Logitech lanserar MX Ergo med styrkula

Permalänk
Melding Plague

Logitech lanserar MX Ergo med styrkula

En populär lösning för att undvika muskelspänningar vid navigering får nytt liv när Logitech lanserar nya MX Ergo, med styrkula och justerbar vinkling.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Undra om man t.ex. skulle kunna scrolla kartan i Civ med kulan och använda musen som vanligt.

Permalänk

@Durgil - Den fungerar ju inte alls som en vanlig mus så du måste nog silvertejpa ihop den med en normal mus om det ska funka.

Permalänk
Medlem

I dessa tider när fler och fler får "mobiltumme"?

Fast kanske inte är så farligt längre när ingen telefon går att använda med en hand längre

Visa signatur

ggmu

Permalänk
Medlem
Skrivet av Durgil:

Undra om man t.ex. skulle kunna scrolla kartan i Civ med kulan och använda musen som vanligt.

Det är ju med kulan man styr muspekaren...

Kul att någon lanserar en ny trackball vet flera som kan vara intresserade av att uppgradera.

Permalänk
Inaktiv

Det far mina tankar tillbaka till 90talet då jag var så nära att köpa en föregångare till TrackMan Vista med röd kula. Jag tyckte den såg så grym ut och jag frågade efter den i flera butiker, dyr som tusan var den och nu i efterhand oj vad glad jag är att jag ej köpte den. Jag tror inte jag skulle bli bättre i Quake med den.

Men nu idag, så är jag faktisk intresserad av att köpa en sådan här, jag skulle vilja testa den först. det är ju inte en mus för vanliga användare utan mer kontorsjobb, där jag tycker det är jobbigt att flytta muspekaren mellan 3 skärmar. Och jag är fundersam till hur en sådan här mus skulle fungera, lägga ut över 1000kr att testa gör jag nog inte.

Permalänk
Medlem

Får kramp i tummen bara av att titta på bilden. Ungefär som ett gammalt gympapass där man gör cirklar med armarna i luften.

Permalänk
Medlem

Äntligen ett alternativ till Logitech M570.

Visa signatur

Jag har inte alltid rätt, men när jag har rätt, så är det oftast ganska fel.
Projektloggar: | Macintosh SE mITX |

Permalänk
Medlem

Testat flera saker i soffan framför HTPC:n. Trådlös mus, Touch pad (Logitechs stora uppladdninsgbara WIRELESS RECHARGEABLE TOUCHPAD T650), Logitech Dinovo Mini. Skulle vilja ha möjligheten att bara andvända ett pekdon utöver ex. Logitech Dinovo mini. Funderat på en trådlös trackball ett bra tag. Kanske vore detta något att testa.

Visa signatur

Gaming: CM storm sniper, FSP Aurum 750W, Asrock X370 Taichi, Ryzen 5 1600, 2x8GB Crucial Tactical 3000Mhz, ASUS Radeon RX Vega 56 ROG Strix, Soundblaster ZBrandvägg: SUGO SG13B-Q, Corsair SF450 450Watt, Noctua NH-L9x65, Xeon e3-1220L 1,1Ghz, 2xSAMSUNG 4GB DDR3L ECC RAM, 2.5 HDD WD AV-25 320GBLab Server:Yeong Yang yy-0221, antec signature 650W, TYAN S2469, 2xOpteron 2600 Noctua NH-U9DO, 8x1GB ECC REGHTPC: Silverstone GD09, AsRock Killer x370, Ryzen 2400g, 2x8GB Crucial Tactical 3000Mhz

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av anon159643:

Det far mina tankar tillbaka till 90talet då jag var så nära att köpa en föregångare till TrackMan Vista med röd kula. Jag tyckte den såg så grym ut och jag frågade efter den i flera butiker, dyr som tusan var den och nu i efterhand oj vad glad jag är att jag ej köpte den. Jag tror inte jag skulle bli bättre i Quake med den.

Men nu idag, så är jag faktisk intresserad av att köpa en sådan här, jag skulle vilja testa den först. det är ju inte en mus för vanliga användare utan mer kontorsjobb, där jag tycker det är jobbigt att flytta muspekaren mellan 3 skärmar. Och jag är fundersam till hur en sådan här mus skulle fungera, lägga ut över 1000kr att testa gör jag nog inte.

Kan säga att de är ett jäkla ryckande med tummen när man har tre skärmar. Jag har föregångaren och tre skärmar, det fungerar om man har hög mouseaccel, men annars.. njaa.

Har man problem med musarm rekommenderar jag istället gummiband att dra i för att motverka att musklerna i ryggen blir stela.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Det far mina tankar tillbaka till 90talet då jag var så nära att köpa en föregångare till TrackMan Vista med röd kula. Jag tyckte den såg så grym ut och jag frågade efter den i flera butiker, dyr som tusan var den och nu i efterhand oj vad glad jag är att jag ej köpte den. Jag tror inte jag skulle bli bättre i Quake med den.

