Permalänk
Medlem

Bästa AIO vattenkylningskitet?

Ni kanske har noterat min tidigare tråd om en stor och otymplig Noctua-kylare som skapar problem vid montering av grafikkort. Jag tror för all del att problemen är överkomliga, men ändå...

Tidigare hade jag Fractal Designs Kelvin S36. Det fungerade utmärkt, fram tills pumpen gick sönder efter knappt ett år. Fläktarna till radiatorn var kanske inte de allra tystaste men jag hade nog kunnat optimera fläktkurvan bättre också.

Jag funderar nu att byta Noctua-kylaren (NH-D15) mot någon AIO-lösning. Noctuan är förvisso väldigt tyst men den är stor utav helvete och under full belastning måste alla fläktar i burken kämpa på för att hålla temperaturen i styr (full load genom stresstest kryper tempen efter ett tag upp till 85c - lyckligtvis är inte detta ett vanlig scenario, men ändå).

Frågan blir då vad det finns för alternativ som är tyst och kyler bra. Referens för ljudnivå vid låg belastning är Noctua-kylaren. Vi lätt belastning är hela systemet tyst som en viskning, med CPU-temp runt 55c, och så ska det fortsätta vara. Vid hög belastning bör det inte vara svårt att hitta något som är tystare.

Jag vet att en del har missuppfattningen att de slutna vattenkylningssystemen bara är marginellt bättre än luft och väsnas mer. Den missuppfattningen beror på att de flesta tester inte kör med en processor som mättar systemet. Luft hänger inte med när det är mycket värme som ska flyttas.

Så, vilka är de bästa lösningarna som finns idag? Jag har sneglat lite på Alphacool Eisbaer och den ska väl snart komma med en 420mm radiator?

Permalänk
Medlem

Provat flertalet AiO-lösningar för min dator med varierande framgång men i slutändan kom jag alltid tillbaka till en rejäl luftkylare, i mitt fall en Phanteks tc14pe. Anledningen var att hur jag än försökte, så orkade inte AiO-lösningarna med att transportera bort värmen eller var för högljudda för att kunna nå acceptabla temps eller lät illa från pumpen... Eller alla tre. Luft var det enda som inte fick datorn att låta som en skördetröska.

Önskar dig lycka till dock och hoppas du hittar vad du söker. Kanske finns bättre lösningar nu än när jag försökte mig på detta.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem

@DasIch: Du måste ju inte köpa den största Noctua kylaren, NH-U14S är toppen, du har ju också NH-U12S.

Corsair har relativt låg felfrekvens på sina AIOs, även BeQuiet! har god kvalité på sina Silent Loop.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av DasIch:

Ni kanske har noterat min tidigare tråd om en stor och otymplig Noctua-kylare som skapar problem vid montering av grafikkort. Jag tror för all del att problemen är överkomliga, men ändå...

Tidigare hade jag Fractal Designs Kelvin S36. Det fungerade utmärkt, fram tills pumpen gick sönder efter knappt ett år. Fläktarna till radiatorn var kanske inte de allra tystaste men jag hade nog kunnat optimera fläktkurvan bättre också.

Jag funderar nu att byta Noctua-kylaren (NH-D15) mot någon AIO-lösning. Noctuan är förvisso väldigt tyst men den är stor utav helvete och under full belastning måste alla fläktar i burken kämpa på för att hålla temperaturen i styr (full load genom stresstest kryper tempen efter ett tag upp till 85c - lyckligtvis är inte detta ett vanlig scenario, men ändå).

Frågan blir då vad det finns för alternativ som är tyst och kyler bra. Referens för ljudnivå vid låg belastning är Noctua-kylaren. Vi lätt belastning är hela systemet tyst som en viskning, med CPU-temp runt 55c, och så ska det fortsätta vara. Vid hög belastning bör det inte vara svårt att hitta något som är tystare.

Jag vet att en del har missuppfattningen att de slutna vattenkylningssystemen bara är marginellt bättre än luft och väsnas mer. Den missuppfattningen beror på att de flesta tester inte kör med en processor som mättar systemet. Luft hänger inte med när det är mycket värme som ska flyttas.

