AMD kör fult spel med prissättningen av Radeon RX Vega 64

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Jefe:

Dom kort som fanns att tillgå efter att Kompletts lilla tilldelning av kort tagit slut kostade minst 1.000:- mer än Kompletts kort så det ser jag inget fel i.
Sen att Komplett fick lös ytterligare en liten sändning med samma pris förändrar väl inte det stora hela på vad korten faktiskt kostar idag.
Det är bara Komplett som säljer dom för 5.090:- och så länge inte fler butiker lägger sig runt 5.100:- så tycker jag inte att Sweclockers artikel är felaktig.

Idag kostar kort som finns i lager 6.090:- (Finns en handlare som tar 5.690:- men det är för 2 st kort) eller mer men det ser ut som om Komplett kommer att sälja närmare 250 st kort till för 5.090:- om man tittar på deras hemsida sen om dom alltid kommer att sälja för det priset återstår att se.

275 kort var ingen liten tilldelning, vi pratar om kort i prestigeklassen.
Varför korten sålde slut på nolltid var troligtvis miners.
Vid släppet av Vega 56 har Komplett hållit hårdare på korten, max ett per kund tex, det är därför tillgången är bättre.

Varför haka upp sig på att de jämnt skall finnas i lager? de finns i lager då och då för 5090 och även när de inte finns, är väntetiden inte speciellt lång, en eller två veckor.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Vad fasen är problemet. Kommer in nytt folk gång på gång som inte har uppdaterat sig eller läst senaste uppdateringar. Varför? Jo man läser en rubrik och gör egna slutsatser uppenbarligen. Det är tyvärr så det blir pga denna artikel o dess rubrik. Baserad på osanning och utan konkret fakta. Det har knappast varit svårt som kund att få ett kort för utlovat pris, eller?!. Och det kommer inte vara det framöver.

Sluta vara så envisa och stolta. Andra seriösa åfs har knappt något i lager och kanske har lyckats sälja dyrare pga efterfrågan. Säkerligen till miners. Kul för dem. Men det skulle jag knappast kalla amds fulspel.

Visa signatur

MB:Asus B550-I Gaming ROG Strix CPU:Ryzen 5600X RAM:G.Skill Trident Z 32gb@3200 SSD:Samsung 970 EVO Plus 1TB GPU:3080 FE PSU:Corsair SF600 CASE:Louqe ghost s1

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Ser inte hur det motsäger citatet.

Skickades från m.sweclockers.com

Då begriper jag inte alls hur du resonerar.

Skrivet av Jefe:

Dom kort som fanns att tillgå efter att Kompletts lilla tilldelning av kort tagit slut kostade minst 1.000:- mer än Kompletts kort så det ser jag inget fel i.
Sen att Komplett fick lös ytterligare en liten sändning med samma pris förändrar väl inte det stora hela på vad korten faktiskt kostar idag.
Det är bara Komplett som säljer dom för 5.090:- och så länge inte fler butiker lägger sig runt 5.100:- så tycker jag inte att Sweclockers artikel är felaktig.

Idag kostar kort som finns i lager 6.090:- (Finns en handlare som tar 5.690:- men det är för 2 st kort) eller mer men det ser ut som om Komplett kommer att sälja närmare 250 st kort till för 5.090:- om man tittar på deras hemsida sen om dom alltid kommer att sälja för det priset återstår att se.

Det är obegripligt hur du kan jämföra med andra butiker då de i stort inte har några kort i lager. Om du vet hur det fungerar när nya komponenter släpps så vet du också att många butiker ligger på fantasipriser tills de fått hem något antal att tala om.

Det verkar som att du har snöat in på att allt är AMD's fel, men inte riktigt klarar av att förklara det, gentemot den officiella information som finns tillgänglig idag. Så diskussionen ger inte mycket längre.

