unRAID, FreeNAS, andra alternativ, som host för VM's?

Permalänk
Medlem

unRAID, FreeNAS, andra alternativ, som host för VM's?

FreeNAS 10 och unRAID 6 är båda konfigurerade för att fungera som värd för virtuella maskiner. Eftersom jag garanterat inte kommer både använda media server funktionalitet, och virtuella maskiner samtidigt, kan det ju vara ett vettigt upplägg för privat labbande.
Open Media Vault stödjer inte det, så vitt jag vet, finns det andra alternativ?

(Jag är alltså inte intresserad av att köra en riktig hypervisor, och en media serverlösning som virtuell maskin. Så mycket ska inte de virtuella maskinerna användas.)

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Nu förstår jag inte.
Varför överhuvudtaget köra nas lösningar om du inte är intresserad av mediadelningsbiten?
Det är väl betydligt bättre att köra esxi eller proxmox eller liknande

Permalänk
Medlem
Skrivet av nikwad:

Nu förstår jag inte.

Det är ok, då frågar man, om man är intressrad. Det är säkert jag som har förklarat dåligt.

Skrivet av nikwad:

Varför överhuvudtaget köra nas lösningar om du inte är intresserad av mediadelningsbiten?

Fast nu är det ju primärt mediadelningsbiten jag är intresserad av, och som kommer rulla kontinuerligt, medan VM's används sporadiskt, som bäst. Antar att jag var otydlig, det går väl in under ovan, förklarat dåligt.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

@-=Mr_B=-: "Eftersom jag garanterat inte kommer både använda media server funktionalitet, och virtuella maskiner samtidigt"
Var vad du skrev så det tolkar jag som att du inte behöver media delen utan bara VM då din titel frågar efter host för VM.

Gör så att du ändrar din post så kan säkert fler hjälpa dig, för just nu är det bara motsägelser.

Om jag får spåna på vad du är ute efter så är inte FreeNAS det du ska titta på. Unraid, omw eller diy är bättre.

Permalänk
Medlem

Jag är inte säkert på vad det är du finner motsägelsefullt.

Skrivet av -=Mr_B=-:

Eftersom jag garanterat inte kommer både använda media server funktionalitet, och virtuella maskiner samtidigt, kan det ju vara ett vettigt upplägg för privat labbande.
Open Media Vault stödjer inte det, så vitt jag vet, finns det andra alternativ?

(Jag är alltså inte intresserad av att köra en riktig hypervisor, och en media serverlösning som virtuell maskin. Så mycket ska inte de virtuella maskinerna användas.)

Jag är ganska tydlig med att jag vill ha en mediaserver lösning som kan fungera som värd åt VM's. Redan från början har jag alltså ganska tydligt visat ett intresse för mediaserverlösningen. Till det kommer en kommentar om att jag inte kommer belasta media servern delen speciellt hårt samtidigt som jag gör den andra krävande funktionen, alltså, kör VM's. Vilket betyder att jag inte kommer transcoda film för stream till mediaspelare samtidigt som jag kör VM's, helt enkelt eftersom jag bara är en person, och rimligtvis bara kan göra en sak i taget. Och sist avslutar jag med att ganska tydligt poängtera att VM's inte kommer vara den huvudsakliga funktionen på systemet.
Jag är mer än villig att tillstå att jag är förvirrad, men var är det det blir konstigt?

Skrivet av nikwad:

omw eller diy är bättre.

Problemet där är väl att OMV inte stödjer VM's, och DIY är inte aktuellt. Den kompetensen saknar jag. Men din rekommendation var alltså unRAID.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

@-=Mr_B=-: Du ser inte vad som är motsägelsefullt med din titel och sedan din text?
Du skriver inte i topicen att du kommer att använda den primärt som NAS. Sedan så du skrev du i titeln att den ska användas som host för VM och sedan så skriver att du inte kommer att använda den för båda. Jag tolkar detta som väldigt motsägsefullt...

OMV stödjer visst vm, både genom virtualbox och docker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nikwad:

Du ser inte vad som är motsägelsefullt med din titel och sedan din text?

Nope. Jag skriver ingenstans att jag inte tänker använda den som media server. Jag skriver tvärt om att jag tänker använda den som media server, bara inte samtidigt som den ska köra VM's.

Skrivet av nikwad:

Du skriver inte i topicen att du kommer att använda den primärt som NAS.

Jag skriver definitivt inte att jag inte tänker använda den primärt, eller inte, som media server. JAG känner att det kanske är lite dumt att använda en media server som host, samtidigt som man vet vad en hyperviser är, men inte tänker använda mediaserver delen.

Sedan så du skrev du i titeln att den ska användas som host för VM och sedan så skriver att du inte kommer att använda den för båda.[/quote]Jaså, skriver jag det? Var då? För jag vill bestämt minnas att jag skrev så här:

Skrivet av -=Mr_B=-:

Eftersom jag garanterat inte kommer både använda media server funktionalitet, och virtuella maskiner samtidigt,

Ett ganska viktigt ord du glatt utelämnar var gång. samtidigt

Skrivet av nikwad:

OMV stödjer visst vm, både genom virtualbox och docker.