Så, vilka är de bästa lösningarna som finns idag? Jag har sneglat lite på Alphacool Eisbaer och den ska väl snart komma med en 420mm radiator?

Jag har prövat ett antal AIO kylare som alla har fungerat alldeles utmärkt. Dock slog jag in på luftkylning då det var snäppet tystare. Bland dom jag har prövat så finns HZXT X41, X61, Corsair H110i GTX & någon 120mm kylare av Corsair. Mina personliga favoriter är X61 och GTX H110i. God kylning, och kopplar man fläktarna till PWM på moderkortet så kan man ställa en låg kurva. Dom körde knappt 1/4 av max hastighet och kylde ändå mycket kapabelt under krävande spel sessioner.

Permalänk
Proffsmobbare

Hur bra kylförmåga du får beror på arean av kylflänsarna, oavsett om det är luft eller vattenkylning. En normal 120.1 radiator kommer inte att prestera bättre än en liknande 120mm enkeltorn med samma fläktkonfiguration. Fördelen med vatten, sluten som öppen, ligger helt i storleken på radiatorn och möjligheten till bättre placering.

EK har en ny AIO-serie; EK-MLC med lansering i Q4.

Med det sagt finns också risken att du helt enkelt har en hopplös processor där kontakten mellan kärnor och IHS är så pass dålig att det blir varmt oavsett kylare. En bekant hade komplett CPU-loop med 480-radiator och fick fortfarande uppåt 80 grader i load pga. dålig kontakt eller taskig batch.

Permalänk
Medlem

Jag vill bara förtydliga att med Fractal Designs Kelvin S36 var det uppemot 15c lägre temperatur vid full load. I det avseendet funkade det väldigt bra - synd att den gick sönder. Processorn går med andra ord att kyla, men 6 kärnor (5820K) överklockade och en vcore strax under 1,3v (1,27v tror jag det är nu) genererar massor av värme.

Tror chassit (Phanteks Entho Luxe) har plats för en 420mm radiator i toppen, där den också får in bra med luft. Annars vet jag ju av erfarenhet att 360mm radiator funkar bra, men det gäller ju även att hitta något som går tyst och är av pålitlig kvalitet (jag kan för all del haft otur med Fractal Design men just vattenkylning är en sak där jag vill kunna lita på produkten).

Permalänk
Medlem

Fortfarande få AIO som slår Corsairs 105 med den mycket tjockare radiatorn. Tjocklek på radiator slår storlek på den samma.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

@DasIch: Du måste ju inte köpa den största Noctua kylaren, NH-U14S är toppen, du har ju också NH-U12S.

Corsair har relativt låg felfrekvens på sina AIOs, även BeQuiet! har god kvalité på sina Silent Loop.

Mvh

Jo, jag "måste". Eller ja, visst kan jag köra processorn i 90c eller klocka ned den lite men jag kör helst så hög klock jag kan till lite mer beskedliga temperaturer.

Corsair kan ju vara ett alternativ om de presterar bra (räcker 240mm exempelvis?). BeQuiet tar nog lite väl bra betalt för min smak.

Skrivet av marcusOCZ:

Fortfarande få AIO som slår Corsairs 105 med den mycket tjockare radiatorn. Tjocklek på radiator slår storlek på den samma.

Menar du att den även är bättre än deras 240mm-varianter? Känner du måhända till något bra test där dessa jämförs mot andra?
Både pris och design är ju attraktivt så...

Ps. [infoga dåligt skämt om längd i förhållande till tjocklek]

Ps igen. Såg just att H105 visst var på 240mm, och då ska den väl kanske jämföras mot 360mm-radiatorer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laine:

EK har en ny AIO-serie; EK-MLC med lansering i Q4.

Kollade lite på EK;s slutna system och de är för stora för att få plats i chassit utan att börja kapa i det, vilket jag inte har någon lust att göra. Pump-delen är för stor helt enkelt.
Misstänker också att priset är saftigt men jag kunde inte hitta något hos svenska butiker.