Rekommenderar dig att läsa igenom tråden, AMD's officiella uttalanden samt Sweclockers chefsredaktörs kommentarer i den här tråden. Han mer eller mindre garanterade att vi inte skulle få se några fler kort för 5090kr efter första leveransen till komplett. Gissa vad som hände med priset när nästa leverans nådde fram?

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Då begriper jag inte alls hur du resonerar.

Det är obegripligt hur du kan jämföra med andra butiker då de i stort inte har några kort i lager. Om du vet hur det fungerar när nya komponenter släpps så vet du också att många butiker ligger på fantasipriser tills de fått hem något antal att tala om.

Det verkar som att du har snöat in på att allt är AMD's fel, men inte riktigt klarar av att förklara det, gentemot den officiella information som finns tillgänglig idag. Så diskussionen ger inte mycket längre.

Rekommenderar dig att läsa igenom tråden, AMD's officiella uttalanden samt Sweclockers chefsredaktörs kommentarer i den här tråden. Han mer eller mindre garanterade att vi inte skulle få se några fler kort för 5090kr efter första leveransen till komplett. Gissa vad som hände med priset när nästa leverans nådde fram?

Du har helt rätt att diskussionen inte kommer längre nu. Jag anser att Sweclockers inte gjort fel när dom skrev artikeln och du tycker tvärtom. Framtiden får visa huruvida Sweclockers hade fel eller inte.

Visa signatur

CPU Intel GPU Nvidia

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jefe:

Du har helt rätt att diskussionen inte kommer längre nu. Jag anser att Sweclockers inte gjort fel när dom skrev artikeln och du tycker tvärtom. Framtiden får visa huruvida Sweclockers hade fel eller inte.

Så är det. Frågan är ju bara hur du kan tycka att de inte gjort fel när du själv säger "Framtiden får visa huruvida Sweclockers hade fel eller inte". Låter inte säkert nog för att konstatera att någon kör med fulspel. Kanske hade varit bättre att avvakta innan man svartmålar?

Hursomhelst, vi kommer inte längre.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Så är det. Frågan är ju bara hur du kan tycka att de inte gjort fel när du själv säger "Framtiden får visa huruvida Sweclockers hade fel eller inte". Låter inte säkert nog för att konstatera att någon kör med fulspel. Kanske hade varit bättre att avvakta innan man svartmålar?

Hursomhelst, vi kommer inte längre.

Allt hänger väl på vilken prisbild Vega 64 kommer att hamna på när fler butiker får in kort.
Är det bara Komplett som säljer för msrp på grund av rabatterade kort så känns det som AMD kört med fulspel från start precis som Sweclockers skriver. Det är min inställning till det hela.

Visa signatur

CPU Intel GPU Nvidia

Permalänk
Medlem

Hörde med AMD och man har haft MSRP på $499 sedan start och valt ut partners i respektive region världen över för att optimera tillgången på kort regionsvis och på så vis inte butiksvis.

Huvudsaken är väl att ni som kund kan beställa för det pris som AMD sagt? Det har inte varit helt olidligt långa väntetider från komplett heller? nVidia's GTX1080 "founders edition" där folk skulle betala 1000kr mer i väntan på 3'e parts kort skulle jag nog kalla för en fyjävulens större skandal än detta...

Komplett har fått in veckovis med kort vet jag och det är ju attraktiva kort och ruskigt snabba kort i mining, så tro fasen att dom säljer bra. Nu har komplett både Vega56 och Vega64 i lager så löp och köp. Färdigdiskuterat och bara att klicka hem istället.

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enigma:

Komplett har fått in veckovis med kort vet jag och det är ju attraktiva kort och ruskigt snabba kort i mining, så tro fasen att dom säljer bra.

Vega 64 verkar inte vara direkt fantastiskt om man håller på med mining.
https://www.tweaktown.com/news/58742/amd-radeon-rx-vega-64-no...
http://cryptomining-blog.com/9000-quick-look-at-amds-radeon-r...

