Gäller högerregeln för cyklister?

Permalänk
Medlem
Skrivet av xmmm:

(tänk dig att du ska ut på en motorväg och du svänger rakt ut i bilen som ligger i närmsta filen) Varför blir det då ditt fel? 1: han har en lång raksträcka vilket är till hans fördel. 2: kör man ut framför någon ska man komma upp i "korrekt" hastighet så att "föraren" bakom inte ska behöva bromsa.

Föraren bakom är skyldig att göra plats, (Vanligtvis genom en sidoförflyttning, eller inbromsning) så jag vet inte riktigt vad ditt exempel försöker påvisa. Så vitt jag vet är båda förarnas ansvar för att se till så att det "nya" fordonet får plats på motorvägen, lika stort.Om du av oaktsamhet, lathet, eller envishet orsakar en olycka spelar det ingen roll om du kom från påfarten, eller låg i högerfilen från början.
Ledordet i regelverket runt trafiken är samarbete. Något få verkar komma ihåg efter att de lämnat körskolan.

Personligen känner jag nog att det borde vara en högerregel här, men eftersom högerregel inte fungerar för bilar på väg, så kommer det ju aldrig fungera för cyklister. Och då är jag själv stolt ägare av ett hop-plock med DH ram, 100mm's luft-fjädrad framgaffel, och komplett XTR-kit, från slutet av 90-talet. Nå, gaffeln är otidsenlig, den är för ny. Men verkligheten är att cyklister inte kan leva med trafikregler. Det är något i själen som dör när man försöker följa reglerna, på cykel.
Jag har känt samma fenomen på motorcykel, så därför kör jag inte hoj...

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Equadex:

Om en bil skulle göra en vänstersväng upp på cykelbanan ska cyklisterna väja då? Högerregeln är en allmän regel men inte den enda regeln för väjningsplikt.

När man kör ut från en cykelbana på en väg så cyklar man i blandtrafik och samma regler gäller för cyklar som för bilar. I trafikförordningen kap 3 §59 står det att cyklande på cykelbana ska lämnas företräde av andra fordonsförare. Det kan tolkas som att det även gäller cyklister som kör in på cykelbanan från vägen.

Trafikförordningen är också tydlig med att högerregeln borde gälla samtidigt. Trafikförordningen kap 3 §18(högerreglen) gäller alltid förutom i undantagsfallen kap 3 §21-23. Detta är väldigt förvirrande och visar att ingen har tänkt att cyklister behöver tydliga och enkla trafikregler.

Vilken bil? Gällde väl cykelväg och cyklar? Cykelvägen går ihop utan några andra tecken. Dvs aktsamhet gäller båda och högerregel bör tillämpas. Eller tänker jag fel. Utgår från trafikverket gällande cykel i trafik samt gång och cykelbana.

Ja ja ja på resterande.

Visa signatur

Fulburken:
| I9 9900K
| Gigabyte Aorus Z390 AORUS MASTER
| Asus RTX 3090 Strix OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jo. Samtidigt så är cykelöverfart en väldigt ny regel, innan dess så var det ganska diffust men när jag tog körkort (vilket var innan 2014 när regeln kom) så hade en bil definitivt haft väjningsplikt mot cyklister i denna korsning. Vägbanan är upphöjd i nivå med cykelbanan/-passagen och den är tydligt markerad osv.

Svjv har cyklister alltid haft väjningsplikt även på den gamla varianten som då hette cykelöverfart. Som jag förstått det har eg bara den gamla "Cykelöverfart" bytt namn till "Cykelpassage" och sedan har man gjort en ny variant som heter "Cykelöverfart" med andra regler.

Citat:

Samtidigt vet jag inte om det verkligen är det som avgör detta fall. Det var ju inte en bil som korsade cykelpassagen jag krockade med liksom utan en cykel på en cykelbana som min cykelbana (eller -passage) anslöt till. Man får inte köra ut på en cykelpassage utan att ta hänsyn till korsande trafik men det gjorde jag ju genom att se till att inga bilar kom. Cykelbanan jag anslöt till korsar inte cykelpassagen, om jag tolkar reglerna rätt.