Men nu idag, så är jag faktisk intresserad av att köpa en sådan här, jag skulle vilja testa den först. det är ju inte en mus för vanliga användare utan mer kontorsjobb, där jag tycker det är jobbigt att flytta muspekaren mellan 3 skärmar. Och jag är fundersam till hur en sådan här mus skulle fungera, lägga ut över 1000kr att testa gör jag nog inte.

Det var nog ett riktigt beslut, du skulle inte blivit bättre i Quake med den. Körde en Trackman Marble till vardags i många år, och innan den en som jag bara tror hette Trackman rätt och slätt, men bytte alltid till mus när det vankades FPS. Man har helt enkelt inte samma snabba precision med trackball.

Det fina med dem var att de tog så liten plats. Hade på den tiden en annan 90-talsklassiker, den vansinnesfula datormöbeln Goliat från Ikea, och i den gjorde sig en trackball perfekt när man stoppat dit sitt älskade men enorma Model M-tangentbord

Själv önskar jag bara att Logitech började göra sladdförsedda tumtrackballs igen, vill byta ut de asäckliga pek/lång/ringfingertrackballsen på ett par automationsterminaler på jobbet...

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av huttala:

Kan säga att de är ett jäkla ryckande med tummen när man har tre skärmar. Jag har föregångaren och tre skärmar, det fungerar om man har hög mouseaccel, men annars.. njaa.

Har man problem med musarm rekommenderar jag istället gummiband att dra i för att motverka att musklerna i ryggen blir stela.

Det tar ett tag, men till slut lär man sig precis hur mycket skjuts man ska ge kulan för att muspekaren ska fara över de där tre skärmarna, med en liten knyck och därefter bromsning med tummen. Efter några månader man man pricka exakt var man vill ha pekaren med en noggrannhet på någon centimeter eller två. Inte tillräckligt för FPS, men gott nog för kontorsarbete

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr. MASS:

Testat flera saker i soffan framför HTPC:n. Trådlös mus, Touch pad (Logitechs stora uppladdninsgbara WIRELESS RECHARGEABLE TOUCHPAD T650), Logitech Dinovo Mini. Skulle vilja ha möjligheten att bara andvända ett pekdon utöver ex. Logitech Dinovo mini. Funderat på en trådlös trackball ett bra tag. Kanske vore detta något att testa.

Testat Steam Controller? Skön passform och bra "mus" precision.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X, 4x8GB@3600MHz Crucial DDR4,MSI MAG X570 TOMAHAWK-WIFI & Asus RTX 3070 8GB

Permalänk
Medlem

Har testat nått liknade förut, fick nog efter en halvtimme, helt oanvändbart tyckte jag..

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

vilken flashback man fick

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Har testat nått liknade förut, fick nog efter en halvtimme, helt oanvändbart tyckte jag..

Brukar säga att det är så annorlunda att prövotiden behöver vara uppåt en månad.

Permalänk
Inaktiv

Har aldrig förstått ergonomin i dessa där trackball är avsedd att styras med tummen, grymt opraktiskt. Använde en trackball avsedd för pekfinger/långfinger för många år sedan och den var faktiskt någorlunda trevlig att spela/surfa med.

Minns inte vad modellen hette annat än att det var en Logitech, den såg ut som den med grön/blå trackball i denna bild:

EDIT: Googlade lite mer och kom fram till att den hette Logitech Trackman Vista:

Permalänk
Medlem

Kör med en M570 på HTPC i vardagsrummet och fungerar bra där när man sitter i soffan.
Fast används inte jättemycket, blir mest imdb när man kollar på film och ska kolla någon skådis eller liknande.

http://www.logitech.com/sv-se/product/wireless-trackball-m570...

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk

Använde en Logitech trackball-mus i tiderna för att farma mats eller slölevla i Wow. Funkade utmärkt i soffan med laptop. För mer seriöst raidande var den förstås värdelös.

Så jag kan rekommendera den för alla ställen där man har mjukt underlag eller inte kan röra mycket på handleden.

Permalänk
Medlem

I vår familj använder vi alla Logitech M570 till våra bärbara. Oslagbart att ha en sån då man sitter i soffan/sängen/på hotellet osv.
Man behöver ju inte nån yta till musmatta och rör inte handen alls.
Att sitta med den inbyggda trackpaden är ju helt dödfött i mer än 5 minuter.
Man spelar ju inga avancerade spel på sin bärbara i vilket fall och då kan man ju alltid falla tillbaka på vanlig mus om så behövs.

Kommer garanterat köpa denna variant.

Visa signatur

RYZEN 7-3700X ,ASUS Crosshair VI HERO ,G.skill Ripjaws V Black 3600MHz 32GB ,Noctua NH-D15-SE-AM4 ,Samsung 960 EVO NVMe M.2 SSD 250GB , ASUS Geforce RTX 3080ti TUF Gaming ,Fractal Design Define R5 , Corsair RM850x 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av HellDildo:

@Durgil - Den fungerar ju inte alls som en vanlig mus så du måste nog silvertejpa ihop den med en normal mus om det ska funka.