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Folk ligger över 43MH/s idag med hårt strypta kort i Claymore... Dina artiklar är rätt gamla och intetsägande.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Vega dra genom lite tweaks exakt lika många watt som ett Titan xp och ger lite bättre hashrate för halva priset. Vega är kasst till mining, njaaa
https://www.tweaktown.com/news/59036/ethereum-mining-amd-rade...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enigma:

Folk ligger över 43MH/s idag med hårt strypta kort i Claymore... Dina artiklar är rätt gamla och intetsägande.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av tellus82:

Vega dra genom lite tweaks exakt lika många watt som ett Titan xp och ger lite bättre hashrate för halva priset. Vega är kasst till mining, njaaa
https://www.tweaktown.com/news/59036/ethereum-mining-amd-rade...

Skickades från m.sweclockers.com

Där ser man. Har inte tid att läsa artiklarna nu så får ta erat ord på det så länge.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jefe:

Allt hänger väl på vilken prisbild Vega 64 kommer att hamna på när fler butiker får in kort.
Är det bara Komplett som säljer för msrp på grund av rabatterade kort så känns det som AMD kört med fulspel från start precis som Sweclockers skriver. Det är min inställning till det hela.

För det första är det från en konsuments perspektiv lite skit samma vilken återförsäljare som kan erbjuda kortet för ett billigt pris så länge det finns att tillgå. Jag kan tänka mig att andra återförsäljare blir sura men för oss konsumenter? Inte särskilt viktigt. Komplett har i skrivande stund 80 kort på lager för 5090kr om de verkar inte gå åt särskilt snabbt längre. Det kan ju vara så att AMD har ett avtal med Komplett just för att tvinga andra återförsäljare att inte ta överpris. AMD får inte styra priset för alla återförsäljare men genom att Komplett säljer korten för rätt pris blir även andra butiker tvungna att sänka sina priser.

Dessutom har andra butiker börjat att sänka sina priser nu när de fått kort i lager:Netonnet tar 6590kr och har i lager. Proshop har för 6542kr.

(Men jag kan också notera att GTX 1080 verkar ha sjunkit i pris. De går nu att hitta för bara 5349kr hos Dustin. Även andra butiker har liknande erbjudanden. Dock är detta lite off-topic men är värt att veta om man funderar på att köpa. Då jag själv letar grafikkort i klassen blir det nog ett GTX1080.)

Permalänk
Datavetare
Skrivet av ClintBeastwood:

Där ser man. Har inte tid att läsa artiklarna nu så får ta erat ord på det så länge.

Fast ditt påstående om att Vega 64 inte är något superkort för Ethereum-mining är egentligen ändå rätt. Algoritmen i Ethereum är väldigt bandbreddskrävande, det "by design" för att hindra att hela marknaden skulle gå till ASICs som blev fallet med Bitcoin.

Men verkar också som något med GDDR5X och även HBM/HBM2 inte är helt optimalt för Ethereum. GDDR5 korten presterar rätt nära teoretiskt max sett till deras MH/s medan GDDR5X/HBM2 ligger rätt långt ifrån sina teoretiska max (presterade Vega64 som ett RX570 ur den aspekten skulle vi se MH/s värden på ~60).

GTX1080 är av den anledningen rätt hopplös som Ethereum-miner, väldigt usel effektivitet. GTX1080Ti och Vega 64 verkar kunna kompensera minnet med ren råprestanda.

Väger man in effektivitet blir ändå både Vega64 och GTX1080Ti rejält akterseglade av RX 470/480/570/480 samt GTX 1070. Använder man länken du fick för Vega 64 LCE samt GTX1080Ti + det jag hittade på miningbloggar kring vad folk får ut ur GTX1070, RX570 samt RX580 ser det ut så här

GPU

GPU power draw

MH/s

MH/s/W

Vega 64 LCE

294

43

0,15

GTX 1080Ti

250

40

0,16

RX 570

98

27

0,28

RX 580

112

30

0,27

GTX 1070

104

31

0,30

D.v.s. GTX 1070, RX 570 och RX 580 utklassar de andra två totalt i effektivitet. Svårt att se en miner som är kapabel till elementär matematik som väljer Vega64 eller GTX 1080Ti av någon annan orsak än att inget att finns att köpa.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Fast ditt påstående om att Vega 64 inte är något superkort för Ethereum-mining är egentligen ändå rätt. Algoritmen i Ethereum är väldigt bandbreddskrävande, det "by design" för att hindra att hela marknaden skulle gå till ASICs som blev fallet med Bitcoin.