Nej, cykelbanan där den andra cyklisten kom och cykelpassagen som du kom på korsar inte varandra.
Jag ställde, av nyfikenhet om vad som eg gäller, frågan på ett annat forum där det brukar finnas kompetenta och sakkunninga cyklister. Där menade en person att eftersom det finns en liten jättekort asfaltsremsa mellan det att cykelpassagen slutar och den korsande cykelvägen så befann du dig på cykelbana och utifrån det så gäller högerregeln. Ser man så på det hela så är det ju rimligt. Samtidigt är det ju svårt att göra en djupare analys av sånt när man kommer cyklande.
Man kan nog, utan tvekan, konstatera att utformningen här lämnar en del att önska. Det ska vara enkelt att göra rätt och det ska vara enkelt att förstå vad som gäller och hur man ska agera.

Citat:

Cykelpassager på den gatan har antingen ljussignal eller så är de placerade ihop med ett övergångsställe, som på korsningen med Risåsgatan. Men själva cykelbanan ser ju väldigt mycket ut som i denna korsningen; markerad med avvikande underlag, sockerbitar och upphöjd vägbana men ingen skylt. Skillnaden är att sockerbitarna på ena sidan övergår i zebraränder till ett övergångsställe. Men strikt enligt reglerna så kanske bilister endast har väjningsplikt mot gående där ändå?

Kollade du på googles streetview som jag länkade till? Där är ett ställe där bilar kör ut från Kastellgatan eller den lilla torglika ytan som finns där. Där är materialet på cykelbanan samma medan bilarna behöver korsa gatsten/kullersten för att korsa cykelbanan, så det ser inte alls ut som de andra passagerna längs sprängkullsgatan/över husargatan där det finns trafikljus.

Citat:

Reglerna är som sagt väldigt diffusa i min mening. Det är bra att de har styrt upp det med cykelövergångar men det hjälper ju inte om kommunen inte tar till sig reglerna och placerar ut sådana. Göteborg slår sig gärna för bröstet för att de är så cykelvänliga, men det stämmer ju inte någonstans.

Där håller jag helt med. Man vill bli "cykelstaden" och antog 2015 ett cykelprogram som ska öka antalet resor med cykel men ändå blir alla cykellösningar ungefär som om man kom på, när bygget nästan var färdigt, att man glömt yta för cyklister och så trollar man med knäna.

Skrivet av Findecanor:

Det är hårklyveri. Vad man än kan kalla den så är den ändå för cykel, och korsningen är mellan en slags cykelväg och en slags cykelväg.

Min poäng var ju att den ena cykeln faktiskt inte befann sig på cykelväg utan på körbanan och då kan andra regler göra sig gällande. Dock kan man tolka platsen som att den lilla korta (typ 50cm) asfaltsremsan mellan cykelpassagen och den korsande cykelbanan faktiskt är en liten bit cykelbana och isf bör rimligen högerregeln gälla ja.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Föraren bakom är skyldig att göra plats, (Vanligtvis genom en sidoförflyttning, eller inbromsning) så jag vet inte riktigt vad ditt exempel försöker påvisa. Så vitt jag vet är båda förarnas ansvar för att se till så att det "nya" fordonet får plats på motorvägen, lika stort.Om du av oaktsamhet, lathet, eller envishet orsakar en olycka spelar det ingen roll om du kom från påfarten, eller låg i högerfilen från början.
Ledordet i regelverket runt trafiken är samarbete. Något få verkar komma ihåg efter att de lämnat körskolan.

Personligen känner jag nog att det borde vara en högerregel här, men eftersom högerregel inte fungerar för bilar på väg, så kommer det ju aldrig fungera för cyklister. Och då är jag själv stolt ägare av ett hop-plock med DH ram, 100mm's luft-fjädrad framgaffel, och komplett XTR-kit, från slutet av 90-talet. Nå, gaffeln är otidsenlig, den är för ny. Men verkligheten är att cyklister inte kan leva med trafikregler. Det är något i själen som dör när man försöker följa reglerna, på cykel.
Jag har känt samma fenomen på motorcykel, så därför kör jag inte hoj...

