Permalänk
Medlem

GarageLAN 1998

Hade ett hederligt garage LAN alá 1998 i lördags.
Endast Pentium II system

Bilderna är tagna med en Kodak "MEGAPIXEL" digitalkamera från 1998 för att ge rätt känsla

Gameplay vid 1:30 in i klippet

Besök galleriet här

Permalänk
Medlem

Underbart! Härliga bilder från förr.

Visa signatur

Spel jag uppskattar: State of Decay 2 │ World of Tanks │ Fallout 4 │ The Settlers - Rise of an Empire gold edition │ Command & Conquer │ Half-Life │ World of Warships │ Sims 3 │ Cities Skylines
I can rest easy knowing that Wolfgang is rotting in hell. Thank you. Did you need anything?

Permalänk
Medlem

Fantastiskt kul att se bilder på hur det kunde ha sett ut för 20 år sedan, när folk LAN:ade mer aktivt.
På många sätt längtar man faktiskt tillbaka till 90-talet då man faktiskt levde ett liv relativt fritt från bekymmer!

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem

re

Skrivet av krigelkorren:

Fantastiskt kul att se bilder på hur det kunde ha sett ut för 20 år sedan, när folk LAN:ade mer aktivt.
På många sätt längtar man faktiskt tillbaka till 90-talet då man faktiskt levde ett liv relativt fritt från bekymmer!

Tills du fick IRQ problem när du skulle spela

Permalänk
Medlem
Skrivet av raGGGe:

Tills du fick IRQ problem när du skulle spela


Har hört talas om fenomenet, dock minns jag inte att jag råkade ut för det under PII/PIII-tiden då jag LAN:ade mycket.
Körde mestadels Windows 98 SE för spel då. Blåskärmar av andra skäl hade man dock emellanåt. Man körde ju sällan Windows Update på den tiden. Drivrutinerna man använde var dem som fanns på medföljande CD-ROM. Helt otänkbart i dagens läge.

IRQ-problem (resurskonflikter) hände dock friskt på system med blandad kompott av äldre enheter som inte var "Plug and Play" kompatibla.
Windows 95/98 Plug and Play kunde defaulta till manuella inställningar om det behövdes för enheter och då kunde det bli fantastiskt roligt, framför allt var det väl ISA-kort mm. som kunde bidra till ett smärre h-vete när de fick för sig att trilskas.

Oavsett så var nog slutet av 90-talet, för mig, den bästa tiden som datornörd.
Med kort som: Matrox MGA, VooDoo2, Riva TNT, Sound Blaster 64, Turtle Beach, första CD-brännaren, skanner, joystick mm.
Och spel som: Quake, Unreal, Star Craft, TA, Carmageddon, Flight Simulator, Counter-Strike m.fl.
Härliga tider!

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Inaktiv

Så jäkla häftigt! Var köper du alla gamla datorer? Är det märkesdatorer med förinstallerade Windows?

Dock tråkigt att du länsar marknaden på dessa så man själv inte har tag i någon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon114264:

Så jäkla häftigt! Var köper du alla gamla datorer? Är det märkesdatorer med förinstallerade Windows?

Dock tråkigt att du länsar marknaden på dessa så man själv inte har tag i någon.

Grejjen är val att alla som hittar dessa burkar på vind och källare tror att det är skräp och kastar dem.

Alternativt att man inte får nog med pengar för att det skall vara värt att sälja dem.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem

Jag är bara 14 år och har en ganska tight budget för allt så det händer ganska ofta att jag bara lånar pappas gamla grejer tills jag kan köpa något bra.

Jag frågade dock aldrig riktigt hur gamla så jag blev lite förvånad när jag såg mina högtalare som jag använder i min setup 4 sekunder in i videon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av raGGGe:

Tills du fick IRQ problem när du skulle spela

Lite OT: Denna post fick mig att minnas ett IRQ problem som jag aldrig kommer att glömma.
Kommer inte ihåg när det hände men troligen runt 2000 ish.

Efter en ominstallation av datorn så lyckades Windows med att lägga mitt modem (internt) och mus på samma IRQ.
Resultatet blev att jag var tvungen att sitta och röra på musen hela tiden för att modemet skulle sända/motta någon data.

Trevligt att det fortfarande finns folk som fortfarande utsätter sig för detta frivilligt!
Kul att se lite old school LAN.

Permalänk
Medlem

@anon114264: Jag har samlat länge. De flesta har OEM Win98 från leverantören och är inte startade på 20 år.

Permalänk
Medlem

Counter-Strike var bättre förr

Visa signatur

E8600 > 2500k > 7700k > 12700k
2xHD4850>960ti>1070>1080ti>4070 Super

Permalänk

Ahh, minnen! Kommer än idag ihåg när jag övertalade kompisen att införskaffa en likadan ny Pentium1 66Mhz som jag hade och vi fick sedermera igång ett nollmodem rätt över... En helt ny värld öppnade sig.

Permalänk
Medlem

Mycket kul bilder. Nu varken spelar jag eller har spelat nämnvärt, men bilderna gav en flashback hur datorer och skärmar såg ut. Eloge.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk

Ölen är densamma. Fina bilder!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem

Vem har inte plockat ut ludd för att kulan inte rullade som den skulle!! En klassiker!! Trevligt med lite old school bilder.

