Val av OS till Raspberry Pi 3

Permalänk
Medlem

Val av OS till Raspberry Pi 3

Har aldrig använt Raspberry Pi 3 och undrar vilket OS som passar mitt ändamål. Gränssnittet ska vara användarvänligt. Det är till folk som bara använt Windows. Den ska användas bara till surf och Youtube och skulle vara fint om den klarade Youtube klipp i 1080P. 720P skulle väl gå bra också. Vad tycker ni?

Permalänk
Medlem

Ubuntu/Mint Mate brukar var en som föreslås i såna här fall

Visa signatur

Rota3: Ryzen 5600 - 32GB - Radeon RX 7600 - Kingston NV200 2TB - Fractal Design R3 - EVGA Supernova 750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av nick-li:

Ubuntu/Mint Mate brukar var en som föreslås i såna här fall

Är OS:et lättdrivet för hårdvaran? Kommer Youtube klipp i 1080P/720P vara något problem? Eller kommer det lagga och man kanske får vänta länge innan den buffrat klart?

Permalänk
Medlem

@DPG: Det är egentligen inte så krävande (testat på min Rpi2) men det var inte snabbt, testade inte Youtube dock vad jag minns.
Mint/Ubuntu är ju Linux distributioner (Distros) som oftast är inte så krävande beroende på vad man kör,
är mer orolig över vad RPi3 klarar av.

Ubuntu-Mate för RPi

Visa signatur

Rota3: Ryzen 5600 - 32GB - Radeon RX 7600 - Kingston NV200 2TB - Fractal Design R3 - EVGA Supernova 750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av nick-li:

@DPG: Det är egentligen inte så krävande (testat på min Rpi2) men det var inte snabbt, testade inte Youtube dock vad jag minns.
Mint/Ubuntu är ju Linux distributioner (Distros) som oftast är inte så krävande beroende på vad man kör,
är mer orolig över vad RPi3 klarar av.

Ubuntu-Mate för RPi

Tackar verkar intressant. Får testa detta när man köper RP3.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DPG:

Tackar verkar intressant. Får testa detta när man köper RP3.

tveksam om du kommer kunna titta på Youtube i mer än 360p eller 480p i en browser innan du får problem. Om du vill ha högre upplösning får du nog ladda ner filmerna först.

Permalänk
Medlem

av desktopOS på RP3 så är raspbian överlägset vad jag testat runt. fin distro! mycket paket osv. flyter bra (:

edit: vet inte vilka os som ingår i NOOBS nu för tiden men kika på det med https://www.raspberrypi.org/downloads/noobs/

Visa signatur

Rgeek L65, hdplex 200w, 4650G, Asrock a520 ITX, Crucial 32gb 3600 cl16, Black ridge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jimjans:

tveksam om du kommer kunna titta på Youtube i mer än 360p eller 480p i en browser innan du får problem. Om du vill ha högre upplösning får du nog ladda ner filmerna först.

Det lät ingen bra. Tänkte att den skulle stå för Youtube tittande i iaf minst 720P. Menar du att med RP3 oavsett OS så kommer den inte klara för mina ändamål? Finns det något annat billigt alternativt då som klarar Youtube klipp i 720P+ gärna med flera flikar öppna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DPG:

Det lät ingen bra. Tänkte att den skulle stå för Youtube tittande i iaf minst 720P. Menar du att med RP3 oavsett OS så kommer den inte klara för mina ändamål? Finns det något annat billigt alternativt då som klarar Youtube klipp i 720P+ gärna med flera flikar öppna?

Tror problemet är att den inte använder hårdvaruavkodning i html5 .
Vill du ha en del flikar uppe plus Youtube kanske en nuc men den är ju dyrare ..

Permalänk
Medlem

Raspbian Stretch with desktop är optimerat för Pi, mera lättdrivet får man nog leta efter:
https://downloads.raspberrypi.org/raspbian_latest

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

Intressant tråd. Tänkte köpa en sån här till en släkting som har problem med sin bärbara dator.
Skulle också användas till surf och kanske någon film mm.. Verkar ju dock som att den inte riktigt klarar det!

