Permalänk
Medlem

Pilla bort pressad smuts inuti datormusen...det var tider det )
/PC sen 1996

Permalänk
Medlem
Skrivet av SlimyDragoon:

Finns två bilder med Monster om jag inte ser fel (gula burken). Är dem bilderna inte från 98?

Jo, vilket gör det hela väldigt lustigt..

Visa signatur

Linux användare sedan '03

Macbook Pro 13"
HPE Proliant Microserver Gen10

Permalänk
Medlem

Haha fy fan va mäktigt, hoppas ni hade en sjujäkla trevlig kväll

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Desktop: i7-12700K | Asus Prime Z690-P D4 WIFI | EVGA RTX 3070 FTW3
Kingston Fury 32GB 3600MHz | ASUS ROG Strix 1000W | WD Black SN750 2TB
Fractal Design Meshify 2 Compact | Monitor: LG 27GL850

Permalänk
Medlem

Snacka om nostalgitrip!!
Rengöra muskulan, det var grejer det!!

Permalänk
Medlem

Jag minns 1998 som om det vore igår då jag fick min sprillans nya Dell Dimension XPS-R400 Pentium II 400MHz. Det var tider!

Permalänk
Medlem

Hehe, jag såg filmen och trodde att ni filmade 98..
Tänkte, helvete vad mycket pengar ni måste haft för det var ruggigt bra kvalite på bilderna för att vara från 98

Bra spel också, CS 1.3 är nog bästa versionen och Carmageddon (2?) är ju fantastiskt att köra över nätverket!

Man får lite flashbacks från när man skulle ladda ner en uppdatering till CS på typ 25-30MB över modem. Sen när man var på ca 90% UTAN download manager så lyfte morsan på luren och allt var kört.. Bara att börja om igen.. Telefonräkningen var inte att leka med.

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem

Kommer ihåg datorkvällarna på fryxellska skolan slutet av 90-talet. Pentium 75 datorer och Quake 1...förutom man hade ingen chans eftersom LocKtar var där och ägde skiten ur folk Good old days.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"Tay aint Tay without beer" - Gromnir

Permalänk
Medlem

I vissa avseenden saknar man verkligen gamla tiders skärmar...

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Avstängd

Kan någon berätta för mig exakt vad det var som var bättre förr? Förutom er lägre ålder och eventuella hälsa.

Jag finner allt förflutet så in i helvete jävla tråkigt. Och nej, jag låter inte mitt personliga omdöme påverka ert betyg här.

Permalänk
Hedersmedlem

Ser dessvärre ingen Glocken Gold Multivitamin.

Visa signatur

Intel i7 4790K | MSI GeForce GTX 980 Gaming | ASUS Z97M-PLUS | Samsung 850 Pro 256GB
8GB Corsair Vengeance Pro | Fractal Define Mini | Noctua NH-U14S | EVGA Supernova G2 750W
rickardj.se | Spotify-profil: http://open.spotify.com/user/richswe

Permalänk
Medlem

@M1NT: jag vill mig minnas att utvecklingen tog stora, väldigt märkbara kliv förr.
kassett lagring » floppy disk »hdd
diskettlagring » cd rom
2d grafik » 3d grafik
mono ljud » stereo
700Mb Cdrom » 4.5 Gb Dvd
Minns en mässa för IT intresserade där dom pratade om att ett företag som hette Nvidia höll på att utveckla en processor som dom kallade GeForce som troligtvis skulle göra "under" för pc spel. Hade inte hört talas om Nvidia då men bara tanken på att grafikkort skulle få egen processor skapade en hype. Datorspel hade annan fokus än flashig grafik. Man hade andra krav och ofta fann man sig i att det kunde ta 20 min att ladda ett spel men ändå blev överlycklig med ny teknik som kunde minska laddningstider till 5 min. Det kan vara en av orsakerna till att man kan säga att det va bättre förr

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Skrivet av M1NT:

Kan någon berätta för mig exakt vad det var som var bättre förr? Förutom er lägre ålder och eventuella hälsa.

Jag finner allt förflutet så in i helvete jävla tråkigt. Och nej, jag låter inte mitt personliga omdöme påverka ert betyg här.

