Microsoft Windows 10 Fall Creators Update lanseras 17 oktober

Permalänk
Medlem

@ezakimak: skapa ny användare och logga in med den.

Oftast (i 99% av fallen) då man har problem med windows 10 efter en uppdatering så är det ens profil som blir uppfuckad.

Win 10 är ganska o-rolig på större ställen där man har många användare, för det är alltid en hög som får problem efter en uppdatering. Hjälper inte att dom har roaming profiles osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KaffeMedKotlett:

Då jag inte uppgraderar utan installerar rent, så blir man undrandes om detta kommer att fortsätta i all oändlighet? Kommer uppgraderingar att släppas så här regelbundet?

Det stämmer bra, dom kommer släppa 2st större uppdateringar per år, runt mars (03) och september (09) varje år.

Visa signatur

Core i7 920@3,36GHz || ASUS P6X58D Premium || TR3X6G1600C9 || Intel X25-M G2 80GB || XFX Radeon HD 5850 1GB || Corsair CMPSU-750HX || Win 7 x64

Permalänk
Inaktiv

Upptäckte precis att datorn hade startat om sig. Antar att min "defer upgrades" var över... att tvångsomstarta OS är fan inte okej någonstans, och anledningen till Win 10 faktiskt är helt oanvändbart i vissa sammanhang.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ThaH:

Det stämmer bra, dom kommer släppa 2st större uppdateringar per år, runt mars (03) och september (09) varje år.

Under tiden får Enterprise LTSB fler och fler användare som tröttnat på instabilitet och onödiga tramsfunktioner... Bra jobbat Microsoft!

Permalänk
Medlem

Hoppas fan på att dom städar upp os:et och slutar ha flera olika versioner av samma program (kontrollpanelen, admin program etc.) och fixar alla buggar med omskalning och höga upplösningar.

Visa signatur

Mina poster är en illusion. Det som står skrivet här över står i själva verket inte där så inget av det som du läser är sant. Inte ens den här texten. Jag har själv ingen kunskap om det jag skriver och ingen bör således läsa eller ta in den information som står skrivet.

Permalänk
Medlem

haha.. ungarna uppdaterar och snaras in MS store. Snart finns ingen återvändo!

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Medlem

@KaffeMedKotlett: varför installerar du på nytt? tappar datorn prestanda om man uppgraderar

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tvelander:

He He . Tänkte samma här. Har aldrig sett PPS-dropsen.

Mannen sluta skylla på Windows all tid. Orsaken kan vara många. Drivrutiner för grafik och användaren själv.

Hälsningar från en som Älskar Windows 10. Har aldrig några problem här.

Permalänk
Medlem

Sitter för nuvarande på Windows 10 14393, Anniversary Update August 2, 2016 och MS har tjatat på mig över uppgradering i månader men än har inte "snooze-alternativet" försvunnit. Får väl ta en backup och en systemåterställnings punkt innan man vågar sig på uppgraderingarna, brukar alltid sluta med bekymmer. Är väl en del av glädjen med att vara kvar på Sandy Bridge EP..

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 3700X - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - Corsair MP510 960Gb NVME - EVGA 1080ti SC2 - 3x Samsung 840 500GB - EVGA SuperNOVA G1+ 650W - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Medlem

@skogsvilden: Jag är kvar på Anniversary Update också, jag tryckte på Påminn mig senare vid val av säkerhetsinställningar att Windows verkar ha glömt av Creators Update. Skall dock förmodligen göra en städning av datorn komponentmässigt och i samband med det installera om Windows med nya Fall Creators Update, dock blir det några veckor efter 17 oktober så att Microsoft/drivrutiner hinner fixa barnsjukdomarna.

@skogsvilden Påminn mig senare-knappen slutade ploppa upp efter ett par månader och i Kontrollpanelen ser man att Windows 10 Privacy Settings är installerat, men Creators Update verkar inte laddas ner ändå.

Visa signatur

Intel Core i7-6700K | MSI GEFORCE RTX 2080 VENTUS 8G V2 | ASUS Z170 PRO GAMING | Corsair Vengeance LPX 32GB (4 x 8GB) 2400MHz | Samsung 970 EVO Plus 1TB | Crucial BX100 500GB | EVGA SuperNOVA 850 G3 | Fractal Design Define R5 Titan Window | Noctua NH-D15 | Noctua NF-A14

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Epsilon:

@KaffeMedKotlett: varför installerar du på nytt? tappar datorn prestanda om man uppgraderar

Min erfarenhet är att uppgraderingar misslyckas av diverse skäl, och att det lämnas skräpfiler lite här och var.
Jag vill ha mitt system rent. Installerar inte ens program om jag inte är säker på att jag vill ha / behöver det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KaffeMedKotlett:

Min erfarenhet är att uppgraderingar misslyckas av diverse skäl, och att det lämnas skräpfiler lite här och var.
Jag vill ha mitt system rent. Installerar inte ens program om jag inte är säker på att jag vill ha / behöver det.

Låter mer som tvångstankar och placebo
Vill också ha ett rent system, men tror inte det är någon skillnad om man installerar program hit och dit och inte installerar nytt. Iallafall inte 2017 med nya komponenter. Men skillnad om man fortfarande har gamla bettan från -00 talet.

