Acer Predator X35 är ultrabred skärm med HDR, hög upplösning, 200 Hz med G-Sync

Permalänk
Medlem

@mrqaffe: Isf skulle ju formatet hetat ultralow Det är en breddad 1440p skärm det rör sig om inte en sänkt 2160p.

Jag håller dock helt med dig om att dessa skärmar saknar höjd(både fysiskt och upplösningsmässigt) och jag personligen skulle gärna se
1600-1800 pixlar på höjden. Mer än så kan dock bli väldigt tungdrivet så hela vägen till 2160p tror jag inte är optimalt i dagsläget om man skall spela på den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jag ser det som att de beskurit en 4k skärm.

Det var därför jag ville påvisa att man kan se saken på olika sätt. Jag tvivlar dock starkt på att tillverkarna ser det på ditt sätt. Jag förstår att du vill ha en mer högupplöst skärm men jag skulle vilja se den dator som driver ett nytt spel i 6000x2500 (Motsvarande höjd-bredd som skärmen i artikeln) i 200hz.

Men däremot kanske det kan finnas en marknad för en sådan skärm som inte är riktad mot spel och har lite mer normal refreshrate.

Visa signatur

Lätt som Paj

Permalänk
Snusfri

Nästan allt jag vill ha i en skärm.
Får hoppas att det kommer en 3840x2160 34"+ med G-Synch och 120Hz+ med snart.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av rektor:

Skärmtillverkare och framförallt TV tillverkare har sedan länge varit kända för att lurats.
Dom har sagt att det är 200 Hz men egentligen så är det 60 Hz men dom har någon interpoleringsteknik och sedan marknadsför dom det som 200 Hz, 400 Hz, eller 800 Hz när det egentligen inte är det.

Säg en enda dator skärms tillverkare som lurats.

Och TV luras inte det står i specs att det är motion blur.
Missvisande ja.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Nu fattades bara 4K. allting annat är redan kryssat [X]

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Avstängd

Dåligt kontrastförhållande den har då, trots HDR? Är inte en av höjdpunkterna med HDR att den ska ha väldigt djup svärta?

Min Eizo Foris med VA panel har 5000:1...

Skrivet av Vangen:

Nu fattades bara 4K. allting annat är redan kryssat [X]

Det kommer inte förens 2018 min vän, Asus och Acer skjöt upp lanseringarna. Vi får vänta lite till :/

Visa signatur

https://mega.nz/#!xNBjAJKA!OQctTR0tY5EK1Dk68MV0loIyCD3ftwL_KI...
(DX-11 DLL-fil till SweetFX/Reshade som är kompatibel med GTA 5)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xaves:

Dåligt kontrastförhållande den har då, trots HDR? Är inte en av höjdpunkterna med HDR att den ska ha väldigt djup svärta?

Min Eizo Foris med VA panel har 5000:1...

Den har 2500:1 i grund (VA-panel), men sedan har den local dimming på det med 512 zoner som kan justera ljusstyrkan separat.
Är en zon helt svart, tex om du ser på en film med svarta kanter, eller spelar ett spel med stora svarta områden, så kommer det fungera perfekt utom där gränsen är (men där har du ändå naturligt nog stark kontrast mellan svart/vitt, så det syns inte så tydligt).
Sämsta scenario är många svarta och ljusa små detaljer om varandra i samma zon, då gör local dimming ingen nytta alls.

Exampel på vad som ser ut som en 50-zoners tv (4x6 leds per zon). De har fuskat på 2 sätt i denna video, dels genom att ha belysning i bakgrunden, dels genom att låta demoläget exakt matcha storleken på zonerna. Det kommer aldrig se så perfekt ut i verkligheten.
https://www.youtube.com/watch?v=qHfGzj9r6_E

Denna monitor har som sagt 512 zoner, vilket är ganska mycket, speciellt för en såpass liten skärm.
I perfekt scenario kommer den upplevas ha oändlig kontrast som en oled, i sämsta scenario kommer den upplevas som panelens spec, 2500:1.

Jag har sett en oled-tv bredvid en local-dimming-tv i ett mörkt demo-rum, och det ser betydligt sämre ut än oled, men ändå rätt ok.

