Tips på bilbarnstol (1+ år och uppåt)

Permalänk
Relik 📜

Tips på bilbarnstol (1+ år och uppåt)

Hallå!

Visst finns det SweC:are med barn där ute? Klart det gör! Den lilla hemma har precis vuxit ur babyskyddet, så är på jakt efter annan stol. Vi har ingen egen bil, men åker relativt ofta med vänner och liknande så en stol hemma är väldigt smidigt. Just att den inte kommer vara permanent använd ställer dock vissa krav, till exempel att motering med 3-punktsbälte helst ska vara så smidig som möjligt.

Många rekommenderar Britax Hi-Way II, och den verkar väl okej. Vad jag kan se på (rätt kassa) videoklipp är det dock fortfarande en process med montering, men kanske inte blir enklare när det gäller såpass stora stolar? Babyskyddet var ju toksmidigt, in och på med bältet bara.

Tips mottages tacksamt!

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

@emilakered: Vi kör med 2st https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1015381 det är samma stol som Hi-Way II men har inbyggt justerbart nackstöd.

Varför vi valde den är att den inte tar så mycket plats i baksätet, det blir fort trångt framtill när man har tvillingar bak
Ungarna trivs bra i dom än så länge (14 månader) vi växte ur babyskyddet vid 7 månader.

Permalänk
Medlem

Många bakåtvända bilbarnstolar är ett h@lv@t@ att montera. De är säkra men är som sagt väldigt jobba att sätta i och ur. Om du bara har en bil kommer den därför att alltid sitta på sin plats. Vi körde med bilpoolsbil och då var det bara att släpa fram ur källaren till bilen och sedan sätta fast den.

Det som du kan fundera på är om spännbanden / krokar eller vad det nu är som ska fästas i bilen verkligen går att fästa på ett smart sätt. Ibland finns fästpunkter i golvet som byglar och ibland får man försöka fästa runt skenan som stolen sitter fast i. Det är min spontana reaktion på var det finns optimeringspotential. Annars är det bara att gå på någon som fått bra säkerhetsresultat i tester.

mvh
z

Visa signatur

C2D E6300 @ 3.2HGz 1.2V | Thermalright 120 Extr. | Gainward 8800 GT Golden Sample |Samsung 2x500Gb | Corsair VX 550V | Antec P182 [img]http://valid.x86-secret.com/cache/banner/421648.png[/img]

Permalänk
Medlem

Finns nog ingen "smidig" tyvärr. Om dina vänner har lite nyare bilar så kan du ha flyt att det finns IsoFix på sätet(små metallbyglar mellan ryggstöd och säte). Dessa kan man då klicka fast stolen I(om den har stöd för det givetvis) och skippa hela proceduren med bilbälte.
Isofix-stolar går ju givetvis att sätta med 3punkt också om bilen saknar detta så man blir ju inte låst vid IsoFix.
Men att hitta en stol man sätter I bilen som sedan spänner fast sig själv blir nog svårt att hitta

Kom på att isofixlösningen nog endast finns med en adapterplatta, d.v.s att du sätter fast plattan med Isofix och sedan klickar I själva stolen på plattan. Du får undersöka saken

En länk som visar hur de kan se ut(vilken inte verkar köra med adapterplatta):
https://www.jollyroom.se/bilstolar/bilbarnstolar/isofix/besafe-izi-kid-x2-i-size-bakatvand-bilbarnstol-black-cab

Visa signatur

Bara gammalt skräp...

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av xp1ratex:

@emilakered: Vi kör med 2st https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1015381 det är samma stol som Hi-Way II men har inbyggt justerbart nackstöd.

Varför vi valde den är att den inte tar så mycket plats i baksätet, det blir fort trångt framtill när man har tvillingar bak
Ungarna trivs bra i dom än så länge (14 månader) vi växte ur babyskyddet vid 7 månader.

Kan tro det blir trångt, hehe! Hur upplever du själva monteringen? Kommer som sagt behöva sätta i och ur den i olika bilar i princip varje gång stolen ska användas.

