Asus Z97-A, fel under POST, röd VGA LED, ingen bild.

Permalänk
Medlem

Asus Z97-A, fel under POST, röd VGA LED, ingen bild.

Hej! Länge sedan jag var här sist, men nu när olyckan slår till tänder jag återigen min "Bat-signal".

Bygget finns i sig, annars är det:
ASUS Z97-A
i5-4670k
EVGA 750 G2 SuperNova
16G Corsair vengeance lp 1600
MSI 780Ti
Någon WD 1TB 7200RPM
Corsair Force GT 128 GB SSD

. Har inte överklockat något sedan skiten sattes ihop av mig för ett par år sedan förutom att slå på XMP i UEFI BIOS.

För ett par månader sedan ville inte datorn alltid starta ordentligt, den fastnade under vad jag tror är POST:en. Allt spinner upp och får ström, den testar CPU, och DRAM men sedan stannar den på VGA, dvs. att VGA_LED lyser med fast rött sken. Ingen signal alls till monitorn. Detta hände ungefär var tredje gång jag slog på datorn.

Gångerna den startade direkt påföljande en av dessa "misslyckade" starter stod det "Overclock Failed" mm. Varpå jag blev bootad in i BIOS där jag kunde återställa de redan återställda inställningarna.
Sen hade jag tur om den startade efter den påtvingade save&rebooten.

Problemet blev värre och värre och nu händer det varje gång, dvs. att jag inte ens får åtkomst till BIOS vid start, den står bara och snurrar med VGA LEDen lysande.

Efter detta har jag testat olika saker:

Dammat av så mycker jag kan, detta är dock inte helt ordentligt gjort, har fortfarande stock intel kylare (skjut mig) som kan vara dammig bakom.

Återställt CMOS, haft batteriet urtaget under någon timme och sedan provat allt. Använt jumpern på DRCT pinsen med samma resultat. Detta utan att datorn varit kopplad till väggen.
Kopplat ur och i de flesta strömkontakter från mitt modulära PSU samt HDD o SSD.

Testat annat vägguttag

Testat att flytta 780Ti:t till andra PCI sloten, testat ett annat grafikkort (560), testat on board graphics dvs kopplat skärmen direkt till MB.

Testat minnena så gott det går, flyttat runt, kört med bara ett, inget, etc.

Kopplat ur allt och kört datorn, kopplat in endast det nödvändiga, m+kb+s.

Vad tror ni?

Tacksam för all hjälp.

Tillägg
Visa signatur

[i7 7700K][Asus STRIX Z-270F][16GB Corsair Vengeance DDR4 3200M][MSI 2080 DUKE][WD 1TB][970 Pro m.2 500G][EVGA 750 G2][27" 1440p 144hz ASUS][Cooler Master HAF932][Win 10][Z-5500]

Permalänk
Medlem

Huhu! Lämnat in datorn för felsökning. Om en enda stackars sate läser denna tråd. Egentligen kan jag ju bara beställa nya delar men vill försöka spara lite har en Scorpio på väg!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[i7 7700K][Asus STRIX Z-270F][16GB Corsair Vengeance DDR4 3200M][MSI 2080 DUKE][WD 1TB][970 Pro m.2 500G][EVGA 750 G2][27" 1440p 144hz ASUS][Cooler Master HAF932][Win 10][Z-5500]

Permalänk
Medlem

Kan vara fel på grafikort om vga lampan lyser, alt skadad pci-e port på moderkortet. prova sätta grafikkortet i en annan pci-e port och se om det fungera.

Visa signatur

Chassi Fractal design R6 USB C, Skärm LG UltraGear 38GN950 38" Moderkort ASUS ROG STRIX X570-E GAMING CPU 5800X3D RAM G.Skill 4x8 DDR4 3600MHz CL16 Ripjaws SSD 1 Samsung 970 EVO Plus 250GB SSD 2 CRUCIAL MX500 2TB. SSD 3 WD SN770 2TB,SSD 4 SAMSUNG 970EVO 512GB, GPU Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB AORUS XTREME NON LHR. Nätagg Corsair RM1000x.