Jag tänkte mig naturligtvis dom mindre påfarterna utan accelerationsfält som man hittar inne i städerna "Om man kör in på en motorväg eller motortrafikled där accelerationsfält saknas, har man väjningsplikt mot fordon på motorvägen/motortrafikleden. Väjningsplikten gäller dock inte när man kommer in på motorvägen/motortrafikleden utan att byta körfält."
Sen efter att ha kollat lite närmare på bilden så ser ja nu att det är en cykelöverfart och inte en cyckelpassage vilket gör skillnad då han inte kommer cyklandes in från väjningsplikt. d.v.s. Högerregeln bör gälla
http://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Trafikregler/Ge...

Permalänk
Medlem
Skrivet av xmmm:

Sen efter att ha kollat lite närmare på bilden så ser ja nu att det är en cykelöverfart och inte en cyckelpassage vilket gör skillnad då

Det är inte en cykelöverfart. Den har varken hajtänder eller "här-cyklar-man"-skylt och den är inte hastighetssäkrad till 30km/h.

Permalänk
Medlem

Oavsett eventuella regler så är det bättre att vara uppmärksam och sakta in när man ser att det är trafik i korsningar man ska igenom. Bättre släppa på reglar än att krocka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tickles:

Vilken bil? Gällde väl cykelväg och cyklar? Cykelvägen går ihop utan några andra tecken. Dvs aktsamhet gäller båda och högerregel bör tillämpas. Eller tänker jag fel. Utgår från trafikverket gällande cykel i trafik samt gång och cykelbana.

Ja ja ja på resterande.

Jag tänkte att reglerna för hur en bil och en cykel ska korsa en cykelbana borde vara samma om båda kommer från en väg. Alla som har körkort vet hur de ska göra i en sådan situation.

Skrivet av Megacrash:

Oavsett eventualla regler så är det bättre att vara uppmärksam och sakta in när man ser att det är trafik i korsningar man ska igenom. Bättre släppa på reglar än att krocka.

Absolut! Finns dessutom nedskrivet som en regel. Den kallas grundregeln(TrF kap 2 §1).

Visa signatur

3770k @4,5ghz, EK-Supremacy, 2x hd 7970 @1050/1500 , 4x 4 GB corsair vengeance LP 1600 mhz, Corsair RM1000x, z77a-gd65, Samsung 840 pro 256 GB, Crucial m4 128 GB, Nzxt switch 810

Permalänk
Sötast

Skulle säga att rent logiskt är det klockrent ditt fel.

Hade det varit en bilväg så hade högerregeln inte gällt där heller då vägen inte är ett kors utan ansluten i en vinkel och den blåmarkerade vägen hade utan tvekan varit markerad med väjningsplikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dumbo:

Det är inte en cykelöverfart. Den har varken hajtänder eller "här-cyklar-man"-skylt och den är inte hastighetssäkrad till 30km/h.

då ser väll jag i syne, det är upphöjt, markerat och 2 skyltar där det är en cykel och siffran 30 på på båda sidorna av vägen. även målad markering om än sliten
https://www.google.se/maps/@57.7015628,11.9495151,3a,75y,273....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Equadex:

Jag tänkte att reglerna för hur en bil och en cykel ska korsa en cykelbana borde vara samma om båda kommer från en väg. Alla som har körkort vet hur de ska göra i en sådan situation.

Fast cykelbanorna korsar inte. De går ihop och den som kommer från höger ska inte upp och över. Hade det inte varit en cykelbana från höger så håller det du skriver. Eller jag kanske tänker fel?

Visa signatur

Fulburken:
| I9 9900K
| Gigabyte Aorus Z390 AORUS MASTER
| Asus RTX 3090 Strix OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tickles:

Fast cykelbanorna korsar inte. De går ihop och den som kommer från höger ska inte upp och över. Hade det inte varit en cykelbana från höger så håller det du skriver. Eller jag kanske tänker fel?

På bilden i första inlägget finns det en cykelbana från höger som korsar en väg på en cykelpassage. Cykelbanan upphör där vägen börjar. Cyklar man från höger i bilden måste man ut från cykelbanan, korsa vägen på cykelpassagen och in på cykelbanan på vänster sida vägen.