Permalänk
Medlem

Har med provat lite olika men kör Kraken X62 just nu och är imponerad av både pumpen och fläktarna i ljudsynpunkt.
Sedan är jag inte över 60 grader i full load med min 7700K som förvisso är deliddad.
Visst drar man på fläktarna på max så låter den mycket men det har inte behövts än.
Vattentempen har gått upp till 42 grader som mest men då har jag grymt varmt i rummet med (2x1,5m)

Sedan är den snygg att se på med.

Kan rekommendera den.

https://www.nzxt.com/products/kraken-x62

Visa signatur

| Intel i7 10700K | Gigabyte RTX 3090 Waterforce |
| 32gb Ram | 250gb 970 EVO & 1TB 860 Evo |
| Acer Predator 34" 120hz G-Sync 3440x1440 |

Permalänk
Medlem

Av det jag hittat hittills verkar Fractal Design Kelvin S36 och Alphacool Eisbaer 360 vara de som kyler bäst och till lägst ljudnivå. Exempelvis här:
http://www.tomshardware.com/reviews/alphacool-eisbaer-360-cpu...

Tyvärr är det svårt att hitta bra tester som reflekterar mina förhållanden. Tittar man tex på testet här ovan så är processorn klockad ungefär till dess sweet-spot. Vcore är hyfsat låg och pressar man över det, mot 4,5-4,6Ghz får man en jäkla massa mer värme att bli av med.
Andra tester jag sett har haft processorer med fastlimmad IHS. Vad man kan konstatera av dessa är att det blir varm oavsett vad.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Obalaan:

Har med provat lite olika men kör Kraken X62 just nu och är imponerad av både pumpen och fläktarna i ljudsynpunkt.
Sedan är jag inte över 60 grader i full load med min 7700K som förvisso är deliddad.
Visst drar man på fläktarna på max så låter den mycket men det har inte behövts än.
Vattentempen har gått upp till 42 grader som mest men då har jag grymt varmt i rummet med (2x1,5m)

Sedan är den snygg att se på med.

Kan rekommendera den.

https://www.nzxt.com/products/kraken-x62

Av de tester jag sett verkar den framförallt tyst, vilket såklart är ett stort plus.

Hur högt klockad är processorn och vad kör du för Vcore? Vad får du för temperatur om du kör IntelBurnTest på high?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Av de tester jag sett verkar den framförallt tyst, vilket såklart är ett stort plus.

Hur högt klockad är processorn och vad kör du för Vcore? Vad får du för temperatur om du kör IntelBurnTest på high?

Oklockad just nu, undersöker saken nät jag kommer hem och meddelar.
Min cpu låg på runt 80 grader stock innan delid

Visa signatur

| Intel i7 10700K | Gigabyte RTX 3090 Waterforce |
| 32gb Ram | 250gb 970 EVO & 1TB 860 Evo |
| Acer Predator 34" 120hz G-Sync 3440x1440 |

Permalänk
Medlem

Ah, det blir svårt att få en bra uppfattning utan överklockning. Det är vid hög effekt som agnarna verkligen skiljs från vetet (därför t.ex. mindre radiatorer hänger med bra upp till en viss nivå, där skillnaderna sedan ökar).

Jag såg annars att de flesta system har vattenblock i koppar och radiator i aluminium. Det är väl ändå inte en särskilt bra idé? Även om det finns vätskeblandningar som minskar korrosionen måste det väl vara överhängande risk att systemet kloggar igen efter ett tag?

Kanske får ge Fractal Designs Kelvin S36 ett försök igen och hoppas jag bara hade otur med den första pumpen. Den kyler ju bra och har koppar i både block och radiator.

Permalänk
Medlem

Jag körde en sleten gammal Corsair H100 med 2 x Noctua som maxade på 800 rpm så någon specialvariant av fläktar. Höll min Ryzen 1700 @ 3,8 på under 70 grader ända tills pumpen började surra lite, då fick det bli stock cooler istället och sänkning av överklockningen förstås, men fram tills dess var det praktiskt taget ljudlöst. Bra fläktar ;).

