Microsoft Windows 10 Fall Creators Update får förbättrat Game Mode

Permalänk
Melding Plague

Microsoft Windows 10 Fall Creators Update får förbättrat Game Mode

Nästa stora uppdatering till Windows 10 är Fall Creators Update, vilken bland annat kommer med ett uppdaterat Game Mode som ska ge förbättrad prestanda i spel.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Det jag läst är att det inte gör något alls för prestandan? någon som upplever annat?

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Oneone:

Det jag läst är att det inte gör något alls för prestandan? någon som upplever annat?

Såvida man inte ligger precis på gränsen alternativt har mängder med bloat installerat så kan jag inte se hur det skulle kunna göra skillnad.

Kan få motsatt effekt också, ta VR tex, hur ska de veta om steamvr eller oculus processerna är viktiga eller inte, eller all kommunikation mellan sensorerna etc.

Har väl funnits game optimizers hur länge som helst men inget som egentligen funkar annat är väldigt specifikt.

Permalänk
Avstängd

"which allows your games to use the full processing power of your device as if it was an Xbox game console", tror att jag spydde litegrann när jag läste det.

Game mode, vafan är det? Ingenting som man använder i alla fall.

Visa signatur

*Inlägg med reservation för eventuell censur av admin ;-)

Permalänk
Medlem

Jag skulle vilja veta om de lägger in stöd för att kunna stänga av sådant man inte använder, som tex Cortana.
Det skulle också vara intressant att få reda på om man måste "åter-godkänna" EULAn.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kiirozu:

"which allows your games to use the full processing power of your device as if it was an Xbox game console", tror att jag spydde litegrann när jag läste det.

Game mode, vafan är det? Ingenting som man använder i alla fall.

Gå till inställningar > Spel och sedan till vänster har du Spelläge. Är tyvärr påkopplat per default numera men ska väl inte vara aktivt (tror jag) förrän man startar Spelfältet.

Permalänk
Medlem

Efter första uppdateringen så slutade ett lite äldre spel tangentbord att fungera för mig.
ett z-board Merc helt omöjlig att nu använda på den datorn det satt på. funkar dock utmärk på win 7 pro datorn och även bra på den win 10 burken jag ej har kört uppdateringen på(jag har flera spelburkar hemma)

Visa signatur

http://rec.elmor.se/review.php?user=airtec

Chassi Corsair Obsidian 700D| Nätaggregat Corsair AX850W | GPU Asrock RX 7900 XTX | Moderkort NZXT N5 z690| RAM 64GB Corsair DDR4 3200MHz| CPU i7 13700K | System WD Black SN850 M.2 500GB Lagring Kingston N1 M.2 2TB x2

Permalänk
Avstängd
Skrivet av knge:

Gå till inställningar > Spel och sedan till vänster har du Spelläge. Är tyvärr påkopplat per default numera men ska väl inte vara aktivt (tror jag) förrän man startar Spelfältet.

Jag vet mycket väl vad det är för något. Det var mer menat som satir och ironi. Ingen vettig människa använder skiten.

Visa signatur

*Inlägg med reservation för eventuell censur av admin ;-)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airtec:

Efter första uppdateringen så slutade ett lite äldre spel tangentbord att fungera för mig.
ett z-board Merc helt omöjlig att nu använda på den datorn det satt på. funkar dock utmärk på win 7 pro datorn och även bra på den win 10 burken jag ej har kört uppdateringen på(jag har flera spelburkar hemma)

Jupp, drivrutinen känner inte igen tagentbordet längre.
Kastade mitt faktiskt och köpte ett nytt.
Saknar spelknapparna lite, men man vänjer sig

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen R9 3900X | Gigabyte Aorus Ultra X570 | Corsair 64GB | RTX 3080 Ti

Permalänk
Medlem
Citat:

as if it was an Xbox game console

usch, vad ska man med 7700K och dubbla 1080Ti till om de ändå kommer prestera som en xbox

Permalänk
Avstängd

Vadå ska de degradera våra PC-system genom att göra de till en xbox-liknande hårdvara via mjukvaran?

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem
Citat:

we’ve updated Game Mode, which allows your games to use the full processing power of your device

Känns inte så relevant när bakgrundsprocesser ändå tar upp <1 % CPU.
Men antar att det kan vara användbart på t.ex. en netbook eller väldigt gammal dator.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

Jahapp, Microsoft gör allt för att tvinga mig att installera Windows Vista igen. Game Mode förstörde så jävla mycket för mig i alla spel att det nästan är skrämmande att de vill fortsätta med det där tramsandet att våra PC är som Xbox, för det är de inte.

Visa signatur

8700K 5GHz | GeForce GTX960 4GB WFOC | Corsair Vengeance LPX 16GB 3200MHz | Windows 11

Permalänk
Medlem

Stängde av game mode det första jag gjorde sen har jag inte aktiverat det sen dess, lär inte göra det heller

Permalänk
Rekordmedlem

Det är på tiden att både Intel och MS (och användarna) lämnar fåkärneträsket, 4 kärnigt är inte lämpligt om man vill ha bra prestanda utan man behöver fler kärnor så man slipper denna typ av konstgjord andning som mest bromsar utvecklingen mot fler kärnor.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Det sämsta med Game Mode är att det räcker inte att slå på i inställningarna, man måste ha på overlay skiten och manuellt aktivera i alla spel.

Permalänk
Medlem

Kan inte så mycket om mjukvara, men hur vet "gamer-mode" vad som är en viktig process eller inte? Hur viktar den dem? Eller är det något som speltillverkarna måste göra?

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk

Fast Windows "game mode" skapade mer problem än vad den hjälpte.

https://www.youtube.com/watch?v=LfoJO_eThTY

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frejoh466:

Fast Windows "game mode" skapade mer problem än vad den hjälpte.

https://www.youtube.com/watch?v=LfoJO_eThTY

Så frågan blir då om det blir en Fall update till detta, eller Fail update...

För Game Mode var en totalt meningslös funktion i förra utgåvan som bara ställde till det mer för användarna och tom sänkte prestandan i vissa läge (samt gav stutters).

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

Det sämsta med Game Mode är att det räcker inte att slå på i inställningarna, man måste ha på overlay skiten och manuellt aktivera i alla spel.

Ska tydligen vara aktiverat som standard i vissa spel... frågan är vilka spel? Finns det någon information om detta?

Rent logiskt så förstår man ju att detta så kallade "Game Mode" borde kunna hjälpa. Men rent praktiskt gör det tydligen ingen skillnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av deltascu:

usch, vad ska man med 7700K och dubbla 1080Ti till om de ändå kommer prestera som en xbox

Funkar 1080 ti bra i sli?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Songless:

Funkar 1080 ti bra i sli?

Vet ej, men jag skulle hoppas på bättre prestanda än en xbox i alla fall