Visa signatur

3770k @4,5ghz, EK-Supremacy, 2x hd 7970 @1050/1500 , 4x 4 GB corsair vengeance LP 1600 mhz, Corsair RM1000x, z77a-gd65, Samsung 840 pro 256 GB, Crucial m4 128 GB, Nzxt switch 810

Permalänk
Medlem
Skrivet av xmmm:

då ser väll jag i syne, det är upphöjt, markerat och 2 skyltar där det är en cykel och siffran 30 på på båda sidorna av vägen. även målad markering om än sliten
https://www.google.se/maps/@57.7015628,11.9495151,3a,75y,273....

Det ska se ut så här med skyltar och hajtänder:

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av dumbo:

Svjv har cyklister alltid haft väjningsplikt även på den gamla varianten som då hette cykelöverfart. Som jag förstått det har eg bara den gamla "Cykelöverfart" bytt namn till "Cykelpassage" och sedan har man gjort en ny variant som heter "Cykelöverfart" med andra regler.

Nej, cykelbanan där den andra cyklisten kom och cykelpassagen som du kom på korsar inte varandra.
Jag ställde, av nyfikenhet om vad som eg gäller, frågan på ett annat forum där det brukar finnas kompetenta och sakkunninga cyklister. Där menade en person att eftersom det finns en liten jättekort asfaltsremsa mellan det att cykelpassagen slutar och den korsande cykelvägen så befann du dig på cykelbana och utifrån det så gäller högerregeln. Ser man så på det hela så är det ju rimligt. Samtidigt är det ju svårt att göra en djupare analys av sånt när man kommer cyklande.
Man kan nog, utan tvekan, konstatera att utformningen här lämnar en del att önska. Det ska vara enkelt att göra rätt och det ska vara enkelt att förstå vad som gäller och hur man ska agera.

Jo, det är ju problemet förstås. Reglerna är inte så tydliga och överfarten är inte byggd för att underlätta på något sätt, varken i förståelse vad som gäller eller för att minimera olycksrisken, vilket gäller typ alla cykelvägar i Göteborg.

Citat:

Kollade du på googles streetview som jag länkade till? Där är ett ställe där bilar kör ut från Kastellgatan eller den lilla torglika ytan som finns där. Där är materialet på cykelbanan samma medan bilarna behöver korsa gatsten/kullersten för att korsa cykelbanan, så det ser inte alls ut som de andra passagerna längs sprängkullsgatan/över husargatan där det finns trafikljus.

Ah, ok. Jo men bilarna kommer ju från en gårdsgata (eller vad det heter, den fyrkantiga skylten) som innebär att de får köra i max gångfart och har väjningsplikt mot all annan trafik. Dock slutar den ju innan cykelbanan så jag vet inte om det påverkar. Samtidigt handlar det om där en bilväg korsar en cykelbana, inte tvärtom som är fallet här.

Citat:

Där håller jag helt med. Man vill bli "cykelstaden" och antog 2015 ett cykelprogram som ska öka antalet resor med cykel men ändå blir alla cykellösningar ungefär som om man kom på, när bygget nästan var färdigt, att man glömt yta för cyklister och så trollar man med knäna.

Jo precis.

Citat:

Min poäng var ju att den ena cykeln faktiskt inte befann sig på cykelväg utan på körbanan och då kan andra regler göra sig gällande. Dock kan man tolka platsen som att den lilla korta (typ 50cm) asfaltsremsan mellan cykelpassagen och den korsande cykelbanan faktiskt är en liten bit cykelbana och isf bör rimligen högerregeln gälla ja.

Jo, det är inte en helt orimlig tolkning.

Skrivet av Allexz:

Skulle säga att rent logiskt är det klockrent ditt fel.

Hade det varit en bilväg så hade högerregeln inte gällt där heller då vägen inte är ett kors utan ansluten i en vinkel och den blåmarkerade vägen hade utan tvekan varit markerad med väjningsplikt.

Nej, högerregeln gäller oavsett vinkel på korsning. Och inte bara i korsningar utan överallt där fordon korsar varandras körriktning.

Nåväl, denna tråd har i alla fall gett mig tillräckligt med input för att veta att saken inte är så självklar som den jag krockade med ansåg. Hör han av sig med betalkrav så kan vi ju diskutera saken närmare då.

Tack för hjälpen.

