Linux - Vad saknar du till vardags?

Permalänk

Går i perioder,nu spelar jag mest wow igen, installerade med PortWine sist, script som finns på webben till flera olika spel för övrigt, "one click installer" i princip, den trycker in allt man behöver.
Saknar ibland Bf4 mfl Origin spel,men har en w7 i dualboot.

För övrigt buggar mitt nätverk om jag ska kopiera filer mellan 2 linuxburkar, då får jag usel hastighet, max 45mb/s, kör jag från w7 till samma linux burk får jag runt 100.
Scp och sftp och nfs är snabbare,men det är enklare att bara flytta runt när man är i w7.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Man byter bara till något som är bättre än det man har. CAD-programmet bör ses som ett verktyg för att göra ett bra jobb, bestämmer den/de som är ansvariga för CAD-mjukvaran ett undermåligt program ska användas så kommer anställda lämna företaget för konkurrenter som kan erbjuda rätt verktyg.

Vore som att jämföra med en designbyrå som ersätter Adobes mjukvaror mot typ Paint. Gimp använder jag förvisso privat men jag hade nog inte accepterat det om jag jobbat professionellt inom ett sådant yrke. Nu är förstås Gimp och Paint inte i samma klass heller förstås.
Eller för den delen billiga skruvmejslar från något lågprisföretag.

Men de billigare mjukvarorna fungerar förstås bra i andra fall, speciellt som privatperson.
Vore förstås bra om någon av dessa lösningar skulle kunna växa till sig men risken är att det är 99 problem kvar att lösa för att få Linux som en acceptabel lösning professionellt i min bransch. Jag hade gillat det som ett alternativ bör väl tilläggas.

BricsCAD verkar ju vara en professionell mjukvara, med support så det borde gå att arbeta med professionellt.
Sen köra en linux version med professionel support som Red hat enterprise eller SUSE linux enterprise.
Om det är bättre eller inte låter jag vara osagt.
Gimp är ju ett annat område och en gratis mjukvara, så vit jag vet inte har någon support, så då är det ju kanske inget alternativ för större företag.
Vet dock att personer jobbat med GIMP inom foto och levt gott på detta, men är väll inte stora företag vi pratar om då.

Visst funkar linux bra till privat personer även mindre företag.
Om det kommer bli en lösning eller inte i din branch, tror jag inte just nu, kanske längre fram, men hade ju varit kul ifall det hade blivit ett konkurrerande alternativ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klubba:

Vet inte allt de använder, bara läst att de båda hävdar att de endast använder linux. Pixar ska tydligen avnända sig av kdenlive bland annat.
Videoredigering är inte min grej

Jag har läst en artikel om detta men det var ett bra tag sen men här kommer en sammanfattning från minnet.
Då använde de i huvudsak interna program som hängt med sedan SGI tiden.
De hade även en egen fork av gimp med stöd för vad de behöver som användes mycket samt några få användare som använde photoshop.
Till vissa saker användes även Maya men mindre än man kan tro.
De jobbar mer med animering än klippning och video redigering.

Blender har jobbat mycket för att bli bra på just detta området.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon5930:

Är få spel utöver Tux Racer som borde vara acceptabla för dig då. Valves egna spel är ju i stort designade att tjäna pengar genom att locka spelare att köpa skins, hattar och annat krafs.

Även om Valve inte öppnat sin egna mjukvara, som exempelvis Steam och olika spel så har de ändå gjort mycket för FOSS. De har folk anställda på heltid för att utveckla Mesa, de öppna grafikdrivrutinerna som är vanliga på Linux (men även går att köra på exempelvis Windows tack vare att de är multi-platform) och att de portat Steam och de flesta av sina spel till Linux.

Mikrotransaktioner kan jag inte påstå att jag gillar, men Valve har iallafall kommit fram med en modell som känns valfri. Köper du ett multiplayer-spel publicerat av EA så kan du räkna med expansioner som splittrar användarna på ett sätt som nästan tvingar dig att köpa expansioner, ofta för tusentals kronor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klubba:

Vet inte allt de använder, bara läst att de båda hävdar att de endast använder linux. Pixar ska tydligen avnända sig av kdenlive bland annat.
Videoredigering är inte min grej

Nu videoredigeras inte Pixars filmer i Linux miljö, utan det sker som de flesta filmer i vanliga nle-program som avid/premiere.

Grafiker sitter nog inte i Linux heller, dock verkar det som att i princip all animering och rendering kör in house mjukvara (presto/renderman) som rullar på Linux.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Nu videoredigeras inte Pixars filmer i Linux miljö, utan det sker som de flesta filmer i vanliga nle-program som avid/premiere.

