hur vet jag att datorn använder det dedikerade grafikkortet?

Permalänk
Medlem

hur vet jag att datorn använder det dedikerade grafikkortet?

Hej. köpte en bärbar dator i juli. https://www.netonnet.se/art/fyndvaror/dator/fyndvaror-laptop/...

jag är nöjd med produkten i den mån för surf och studier och media uppspelning.

Men jag köpte datorn i syfte för att den hade dedikerat grafikkort så jag även kunna spela lite enklare spel som Smite eller World of warcraft med lite bättre marginaler än ett intrigerat grafikkort

Jag är mest van med Nvidia då jag har de på min stationära. men jämfört med Radeons/amds kontrollpanel eller verktyg för inställningar så är nvidia hästlängder före.

Till problemet: jag tycker mitt dedikerade grafikkort underpresterar. jag måste ex ha alla settings på smite på Lägsta inställningar för att få 60 fps+ konstant. har testat ett intigrerat kort och smite på min mors dator. flöt på nästan bättre där.

jag har inte testat wow än.

men hur vet jag att jag använder mitt dedikerade grafikkort för spel eller som standard bildskärmskort. de ska ju vara bättre än de intigrerade?

Permalänk
Hedersmedlem

M330 verkar vara jämförbart med Nvidias 820M vilket är rent ut sagt katastrofalt dåligt och inte över huvud taget gjort för spel på något sätt. Bättre än det integrerade kanske, men inte mycket. Jag tror helt enkelt inte det klarar mer än så.

Permalänk
Medlem

@M00rtin:

Kan inte svara på hur AMDs programvara men ditt grafikkort är ju extremt dåligt. Du kan absolut inte spela full HD och ja, knappt något annat heller.

Kolla typ spelresultaten HÄR om du scrollar ner lite.

Permalänk
Medlem
Skrivet av M00rtin:

Men hur vet jag att jag använder mitt dedikerade grafikkort för spel eller som standard bildskärmskort. de ska ju vara bättre än de intigrerade?

Detta bör du kunna se i Radeon Settings.
Jag kan inte säga var, då min bärbara har ett äldre kort, så jag kör med CCC (Catalyst Control Center).
Kolla runt bland de olika tabbarna/inställngingarna.

Notera dock att i CCC iaf. så kallas det som är intergrerat i CPU'n "Power Saving" och det dedikerade "High Performance".

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av M00rtin:

Jag är mest van med Nvidia då jag har de på min stationära. men jämfört med Radeons/amds kontrollpanel eller verktyg för inställningar så är nvidia hästlängder före.

Förstår inte hur nvidias kontrollpanel är hästlängder före när det snarare är tvärtom. Men ja med tanke på att du köper en dator med en GPU som inte går att spela på och du köper den för att kunna spela visar ju bara att du inte har nån koll på vad du håller på med. Du gjorde ett dåligt köp om du ville kunna spela spel helt enkelt.

Visa signatur

AW3423DW QD-OLED - Ryzen 5800x - MSI Gaming Trio X 3090 - 64GB 3600@cl16 - Samsung 980 Pro 2TB/WD Black SN850 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av M00rtin:

Hej. köpte en bärbar dator i juli. https://www.netonnet.se/art/fyndvaror/dator/fyndvaror-laptop/...

jag är nöjd med produkten i den mån för surf och studier och media uppspelning.

Men jag köpte datorn i syfte för att den hade dedikerat grafikkort så jag även kunna spela lite enklare spel som Smite eller World of warcraft med lite bättre marginaler än ett intrigerat grafikkort

Jag är mest van med Nvidia då jag har de på min stationära. men jämfört med Radeons/amds kontrollpanel eller verktyg för inställningar så är nvidia hästlängder före.

Till problemet: jag tycker mitt dedikerade grafikkort underpresterar. jag måste ex ha alla settings på smite på Lägsta inställningar för att få 60 fps+ konstant. har testat ett intigrerat kort och smite på min mors dator. flöt på nästan bättre där.

jag har inte testat wow än.

men hur vet jag att jag använder mitt dedikerade grafikkort för spel eller som standard bildskärmskort. de ska ju vara bättre än de intigrerade?

Det är ingen speldator du skaffat, visserligen bör den klara enklare spel, men tex wow är lite över vad som är enklare, sen är inte det dedikerade mycket bättre än det integrerade, wow är för tungt för den här datorn.

Med det sagt så har jag för mig att du behöver ange i vilka program/spel det dedikerade eller integrerade ska användas.
Om det funkar ungefär som med Nvidia laptop så så är det via det dedikerade kontrollpanel man gör det, med vissa vanliga spel så går det med auto, med andra spel som drivrutinerna ej har profil för behöver man ange göra detta manuellt.