Permalänk
Avstängd

Uppdatering: Personen jag krockade med hörde av sig (förstås) och ville jag skulle betala hans självrisk på 1500. Jag sa att det inte är så enkelt att jag självklart varit vållande. Han kom med lite liknande argument som kommit fram i tråden, som att högerregeln inte gäller för att det inte är en korsning utan liksom en merge av vägarna och att jag cyklade så fort eftersom jag hade elcykel. Också att jag uppenbarligen körde på honom eftersom hans främre kugghjul var böjt (det är främst det han vill ha ersättning för). Jag framhöll att högerregeln gäller oavsett typ av korsning (och att en T-korsning också är en korsning) men att jag inte hade hittat några specifika regler som gäller just denna situation.

Angående ifall jag körde på honom eller tvärtom tycker jag inte kan avgöras av att en viss del av hans cykel var skadad, den kunde ju gått emot min trampa eller pakethållare liksom och då kan jag mycket väl ha varit före honom. Detta tog jag dock inte upp för det har ingen betydelse, utan allt handlar om vem som har företräde.

Han bad mig kolla upp det mer i detalj, vilket jag försökte göra. Hörde av mig till polisen som inte kunde hjälpa till med specifika regler men som sa att precis samma regler gäller cyklar som alla andra fordon, hon tipsade också om en sida där man kunde kolla ifall några specifika regler gäller på ett visst område, rdt.transportstyrelsen.se, men det gjorde det inte här. Hon sa också att de inte utreder denna typ av händelser utan att det är upp till försäkringsbolagen att komma fram till vem som bär skulden. Jag har dock inte anmält det till mitt (eller snarare min arbetsgivares) försäkringsbolag, men det kanske är det som krävs för att få ett definitivt svar. Jag ska höra av mig till motparten idag så får vi se vad han säger.

Permalänk
Medlem

Framklinga som behöver ersättas, och han vill ta det på försäkringen? Skojar han? Den absolut dyraste framklingan jag hittar på rak hand är en XTR klinga med tänder av stål, och centrum av aluminium, 36tänder på 48gram. 1344:- Jag har svårt för att tro att han verkligen har en svindyr klinga på en hoj för pendlarbruk, då de är förbrukningsartiklar, men vad vet jag. "Normalt" kostar klingor runt en 500'ing.

Det minsta jag hade krävt är att få se klingan, och är tänderna spetsiga har han plockat fram en utsliten klinga någonstans, och försöker med en blåsning. Jag menar... om han hade ringt dagen efter, och haft ett problem, hade det kanske varit realistiskt, men det är ett tag sedan det hände, har han inte sett felet förrns nu?

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

@snajk:
Som jag sagt innan, cyklar har ingen trafikförsäkring och du kan aldrig bli skyldig att betala någons självrisk förutom din egen. Hade han ringt mig hade jag skrattat rakt ut och frågat om han var efterbliven.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Framklinga som behöver ersättas, och han vill ta det på försäkringen? Skojar han? Den absolut dyraste framklingan jag hittar på rak hand är en XTR klinga med tänder av stål, och centrum av aluminium, 36tänder på 48gram. 1344:- Jag har svårt för att tro att han verkligen har en svindyr klinga på en hoj för pendlarbruk, då de är förbrukningsartiklar, men vad vet jag. "Normalt" kostar klingor runt en 500'ing.

Nu vet vi ju inte vad det var för cykeln han hade (om inte jag missat i något inlägg) men jag är nog benägen att hålla med om att det inte är så sannolikt att han hade något så exotiskt. Det är ju främst på hojar som är rätt dyra man har det, men det finns ju de som pendlar på kolfiberracers och det var väl inte nödvändigtvis så att han var ute och pendlade heller.
Som sagt så är det väl mer normalt med 500-700kr för en ytterklinga av lite mer "bruksmodell", så även om man låter en verkstad sätta dit den så är det väl tveksamt om man kommer upp i 1500kr.
Annars kan väl Dura Ace 9000 53-55T landa runt 2000kr, lite beroende på inköpsställe.