Grafiker sitter nog inte i Linux heller, dock verkar det som att i princip all animering och rendering kör in house mjukvara (presto/renderman) som rullar på Linux.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag hittade denna

https://www.gamingonlinux.com/articles/pixar-film-production-...

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk

Har använt Linux och FreeBSD i några år nu, till och med varit ca 2 år sedan jag behövt använda windows på några av mina maskiner.
Saknar:

  • Väldokumenterad nätverksstack, e.g. hur man gör för att lägga till ett eget nivå 3 protokoll. Gillar inte mentaliteten med RTFS (Read The F* Source code)

  • Ingen tearing utanför spel (linux har tearing pga av X)

Skulle dock inte kunna byta tillbaka till windows förrän det finns Tiling window management, vettig pakethantering (framförallt uppdatering) och ingen passiv loggning av data eller reklam i bakgrunden. Är lite för van i linux för att inte störa mig på flödet i windows varje gång jag använder det, är mest point and click istället för att använda terminalen, sedan går det att felsöka saker bättre i Linux då du har full insyn i systemet.

Vill man ha enklare wine installationer finns även PlayOnLinux:
https://www.playonlinux.com/en/

Lägga till länk
Visa signatur

Every time I see some piece of medical research saying that caffeine is good for you, I high-five myself. Because I'm going to live forever.
~ Linus Torvalds (2010-08-03)

Permalänk
Medlem

Då jag kör CAD hemma för hobbyprojekt så måste jag ha Windows tyvärr. Vet att det finns gratis alternativ men då jag redan ritar proffesionellt i 5 "riktiga" program så har jag inte ork att sätta mig in i ett till. Med småbarn har man begränsat med tid så att pilla i nytt program känns inte aktuellt.

Men kör Linux på allt hemma utom en dator och tycker det funkar kanon, saknar inget(utom cad då).

Visa signatur

Bara gammalt skräp...

Permalänk
Medlem

Det enda jag saknar som inte går att lösa i en virtuell maskin är Blizzards spel, det är det enda.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Oaktree:

BricsCAD verkar ju vara en professionell mjukvara, med support så det borde gå att arbeta med professionellt.
Sen köra en linux version med professionel support som Red hat enterprise eller SUSE linux enterprise.
Om det är bättre eller inte låter jag vara osagt.
Gimp är ju ett annat område och en gratis mjukvara, så vit jag vet inte har någon support, så då är det ju kanske inget alternativ för större företag.
Vet dock att personer jobbat med GIMP inom foto och levt gott på detta, men är väll inte stora företag vi pratar om då.

Visst funkar linux bra till privat personer även mindre företag.
Om det kommer bli en lösning eller inte i din branch, tror jag inte just nu, kanske längre fram, men hade ju varit kul ifall det hade blivit ett konkurrerande alternativ

Det är troligen en enorm skillnad mellan exempelvis BricsCAD och de stora programmen. Är man ett väldigt litet företag med få anställda och utvecklar och tillverkar internt så kan det säkert fungera bra. Men behöver man exempelvis ta in konsulter så kan det bli problem om man inom företaget inte använder ett etablerat program. Men just BricsCAD borde kunna få kunder även om risken är överhängande att deras kunder byter till något etablerat med tiden.

Adobes mjukvaror är ju standarden inom den branschen. Visst kan man klara sig med Gimp och liknande men de är inte på samma nivå. Som privatperson fungerar det ju dock fint.

Sedan får vi inte glömma Microsofts Office-svit, den blir riktigt svår att ersätta. Nu kör jag Thunderbird privat då jag gjort det sedan den kom men har även Outlook då jag via jobbet har Office 2016 Professional Plus även hemma men har inte blivit av att jag bytt. Men att köra Thunderbolt i jobbet istället för Outlook? Är nog få företag som skulle gå så långt.

Visst ser det bättre ut nu än när Ubuntu lanserades i oktober 2004 men det har verkligen inte gått långt framåt heller. När jag gick tillbaks till Windows med dual boot 2007 och tillslut gick tillbaks helt under 2008 så hade det tagit stopp. Och efter det kom Unity och allt annat trams. Och Canonical var ironiskt nog före Microsoft med reklam också. Riktigt synd att det inte kommit någon ny uppstickare som ridit på de vågor Canonical skapade men kommit ikapp och dragit förbi på allvar.

Skrivet av anon78208:

Även om Valve inte öppnat sin egna mjukvara, som exempelvis Steam och olika spel så har de ändå gjort mycket för FOSS. De har folk anställda på heltid för att utveckla Mesa, de öppna grafikdrivrutinerna som är vanliga på Linux (men även går att köra på exempelvis Windows tack vare att de är multi-platform) och att de portat Steam och de flesta av sina spel till Linux.

