Permalänk
Medlem

Projekt Stjärnpaj [Bygglogg]

Idén till projekt Stjärnpaj kom till när jag av en slump hittade ett oälskat teleskop som lämnats åt sitt öde bakom en återvinningsstation. Stativ, sökare och tillbehör var tyvärr sönder eller borta men själva teleskopet såg intakt ut så det fick följa med hem. Jag hade en liknande idé för många år sen men det var egentligen när enkortsdatorerna lanserades som det blev mer praktiskt. För att hålla kostnaderna nere så kommer detta bli nåt i stil med en ghettomod.

Själva modellen är en Danubia Delta 30 med 114mm brännvidd. Den är inte motoriserad så planen är att göra den fast monterad med en webcam kopplad till en enkortsdator, som i sin tur agerar webserver och uppdaterar bilden med jämn intervall.

Kameran är en smått antik 3com Homeconnect. Den införskaffade för säkert mer än 10 år sen just på grund av sin löstagbara lins, men pga krångel med drivrutiner för Windows XP så blev den inte använd. Linux-stödet finns dock som tur är. Skulle det inte fungera så får det bli en kameramodul avsedd för raspberry pi. Tyvärr har 1.25" adaptern försvunnit så det blir att beställa en ny.

Utrustning:

Teleskop: Danubia Delta 30
Server: Raspberry Pi
Webcam: 3com Homeconnect

Själva originalmonteringen till teleskopet såg ut att ha nån form av metallband runt sig, som sedan fästes i stativet. Motvikter saknas tyvärr men det är nåt jag får ta i tu med i efterhand beroende på hur lyckat projektet blir.

Plan:

  • Inspektion av speglar - Klart

  • Rengöring av speglar - Klart

  • Inköp av 1.25" Webcam adapter

  • Inköp av stålband

  • Test av webcam + adapter

  • Design av monteringsanordning

  • Design av stativ eller upphängning

  • Installation av OS + paket på Rpi

  • Provkörning

Besök galleriet här

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------