Dock har aldrig ägt eller meckat med en laptop med AMD grafik så vet inte mer än så..Nvidia har nog i stort sett 90% av den marknaden med spellaptop.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av celoz:

Förstår inte hur nvidias kontrollpanel är hästlängder före när det snarare är tvärtom. Men ja med tanke på att du köper en dator med en GPU som inte går att spela på och du köper den för att kunna spela visar ju bara att du inte har nån koll på vad du håller på med. Du gjorde ett dåligt köp om du ville kunna spela spel helt enkelt.

det jag menar är att NVIDIAs kontrollpanel är betydligt tydligare gällande inställningar och enklare att hantera.

idiot att döma utan att förstå mina kriterier och bruket av datorn. den ska klara av enklare spel där jag ser wow och smite som två exempel för detta. datorn kostade 4500 kr.

datorn är inte köpt i åtanke som speldator men att den hade dedikerat grafikkort sågs som en bonus tänkte jag då de ska vara bättre än integrerade grafikkort....tänkte jag

även om det dedikerade grafikkortet är kasst, jag visste att jag inte skulle kunna pumpa ut 60 fps på högsta eller knappt medium för den delen, så ska den ju vara bättre än ett intrigerat grafikkort.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av M00rtin:

det jag menar är att NVIDIAs kontrollpanel är betydligt tydligare gällande inställningar och enklare att hantera.

idiot att döma utan att förstå mina kriterier och bruket av datorn. den ska klara av enklare spel där jag ser wow och smite som två exempel för detta. datorn kostade 4500 kr.

datorn är inte köpt i åtanke som speldator men att den hade dedikerat grafikkort sågs som en bonus tänkte jag då de ska vara bättre än integrerade grafikkort....tänkte jag

även om det dedikerade grafikkortet är kasst, jag visste att jag inte skulle kunna pumpa ut 60 fps på högsta eller knappt medium för den delen, så ska den ju vara bättre än ett intrigerat grafikkort.

WoW är faktiskt ganska krävande på datorn, det är vad jag vet ganska dåligt optimerat. Du ligger precis på gränsen till minimumkraven där. Smite kräver tydligen ett 8800GT som minimum och där ligger ditt M330 ganska långt bakom.

Minimikraven speglar ofta vad som krävs för låga detaljer i en lägre upplösning så det låter som att du får ungefär den prestanda du kan vänta dig av datorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreaz1:

WoW är faktiskt ganska krävande på datorn, det är vad jag vet ganska dåligt optimerat. Du ligger precis på gränsen till minimumkraven där. Smite kräver tydligen ett 8800GT som minimum och där ligger ditt M330 ganska långt bakom.
Minimikraven speglar ofta vad som krävs för låga detaljer i en lägre upplösning så det låter som att du får ungefär den prestanda du kan vänta dig av datorn.

wow släpptes 2004/2005 och har otrolig bredd när det gäller grafikvalen.

om jag kör på lägsta på alla grafikinställningar gör det mig inget. bara att den klarar av att köra spelet.

sen att smite verkar gå bättre på dator med intrigerat grafikkort förbryllar mig.

jag kan inte göra något med AMD catalyst (CCC) jag har annars något "crimson" som är den sämsta kontrollpanelen jag skådat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av M00rtin:

sen att smite verkar gå bättre på dator med intrigerat grafikkort förbryllar mig.

Vilken processor var det du testade med då? Kollar man på denna sida så ligger M330 på ungefär samma nivå som många vanliga Intel-GPUer. Just 6198DU som sitter i datorn du köpt har bara HD Graphics 510, en av Intels i särklass långsammaste GPUer, så M330 är i alla fall en förbättring jämfört med den. Men om din mor har t.ex. en modern i5:a så kan den mycket väl vara snabbare.

Permalänk
Hedersmedlem

Läste på lite extra och blev förvånad men precis som ovanstående säger finns det flera varianter integrerad grafik som är bättre än ditt M330. Det beror helt och hållet på vad det är för processor i din mammas dator.

Att WoW är gammalt är inte så relevant med tanke på alla iterationer och uppdateringar det har genomgått sedan det släpptes.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Mycket prat om prestanda på grafikkortet, men den ursprungliga frågan är kvar, hur vet man vilket av grafikkorten som är igång. Supersvårt att se i Nvidias kontrollpanel

Permalänk

Är det inte bara att högerklicka på .exe filen och välja vilket gpu den skall köra spelet på? Funkade så på min Asus jag hade tidigare iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AsusPoBook:

Mycket prat om prestanda på grafikkortet, men den ursprungliga frågan är kvar, hur vet man vilket av grafikkorten som är igång. Supersvårt att se i Nvidias kontrollpanel

Genom vilket monitor program som helst?
GPU-z, MSI afterburner, EVGA precision, HWinfo osv. osv.

Fungerar allafall på min laptop.

T.ex in hwinfo så syns inte någon information alls för mitt gtx1050ti om det ej används.
Allt är antingen 0 eller bara -, som om de ej existerade.
Så fort det aktiveras, och används, så får jag upp den normalla information. Temperatur, aktivitet, klock osv.
Stänger jag av t.ex. spelet igen så kortet avaktiveras så går det igen ned till att visa antingen 0 eller -.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk

Skumt är det, högerklick med grafikval finns inte på denna maskin, den har Intel HD Graphics 530 och GeForce GTX960

Men tror aldrig GTXen används. Finns någon Nvidia Gaming Assistant men den vill inte funka.