Men verkar också som något med GDDR5X och även HBM/HBM2 inte är helt optimalt för Ethereum. GDDR5 korten presterar rätt nära teoretiskt max sett till deras MH/s medan GDDR5X/HBM2 ligger rätt långt ifrån sina teoretiska max (presterade Vega64 som ett RX570 ur den aspekten skulle vi se MH/s värden på ~60).

GTX1080 är av den anledningen rätt hopplös som Ethereum-miner, väldigt usel effektivitet. GTX1080Ti och Vega 64 verkar kunna kompensera minnet med ren råprestanda.

Väger man in effektivitet blir ändå både Vega64 och GTX1080Ti rejält akterseglade av RX 470/480/570/480 samt GTX 1070. Använder man länken du fick för Vega 64 LCE samt GTX1080Ti + det jag hittade på miningbloggar kring vad folk får ut ur GTX1070, RX570 samt RX580 ser det ut så här

GPU

GPU power draw

MH/s

MH/s/W

Vega 64 LCE

294

43

0,15

GTX 1080Ti

250

40

0,16

RX 570

98

27

0,28

RX 580

112

30

0,27

GTX 1070

104

31

0,30

D.v.s. GTX 1070, RX 570 och RX 580 utklassar de andra två totalt i effektivitet. Svårt att se en miner som är kapabel till elementär matematik som väljer Vega64 eller GTX 1080Ti av någon annan orsak än att inget att finns att köpa.

Blir helt skevt och praktiskt taget irrelevant att jämföra kort i standardutförande när du talar om något som specifikt är minnesbundet (därav är GPU och vad den drar i en viss frekvens irrelevant). Ingen miner kör sina kort @ original. 44MH/s @ 140w är inte illa pinkat, då var GPU på 1000MHz.

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Enigma:

Blir helt skevt och praktiskt taget irrelevant att jämföra kort i standardutförande när du talar om något som specifikt är minnesbundet (därav är GPU och vad den drar i en viss frekvens irrelevant). Ingen miner kör sina kort @ original. 44MH/s @ 140w är inte illa pinkat, då var GPU på 1000MHz.

Nu var det inte precis standardutförande hos något av korten som finns med i listan. Det jag använde för Vega 64 LCE var från länken @tellus82 postade ovan, d.v.s.

-28% power (294W) - 42.8MH/s @ 49C @ 965RPM

570/580/1070 drar definitivt mer än 100 W i standardutförande, så även dessa resultat var med överklockat VRAM och underklockad GPU (30 MH/s för RX580 skulle vara 95 % av teoretisk max vid all-stock, GDDR är effektivt för Ethereum mining men inte SÅ effektivt).

Om du refererar till de resultat signaturen "S1L3N7_D3A7H" påstår sig fått verkar ingen kunnat återskapat det resultatet. Vad flera dock noterat är att förbrukningen sensorerna på grafikkortet rapporterar kring aktuell effekt blir i något läge helt otillförlitligt när man sänker spänningen och GPU-frekvens tillräckligt mycket. Folk har sett fall där GPU-lasten för Vega 64 rapporterats som 50-60 W medan HBM2 minnena rapporteras dra > 100 W. Båda är uppenbar fel.

Finns väldigt mycket på Reddit, tyvärr är det rätt låg signal/brus där och många gånger känns det som att läsa en ding ding värld. Det är ingen sågning av Reddit, finns trots allt en hel del guldkorn där!