Svårt att säga exakt. Finns saker som är bättre nu, men definitivt saker som även var bättre förr. Ibland påminns jag själv om en jävla massa saker som blivit sämre. Tex, internet må vara mer avancerat idag o bestå av ordentligt mycket mer data, men på 90-talet var det mycket mindre junk i resultaten när man tex använde en sökmotor. Idag när mainstream-människan härjar på nätet, så har det blivit otroligt mycket mer blajj, medans förr så var det mest högutbildade, och andra seriösa som kunde utöka internet med sajter o data. Forumen kryllade av riktiga "entusiaster" som kunde sina grejer så det var ett otroligt kvalitativt informationsutbyte mellan människor, istället för att det blev 95% social chatt. Tom Windows har blivit ett spektakel fullt av knasiga implementationer av userfriendlyness, och reklamskyltar. Felsökning av OS har blivit en mardröm på vissa sätt, för man har mindre koll på vad som försegår under huven. Detta trots att vi har ett sprängfullt internet med information........ Det är en massa andra saker jag skulle kunna ta upp som rör människors mentaliteter, och även saker i större skala som ett välmående företagssverige där det rör sig om bra mycket mer storskaliga saker än nyöppningar av restauranger och frisörsalonger. Eftersom du tog upp hälsa skulle jag även vilja säga att vi levde i ett friskare Sverige. Klart folk kunde vara sjuka, men idag totalt kryllar det av hälsoproblem även bland dagens unga. Tekniken gick med stormsteg framåt och man föreställde sig år 2017 som ett år fullt av sofistikerad teknik, extrem folkhälsa, Ett stort upplyft med social interaktion mellan människor och ett välfungerande supersamhälle, men istället har allt bara blivit blajjigare o tjafsigare. I detta "informationssamhälle" vi lever i idag är det väldigt lite nyttig information om tex produkter, men desto mer manipulativt skräptextsutfyllnad, där det i princip blivit praxis att ljuga om releasedatum, speccar o övrigt.
Men ja... Jag kan också känna lite "blä" när jag tänker tebax ibland.
Det fanns för- o nackdelar helt enkelt o man får känna efter vilket håll det lutar mest åt.

Blir ändå lite glad när jag ser denna video på ett försök till återskapande av känslan från det förflutna.

Visa signatur

Dator: EEE901 N270/ 1GB / 20GB SSD ... Kraftigt nedbantat/tweakat Win7 x86 for speeeEED!
Facebook användare? Hatar tidslinjen? gå med i denna FB-grupp:
Undo Timeline ...med lite tur får h*lvetet ett slut!

Permalänk
Medlem

Vad är det för musik som spelas? Riktigt go!

Visa signatur

Mobo: ASUS MAXIMUS VII RANGER | RAM: 16GB 2400Mhz | GPU: ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 Ti | CPU: Intel Core i7 4790k | Kylning: Noctua NH-DH15 | Skärm 1: Acer Predator XB271HU 27" | Skärm 2: BenQ 24" XL2420T 120Hz | Skärm 3: Philips BDM3270QP 32" 1440p | Tangentbord: Steelseries 6gv2 cherry | Mus: Razer Deathadder Chroma | Headset: Logitech G933 Artemis Spectrum | SSD: 240GB | HDD: 4.5TB | PSU: Supernova G2 750W | Chassi: Fractal Design R5 | OS: Windows 10 | Internet: Fiberoptik 100/100Mbt/s

Permalänk
Medlem

Hade en Compaq presario med samma skärm/chassi som på en av bilderna, men min va en k6-2 på 400 MHz. Minns att den hade ett sunkigt Ari Rage pro inbyggt i moderkortet, och därför ingen AGP plats. Spanade länge på att köpa ett Tnt PCI kort, men ordnade en annan dator istället, så compaqen blev mammas surf maskin.

Tycker fortfarande det är en snygg maskin, dock.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nautilus011:

@FRULZ: jag vill mig minnas att utvecklingen tog stora, väldigt märkbara kliv förr.
kassett lagring » floppy disk »hdd
diskettlagring » cd rom
2d grafik » 3d grafik
mono ljud » stereo
700Mb Cdrom » 4.5 Gb Dvd
Minns en mässa för IT intresserade där dom pratade om att ett företag som hette Nvidia höll på att utveckla en processor som dom kallade GeForce som troligtvis skulle göra "under" för pc spel. Hade inte hört talas om Nvidia då men bara tanken på att grafikkort skulle få egen processor skapade en hype. Datorspel hade annan fokus än flashig grafik. Man hade andra krav och ofta fann man sig i att det kunde ta 20 min att ladda ett spel men ändå blev överlycklig med ny teknik som kunde minska laddningstider till 5 min. Det kan vara en av orsakerna till att man kan säga att det va bättre förr

Fast jag tycker att Ssd var ett jäkla lyft iofs. Annars håller jag med. En dator kunde bli omodern på 6 mån förr. På sätt och vis skönt att det stabiliserat sig. Dyrt som fan, ju.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem
Skrivet av dblade:

Testade för några veckor sedan att installera Windows 98 på en gammal laptop jag har. Kan säga att det tog lite mer tid än jag hade räknat med. Till och börja med hade jag inte nätverkskortsdrivrutiner, som krävs för att ladda över allt från internet. Fick bränna en CD skiva med drivrutiner för att komma vidare. Det räcker med att plugga in en USB-mus, så måste du ha drivrutiner. Skulle vara intressant att bara räkna alla [Press Enter] som fanns på Windows-installationen på den tiden.

