Sandisk gör Micro SD-minneskort på 400 GB

Permalänk
Melding Plague

Sandisk gör Micro SD-minneskort på 400 GB

I samband med IFA 2017 avtäcker Sandisk världens största Micro SD-minneskort som tar klivet till rekordstora 400 GB, upp från bolagets tidigare modeller på 200 GB.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Inaktiv

Det behövs..
REDCODE 36RAW 4K (4096*2304) 60 FPS ger över 300GB fil.
https://www.digitalrebellion.com/webapps/videocalc
Nu kör väl inte alla i 60FPS, men..

För den stora skaran så leder dessa extrema minnen så att de mindre extrema blir billigare.

Permalänk
Medlem

Dyr historia att tappa bort denna

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Fy fan. Sjukt imponerade. Minns fortfarande när jag köpte min första mp3 spelare på 256mb och undrade hur fasen jag skulle ha tid att lyssna på all musik.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-D15 Black/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/Kringutrustning: Keychron Q2
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR

Permalänk
Medlem

@Flutters: min första usb sticka va på 12Mb. jag lyckades inte fylla den då 😁

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Det behövs..
REDCODE 36RAW 4K (4096*2304) 60 FPS ger över 300GB fil.
https://www.digitalrebellion.com/webapps/videocalc
Nu kör väl inte alla i 60FPS, men..

För en video på en timme kanske ska tilläggas. Men räknar jag rätt så kräver det ganska exakt 90MB/s i skrivhastighet, vilket jag tvivlar på att detta kort klarar med tanke på att endast läshastigheten anges (brukar betyda att skrivhastigheten är för låg för att de ska vilja ange den).

Permalänk
Medlem

Kapaciteten behövs absolut så det är ju bra men Yikes! Priset alltså... En annan är ju van att minneskort ska kosta några hundralappar sådär.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av :

rekordstora 400 GB

Rekordsmå menar du väl?

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av RVX:

Dyr historia att tappa bort denna

Inte minst för att man tappar väldiga mängder data... Det kostar nog mer än kortet i sig

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Inte minst för att man tappar väldiga mängder data... Det kostar nog mer än kortet i sig

Nog så sant, härs sitter en själv och ojjar sig över att jag inte hittar mitt Cruzer blade 8gb med min Windows install, tur att det inte var av denna magnituden i alla fallen

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Det behövs..
REDCODE 36RAW 4K (4096*2304) 60 FPS ger över 300GB fil.
https://www.digitalrebellion.com/webapps/videocalc
Nu kör väl inte alla i 60FPS, men..

För den stora skaran så leder dessa extrema minnen så att de mindre extrema blir billigare.

Fast nu använder ju RED-kameror SSD:er för lagring...

Permalänk
Avstängd

@Inet la upp en bild på denna för ett par dagar sen men trodde dom skämtar först men det gjorde dom finns inte.

Trodde även att priset skulle ligga på över 20k men 2,5k är helt okej det kunde ha vart mycket högre.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem

Och trots detta så dras vi med Mobiler som kommer med 32-128gb, Nintendo Switch på 32gb och så vidare...
Men det är alltid kul med utveckling, kudos till Sandisk!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Kapaciteten behövs absolut så det är ju bra men Yikes! Priset alltså... En annan är ju van att minneskort ska kosta några hundralappar sådär.

Finns fortfarande minneskort i 100-400kronorsklassen

Hoppas denna lansering sänker priserna på 256 och 250 GB-varianterna. Gärna något nice på black friday. Min surface pro skulle bli så glad

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Finns fortfarande minneskort i 100-400kronorsklassen

Hoppas denna lansering sänker priserna på 256 och 250 GB-varianterna. Gärna något nice på black friday. Min surface pro skulle bli så glad

Skickades från m.sweclockers.com

Ja det vore ju trevligt I förlängningen så borde det ju bli så i alla fall.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd

Application Class Performance (A1) är från den gamla specifikationen för SD kort.
Nya specifikationen inkluderar Application Class Performance (A2) som är snabbare än A1.