En annan bonus är att glow och bleed mer eller mindre helt försvinner, då de är bieffekter av att man sätter superstarka leds i kanterna som skall lysa upp hela skärmen och ofta misslyckas med det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aje:

Vem säger att 1080p är stadard? Kikar vi på Apples pordukter så har dom under ganska lång tid haft en betydligt högre upplösning, likaså om vi glider in på handhållna enheter inklusive laptops.

Högupplöst för mig innebär mer än 250 dpi.

1080p är standard därför att det är det måttet som alla jämför mot eller med. Så när man säger att något är högupplöst så generellt sett pratar man om att det är högre än 1080p. Jag säger det och anser det vara så på grund av att de flesta skärmar är 1080p i folks hem. 1440p har vunnit en del mark, och även 4K börjar växa, men ingen av dem är standard idag. När UHD eller 4K blir standard så kommer allt högre att jämföras mot det. Den enda upplösningen som är standardiserat högre än 3440x1440 är UHD eller 4K. Så om denna skärm inte är högupplöst är endast 4K högupplöst då? Finns inte ett grafikkort som skulle klara av att driva en Ultrawide 4K display med 2160p i pixelhöjd i särskilt höga frekvenser.

Du pratar om ppi som någon annan redan påpekat, och absolut kan de vara viktigt på telefoner om du håller dem nära ditt ansikte, eller skärmar och TV om du sitter väldigt nära dem. Men för en skärm som är i denna storleken är 3440x1440p tillräckligt bra. Du vill däremot inte köra samma storlek med 1080p i pixelhöjd, då är pixeltätheten för låg enligt mig.

Permalänk
Medlem

Trevlig skärm men blir nog dyr och har ändå kompromisser som med upplösningen. Det har ju talats en del om att nästa ultrabreda standard ska blir 3840x1600, hade varit en lämpligare upplösning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Faulisto:

Trevlig skärm men blir nog dyr och har ändå kompromisser som med upplösningen. Det har ju talats en del om att nästa ultrabreda standard ska blir 3840x1600, hade varit en lämpligare upplösning.

Vilka kompromisser har man gjort? Vilket grafikkort klarar idag av att köra denna upplösning i 200 Hz?

För att inte tala om 3840x 1600... Varför? Nästa standard borde vara ultra red 2160p skärm. Vi är inte i ett läge där det ens behövs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skonky:

Vilka kompromisser har man gjort? Vilket grafikkort klarar idag av att köra denna upplösning i 200 Hz?

För att inte tala om 3840x 1600... Varför? Nästa standard borde vara ultra red 2160p skärm. Vi är inte i ett läge där det ens behövs.

Kompromissen är den låga upplösningen, skulle inte skada med lite mer höjd än 1440P exempelvis.

Permalänk
Rekordmedlem

2X4k hade varit en bra upplösning och inte för stor i storlek utan typ 7700x2160 på 120-130 cm bredd så den kan ersätta de 2-3 skärmar man behöver använda idag för att få lagom mått och samtidigt ökar antalet pixlar så att det inte upplevs som att beskära utan om att det verkligen blir en ultrabred skärm i stället för en ultralåg.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Gillar hur ni tycker att det är låg upplösning, sen så sitter jag här med min gamla trotjänare på 1680x1050.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Faulisto:

Kompromissen är den låga upplösningen, skulle inte skada med lite mer höjd än 1440P exempelvis.

Detta är en top off the line ultrabredskärm. Det du säger låter lite som att du skulle klaga på Intels senaste I7 processor och fråga varför de kompromissar och inte har med 12 kärnor i 5 ghz...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skonky:

Detta är en top off the line ultrabredskärm. Det du säger låter lite som att du skulle klaga på Intels senaste I7 processor och fråga varför de kompromissar och inte har med 12 kärnor i 5 ghz...

Precis! Känns som väldigt många här inte förstår begränsningar i teknik och att det här är en gaming skärm med 200Mhz där man inte kan gå upp högre i upplösning. Och att det ändå är typ meningslöst då inga grafikkort klarar att driva det så högt.

Men jag antar att dessa personer vill ha en ultra wide med högre upplösning och inte bryr sig om hertzen.

Visa signatur

Råd tas på eget ansvar.