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.

Permalänk
Medlem

Kanske fractal designs nya serie "celsius" kan vara något?

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Kanske fractal designs nya serie "celsius" kan vara något?

Jag har letat förgäves efter bra jämförelser men inte hittat något.
På papperet ser det ut att vara en sämre design än Kelvin. Jag tror FD gjorde ändringar för att slå sig in på USA-marknaden, och likt alla andra där kör de på Asetek-pump och aluminium-radiator. Vet inte hur pumpen är jämfört med Kelvin, som körde på Alphacools pump, men kombinationen kopparblock och aluminiumradiator kan jag inte se några fördelar med. Särskilt inte när aluminium har sämre värmeavledningsförmåga jämfört med koppar.
Jag tror även fläktarna är de samma men jag är inte säker på det.

Det står lite mellan Alphacool Eisbaer och Kelvin S36 igen. Med Kelvin var jag ju faktiskt nöjd tills pumpen lade av och jag vet att den kan ge bra temperaturer (jag tror även den går att köra tystare än vad jag gjorde, om jag bara optimerar fläktarna bättre och låter processorn gå lite varmare - brukade ligga runt 68c load och 76c i stresstest, med högre klock än jag kör nu).

Måste säga att det är ett svårt beslut dock. Har inte hittat något som verkligen ger en ”vill ha!”-känsla.

Samtidigt så... med nya grafikkortet i burken är det åt helvete för mycket värme. Fläktarna går för fullt och CPU är på kanske 85-90c medan grafikkortet ligger strax under 80c (med vsync på!) när jag spelar.
Då har jag ändå en 240mm fläkt i fronten, två 140mm fläktar i toppen och två 140mm fläktar på Noctua-kylaren. Det är bara att det lär bli närmare 500w värme i chassit.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@DasIch: Jag har ingen längre erfarenhet av min S24 (2 dagar ), men körde ett 44 min långt aida64 stress-test på min R7 1700 klockad till 3.9 GHz, och den låg runt 66 grader på standard-kurvan.
har för mig att det finns någon youtuber som faktiskt sa att det skulle vara bättre med koppar+alu än bara det ena, men har inte räknat något på det själv.

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem

Är det inte bara att modda in en ny pump i slingan till Fractal Designs Kelvin S36?

https://www.inet.se/kundvagn/visa/10682971/

Visa signatur

I've somehow been WASDing my whole life

13th Intel 8P@6GHz E-cores off Kraken X73 360mm DDR5 m.2@7000MB/sek Gigabyte Z690
Alltid över AMD 3D med överklocking i fakefikans (swefaker) grafer med intel :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcusOCZ:

Fortfarande få AIO som slår Corsairs 105 med den mycket tjockare radiatorn. Tjocklek på radiator slår storlek på den samma.

Kör min 5820K överklockad till 4.5 GHz (1.275V) med en sådan sedan över två år tillbaka och är supernöjd. Bytte dock direkt bort Corsairs fläktar mot fyra lågvarviga 120mm Nanoxia Deep Silence fläktar.

Hade väl kanske flyt med pumpen då den inte hörs alls och Nanoxiafläktarna hörs bara om jag maxar den, styr allt med Asus AI Suite 3 utan problem.

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem

86c efter ca 5 minuter med prime95 i maximum heat testet @ 4.9Ghz 1.285v

Visa signatur

| Intel i7 10700K | Gigabyte RTX 3090 Waterforce |
| 32gb Ram | 250gb 970 EVO & 1TB 860 Evo |
| Acer Predator 34" 120hz G-Sync 3440x1440 |

Permalänk
Avstängd

Bort*

''Processorn går med andra ord att kyla, men 6 kärnor (5820K) överklockade och en vcore strax under 1,3v (1,27v tror jag det är nu) genererar massor av värme.''