Då är OMV ett alternativ. Så då har jag åtminstone 3 alternativ.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Inaktiv

Windows med Hyper-V?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hugligan:

Windows med Hyper-V?

Är en relativt värdelös mediaserver.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av -=Mr_B=-:

Är en relativt värdelös mediaserver.

På vilket sätt då? Den kan väl göra allt plus lite till av vad en sketen nas kan göra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

FreeNAS 10 och unRAID 6 är båda konfigurerade för att fungera som värd för virtuella maskiner. Eftersom jag garanterat inte kommer både använda media server funktionalitet, och virtuella maskiner samtidigt, kan det ju vara ett vettigt upplägg för privat labbande.
Open Media Vault stödjer inte det, så vitt jag vet, finns det andra alternativ?

(Jag är alltså inte intresserad av att köra en riktig hypervisor, och en media serverlösning som virtuell maskin. Så mycket ska inte de virtuella maskinerna användas.)

Vad är det du vill göra!? Vad är en "media server"?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag tror inte det finns så mycket mer alt. än FreeNAS och unRAID om man inte ska kolla på rena hårdvarulösningar, typ Synology. Du skulle iof kunna köra OSet från Synologyn (DSM) på en dator. DSM har numera stöd för att köra VMs. Dock så är ju detta inte en supporterad produkt som går att köpa. Jag skulle inte lägga allt för kritiska grejer på en sådan installation.

Du säger att du inte vill ha en dedikerad hypervisor, det som är lite läskigt när man stoppar alla saker i samma installation är att risken att det går åt skogen ökar.
Har du en dedikerad hypervisor och delar upp dina servrar (lagring, test, databas, osv) kan man alltid slänga en VM och börja om med en ny utan att det påverkar det andra allt för mycket.

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem

unRaid med någon trevlig docker för mediaströmmning som/liknande Plex?

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hugligan:

På vilket sätt då? Den kan väl göra allt plus lite till av vad en sketen nas kan göra?

Om de hade varit likvärdiga, hade vi inte haft dedikerade lösningar. Windows + Hyper-V är en sjukt icke effektiv lösning sett till overhead, och platskrav. Visst "kan" de göra allt FreeNAS + plugins kan göra, me de gör dem inte på något sätt likvärdiga.

Skrivet av Garmzon:

Vad är det du vill göra!?

Jag vill ha en dedikerad lagringslösning till min media samling, med redundans, som kan streama sagda media till mina olika enheter via en transcoding lösning, (troligtvis Plex) köra en torrentklient, (troligtvis Transmission eller Deluge) sköta backuperna av telefonen, (helt enkelt en lokal kopia av drop-box kontot som ligger på telefonen, som kopieras automatiskt på vecko basis.) och kunna köra mina VM's på. VM's som används så sällan att jag har en påminnelse i kalendern som säger att jag måste starta och uppdatera dem var tredje månad...

Skrivet av Garmzon:

Vad är en "media server"?

Det borde vara ett ganska väletablerat faktum i dagsläget. Det är en "NAS" med DLNA funktion, eller motsvarande. Eftersom jag redan sagt att transcoding är aktuellt, så borde den biten vara täckt. Ingenting som inte FreeNAS, unRAID, och OMV inte hanterar. Frågan var om det fanns vettiga alternativ jag inte kände till, som gör det jobbet allla förväntar sig, plus agerar värd för VM's. Och det fanns minst ett alternativ till, OMV. Jag visste att OMV fanns, jag hade bara ingen aning om att det fanns en fungerande virtualiseringslösning för OMV.

Skrivet av Mr_Lazy:

Har du en dedikerad hypervisor och delar upp dina servrar (lagring, test, databas, osv) kan man alltid slänga en VM och börja om med en ny utan att det påverkar det andra allt för mycket.

Jag ska inte virtualisera på den nivån. Jag labbar lite ibland, i dagsläget så sällan att klientmaskinerna måste startas regelbundet för att få hämta hem, och köra Microsofts olika uppdateringar... Ingen VM kommer vara i kontinuerlig drift, och ingen VM kommer vara tjänste-leverantör.

Skrivet av Opatagio:

unRaid med någon trevlig docker för mediaströmmning som/liknande Plex?

Det är nära den lösningen jag har lutat åt själv. Deras virtualiseringslösning gör det jag behöver, frågan var bar om det fanns något bättre. Jag är rätt van vid FreeNAS, nakdelen är att FreeNAS 10 är kraftigt Beta, och inte är redo för att driftsättas, och om det är den vägen jag ska gå, lär jag få vänta... Hade det varit ett färdigt alternativ hade det aldrig blivit en diskussion av det, då hade jag gått den vägen.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

@-=Mr_B=-: fyi, freenas 10 är nerlagt, den senaste version är freenas 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av nikwad:

@-=Mr_B=-: fyi, freenas 10 är nerlagt, den senaste version är freenas 11

Go figure. Säkert därför jag inte sett några uppdateringar för hur det går på 10'an på rätt länge... nå, det förändrar inte så mycket. FreeNAS 11 har tydligen släppts under sommaren, och man har i någon utsträckning stoppat in det jag behöver, bhyve.

unRAID är nog lite mer lätt hanterligt med sina VM's tillgängliga via ett grafiskt interface, istället för enbart över seriell konsol... Jag är inte säker, men jag tror att Open Media Vault gör som FreeNAS, och inte har ett grafiskt interface till den virtuella maskinen, utan bara ger fjärråtkomst. RDP, VNC, seriell konsol, osv. Det fungerar men för windowsmaskiner är det betydligt lättare att konfigurera dem med en lokal skärm, så att säga. (Mest för att RDP inte automatiskt fungerar efter installationen.)