Permalänk
Medlem
Skrivet av macbang:

Kan vara fel på grafikort om vga lampan lyser, alt skadad pci-e port på moderkortet. prova sätta grafikkortet i en annan pci-e port och se om det fungera.

Läste du tråden?

Skrivet av Shunt91:

Testat att flytta 780Ti:t till andra PCI sloten, testat ett annat grafikkort (560), testat on board graphics dvs kopplat skärmen direkt till MB.

Visa signatur

Intel Core i7-11700K / Asus ROG Strix Z590-F / Asus 1070 Dual OC / G.Skill Trident Z RGB 32GB (4x8) 3200MHz CL14 / Corsair RM750x / Samsung 980 PRO 1TB / Lian Li PC-O11 Dynamic EVO / custom loop 3x360 / Asus ROG Swift PG278Q / Ducky Shine 5 RGB MX Red / Sennheiser HD660S / FiiO E10K / Audio-Technica AT2020USB+

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shunt91:

Hej! Länge sedan jag var här sist, men nu när olyckan slår till tänder jag återigen min "Bat-signal".

Bygget finns i sig, annars är det:
ASUS Z97-A
i5-4670k
EVGA 750 G2 SuperNova
16G Corsair vengeance lp 1600
MSI 780Ti
Någon WD 1TB 7200RPM
Corsair Force GT 128 GB SSD

. Har inte överklockat något sedan skiten sattes ihop av mig för ett par år sedan förutom att slå på XMP i UEFI BIOS.

För ett par månader sedan ville inte datorn alltid starta ordentligt, den fastnade under vad jag tror är POST:en. Allt spinner upp och får ström, den testar CPU, och DRAM men sedan stannar den på VGA, dvs. att VGA_LED lyser med fast rött sken. Ingen signal alls till monitorn. Detta hände ungefär var tredje gång jag slog på datorn.

Gångerna den startade direkt påföljande en av dessa "misslyckade" starter stod det "Overclock Failed" mm. Varpå jag blev bootad in i BIOS där jag kunde återställa de redan återställda inställningarna.
Sen hade jag tur om den startade efter den påtvingade save&rebooten.

Problemet blev värre och värre och nu händer det varje gång, dvs. att jag inte ens får åtkomst till BIOS vid start, den står bara och snurrar med VGA LEDen lysande.

Efter detta har jag testat olika saker:

Dammat av så mycker jag kan, detta är dock inte helt ordentligt gjort, har fortfarande stock intel kylare (skjut mig) som kan vara dammig bakom.

Återställt CMOS, haft batteriet urtaget under någon timme och sedan provat allt. Använt jumpern på DRCT pinsen med samma resultat. Detta utan att datorn varit kopplad till väggen.
Kopplat ur och i de flesta strömkontakter från mitt modulära PSU samt HDD o SSD.

Testat annat vägguttag

Testat att flytta 780Ti:t till andra PCI sloten, testat ett annat grafikkort (560), testat on board graphics dvs kopplat skärmen direkt till MB.

Testat minnena så gott det går, flyttat runt, kört med bara ett, inget, etc.

Kopplat ur allt och kört datorn, kopplat in endast det nödvändiga, m+kb+s.

Vad tror ni?

Tacksam för all hjälp.

Jag har samma problem ibland och likadant moderkort. För mig hjälper det oftast att resetta BIOS. Det är inte grafikkortet då det blir samma med bara det integrerade i CPU:n (4690K). Jag tror det är något med moderkortet. Det blir ny burk för mig snart ändå så jag har inte undersökt så noga.

Visa signatur

"I do not know with which weapons WWIII will be fought, but WWIV will be fought with sticks and stones."
Albert Einstein

Permalänk
Hedersmedlem

*Bump raderad i enlighet med §4 i forumreglerna*

Observera att vi inte tillåter bumpning/meningslösa inlägg. Detta då vi tycker det är viktigt att alla får samma chans att få sina trådar uppmärksammade.

Skrivet av Shunt91:

Ingen som vet?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...