Permalänk
Medlem

@snajk:

Skrivet av Jompa79:

@snajk:
Som jag sagt innan, cyklar har ingen trafikförsäkring och du kan aldrig bli skyldig att betala någons självrisk förutom din egen. Hade han ringt mig hade jag skrattat rakt ut och frågat om han var efterbliven.

Exakt håller med ovanstående då det inte finns en trafikförsäkring för cyklar så går det via hemförsäkringens rättsskyddsdel.
Om du ska betala något så är det din egna rättsskydds-självrisk som går via din egna hemförsäkring. Det heter "självrisk" och inte "annans-risk" av en anledning.
Då måste ärenden kunna prövas rättsligt vilket jag tror det blir svårt i detta fall då det kommer säkerligen räknas som en olycka utan uppsåt samt ingen vårdslös handling.

Att ni skulle komma överens sinsemellan om att du betalar den andres självrisk är helt och hållet upp till dig, ingen kan tvinga dig till det, inte ens försäkringsbolaget.

Så har jag uppfattat det.

Förövrigt så gäller högerregeln för bilar ALLTID oavsett typ av korsning, även Y- korsningar och" _/_ "-korsning (en variant av T eller Y korsning där den tvär-korsande vägen är i en snäv vinkel). Jag antar att detta skulle gälla för cyklar också men juridisk så vet jag inte om det kan krävas på något, såvida det inte är vårdslöshet, misshandel, drågbpåverkad eller liknande

Permalänk
Medlem
Skrivet av dumbo:

Annars kan väl Dura Ace 9000 53-55T landa runt 2000kr, lite beroende på inköpsställe.

13-1400:- någonstans, sist jag tittade. Men visst, lokala handlaren kan mycket väl vara betydligt dyrare. Men då handlar man nog på fel ställe. Jag har inget emot att bidra till en bra handlares verksamhet, men han får gärna vara konkurrenskraftig...

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av -=Mr_B=-:

Framklinga som behöver ersättas, och han vill ta det på försäkringen? Skojar han? Den absolut dyraste framklingan jag hittar på rak hand är en XTR klinga med tänder av stål, och centrum av aluminium, 36tänder på 48gram. 1344:- Jag har svårt för att tro att han verkligen har en svindyr klinga på en hoj för pendlarbruk, då de är förbrukningsartiklar, men vad vet jag. "Normalt" kostar klingor runt en 500'ing.

Det minsta jag hade krävt är att få se klingan, och är tänderna spetsiga har han plockat fram en utsliten klinga någonstans, och försöker med en blåsning. Jag menar... om han hade ringt dagen efter, och haft ett problem, hade det kanske varit realistiskt, men det är ett tag sedan det hände, har han inte sett felet förrns nu?

Tja, jag har ingen bra koll på priserna på sånt. Men det känns ju inte omöjligt att det går på 3000 att laga en cykel om man går till en cykelaffär och bara ber dem fixa den, med genomgång osv. Han nämnde också att sadeln hade fått en reva/repa, vilket ju kan bli dyrt om han har en lyxig sadel och vill ersätta den med samma liksom.

Skrivet av Jompa79:

@snajk:
Som jag sagt innan, cyklar har ingen trafikförsäkring och du kan aldrig bli skyldig att betala någons självrisk förutom din egen. Hade han ringt mig hade jag skrattat rakt ut och frågat om han var efterbliven.

Nej, det stämmer förstås. Han kanske skulle kunna beskylla mig mot sitt försäkringsbolag så skulle de kanske kunna driva någon form av krav mot mig, men jag vet inte. Om jag också hade gått till försäkringsbolaget och vi hade uppgett varandra som vållande och så, så kanske de hade gjort en utredning och klarlagt vem som orsakade olyckan.

Skrivet av SolidReactor:

@snajk:
Exakt håller med ovanstående då det inte finns en trafikförsäkring för cyklar så går det via hemförsäkringens rättsskyddsdel.
Om du ska betala något så är det din egna rättsskydds-självrisk som går via din egna hemförsäkring. Det heter "självrisk" och inte "annans-risk" av en anledning.
Då måste ärenden kunna prövas rättsligt vilket jag tror det blir svårt i detta fall då det kommer säkerligen räknas som en olycka utan uppsåt samt ingen vårdslös handling.