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av xcluzive:

Låter mer som tvångstankar och placebo
Vill också ha ett rent system, men tror inte det är någon skillnad om man installerar program hit och dit och inte installerar nytt. Iallafall inte 2017 med nya komponenter. Men skillnad om man fortfarande har gamla bettan från -00 talet.

Haha, ja du - den tanken har slagit mig också. Vet inte hur många gånger man har installerat om W10 utan något egentligt behov, men tror det börjar släppa lite nu Men för att vara allvarlig så håller jag med dig. Med dagens hårdvara så segar datorn i regel inte ihop, men registret kan behöva lite underhåll för det verkar som gammal skit lämnas kvar oavsett vad man gör på burken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ExtremeZero:

Windows 10 pro for workstation ska släppas samma dag.
Kommer att köpa den direkt.

Någon som vet vad den versionen kommer kosta ?

Permalänk
Skrivet av Alpha77:

Någon som vet vad den versionen kommer kosta ?

Kommer att bli den dyraste versionen så mer än pro versionen som kostar strax under 2000.
Pratade med win support i veckan och de visste inte

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

Håller med, min nästa platta ska vara en med Windows OS..Android tappar som fasiken enligt mig..har man inte ultra-end platta eller mobil blir man övergiven nästan direkt på mjukvarofronten.

Jag har en billig Bay Trail Atom-baserad platta från tiden då Intel i princip betalade tillverkarna för att använda deras processorer, och den fungerar väldigt bra. Det enda man kan klaga på är att tangentbordet (på skärmen) inte alls är lika bra som t.ex. Swiftkey. Det känns långsamt och klumpigt och ordförslagen fungerar väldigt dåligt. Men det har inte varit några problem att uppgradera den till 1703 och förhoppningsvis ska Ramla Skapare-uppdateringen också gå in utan problem. Förr eller senare kommer den nog säkert sluta få uppdateringar dock, precis som de gjorde med Clover Trail.

Man får väl se vad som händer nu när Intel lagt ner Atom, eftersom det inte längre kommer finnas några billiga x86-baserade SoC's med TDP på ca. 2W.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

Direkt efter win 10 CU update så fick jag hemska fps drops och 100% cpu spikes i Battlefield 4.

Jag hade allt på ultra och 125% resolution scale, 85-110 fps, inga fps drops eller cpu spikes.

Efter CU update så har jag, för att få BF4 spelbart, sänka allt till High, 100% resolution scale, överklocka cpu från 4,2 till 4,5Ghz samt överklocka grafikkortet. Har också lagt in en fil i BF4 som avsevärt minskar grafiken på längre avstånd. Då har jag ca 100 fps med horribla fps drops ner till 0 under någon sekund varje 5 minuter.

Har man ett GTX 9xx eller nyare samt flera skärmar eller en skärm med Gsync (som jag har) så får man ofta problem.

https://forums.geforce.com/default/topic/1004600/geforce-driv...

Är DU kvar på Anniversary Update och vill undvika att få ospelbara spel samt har gsync eller flera skärmar så vänta med att uppdatera, du kan stänga av windows update helt och hållet om du vill i "tjänster" (services).

Visa signatur

i5 10600K, Be Quiet Pure Rock 2, MSI Z-490 A-pro, 16Gb DDR4 3200Mhz, RTX 3060TI OC, WD m2 500gb, Samsung SSD 500gb, Lenovo Legion 27" 165Hz Gsync Y-27q-20, Corsair TX650W

Permalänk

Creators update var ett jävla skämt. Wifi slutade fungera, min skärm slutar fungera ibland, helt oförklarligt varför, den bara blinkar om skärmen går ner i standby. Jag måste ha DPI på 101, annars kan jag inte använda musen i massa applikationer. Uppdateringen dödade Office för mig etc. Lackar ur på Windows 10 QA.

Visa signatur

Ryzen 2700x, Nvidia 2080, 32gb 3200CL14 B-Die, 970 Evo
"Limbo" burk: I52500k, Nvidia 560 ti, 16gb Ram.
Server: FSC PI 2664. Quad core, 4gb minne, lite hårddiskar och en hel del damm.

Permalänk
Medlem

Har precis köpt mig ett 1080 ti för att kunna spela alla spel på max grafik på min Acer Predator XB271HU 27" G-sync. Behöver jag vara orolig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av PWR-RST:

Kul! Ser mycket fram emot detta! Windows 10 är underbart!

Håller med. Gillar också Win 10.

Visa signatur

FD define r4 vitt// ASUS ROG Strix B550-F Gaming (Wi-Fi) II + Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Vengeance RGB RT Svart// Ryzen 7 5700X 3.4 GHz + Corsair iCUE H100i RGB PRO XT// Sapphire RX5600XT Pulse// AOC 27G2UG4 IPS 144Hz// Win11 på wd_black sn850x 1tb// Corsair RM750x// MATTA: SWECLOCKERS 90cm// Corsair Dark Core RGB PRO Wireless // Google pixel 8 Pro// HyperX Cloud II

Permalänk

Jag väntar på att Creators Fall Update dvs Build 10.0.16299.15 ska dyka upp här:
https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10
Fortfarande är det 10.0.15063.0 som finns där.
Förra gången då alltså Creators Update släpptes så fanns det möjlighet att ladda ned via
ISO-verktyget någon vecka före det officiella datumet. Nu verkar det vara lite
eftersläpning med tillgängligheten för den som inte vill ansluta till Insider-programmet.