Visa signatur

Dell U2311H / MSI Optix MAG274QRF-QD
[ FD 7 Black TG Dark ][ MSI Z690 EDGE WIFI DDR4][ I7 12700K ][ Noctau NH-D15 Black ][ Kingston Fury Renegade 32GB 3600Mhz CL16 DDR4][ WD Blue M2 1TB][ Samsung 860 500 GB ][ WD Caviar Green (EZRX) 1TB ][ Corsair RM850x v3 ][ MSI GTX 1060 GamingX 6GB ][ Backup WD Caviar Green (EARX) 2TB ] [ Backup Seagate BarraCuda (ST2000DM006) 2TB ]
[ Qpad MK-50 ][ SteelSeries Sensei Ten ]

Permalänk
Medlem

Blir varm i hjärtat av att se detta, tack!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

SpelDator: | Asus ROG Strix XG438Q 4K 120hz| AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz 35MB| B450 I AORUS PRO WIFI| MSI Radeon RX 6800 16GB | Corsair Force MP510 1920GB M.2 NVMe | Samsung EVO 860 2TB | Seagate Guardian BarraCuda 2.5 5TB| Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance LPX Svart| Ghost S1 MK2| Corsair SF750 750W 80+ Platinum| Logitech MX Sound| WD My Passport V2 USB 3.0 4TB| Buffalo Mediastation Ultra-Thin Portable Blu-Ray writer| Logitech Logitech G604 Lightspeed

Permalänk

Är det en Monster "the doctor" jag ser? Ingen aning att det fanns 1998

Permalänk
Medlem

Jag LANade aldrig riktigt på stort LAN även om jag var nära att dra till Dreamhack runt 2004. Men sommaren innan jag flyttade hemifrån för att studera på universitet så kom en kompis över som bodde med mig nere i källaren och vi LANade som jag minns det hela sommaren men var nog kanske en vecka. Jag hade egentligen mitt rum på övervåningen men den sommaren var så varm att burkarna överhettades så därför flyttade jag ner till källaren fast det bara var betonggolv och betongväggar och vi hade inte ens lyse i vad som varit förråd innan. Vi drog förlängningskablar in för el till datorerna bara.

Detta var sommaren 2006.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SlimyDragoon:

Är det en Monster "the doctor" jag ser? Ingen aning att det fanns 1998

Näe, 2002 lanserades Monster

Visa signatur

Linux användare sedan '03

Macbook Pro 13"
HPE Proliant Microserver Gen10

Permalänk

@SlimyDragoon @b0bber

Sorry, glömde ta bort den

// Killen i "Monster" bilden

Permalänk
Medlem

Nostalgiskt, tack för att ni gav mig den där speciella melankoliska känslan man får när man tänker tillbaka på tiden då allt var bättre.

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Avstängd

Nätverksutrusting? Använde ni en switch är ni fuskare.

Syrran och hennes gubbe hade datorskola i byn, så de hade 16st jättehäftiga Pentium 2-maskiner och 17 tums Syncmaster-skärmar, och en 16-portars hub. En spelkväll skulle vi spela det nya och häftiga Delta Force. Vi hade bara en skiva dock, så det skulle ta ett tag att installera på alla datorer. Någon fick den brillianta iden att helt enkelt dela ut CD-ROM:en på nätverket så vi kunde installera på alla datorer samtidigt. Ni får gissa hur det gick.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meathim:

Nätverksutrusting? Använde ni en switch är ni fuskare.

Syrran och hennes gubbe hade datorskola i byn, så de hade 16st jättehäftiga Pentium 2-maskiner och 17 tums Syncmaster-skärmar, och en 16-portars hub. En spelkväll skulle vi spela det nya och häftiga Delta Force. Vi hade bara en skiva dock, så det skulle ta ett tag att installera på alla datorer. Någon fick den brillianta iden att helt enkelt dela ut CD-ROM:en på nätverket så vi kunde installera på alla datorer samtidigt. Ni får gissa hur det gick.

Skickades från m.sweclockers.com

Minns när jag skulle LAN:a Jedi Outcast med mina kompisar, och vi hade bara en skiva, men som tur var så behövdes bara skivan när man startade spelet... så den flög runt rätt så friskt i rummet xD

Permalänk
Medlem
Skrivet av krigelkorren:

På många sätt längtar man faktiskt tillbaka till 90-talet då man faktiskt levde ett liv relativt fritt från bekymmer!

Testade för några veckor sedan att installera Windows 98 på en gammal laptop jag har. Kan säga att det tog lite mer tid än jag hade räknat med. Till och börja med hade jag inte nätverkskortsdrivrutiner, som krävs för att ladda över allt från internet. Fick bränna en CD skiva med drivrutiner för att komma vidare. Det räcker med att plugga in en USB-mus, så måste du ha drivrutiner. Skulle vara intressant att bara räkna alla [Press Enter] som fanns på Windows-installationen på den tiden.

Permalänk

De där högtalarna var ju awesome!

Visa signatur

Tänk om en val gör valet att bli vald till val på valnatten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dblade:

Skulle vara intressant att bara räkna alla [Press Enter] som fanns på Windows-installationen på den tiden.

Gissar på 98 stycken, tre mer från föregående versionen.

Permalänk
Medlem

Fan! Man längtar ju tillbaka.

Visa signatur

Speldjävulen angrep mitt kranium...

Permalänk
Skrivet av b0bber:

Näe, 2002 lanserades Monster

Skrivet av KvackEvolution:

@SlimyDragoon @b0bber

Sorry, glömde ta bort den

// Killen i "Monster" bilden

Finns två bilder med Monster om jag inte ser fel (gula burken). Är dem bilderna inte från 98?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SlimyDragoon:

Finns två bilder med Monster om jag inte ser fel (gula burken). Är dem bilderna inte från 98?

Om du läser beskrivningen hände detta 2017. "Hade ett hederligt garage LAN alá 1998 i lördags."

Edit: nvm, såg nu att bilderna va stämplade med 1998 så vet inte själv längre vad som är sant haha...

Permalänk

Ahhh 1998, hela två år gammal det var tider det.