Tja, jag vet inte om det blir rättsskyddsdelen som det skulle falla under, men det är ju ganska standard för försäkringsbolag att utreda frågor om skuld på en massa områden, inte minst för bilförsäkringar, utan att det blir rättsfall av det. Däremot kan det ju bli ett civilrättsligt mål förstås. Tror dock inte försäkringsbolagen anser att detta är ett ärende som är värt att lägga så mycket tid på. Som jag ser det är det väldigt liten risk att de skulle anse att jag ensamt var vållande hur de än ser på företrädesreglerna, antingen blir det delad skuld ifall de bedömer att högerregeln inte gäller då ingen av oss hade tillräcklig uppsikt och framförhållning för att kunna stanna i tid, eller så blir motparten vållande för att högerregeln gäller.

Citat:

Att ni skulle komma överens sinsemellan om att du betalar den andres självrisk är helt och hållet upp till dig, ingen kan tvinga dig till det, inte ens försäkringsbolaget.

Så har jag uppfattat det.

Jo så har jag också uppfattat det. Det är väl också därför det var han som ringde mig och inte hans försäkringsbolag liksom.

Citat:

Förövrigt så gäller högerregeln för bilar ALLTID oavsett typ av korsning, även Y- korsningar och" _/_ "-korsning (en variant av T eller Y korsning där den tvär-korsande vägen är i en snäv vinkel). Jag antar att detta skulle gälla för cyklar också men juridisk så vet jag inte om det kan krävas på något, såvida det inte är vårdslöshet, misshandel, drågbpåverkad eller liknande

Jo, enligt polisen så är det ju exakt samma regler för cyklar som för bilar i sådana här ärenden. Alltså är vem som hade företräde och vem som hade väjningsplikt väldigt centralt när det gäller vem som är vållande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Tja, jag har ingen bra koll på priserna på sånt. Men det känns ju inte omöjligt att det går på 3000 att laga en cykel om man går till en cykelaffär och bara ber dem fixa den, med genomgång osv. Han nämnde också att sadeln hade fått en reva/repa, vilket ju kan bli dyrt om han har en lyxig sadel och vill ersätta den med samma liksom.

Allt är förstås möjligt. Jag hade antagligen slutat kommunicera med killen, och vänt mig till försäkringsbolaget, så får de reda ut det på egen hand.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jompa79:

Förstår inte varför ni slösar eran tid med att reda ut vems "fel" det var för det spelar ingen roll, cyklar är inte trafikförsäkrade så alla skador som uppstår på ens cykel i trafiken får man snällt stå för själv. Undantaget om man krockar med en annat fordon som är trafikförsäkrat och det andra fordonet är vållande, då betalar det fordonets trafikförsäkring skadorna på cykeln.

Jag skulle gissa på att om man har en hemförsäkring med tillägget allrisk aka drulleförsäkring så täcker detta skadorna på en cykel men räkna med en hög självrisk.

Var glad att ingen skadades och cykla vidare i livet

Det trafikförsäkrade fordonets försäkring betalar faktiskt även alla kostnader när detta fordonets förare inte är vållande.

Permalänk
Medlem

Helt spontant känns det som den som kör rakt borde ha företräde.

Permalänk
Medlem

Om jag kastar en boll i huvudet på någon och denne persons glasögon går i sönder är det mig veterligen min hemförsäkring som får stå för omkostnaderna.
Samma sak borde gälla med cyklar. Den person som är vållande för olyckan får använda sin hemförsäkring för att laga båda cyklar. Och för mig är det en solklar högerregel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tBiorrith:

Om jag kastar en boll i huvudet på någon och denne persons glasögon går i sönder är det mig veterligen min hemförsäkring som får stå för omkostnaderna.
Samma sak borde gälla med cyklar. Den person som är vållande för olyckan får använda sin hemförsäkring för att laga båda cyklar. Och för mig är det en solklar högerregel.

Urusel jämförelse då att kasta nånting mot någon är en handling med uppsåt och en olycka är en olyckshändelse. Man försäkrar sig mot olyckor och får betala självrisk om något händer. Vem som orsakat olyckan är irrelevant då ingen kommer lägga tid och pengar på att utreda vems "fel" det var när det gäller olyckor mellan fordon utan trafikförsäkring. Självrisken är småpengar i sammanhanget och att folk orka bråka om det tycker jag är lite komiskt.