Mikrotransaktioner kan jag inte påstå att jag gillar, men Valve har iallafall kommit fram med en modell som känns valfri. Köper du ett multiplayer-spel publicerat av EA så kan du räkna med expansioner som splittrar användarna på ett sätt som nästan tvingar dig att köpa expansioner, ofta för tusentals kronor.

Valve gjorde detta då Gabe Newell blev paranoid och fick för sig att de inte skulle få åka snålskjuts på Microsoft och bli utslängd. Steam för Linux, och framförallt SteamOS, var Valves sätt att säkra en plattform. Det de gjort för FOSS har gynnat dom själva.

Jag håller inte med dig här, gamling-biten har blivit en väldigt stor grej och även fixeringen på Steam Market. Allt som säljs ger Valve en del av försäljningen och Market är inget Valve direkt hemlighåller.
Det du ser ett problem med EA är ett ännu större problem med Steam. Finns många spel på Steam som kostar flera tusenlappar om man ska köpa till allt. Det värsta spelet är väl ett tågsim som hamnar runt 15 000kr. Sims-spelen får dock väldigt mycket expansioner håller jag med om men det är också undantaget.

Bra dock att det idag går att spela en del spel med varierande resultat, fanns mest bara Tux Racer när jag körde Linux primärt. Men fortfarande mycket som fattas och känslan jag fått är att satsningen inte är så lyckad, verkar vara svårt att få med sig utvecklare. Samt att exempelvis Blizzard, EA och Ubisoft inte valt att satsa, mycket pga för få användare.

Permalänk

Enda jag saknar är en anticheat client för csgo (faceit/esea) som funkar i linux. Är dock rätt säker på att det aldrig kommer hända..

Visa signatur

Moderkort: Asus P8Z77-V. HDD: SSD Intel 520 120gb, 1TB. CPU: I7 3770k. GPU: ASUS STRIX 1080.
Ram: Corsair Vengence 8gb. Cpukylare: Cooler master 612s. PSU: Corsair 650w. Chassi: Corsair Obsidian 650D.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Det är troligen en enorm skillnad mellan exempelvis BricsCAD och de stora programmen. Är man ett väldigt litet företag med få anställda och utvecklar och tillverkar internt så kan det säkert fungera bra. Men behöver man exempelvis ta in konsulter så kan det bli problem om man inom företaget inte använder ett etablerat program. Men just BricsCAD borde kunna få kunder även om risken är överhängande att deras kunder byter till något etablerat med tiden.

Adobes mjukvaror är ju standarden inom den branschen. Visst kan man klara sig med Gimp och liknande men de är inte på samma nivå. Som privatperson fungerar det ju dock fint.

Sedan får vi inte glömma Microsofts Office-svit, den blir riktigt svår att ersätta. Nu kör jag Thunderbird privat då jag gjort det sedan den kom men har även Outlook då jag via jobbet har Office 2016 Professional Plus även hemma men har inte blivit av att jag bytt. Men att köra Thunderbolt i jobbet istället för Outlook? Är nog få företag som skulle gå så långt.

Visst ser det bättre ut nu än när Ubuntu lanserades i oktober 2004 men det har verkligen inte gått långt framåt heller. När jag gick tillbaks till Windows med dual boot 2007 och tillslut gick tillbaks helt under 2008 så hade det tagit stopp. Och efter det kom Unity och allt annat trams. Och Canonical var ironiskt nog före Microsoft med reklam också. Riktigt synd att det inte kommit någon ny uppstickare som ridit på de vågor Canonical skapade men kommit ikapp och dragit förbi på allvar.

Kan väll hålla med om första meningen.
Visst är det så att adobe är standard i den branchen.
Office är väll en standard likt de andra, svårt att styra om en standard som är så innprentad.

Det har uppdaterats en hel del i linux världen genom åren, speciellt enkelheten att använda linux med nya GUI, sammt mycket jobb gjort med drivrutiner, så det är en stor skillnad jämfört med 5-10år tillbaka.
Att linux skulle få en stor marknads andel på något år är inte troligt, det kommer att ta tid, men fler och fler utvecklare har börjat få upp ögonen för linux på de senaste åren, så mycket har förbätratts bara de sista par åren som gått.
Ska bli intressant att se hur det ser ut om en 5-10 år!

Permalänk
Medlem

Personligen har jag inga problem att köra Linux exklusivt, det har jag gjort i två års tid. Problemet som fick mig att gå tillbaka till Windows på den stationära burken med diverse virtualiserade linuxboxar är att ungarna vill använda burken till att spela spel på. Dock får jag nog krypa till korset och medge att Excel är trevligare än alternativen (om än inte tillräckligt för att i sig motivera det hela) och att Plex-spelaren är betydligt bättre än koditillägget för samma funktionalitet.

Oups, vurpa
Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8