Plotta diagram av cpu % etc från putty

Permalänk
Medlem

Plotta diagram av cpu % etc från putty

Hej!
Osäker om detta är rätt forumdel men provar ändå..

Har anslutit till min ASUS RT-AC66U router med putty via ssh och kört top commandet så jag ser load i realtid..
Skulle dock vilja se detta plottat i en graf så jag ser förändringen över tid. Tänkte ha det för att jämföra i pingplotter för att se om min router flaskar eller beter sig konstigt. Finns det något enkelt verktyg för detta? Desto enklast och snabbast föredras

Tack på förhand!

Visa signatur

PSU: Seasonic FOCUS Plus 750W Gold | MOBO: ASUS ROG STRIX X570-E | CPU: AMD Ryzen 9 5900X w/ NZXT Kraken x72 | GPU: EVGA GeForce GTX 1070 Ti FTW ULTRA SILENT GAMING | RAM:Corsair Vengeance DDR4 3200MHz CL16 (2X32GB) | SSD(s): 2X NVMe M.2 Samsung 970 EVO PLUS 1TB
AKA:FakeNinja

Permalänk
Medlem

Du kanske behöver Merlins firmware för detta, men ska gå att aktivera SNMP. Då kan du logga till en SNMP-server där du kan få grafer för allt möjligt. Cpu load, RAM användning osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tudz:

Du kanske behöver Merlins firmware för detta, men ska gå att aktivera SNMP. Då kan du logga till en SNMP-server där du kan få grafer för allt möjligt. Cpu load, RAM användning osv.

Oj, glömde nämna att jag kör 374.43_2-23E3j9527 (Merlin LTS fork), så det är check redan
Hur går man tillväga för att få ut dessa?

Visa signatur

PSU: Seasonic FOCUS Plus 750W Gold | MOBO: ASUS ROG STRIX X570-E | CPU: AMD Ryzen 9 5900X w/ NZXT Kraken x72 | GPU: EVGA GeForce GTX 1070 Ti FTW ULTRA SILENT GAMING | RAM:Corsair Vengeance DDR4 3200MHz CL16 (2X32GB) | SSD(s): 2X NVMe M.2 Samsung 970 EVO PLUS 1TB
AKA:FakeNinja

Permalänk
Medlem

@FakeNinja: Har för mig det ligger under Administration > SNMP. Att fixa en SNMP-server får du göra lite forskning på själv. Jag gillar LibreNMS och Observium. Finns många guider hur man installerar dom för t.e.x Ubuntu/Debian/CentOS.

Permalänk
Medlem

Du vill inte använda PuTTY för detta, utan du är ute efter som zin105 nämner att slå på SNMP och sedan köra någon övervaknings mjukvara (nagios, cacti eller dylikt).

Permalänk

Skulle rekommendera naemon istället för nagios, shrinken eller icinga2 fungerar fint också.

Dessa är vad de flesta använder idag om man ska övervaka servers. Observium/LibreNMS fungerar också.

Visa signatur

..:: Workstation ::.. ..:: Asus P8Z77-v LX ::.. ..:: MSI GTX1060 6GB ::.. ..:: i5 3450 Ivy Bridge /w Antec KÜHLER H2O 620 Sluten Vattenkylning ::.. ..:: Corsair 16GB DDR3 600MHz/CL9/VENG ::.. ..:: NoName 650W ::.. ..:: Dell 24" 2408WFP ::.. ..:: Server ::.. ..:: AMD ..:: FX-8320 ::.. ..:: 16GB ::.. ..:: XFX HD6450 ::.. ..::250GB SSD Samsung 840 EVO::.. ..:: 3x 2TB wd black ::.. ..:: VCP6-DCV ::.. ..:: vmware esxi 6.7 ::..

Permalänk
Medlem

#!/bin/bash LOG=/tmp/loadavg.csv while true; do EPOCH=$(date +%s) LOADAVG=$(cut -d\ -f1-3 < /proc/loadavg | sed 's/ /,/g') echo "${EPOCH},${LOADAVG}" | tee -a ${LOG} sleep 1 done exit 0

Tillräckligt enkelt och snabbt?