Skrivet av zonar:

Många bakåtvända bilbarnstolar är ett h@lv@t@ att montera. De är säkra men är som sagt väldigt jobba att sätta i och ur. Om du bara har en bil kommer den därför att alltid sitta på sin plats. Vi körde med bilpoolsbil och då var det bara att släpa fram ur källaren till bilen och sedan sätta fast den.

Det som du kan fundera på är om spännbanden / krokar eller vad det nu är som ska fästas i bilen verkligen går att fästa på ett smart sätt. Ibland finns fästpunkter i golvet som byglar och ibland får man försöka fästa runt skenan som stolen sitter fast i. Det är min spontana reaktion på var det finns optimeringspotential. Annars är det bara att gå på någon som fått bra säkerhetsresultat i tester.

mvh
z

Ja, det verkar lättare sagt än gjort. Har som sagt ingen bil alls, så mera åt din bilpools-situation där. Ibland hyr vi bil, men då kan man ju även hyra stol för småpengar (som någon annan monterar, hehe). Jag har sett någon enstaka modell utan spännband/krokar, kanske vore bra ur den aspekten.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

kolla stora tester av bilbarnstolar
köp en med isofix
montering kommer i bästa fall ta ett par minuter

Permalänk
Medlem

@emilakered: Monteringen är relativt enkel. man spänner fast stolen med säkerhetsbältet och förankrar den med 2st säkerhetsbälts liknande remmar i framstolen. Tar några minuter i början men så funkar dom flesta stolarna som inte har isofix. Nackdelen med isofix är att dom har betydligt lägre maxvikt.

Permalänk
Hedersmedlem

Vi kör med Axkid minikid och den tog en stund att montera de första gångerna men man lär sig ganska fort. Den väger dock en del, men tar inte så fruktansvärt mycket plats. I sådana fall (eller liknande monteringslösningar) så skulle jag se ifall det ginge att skaffa extra fästöglor att ha permanent I de bilar det är bökigt att få fast dem (ögla du fäster under passagerarsätet fram typ).

Permalänk

Har två barn (4 år och 1,5 år) i en Volvo S80 2009.

BeSafe iZi Plus (yngsta)
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1856972

Maxi Cosi Mobi XP (äldsta)
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1970829

Vad det gäller BeSafe så var den rätt smidig. En del svordomar och videoklipp innan jag fick till det bra. Eftersom den sitter bakom förarsätet, så var isofix den enda lösningen. Bältes lösning tog för mycket plats, vilket skulle ha gjort att jag skulle sitta vid ratten som en 90 åring som glömt glasögonen hemma.

En annan fundering som dök upp, är hur i helsikke ska barnet få plats när den växer? Damn.. Den är rätt så hög och bastant. Äldsta barnet har haft Mobi XP ända sen växt ur babyskyddet. Så vi lär sätta yngsta i Mobi XP när äldsta kan ha "rumpkudde".

En hel del svordomar, svett och antal nya svordomar och videoklipp och svordomar gick åt att få Mobi XP på plats. Isofix skulle inte ha fått plats i vår bil, eftersom basen i den var platt och rätt så skålade säten där bak. Så stolen skulle ha blivit osäker istället, mer framåt lutad i sätet än sittandes.

Enda rätta du kan göra är att hitta några som fått bra betyg i tester, sen åka ut till en affär och testa dom i bilen. Har säkert testat 4-6 st per stol vi köpt.

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av xp1ratex:

@emilakered: Monteringen är relativt enkel. man spänner fast stolen med säkerhetsbältet och förankrar den med 2st säkerhetsbälts liknande remmar i framstolen. Tar några minuter i början men så funkar dom flesta stolarna som inte har isofix. Nackdelen med isofix är att dom har betydligt lägre maxvikt.

Hm, ser faktiskt rätt trevlig ut. Läste på lite om skillanderna mot Hi-Way, vilket bland annat ska vara karbinhakar för enklare montering. Många bäckar små..