Ska man gå på lösa Reddit-rykten finns det folk som kör 570/580/1070 på väl under 100 W, de resultat jag lade in i tabellen var resultat där folk explicit mätt strömförbrukning samt det är något av ett medelvärde av flera rapporter.

Lägsta jag hittar för Vega 64 där man haft extern effektmätning (i stället för att lita på kortets egna sensor) är runt 200 W vid mining, men då ligger man inte lägre kvar på 43 MH/s.

Även på 200 W drar kortet ungefär dubbelt mot 580/1070 men det leverera 40-50 % högre mining-rate. Väsentligt bättre än tabellen, men fortfarande så att 570/580/1070 är väsentligt mer effektiva, det utan att väga in kostnaden att köpa korten.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Hjälpsam

En sak som antagligen dessa mining farmare gillar, är att kortet har blowers, då kan de packas tätare.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Nu var det inte precis standardutförande hos något av korten som finns med i listan. Det jag använde för Vega 64 LCE var från länken @tellus82 postade ovan, d.v.s.

-28% power (294W) - 42.8MH/s @ 49C @ 965RPM

570/580/1070 drar definitivt mer än 100 W i standardutförande, så även dessa resultat var med överklockat VRAM och underklockad GPU (30 MH/s för RX580 skulle vara 95 % av teoretisk max vid all-stock, GDDR är effektivt för Ethereum mining men inte SÅ effektivt).

Om du refererar till de resultat signaturen "S1L3N7_D3A7H" påstår sig fått verkar ingen kunnat återskapat det resultatet. Vad flera dock noterat är att förbrukningen sensorerna på grafikkortet rapporterar kring aktuell effekt blir i något läge helt otillförlitligt när man sänker spänningen och GPU-frekvens tillräckligt mycket. Folk har sett fall där GPU-lasten för Vega 64 rapporterats som 50-60 W medan HBM2 minnena rapporteras dra > 100 W. Båda är uppenbar fel.

Finns väldigt mycket på Reddit, tyvärr är det rätt låg signal/brus där och många gånger känns det som att läsa en ding ding värld. Det är ingen sågning av Reddit, finns trots allt en hel del guldkorn där!

Ska man gå på lösa Reddit-rykten finns det folk som kör 570/580/1070 på väl under 100 W, de resultat jag lade in i tabellen var resultat där folk explicit mätt strömförbrukning samt det är något av ett medelvärde av flera rapporter.

Lägsta jag hittar för Vega 64 där man haft extern effektmätning (i stället för att lita på kortets egna sensor) är runt 200 W vid mining, men då ligger man inte lägre kvar på 43 MH/s.

Även på 200 W drar kortet ungefär dubbelt mot 580/1070 men det leverera 40-50 % högre mining-rate. Väsentligt bättre än tabellen, men fortfarande så att 570/580/1070 är väsentligt mer effektiva, det utan att väga in kostnaden att köpa korten.

Tror faktiskt inte att hans resultat är tagna ur luften. Han har mätt vad systemet drar från väggen och räknat bort övriga komponenter som jag förstod det för att få ett hum om vad kortet på riktigt drar. Även nätaggregatets verkningsgrad har varit med i uträkningen.

Sen skrev du 294w. Det är omkring vad standardversionen, dvs den luftkylda modellen av Vega 64 drar. LC versionen som original ger kortet högre powerlimit för att upprätthålla högre boost är som sagt inget viktigt här.

Det är förmodligen ett av fler liknande resultat som vi kan se/kommer få se. Eftersom algoritmen är minnesbunden så kan man sänka GPU'ns frekvens och spänning väldigt mycket och prioritera strömbudgeten för att upprätthålla frekvensen på HBM2 istället.

Det är inte speciellt svårt att förstå varför många miners är sugna på Vega56 för 4000kr stycket och effektoptimera dessa kort med sådan hashrate som dom kan ge.

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem

Nu har även komplett slutat att sälja för 5090:-
6499:- nu för samma kort med 2 st spel. Slut på rabatt från AMD?
Ser kärvt ut överhuvudtaget för Vega korten.