Visa signatur

Spelar Just Nu: INGET Väntar På: HL 3, Grand Theft Auto VI
Moderkort: Gigabyte Z790 Gaming X AX CPU: Intel Core i7 13700K 3.4GHz Kylare: Arctic Liquid Freezer II 360
Internminne:
Corsair 32GB (2x16) DDR5 6000MHz Vengeance GPU: Asus RTX 4090 TUF GAMING
SSD: WD Black SN850X 1TB Gen 4 & Samsung 860 EVO 1TB OS: Windows 11 Skärm: LG C2 42"

Permalänk
Medlem

Youtube kan du glömma i webbläsare, 360p fine men går trögt och är en dålig upplevelse. Den duger till surfning, knappt. Libreelec för hdfilm och youtube app funkar ju, men då blir det mer än tv-box.

Man kan göra mycket med raspberry pi, men det är en billig leksak i jämförelse med random desktop, inte kul att leva med en pi dagligen som ända dator.

Rekommenderar Raspbian förövrigt

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Medlem

Förstår inte varför folk köper RPi och vill köra som desktop-dator. Är man ute efter det är en betydligt vettigare investering en Z83II med atom x5-z8350 på ebay för 700 spänn. Då behöver man inte heller köpa till nätadapter, sekundärminne, skal, kylflänsar med mera.
http://www.ebay.com/itm/232350765365

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk

Jag har själv en RPi2 liggandes som jag använt som en liten HTPC tidigare och nu senast som emulator till gamla spel men börjat fundera på att testa och köra den som en vanlig desktop. Är det Raspbian som gäller då? Är där någon skillnad på Raspbian och PIXEL? Någon som testat på RPi2 är den tillräckligt kraftfull för lite slösurf eller borde man helt strunta i att testa den?

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Jag har själv en RPi2 liggandes som jag använt som en liten HTPC tidigare och nu senast som emulator till gamla spel men börjat fundera på att testa och köra den som en vanlig desktop. Är det Raspbian som gäller då? Är där någon skillnad på Raspbian och PIXEL? Någon som testat på RPi2 är den tillräckligt kraftfull för lite slösurf eller borde man helt strunta i att testa den?

Du borde strunta i det, det är en tråkig upplevelse. Om du har ett faktiskt behov av att ha en extra desktop ibland eller bara vill lära dig lite linux, fine. Men det är inte kul eller smart att köra pi som desktop bara för att det går..

Raspbian är pixel? Men dom kallar det inte pixel längre, är ju namn på google telefoner så kan vara därför. Pixel var xfce4 med tema från raspbian förövrigt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Medlem

@DPG: Vi har en på jobbet som kör ubuntu/mate, ska eventuellt in idag eller på måndag. Kan prova då och se hur youtube funkar. nåt annat du vill att jag ska prova när jag ändå är på gång?

Visa signatur

i5-12600KF | Noctua NH-D15S Chromax Black | MSI MAG B660M | 64 GB G.Skill Trident Z | 3 * WD Black SN750 | Asus TUF OC RTX 3080 | Fractal Design Torrent | Corsair RM750W | Samsung Odyssey G9 49" |

Permalänk
Medlem

Varför inte köra Windows 10 IoT då?

Fast kanske inte riktigt är det du söker nu när jag tänker efter Windows IoT Core är ju lite mer "For Developers"

Permalänk
Medlem
Skrivet av gonace:

Varför inte köra Windows 10 IoT då?

Fast kanske inte riktigt är det du söker nu när jag tänker efter Windows IoT Core är ju lite mer "For Developers"

Den har dock inget grafiskt gränssnitt. =/

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk

Skrev ett program för Rpi3 som laddar ner en hel Youtube-kanal och lägger metadatan i Kodi's .xml format. Hamnar i biblioteket som vilket serie some helst, med thumbnails och allt.
..
Finns Youtube plugin för Kodi, har du testat detta under LibreELEC eller OSMC?

