiver stödjer nog alla video format och ljudformat. Är det vad som avgör om transkoding.. ?

Vet att killarna på Plex gillar Shielden. Den kan agera både klient och server om man vill. Så det finns tydligen en hel del pulver i den. Vet dock inte om det räcker till att transcoda 4K

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem

@Nima2001 vart köper du hårddiskarna om man får fråga.

Visa signatur

8700k @5.2ghz

Permalänk
Medlem
Skrivet av EddAa:

@Nima2001 vart köper du hårddiskarna om man får fråga.

Jag har inte köpt något än annat än chassit än.. Men jag kommer nog inte köpa dom i Sverige.. t.ex. 3590kr på komplett (billigaste seriösa butik) för 8tb red. och cirka 300€ i Tyskland. det är väl cirka 3000 kr. Ej inräknat frakt men det bör inte bli mycket.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nima2001:

Tar jag som ett bra tecken? Så bra prylar som kommer jobba bra ihop för det målet enligt dig ?

tack med usb adapter. Ska fixa det.. Förresten sata sladdar, får man det ihop med moderkorten numera eller behöver man köpa extra.. Glömt hur det funkar

Om det är bra eller inte för ändamålet får framtiden utvisa. ☺

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av backlulund:

Googla på "intern usb adapter" så hittar du nog något.

Skickades från m.sweclockers.com

https://www.inet.se/produkt/5406034/intern-usb-2-0-adapter#sp...
Ska man ha en såndär tro.. ?

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nima2001:

intern USB adapter behöver vara USB3 för xpenology? alltså till usbstickan . Eller USB 2 ..?

Bra fråga, såg inget om att det krävdes usb 3.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nima2001:

Det fungerar säkert, men bör tilläggas att de flesta usb-minnen är ganska långsamma även om det skulle vara usb 3. Men den där usb 2 saken du hittade duger nog. ☺

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

https://www.conrad.se/?websale8=conrad-swe&pi=779327&ws_tp1=c...

Hitta bara denna i Sverige. Conrad... Enligt prisjakt finns inte denna i andra butiker... Bara frakten dubblar priset

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av backlulund:

Det fungerar säkert, men bör tilläggas att de flesta usb-minnen är ganska långsamma även om det skulle vara usb 3. Men den där usb 2 saken du hittade duger nog. ☺

Skickades från m.sweclockers.com

Behöver ta reda på om USB3 krävs.. Hur det funkar med XPEnology.. Bootas det upp från USB minnet och sedan inte använder sig av usbstickan förräns nästa gång man vill boota upp systemet. Eller är det vid varje gång den gått i sleep och sen ska vakna.. ?

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nima2001:

Behöver ta reda på om USB3 krävs.. Hur det funkar med XPEnology.. Bootas det upp från USB minnet och sedan inte använder sig av usbstickan förräns nästa gång man vill boota upp systemet. Eller är det vid varje gång den gått i sleep och sen ska vakna.. ?

Du behöver inte USB 3. Mest aktivitet är såklart vid boot och ev uppgraderingar av OSet. All annan data skrivs och läses från de övriga diskarna. De paket du installerar från Synologys "store" installeras på övriga diskarna och inte bootdisken. Kör med ett vanligt USBminne.

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_Lazy:

Nej hittade inga

Vet att killarna på Plex gillar Shielden. Den kan agera både klient och server om man vill. Så det finns tydligen en hel del pulver i den. Vet dock inte om det räcker till att transcoda 4K

De gillar nog shielden för att de tjänar pengar på det tror jag.. Shielden marknadsförs ju typ som en PLEX server

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_Lazy:

Du behöver inte USB 3. Mest aktivitet är såklart vid boot och ev uppgraderingar av OSet. All annan data skrivs och läses från de övriga diskarna. De paket du installerar från Synologys "store" installeras på övriga diskarna och inte bootdisken. Kör med ett vanligt USBminne.

Perfekt. Tack

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Efter mycket velande så blev det ett sånt här chassi istället:

https://www.servercase.co.uk/shop/server-cases/tower-cases/in...

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Kommit fram till detta som slutgiltlig build:

Chassi+PSU: IN WIN IW-MS04-01-S265 Black + 260W 80+ bronze
CPU: Intel Pentium G4560
RAM: 8GB Corsair ValueSelect DDR4-2133 DIMM CL15 Single
Motherboard: MSI H110I PRO Intel H110 So.1151 Dual Channel DDR4 Mini-ITX Retail
M2 card for cache: 240GB WD Green M.2 SATA 6Gb/s TLC Toggle (WDS240G1G0B)
disk for storage: 8000GB WD Red WD80EFZX 128MB 3.5" (8.9cm) SATA 6Gb/s

Tänkte börja med en disk. Sedan köpa en till disk senare för redundans. Sen kan man efter ett tag lägga till fler diskar för RAID-5 eller synology SHR? . Känns ganska enkelt dock med SATA backplane att göra så..

Vad tror ni.. ?

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nima2001:

Kommit fram till detta som slutgiltlig build:

Chassi+PSU: IN WIN IW-MS04-01-S265 Black + 260W 80+ bronze
CPU: Intel Pentium G4560
RAM: 8GB Corsair ValueSelect DDR4-2133 DIMM CL15 Single
Motherboard: MSI H110I PRO Intel H110 So.1151 Dual Channel DDR4 Mini-ITX Retail
M2 card for cache: 240GB WD Green M.2 SATA 6Gb/s TLC Toggle (WDS240G1G0B)
disk for storage: 8000GB WD Red WD80EFZX 128MB 3.5" (8.9cm) SATA 6Gb/s

Tänkte börja med en disk. Sedan köpa en till disk senare för redundans. Sen kan man efter ett tag lägga till fler diskar för RAID-5 eller synology SHR? . Känns ganska enkelt dock med SATA backplane att göra så..

Vad tror ni.. ?

Vad blir tot kostnad utan diskar för detta?

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
HD 1 Samsung 990 PRO 2Tb HD 2 Samsung 980 PRO 2Tb