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Avstängd

Kan vara problem med infästning i en del bilar och vi köpte en focus från 06 för mer plats då unge nummer 2 kommer snart och den är inte ny bil eller skit gammal men det finns inga isofix fästen i den som är potentiella irriterande problem som i.a.f jag trodde var standard på halv nya bilar

men Britax Hi-Way II är populära men vet inte hur dom är att montera men tror man sätter dom med band så passar alla bilar och en del med band är dryg att montera som maxi cosi stolen vi hade och använda den i flera bilar så hade jag kastat ut och satt eld på den och köpt en annan

bekvämaste är om alla bilar man använder har isofix som gör stolen enklare att flytta men tror stolarna är rätt dyra och beror på om bilarna har fästen med men tror det är värt lite extra att köra isofix för band kan vara skit irriterande ibland

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

Vet inte hur du ser på framåt / bakåt vänd, men båda mina barnen har använd Maxi-Cosi Ruby, och vi är jätte nöjda. Den kan lutas bakåt för skönare sömn.

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3397573

Vi bilar mycket, par gånger per år till Norge 2000km, par gånger till Karlskrona 2000kr, jul i Idre 1000km, vi bilar varje sommar till Kroatien 6500km t/r. Båda barnen är alltid med, och har aldrig klagat, eller spyad eller liknande.

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Hedersmedlem

Just det förutom extra öglor om ni inte kör på isofix så kan en kil kanske vara bra att ha för att få till en bra lutning. Varierar ju rätt mycket hur branta sätena är.

Permalänk
Relik 📜

Tack för alla tips! Visste väl att det satt massa kunniga där ute i stugorna.

Skrivet av zeleni:

Vet inte hur du ser på framåt / bakåt vänd, men båda mina barnen har använd Maxi-Cosi Ruby, och vi är jätte nöjda. Den kan lutas bakåt för skönare sömn.

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3397573

Vi bilar mycket, par gånger per år till Norge 2000km, par gånger till Karlskrona 2000kr, jul i Idre 1000km, vi bilar varje sommar till Kroatien 6500km t/r. Båda barnen är alltid med, och har aldrig klagat, eller spyad eller liknande.

Tror vi helst vill ha en bakåtvänd, faktiskt.

Skrivet av Aser:

Vi kör med Axkid minikid och den tog en stund att montera de första gångerna men man lär sig ganska fort. Den väger dock en del, men tar inte så fruktansvärt mycket plats. I sådana fall (eller liknande monteringslösningar) så skulle jag se ifall det ginge att skaffa extra fästöglor att ha permanent I de bilar det är bökigt att få fast dem (ögla du fäster under passagerarsätet fram typ).

Tack för tipset! Lutar faktiskt mot en Axkid Minikid nu, har läst på en del jämförelser mot framför allt Britax Max-Way. Axkid:en verkar rekommenderas av de flesta som haft möjlighet att testa båda, både när det gäller montering och komfort. Prisskillnaden är i sammanhanget irrelevant med, då jag tänker vi kan ha stolen ganska länge.

TL;DR: Tror vi satsar på en Axkid Minikid, det verkar som en bra stol utan att det krävs examen i mekanik för montering.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Hedersmedlem

@emilakered: Förbrukarrådet i Norge gav dock Wolmax (samma montering?) lägre poäng pga svår montering, men enligt mig är det rätt lätt (även om bruksmanualen är skriven av en sadist). När du väl lärt dig första gången så går det ok. Tänk dock på ryggen (som om den inte tar nog stryk av de små monsterna) då den är rätt tung att bära längre sträckor (eller så har jag gått och blivit klen).

Permalänk
Medlem

Vi hade en highway ll men var vi tyckte att våran grabb inte satt något bra i den så vi bytte till Axkid Minikid som är jäkligt mycket bättre och han kommer kunna ha den mycket längre.
https://www.jollyroom.se/bilstolar/bilbarnstolar/bakatvanda/a...

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av xmmm:

Vi hade en highway ll men var vi tyckte att våran grabb inte satt något bra i den så vi bytte till Axkid Minikid som är jäkligt mycket bättre och han kommer kunna ha den mycket längre.
https://www.jollyroom.se/bilstolar/bilbarnstolar/bakatvanda/a...

Topp! Landade som sagt i precis en sådan, så nu hoppas jag även vi blir nöjda. Jag får återkomma med rapport framöver!

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S