Visa signatur

CPU Intel GPU Nvidia

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Jefe:

Nu har även komplett slutat att sälja för 5090:-
6499:- nu för samma kort med 2 st spel. Slut på rabatt från AMD?
Ser kärvt ut överhuvudtaget för Vega korten.

Ja tråkigt.
Ser dock inte illa ut för korten, de verkar sälja bra, ser värre ut för de som vill köpa dem till bra priser.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Inaktiv

Nu såhär med facit i hand så går det varken att köpa Vega 56 eller Vega 64 i närheten av de utlovade priserna. Det ser onekligen ut som om Sweclockers hade rätt angående detta och alla AMD anhängare hade fel.
Jättetråkigt AMD, gör rätt nästa gång så kanske man vågar köpa ett AMD kort igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon12433:

Nu såhär med facit i hand så går det varken att köpa Vega 56 eller Vega 64 i närheten av de utlovade priserna. Det ser onekligen ut som om Sweclockers hade rätt angående detta och alla AMD anhängare hade fel.
Jättetråkigt AMD, gör rätt nästa gång så kanske man vågar köpa ett AMD kort igen.

Tittade på Prisjakt idag och billigaste korten ligger nu på 6.090:- så
jag tror också att Sweclockers var rätt ute.

Visa signatur

CPU Intel GPU Nvidia

Permalänk
Medlem

Billigast idag på prisjakt är 5.985:- så vi kan väl utgå från att Sweclockers var inne på rätt spår angående prissättningen på Vega 64. Starkt subventionerade kort i början och sen fasades priset ut mot ett msrp som stämmer bättre med verkligheten.

Visa signatur

CPU Intel GPU Nvidia

Permalänk
Medlem

Fortfarande inga kort ute för 5.000:- Billigaste ligger på 5.990:- dock ej i lager. Lägsta pris 6.490:- i lager.

Vad säger ni som hävdade att korten skulle finnas ute för 5.000:- ? Rätt eller fel av Sweclockers?

Visa signatur

CPU Intel GPU Nvidia

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jefe:

Fortfarande inga kort ute för 5.000:- Billigaste ligger på 5.990:- dock ej i lager. Lägsta pris 6.490:- i lager.

Vad säger ni som hävdade att korten skulle finnas ute för 5.000:- ? Rätt eller fel av Sweclockers?

Talande tystnad.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

@Jefe: Det är en marknadsekonomi, kortet släpptes för fyra månader sen, dom är slutsålda för att miners köper upp allihopa konstant, det är skälet till varför det är brist på korten och priset har gått upp.

Om det är ett så enormt problem för dig så köp ett Nvidia kort, dom är billigare och bättre.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

@Jefe: Det är en marknadsekonomi, kortet släpptes för fyra månader sen, dom är slutsålda för att miners köper upp allihopa konstant, det är skälet till varför det är brist på korten och priset har gått upp.

Om det är ett så enormt problem för dig så köp ett Nvidia kort, dom är billigare och bättre.

Mvh

Har inget problem med själva kortet eller tillgången utan mer med att flera personer hävdade att Sweclockers hade fel när dom skrev att Amd körde med fult spel med prissättningen på kortet.

Själv tillhör jag dom som tror att Sweclockers var inne på rätt spår att Amd subventionerade korten kraftigt till vissa utvalda butiker för att sedan höja priset till ett mer realistiskt pris för att inte gå back på varje sålt kort.

Visa signatur

CPU Intel GPU Nvidia

Permalänk
Medlem

Plockar fram popcornen 3 år senare, inte SweClockers-medlemarnas bästa "dag" direkt.. Mycket dunka huvudet mot betongvägg.

Visa signatur

🛜🫀: HP ProDesk 400 G3, i5 6500, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮: R9 3900X | RTX 2080 LC | Acer XF270HUA | 96GB @ 3200 | MSI X570 MPG G EDGE WIFI | CORSAIR C70
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com