Så den här enheten har långsamma A1 prestanda. Den har inte snabba A2 prestanda.

Det står ingenting om skrivprestandan. Så det kanske inte går att spela in film på det här minneskortet.

Permalänk
Snusfri

Perfekt för en SBC.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Det är imponerande hur mycket plats man kan få in på liten yta.

Ett bytte litet MicroSD på 100 tals GB och för var det inte ens en MB på 5.25 diskett.
Jag orkar inte räkna men många disketer blir det det iaf

Permalänk
Medlem
Skrivet av Panthro:

Det är imponerande hur mycket plats man kan få in på liten yta.

Ett bytte litet MicroSD på 100 tals GB och för var det inte ens en MB på 5.25 diskett.
Jag orkar inte räkna men många disketer blir det det iaf

En 5.25 floppy kunde du få in 1,2Mb på som mest, dimensionen på dessa är 13,3*13,3 cm, ett microsdkort är 1,1x1,5 cm.
Så, lite generellt, sett till yta, så 35-36 miljoner ggr så mycket. Om jag nu inte räknat galet fel någonstans...

Permalänk
Medlem

Og jeg som skaffet meg et 256 GB stor microSDXC kort bare en måned siden.

I andre nyheter: Sony MDR-1000X headset, blir oppdatert til et headset som sies å ha tre ganger så lang brukstid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dumbullen:

Och trots detta så dras vi med Mobiler som kommer med 32-128gb, Nintendo Switch på 32gb och så vidare...
Men det är alltid kul med utveckling, kudos till Sandisk!

Skickades från m.sweclockers.com

Fast är det 128gb minnet som sitter i en iphone eller Android telefon av högre klass lika segt som ett SD kort?
Sist jag använde SD kort i mobilen blev det som låg det segare att komma åt. (körde ett klass 10) Men det var ju några år sedan kan hänt grejer med hastigheten.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk

Whatsdapoint....
Dom flesta apparna tillåter inte installering
på kort eller ens överflyttning till kort....

Visa signatur

|: AeroCool VS92 Chassi |: Gigabyte Z97P D3 Mobo |: I5 4690K proc | Noctua NH-U12P SE2 Kylare |: 2x4Gb Savage 2400mhz CL11 XMP Ram |: Radeon R9 290X 4Gb D.CU II Grafik |: 1Tb Toshiba HDD |: BeQuiet Kraft 700w Nätagg |: Win10

BTW: https://www.inet.se/produkt/9990887/fraktfritt-sweclockers

Permalänk
Medlem

Något viktigt som artikeln missat notera är vad för NAND det är....

Välkommen till QLC... den minst beprövade och sämsta lagringsmetoden vi har idag
Bygger på Toshibas QLC 3D-NAND.

Mao.. jag tar hellre något mindre och beprövat, tack, för detta pris.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Välkommen till QLC... den minst beprövade och sämsta lagringsmetoden vi har idag
Bygger på Toshibas QLC 3D-NAND.

Då det användbara minnet är 400GB så är det ( de anser de sig behöva) 112 GB felkorrigeringsdata, what's not to like?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pacc:

Då det användbara minnet är 400GB så är det ( de anser de sig behöva) 112 GB felkorrigeringsdata, what's not to like?

Nja, inte säkert.

De tillverkar ju 512Gbit TLC NAND som förväntat, men tillverkar även 768Gbit QLC (av vad jag kan hitta) på samma tillverkningsgrund. Detta gör att du får de udda storlekarna som tex MX300 har på 275GB/525GB/1050GB. Dock borde det logiskt vara 512Gbit + 25%, dvs 640Gbit... som kan bli ännu mer komplicerat, men räknat med detta så får du 80GB grund, och då är plötsligt 400GB en logisk 5x80GB.

Så att det är just 400GB är nog en design från att du får "ojämn" nivå av NAND kombinerat med ECC. Av vad jag minns så ska QLC använda 4kB LDPC ECC normalt, men det beror på vilken kontroller som sitter på chippet så klart, om de valt att snåla eller använder en SSD kontroller.