Windows är ju ett bekymmer i sig -Syftade mer på att man i övrigt levde ett relativt bekymmersfritt liv då man var yngre på 90-talet.

Antar att det inte var Windows 98 SE (Second Edition) du provade med? Den har inbyggt stöd för inmatningsenheter (Mus, tangentbord), Ljud, Masslagring mm. Något vanliga Windows 98 inte var så duktigt på.
Lite som med Windows 95, där måste man leta fram en Windows 95B eller 95C OEM-version om man vill ha stöd för t.ex. USB, AGP, MMX, P6 (tidigare versioner hade buggar)

Vad gäller nätverkskort och drivrutiner till dem har det mer eller mindre alltid strulat, därav alla CD-skivor som kom med prylarna man köpte förr. Ett undantag brukade vara 3Com korten som ofta "bara fungerade" även på modernare OS.

Edit: USB-enheter var inte så vanliga på slutet av 90-talet, även om det var början på trenden, PS/2 regerade för tangentbord och möss

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem

@serverfel: ja det är ju lite på hur man ser det. Jag hade inte sådan ekonomi på den tiden att man kunde uppgradera ofta. Så en uppgradering kunde vara från en 486:a 40Mhz, (1993) - Pentium 233Mhz (1995). Den uppgraderingen va väldigt märkbar. Kan väl dock hålla med om att övergången från HDD till SSD va av liknande dignitet. Ett annat megakliv för mig va 1999 att gå från 56k modem till 10/10Mbit fiber.

Man lärde sig tålamod i alla fall vilket många som är födda på 2000 tycks sakna

@krigelkorren: ja herre gud, USB i sin begynnelse, vill minnas att jag köpte ett moderkort med en usb port för att "detta va det nyaste, fränaste som man absolut skulle ha". Men inte fan hade man någonting att ansluta till den USB porten under livslängden på det moderkortet

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nautilus011:

@serverfel: ja det är ju lite på hur man ser det. Jag hade inte sådan ekonomi på den tiden att man kunde uppgradera ofta. Så en uppgradering kunde vara från en 486:a 40Mhz, (1993) - Pentium 233Mhz (1995). Den uppgraderingen va väldigt märkbar. Kan väl dock hålla med om att övergången från HDD till SSD va av liknande dignitet. Ett annat megakliv för mig va 1999 att gå från 56k modem till 10/10Mbit fiber.

Man lärde sig tålamod i alla fall vilket många som är födda på 2000 tycks sakna

@krigelkorren: ja herre gud, USB i sin begynnelse, vill minnas att jag köpte ett moderkort med en usb port för att "detta va det nyaste, fränaste som man absolut skulle ha". Men inte fan hade man någonting att ansluta till den USB porten under livslängden på det moderkortet

Ah du menade så. Egna uppgraderingar. Jo, det har du helt rätt i. Känner att det knappt hänt något sedan 2600k, och AMD gick fan bakåt ett tag där.

Jo jag känner igen det, för mig va det 386 40mhz till pentium 100. Otrolig skillnad där. Sen upp till k6-2 och sen Athlon. Men när spelen började bli mer beroende av 3d kort så blev det lite skönare då ett grafikkortsbyte kunde förvandla hela burken till dubbelt så bra, kändes det som.

Aaaahhhg. Vilka minnen. Doom i low detail på min 386.... Ändå va man skitglad över den maskinen.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem

@Nautilus011: Haha, jag hade ingen USB port på min första egna burk, Pentium MMX 200Mhz -inköpt '97, köpte ett extra PCI-kort som hade 2st. USB-portar. Tufft!
Vill minnas att jag kopplade in en Skanner i den via USB typ '00, men vid den tiden hade jag häftigare burkar att roa mig med.
Första USB-musen (optisk) införskaffades runt 2001 eller var det 2002?

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem

@serverfel: ja eller att gå från D&D tärning/papper o penna, till D&D i 3d på PC.
Första Wolfenstein, Dark forces för en Star Wars nerd
Har fortfarande Dark forces i mitt Steam library, men jag klarar inte av att spela det. Men när det släpptes då spelade man igenom spelet otaliga gånger. Alltid beredd med sin autoexec.bat, config.sys boot diskett för att kunna starta då windows inte klarade av Highmem eller va det nu va.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem

Coolt!