Ja, jag insåg detta strax efter posten och även om jag gillar silvertejp så tror jag att jag hoppar det. Ergonomin kan ju bli lidande då... Finns det måhända någon annan mus med en kula eller dylikt istället för tumknappar, lite nischat kanske men ibland känns det som det hade varit bra med något sådant för att scrolla kartor t.ex., kanske en touch likt steamcontrollern för tummen. Kanske blir smidigare med tangentbordet ändå...

Permalänk
Skrivet av Dr. MASS:

Testat flera saker i soffan framför HTPC:n. Trådlös mus, Touch pad (Logitechs stora uppladdninsgbara WIRELESS RECHARGEABLE TOUCHPAD T650), Logitech Dinovo Mini. Skulle vilja ha möjligheten att bara andvända ett pekdon utöver ex. Logitech Dinovo mini. Funderat på en trådlös trackball ett bra tag. Kanske vore detta något att testa.

Själv använder jag logitech k400. Riktigt smidig, och billig. Den har en extra "vänsterklick" uppe i vänstra hörnet så det är smidigt att hålla den i båda händerna. Man pekar runt med höger tumme och klickar med vänster.

Edit: Alltså det är smidigt att dra och släppa saker, precis som med en vanlig mus.
Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Hade gärna sett en för vänsterhänta.

Permalänk
Medlem

Frugan har grymma problem med musen på kontoret (no pun intended
Hon klagar ofta på problem när hon sitter många timmar vid datorn och kanske skulle testa ett alternativ som denna...

Visa signatur

i5-12600K med Noctua 12A | MSI z690 d4 | 2x16 corsair ddr4 lpx 3200mhz | evga 3060ti xc | samsung 980 m2 | LG 27" GP850 | xfx pro 850w | fractal design r6

Permalänk
Vägledare

SOM jag väntat på en uppdaterad version av deras nuvarande kulmus!! Bra jävla skit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Det far mina tankar tillbaka till 90talet då jag var så nära att köpa en föregångare till TrackMan Vista med röd kula. Jag tyckte den såg så grym ut och jag frågade efter den i flera butiker, dyr som tusan var den och nu i efterhand oj vad glad jag är att jag ej köpte den. Jag tror inte jag skulle bli bättre i Quake med den.

Men nu idag, så är jag faktisk intresserad av att köpa en sådan här, jag skulle vilja testa den först. det är ju inte en mus för vanliga användare utan mer kontorsjobb, där jag tycker det är jobbigt att flytta muspekaren mellan 3 skärmar. Och jag är fundersam till hur en sådan här mus skulle fungera, lägga ut över 1000kr att testa gör jag nog inte.

Dessa pekdon med trackball brukar vara bra grejer om man får problem med musarm och liknande. Annars har de oftast ingen egentlig fördel. Samma sak med mousetrapper och liknande anordningar.

Permalänk

Man får hoppas att de förbättrat kulan så att den rullar lättare. Som det är nu på nuvarande M570 så stannar kulan upp alldeles för fort.

Permalänk
Medlem

Kensington Slimblade kör jag med.

Logitech kan behålla sin lågkvalitativa skit för sig själva.

Permalänk
Medlem

Har haft tre stycken tum trackball från logitech sedan 2001.
Alla tre fungerar fortfarande.

Visa signatur

____________
snälla använd citat för att få snabbare svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hulkenstrong:

Testat Steam Controller? Skön passform och bra "mus" precision.

Funderar på den, hade de släppt ett tangentbord med nordisk layout till den (liknande XBOX) så hade det varit ett givet köp. Då kunnde man andvända den som substetut för dinovo mini när den laddas. Hmmm... Har lagt den i köpkorgen tillsammans med ett skin och steam link två gånger nu, men ej genomfört köpet. landar på ca. 800:- inkl 200 frakt. Snålvarg som jag är Får se om steam christmas sale säljer den billigare kanske Ryktats om en Steam controller 2 rätt länge nu. Bra tips av dig iaf.

Visa signatur

Gaming: CM storm sniper, FSP Aurum 750W, Asrock X370 Taichi, Ryzen 5 1600, 2x8GB Crucial Tactical 3000Mhz, ASUS Radeon RX Vega 56 ROG Strix, Soundblaster ZBrandvägg: SUGO SG13B-Q, Corsair SF450 450Watt, Noctua NH-L9x65, Xeon e3-1220L 1,1Ghz, 2xSAMSUNG 4GB DDR3L ECC RAM, 2.5 HDD WD AV-25 320GBLab Server:Yeong Yang yy-0221, antec signature 650W, TYAN S2469, 2xOpteron 2600 Noctua NH-U9DO, 8x1GB ECC REGHTPC: Silverstone GD09, AsRock Killer x370, Ryzen 2400g, 2x8GB Crucial Tactical 3000Mhz