5820K är fastlödd. Så mitt inlägg är oviktigt.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

@DasIch: Jag har ingen längre erfarenhet av min S24 (2 dagar ), men körde ett 44 min långt aida64 stress-test på min R7 1700 klockad till 3.9 GHz, och den låg runt 66 grader på standard-kurvan.
har för mig att det finns någon youtuber som faktiskt sa att det skulle vara bättre med koppar+alu än bara det ena, men har inte räknat något på det själv.

Vad kör du för spänning till processorn? Räknar jag här på 1.3v får jag 170W effekt:
https://outervision.com/power-supply-calculator

Jag ligger på runt 260-270W beroende på hur jag klockar.

Minns du motiveringen till att alu och koppar skulle vara bättre? Det vore intressant att veta resonemanget. Jag kan för egen del bara se nackdelar, men det kan ju finnas saker jag missat.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@DasIch: jag låg på 1.375 eller 1.4, inte säker.
Har för mig att han sa något om att aluminiumet var snabbare på att "släppa ifrån sig" värmen än vad koppar var, men som sagt har jag inte undersökt det närmre

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Obalaan:

86c efter ca 5 minuter med prime95 i maximum heat testet @ 4.9Ghz 1.285v

Stort tack för att du tog dig tid att testa!

Tyvärr tror jag inte den kapaciteten räcker för mig. Skulle nog hamna över 90c här.

Det är inte menar att låta drygt, jag uppskattar verkligen lite hårda siffror från verkligheten, det är bara att jag behöver bli av med så inåt helvete mycket värme.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Nej koppar är bättre, men tar man hänsyn till vikt och pris så är aluminium överlägset.

Visa signatur

I've somehow been WASDing my whole life

13th Intel 8P@6GHz E-cores off Kraken X73 360mm DDR5 m.2@7000MB/sek Gigabyte Z690
Alltid över AMD 3D med överklocking i fakefikans (swefaker) grafer med intel :)

Permalänk
Skrivet av DasIch:

Stort tack för att du tog dig tid att testa!

Tyvärr tror jag inte den kapaciteten räcker för mig. Skulle nog hamna över 90c här.

Det är inte menar att låta drygt, jag uppskattar verkligen lite hårda siffror från verkligheten, det är bara att jag behöver bli av med så inåt helvete mycket värme.

Skickades från m.sweclockers.com

Vill bara flika in och säga att man bör mäta minst en timme under full load för att få rättvisa siffror med vattenkylning eftersom att det tar mycket längre tid att nå maxtemp med vattenkylning

Visa signatur

Asus P8Z68 Deluxe/Gen Sock 1155 -- Inte Core I7 2700K@4.5Ghz -- EVGA GeForce GTX 970 SSC GAMING ACX 2.0+ -- Corsair 16GB DDR3 Vengeance 1.5V Low Blue -- SSD OCZ Agility 3 120GB -- Microsoft Windows 7 -- Foldar med cirka 180k PPD (körs ej 24/7)

Permalänk
Medlem

https://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/240814-arcti...

Ett väldigt prisvärt alternativ. Får överlag väldigt bra betyg.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bascule666:

Kör min 5820K överklockad till 4.5 GHz (1.275V) med en sådan sedan över två år tillbaka och är supernöjd. Bytte dock direkt bort Corsairs fläktar mot fyra lågvarviga 120mm Nanoxia Deep Silence fläktar.

Hade väl kanske flyt med pumpen då den inte hörs alls och Nanoxiafläktarna hörs bara om jag maxar den, styr allt med Asus AI Suite 3 utan problem.

Om något så verkar du ha flyt med processorn. Med den spänningen når jag som bäst 4.4Ghz, med viss tvekan (kör just nu en 43x101 multipel på 2.7-isch volt).

Vad har du för temperaturen på den där kombon?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snabbt_o_Hårt:

Jag har inte ens tänkt på det tidigare. Går det att göra så? Systemet ska ju gå att bygga ut, men går just pumpen att ersätta? Det skulle isåfall kunna innebära ett enkelt sätt att ersätta en trasig pump, eller rentav kunna få bättre kylning (beroende på hur mycket pumpen nu påverkar - jag har ingen aning).

Skickades från m.sweclockers.com