Har ni 2x CD-brännare och mindre än 1GB hårddisk i maskinerna? Kommer ihåg när man kunde fylla disken med en CD och sedan bränna. Om planeterna stog rätt och man inte rörde musen på 35 minuter gick CD-skivan att läsa efteråt 😆😀👍

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av krigelkorren:

@Nautilus011: Haha, jag hade ingen USB port på min första egna burk, Pentium MMX 200Mhz -inköpt '97, köpte ett extra PCI-kort som hade 2st. USB-portar. Tufft!
Vill minnas att jag kopplade in en Skanner i den via USB typ '00, men vid den tiden hade jag häftigare burkar att roa mig med.
Första USB-musen (optisk) införskaffades runt 2001 eller var det 2002?

Wow, 200 MMX var som en Ferrari på den tiden. Själv fick man köra budget - Cyrix 166 MHz efter en "uppgradering" från 120 MHz Pentium 😀

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Gött!! Det var runt den tiden Quake TF var som "viktigast" på LAN för oss. Med Panpizza, hemsk Jolt Cola, sömndeprivation och en 17" CRT-skärm som man bröt ryggen på grund av, varje gång man lastade in och ur den, i baksätet på morsans blå Volvo 242.

Time flies!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lointan:

Gött!! Det var runt den tiden Quake TF var som "viktigast" på LAN för oss. Med Panpizza, hemsk Jolt Cola, sömndeprivation och en 17" CRT-skärm som man bröt ryggen på grund av, varje gång man lastade in och ur den, i baksätet på morsans blå Volvo 242.

Time flies!

"Hemsk" Jolt Cola? Ren och skär hädelse! Jag och min kompis brukade frakta varandras datorer/CRT-skärmar i skottkärror, en dryg kilometer mellan våra hus.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Skrivet av Dreijer:

"Hemsk" Jolt Cola? Ren och skär hädelse! Jag och min kompis brukade frakta varandras datorer/CRT-skärmar i skottkärror, en dryg kilometer mellan våra hus.

Hahah, minns när jag skulle dra hem min AST från en polare drygt en kilomet bort genom hele byn.

Alla råstirar på en när man kommer där med sin skottkärra med filtar och ica kassar över en dator xD.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av KvackEvolution:

Hahah, minns när jag skulle dra hem min AST från en polare drygt en kilomet bort genom hele byn.

Alla råstirar på en när man kommer där med sin skottkärra med filtar och ica kassar över en dator xD.

Skickades från m.sweclockers.com

Ah, det glada 90-talet, när "Gigabyte" fortfarande var ett coolt företagsnamn, Flashback var en papperstidning och L2-cache ("pipeline burst") var en extern minnessticka som man kunde köpa till om man var riktig hårdvarusnobb...

Av de vänner som jag drog ihop hack med (hack = 90-talsjargong för lanparty, åtminstone i min del av landet) bodde flera så nära att vi kunde bära maskinerna mellan varann. En gång när jag kom kånkandes på min CRT över till polare(1) så såg jag polare(2) en bit bort komma med sin. Eftersom den bästa lediga platsen i polare(1)s vardagsrum var en specifik fåtölj, och vi båda visste detta, började vi samtidigt småspringa för att hinna först. När vi sprungit en bit hinns vi upp av en polisbil som kör långsamt och tittar länge på oss.

En annan gång ringde oroliga grannar min familj som var borta på semester. Vi hade hackat i några nätter men de hade inte märkt det, och av någon anledning flyttade vi hela verksamheten till ett annat hus kring 03-tiden på natten. Så vi kom med 2 lånade bilar och lastade effektivt ut 5-6 personers utrustning och for, och det enda grannen som sett oss lyckats höra av vad vi pratade om var "kom du ihåg stereon?".

Visa signatur

Här hade jag en historik sen 1990-talet, men den blev tillslut för lång. Aktiva maskiner 2022-framåt:
Work/Play/Everythingstation: AMD Epyc 7443p, Pop OS host, Win10 + Linux guests (KVM/Qemu)
Work/Play nr 2: AMD Phenom II 1090t, Debian + Win 10 (dual boot)
Server x3: Epyc 7252 (TrueNAS Core), Atom 2550 (FreeBSD, backup), Opteron 6140 (Ubuntu, off prem backup)
Retrohörna under uppbyggnad: Dual Pentium Pro 200MHz, Pentium P54C 90MHz, Gravis Ultrasound MAX

Permalänk
Medlem

Vi körde token-ring nätverk när jag började med LAN. spelade en hel del quake samt doom.

Just doom gillade jag väldigt mycket. Att behöva sikta upp och ner var min hjärna på tok för seg för.

Bra tider.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem

Burkarna var ju snyggare då, helt klart! Haha, härligt att se. Tack för tillbakablicken!

Permalänk
Medlem

Counter Strike släpptes 1999, detta ska utspela sig 1998! BUSTED!!!

Permalänk
Medlem

Grymt kul att se. Många minnen som bubblar upp.

CS var bättre förr.

Visa signatur

AMD 5950X, 32GB 3600mhz G.Skill, ASUS ROG x570-e, ASUS Strix 2080ti