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Nu var det ett litet tag sen jag provade unRAID så detta kan förhoppningsvis förbättras.
Men unRAID gränssnitt är/var(?) väldigt rörigt och osmidigt att arbeta i.
FreeNAS, Nas4Free, XPenology (Synology) och Open Media Vault är väl lite trevligare alternativ isåfall, enligt mig.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk

Kör själv unraid med plex-server och VM med bland annat Windows 10. Kan inte annat än rekommendera det Väldigt kompetent för många diskar samt väldigt säkert vid eventuella diskfel.

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk

Hur du vill bygga upp lagringsutrymmet är också ganska vettigt att tänka på i detta stadie. Med Freenas (ZFS) kan du inte på ett enkelt sätt lägga till diskar till en befintlig pool bara sådär, går du ZFS vägen så är det vettigast att köpa de diskar man kan tänkas behöva på maskinen. Både Unraid och OMV (som "normalt sett" kör snapraid+mergerfs) kan lägga till diskar disk din pool utan problem.

ZFS har mycket bättre möjligheter till prestanda, men det är sällan behovet för mediaservrar. Unraid kostar pengar, men har ganska bra funktioner för virtualisering via KVM/Libvirt. Jag har inte själv prövat OVM men vad jag förstår så finns det inget bra plugin för KVM utan de hänvisar istället till Virtualbox plugin. Testa kör igång OVM och se om dess virtualiseringsmöjligheter är tillräckliga för dig. Unraid som har större användarbas och är i nuläget lite mer utvecklat, jag har inte provat deras KVM-del utan enbart kört Docker för Plex och andra tjänster, fungerat utmärkt. Själv kör jag QEMU/KVM/Libvirt, LXC och Docker på Fedora med Snapraid+mergerfs för ren media och kombination av BTRFS och EXT4 för VMs och övrig lagring.

I framtiden skulle jag vilja separera storage och computing, främst då jag vill skala upp storage och skala ut mina VM-noder.

Visa signatur

Citera så hittar jag tillbaka!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tejprullen:

Hur du vill bygga upp lagringsutrymmet är också ganska vettigt att tänka på i detta stadie.

På gott och ont är det mer eller mindre redan bestämt. Det är egentligen bara valet av själva diskarna som kvarstår. Jag kommer "troligtvis" köra 4x Seagate Archive drives, 8tB, och 240-250gB SSD cache.

Skrivet av Tejprullen:

Med Freenas (ZFS) kan du inte på ett enkelt sätt lägga till diskar till en befintlig pool bara sådär, går du ZFS vägen så är det vettigast att köpa de diskar man kan tänkas behöva på maskinen.

Jag kommer rimligtvis inte ändra på diskkonfigurationen inom överskådlig tid. Projekt som de här kräver åratal av min budget, och samlande av gammalt skit för "småpengar" tills jag är redo för att sjösätta det hela. Det är enbart diskarna som kommer vara nyköpta till det här.

Skrivet av Tejprullen:

ZFS har mycket bättre möjligheter till prestanda, men det är sällan behovet för mediaservrar.

Det största problemet jag kommer ha, är antagligen mina VM's, när de ska skriva till Seagates archive diskar. Förhoppningen är att SSD'n ska ta smällen där. Skrivning till de där diskarna suger, men de är i princip oslagbara när man tittar på pris / tB. Och SSD'n har jag redan, så det kan jag leva med.

Skrivet av Tejprullen:

I framtiden skulle jag vilja separera storage och computing, främst då jag vill skala upp storage och skala ut mina VM-noder.

Jag virtualiserar inte så mycket att jag behöver ett dedikerat system för det. Med tiden kommer jag antagligen behöva bygga ut lagringen till ett likadant system till, men det är nästa 5 års plan. I nuläget hoppas jag på att kunna av-veckla en NAS och en headless server, båda med 4x2tB, och ersätta dem med det här. Med lite tur går det att få ett par tior för åtminstone det ena systemet.

Men det verkar inte som om det kommit några större överraskningar. Det är fortfarande en bit fram i tiden, men det ser ut som om slaget står mellan FreeNAS som jag har någon tidigare erfarenhet av, och unRAID, som jag inte har varit i kontakt med. Eftersom OMV är gratis, precis som FreeNAS, så tror jag att jag ska börja med att prova det, men jag tror jag väljer FreeNAS före OMV, bara baserat på att jag har ett försprång med kunskapen där. Slippa lära om helt från början, helt enkelt. Det jag funderar mest på är nog just installation och konfigurering av VM's allt annat känns ganska standard.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.