Permalänk
Rekordmedlem

Tänkte kasta in en liten fotnot om att den nya typen av elcykel som har > 250W motor och/eller inte slutar dra vid 25km/h försäkringsmässigt räknas som moped klass 1 eller 2 och enligt lag kräver de trafikförsäkring, förhoppningsvis vet de som har en sån "speedbike-cykel" om vad de åker på och att den kräver trafikförsäkring.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av firstofmay:

Det har du helt rätt i. Helt separata vägar hade varit en dröm, jag hade nöjt mig om man hade gjort lite mer som i Köpenhamn med egna delar av vägbanan som enbart är för cyklister och är markerade.

Själv tycker jag att det borde vara körkortskrav på att framföra cyklar, då hade man kunnat lära ut om vilka regler som gällde och dessa trådar hade inte behövts. Som en ren bonus hade det kunnat skapas en massa arbetstillfällen på landets trafikskolor...

Man kan ju delvis knappt klandra cyklister numera heller att man inte vet hur man ska köra, på många ställen är det ju högst oklart hur man ska/får köra eller om cyklar ens är tillåtna på gatan/körfältet eller om det nu bara är till för gående.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tBiorrith:

Om jag kastar en boll i huvudet på någon och denne persons glasögon går i sönder är det mig veterligen min hemförsäkring som får stå för omkostnaderna.

Eftersom jag har råkat ut för något liknande... "Motpartens" hemförsäkring täcker inte mina glasögon, och "motparten" har ingen skyldighet att betala min självrisk.

Skrivet av Jompa79:

Urusel jämförelse då att kasta nånting mot någon är en handling med uppsåt och en olycka är en olyckshändelse.

Jag förutsatte att det var just en olycka, bollar, och andra "lek" föremål kastas omkring hela tiden.

Skrivet av dannesthlm:

Man kan ju delvis knappt klandra cyklister numera heller att man inte vet hur man ska köra, på många ställen är det ju högst oklart hur man ska/får köra eller om cyklar ens är tillåtna på gatan/körfältet eller om det nu bara är till för gående.

Det torde ju vara skyltat, och vi har fortfarande skolor som lär ut vilka skyltar som betyder vad, med viktad relevans för just fotgängare och cyklister. Problemet är väl snarast att en del folk går genom hela skolan utan att öppna ögon och öron i 5 minuter...

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Självklart gäller högerregeln även för cyklister men var det huvudled eller du hade en lämna företräde skylt så gäller även dessa regler.

Visa signatur

Här sitter jag och känner in rummet och spelar dataspel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Eftersom jag har råkat ut för något liknande... "Motpartens" hemförsäkring täcker inte mina glasögon, och "motparten" har ingen skyldighet att betala min självrisk.

Jag förutsatte att det var just en olycka, bollar, och andra "lek" föremål kastas omkring hela tiden.

Det torde ju vara skyltat, och vi har fortfarande skolor som lär ut vilka skyltar som betyder vad, med viktad relevans för just fotgängare och cyklister. Problemet är väl snarast att en del folk går genom hela skolan utan att öppna ögon och öron i 5 minuter...

Skyltat kan jag väl påstå att jag tycker att det inte brukar vara. Ofta brukar det ju inte finnas några skyltar alls, förr i tiden fanns den blå cirkulära skylten där det antingen var en gående, en cykel eller både och. Dessa skyltar är ju dock ganska ovanliga numera, eller saknas vanligtvis åtminstone.

Sen kan dom ibland dela upp vägen i 2 fält, en för gående och en för cyklande. Fast symbolen för cykel och gående finns många gånger bara i ena ändan av gatan, korsar man in på gatan vet man inte vilket fält som gäller, man ser bara en vit linje i mitten på vägen.

Sen har vi alla gående då, förr i tiden skulle man hålla till vänster på gång och cykelvägar minns jag, precis som på vanliga vägar. Nu håller gående ofta till höger av någon anledning, vet inte om dom ändrat någon regel. Konsekvensen blir ju iallafall att folk går på båda sidorna vilket blir ganska irriterande.