Ett annat alternativ till Rpi3 är Rock64 som jag hade hoppats på klarade av surf+Youtube i HD men tyvärr.. Inte i dagsläget. Håll ögonen öppna, Det finns hopp då det handlar om mjukvaran/drivrutiner/acceleration.
Under stock Android fungerar 1080p60 Youtube men inte någon av de riktiga operativsystemen.

När jag köpte Rock64 så var den ju speccad för 4K60 så hur sjutton skulle den inte kunna spela upp Youtube i 1080p? CPU:n har inte ett API för Kodi så allt hänger på att cummunityt ska snickra ihop något fungerande; RKMC exempelvis.

Permalänk
Datavetare

Finns en rad roliga saker man kan göra med RPi3, men att köra den som en desktopmaskin är nog kanske inte en av dessa.

Har jämfört RPi3 mot ASUS Tinker board som desktop-maskiner. Ingen är ett nöje att använda, men Tinker board är ändå minst dubbelt så snabb + att den har dubbelt så mycket RAM vilket gör att man kommer nära ett läge där det är "tillräckligt bra" för enklare desktop-använding.

Tinker board använder exakt samma layout pinnar och I/O-portar som RPi så de ser väldigt lika ut och RPi-skalen fungerar även till Tinker board.

Invändningen man kan ha mot Tinker board är att priset åker upp runt 250-300 kr, i det läget börjar man nå Atom-baserde compute-stick. Compute-stick är kanske inte jättemycket snabbare än Tinker-board men man har då öppnat möjligheten att köra Windows (om det nu är ett önskemål).

Har själv Tinker board som hemma-server. Till skillnad mot RPi3 så har Tinker board 1 Gbit/s Ethernet och den kan köra USB2 i full kapacitet samtidigt som man använder Ethernet och WiFi. Hos RPi3 delar Ethernet, WiFi och USB-portarna på en USB2 kanal så kapaciteten blir rätt kass om man t.ex. vill hämta filer via Ethernet från en USB disk.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Nu kanske inte detta passar in under ett OS med skrivbordsGUI som defualt. Men jag kör DietPi på ett par av mina enkortsdatorer. OSet finns till väldigt många olika typer av hw. Raspberrys, orangepi, bananpi, Odroid, Asus och till Vmware/virtualbox.

Det finns mycket små menyval för att underlätta installation och konfiguration av applikationer och inställningar.
DietPi

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Skrivet av sleepyoh:

Du borde strunta i det, det är en tråkig upplevelse. Om du har ett faktiskt behov av att ha en extra desktop ibland eller bara vill lära dig lite linux, fine. Men det är inte kul eller smart att köra pi som desktop bara för att det går..

Raspbian är pixel? Men dom kallar det inte pixel längre, är ju namn på google telefoner så kan vara därför. Pixel var xfce4 med tema från raspbian förövrigt.

Skickades från m.sweclockers.com

Som man trodde då. Tack för svar. Känns som att användningsområdet är ganska smalt såvida man inte vill pilla och mecka med den.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av nick-li:

Ubuntu/Mint Mate brukar var en som föreslås i såna här fall

Provade Ubuntu Mate häromdagen. Körde en apt-get upgrade och sedan funkade inte firefox (default webläsare i Mate) pga ej kompatibel, så man blir tvungen att nedgradera.

Håller med många övriga här, Rpi lämpar sig bäst för programmering och att lära sig Linux, hemautomatisering osv, för HTPC finns säkert bättre alternativ.

Permalänk
Medlem

Jag tyckte Youtube flöt på mycket bättre i Raspbian än Ubuntu Mate. Känns inte som hårdvaruacceleration fungerade under Ubuntu. Men inte ens med det påslaget var det någon trevlig upplevelse direkt. Det *går* att surfa på en Pi3, men det är inget jag skulle göra frivilligt.

Försökte sedan köra den som dedikerad Amiga-emulator med DietPi och UAE4ARM men stötte på patrull eftersom UAE4ARM 0.4 saknar en massa funktioner medan 0.5 är segt och buggigt. Så just nu ligger min Pi3 mest och samlar damm som så många andra säkert gör ute i de svenska stugorna.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

För uppspelning av media från nätverk eller annan ansluten lagring fungerar en Pi 3 utmärkt.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.