Intel Core i9 "Skylake-X" med 12–18 kärnor utan fastlödd värmespridare

Permalänk
Medlem

Endast jag som tycker om när cpus är inte fast lödda så man kan delida och få jätte bra temps med kylaren direkt mot coren men men , undrar om Amd kommer släpa 24 + 32 cores ryzen threadripper nu?

Visa signatur

Xp1700+@Max 2689 mhz FSB@Max 250 SC(Synk) NF7-S rev 1.2
Thorton@Max 2801.8mhz+(L2@512) FSB@Max 291+! 2,5.3.4.11 DC(1/1)3.54 Vdimm 2x256 mb bh5 Dfi Lanparty Rev B(4440+/4095+)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Krakkan:

Så typ all det dom säger är "stop hating on Intel" ...

Ser inga Ryzen eller threadripper som går sönder av micro sprickor, förstår inte varför man måste försvara att Intel använder kylpasta på det där djupet..

För om man ren satt sina pengar på en produkt kan man inte medge att det finns fel på produkten och hos företaget som tillverkar den! Det skulle tära på ens heder vilket man som flock djur måste akta sig för! Istället gaddar man ihop sig med andra som köpt samma produkt och kastar bajs på dom som valt produkter från den andra tillverkaren.

Basic human behavior.

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laine:

Perfekt kandidat för naked die när kärnan är lika stor som ett vattenblock.

skulle precis säga det.

förr när detta var vanligt var det ju en påtaglig risk med de lillfingernagelstora kislet, som ändå ofta dessutom satt helt naket under en väldigt vobblig fästanrdning för att göra det ännu mer spännande. med den här behöver det ju jämförelsevis inte ens korsdras.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Asus MAXIMUS VIII HERO • Intel i7-6700K • Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4-3000 • Sapphire Radeon R9 390 8GB Nitro • Samsung 850 EVO 250GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Teoretiskt så handlar det tydligen om att pasta tål extrema förändringar i temperatur än vad en lödning skulle göra. Nu köper jag inte att det är så för det är ju många som deliddat och kan köra utan problem efter det.

Men om det stämmer, så borde det i alla fall vara deras förbannade skyldighet att använda bästa tänkbara pasta och inte det billiga skräpet som de kör med nu.

I slutändan handlar det om att Intel inte bryr sig om överklockare, eftersom det är dessa som påverkas. I stock spelar dessa temperaturskillnader i princip ingen roll.

Överklockning för den gemene konsumenten känns ju typ död snart ändå, intel och amd börjar ju närma sig väldigt nära högsta frekvens med boost innan strömföbrukning börjar dra iväg exponentiellt och för typ ryzens X:modeller kan man se negativ prestanda i vissa fall (då XFR når högre frekvens när få trådar belastat än manuell överklockning på samtliga). Finns dock fortfarande guldklimpar som pentium/1700 etc. Men personligen känns det som vi är väldigt nära (om vi inte redan är där) att det inte är någon större poäng med manuell överklockning på topmodellerna, förutom kanske en liten nisch som inte bryr som om att köra en 300W CPU och att dessa behöver delida bryr sig nog varken intel eller entusiaster om (är ju faktiskt rätt kul och lite retro att behöva modda för överklockning).

Permalänk
Medlem

Alltså... om det är såå himla "jobbigt" med att lödda IHS.. Varför väljer de en så fruktansvärt dålig kylpasta, så att alla som deliddar skiten och lägger på ny pasta, får bättre temps?

Sen snacket om micro sprickor? Jag har haft min Sandy Bridge överklockad i över 5 år nu. Och funkar fortfarande lika fint som när jag köpte skiten.. Så ett stort problem lär det knappast vara.
Och vid tiden microsprickor ens lär dyka upp.. så lär man har redan uppgraderat skiten till nått nyare för länge sedan.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Medlem

RIP överclocking med andra ord

Permalänk
Medlem

Välskriven artikel, men hans resonemang faller tyvärr pladask på att Intel fortfarande löder serverprocessorer. Varför skulle man välja en mer komplicerad och dyrare metod till sina kraftfullaste processorer, om den inte vore bättre? Jag är inte övertygad alls, klart som fan det handlar om penny pinching.

Edit: vill man vara lite konspirationsteoretisk, kan man ju också fundera på der8auers egenintresse i att Intel fortsätter som de gör, och om det har att göra med hans försvar av det? Han har förmodligen gjort sig en rätt bra hacka på sina delidverktyg.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Välskriven artikel, men hans resonemang faller tyvärr pladask på att Intel fortfarande löder serverprocessorer. Varför skulle man välja en mer komplicerad och dyrare metod till sina kraftfullaste processorer, om den inte vore bättre? Jag är inte övertygad alls, klart som fan det handlar om penny pinching.

Edit: vill man vara lite konspirationsteoretisk, kan man ju också fundera på der8auers egenintresse i att Intel fortsätter som de gör, och om det har att göra med hans försvar av det? Han har förmodligen gjort sig en rätt bra hacka på sina delidverktyg.

Vet man om Skylake-SP Xeon är lödda eller inte?

Sen vad som är bäst för stock och vad som är bäst för överklockare är ju inte riktigt samma sak.

(inte för att jag faktiskt tror att köra på TIM har någon mekanisk superfördel)

Permalänk
Medlem

Swedeliders.com......

Visa signatur

Old: NZXT Gurdian 921RB / 2500K 4.5MHz/ G.Skill Ripjaws 8GB 1600 MHz / 1TB Samsung SpinPoint F3 / Corsair Force 3 90GB / Asus P8Z68-V / AXP 850W / Zotac GTX580 1.5GB AMP 950 MHz / Samsung 22x DVDRW L/S / Windows 7 x64 / Artic Frezeer 13 pro.

New: NZXT 630 / MSI Z170A KRAIT GAMING 3X / 6600K 4.4 GHz/ Deepcool Captain 120 / Vengeance LPX White 16GB/ GTX1070 Dual 8GB / GQ 750W / Toshiba 1TB / WD Blue 2TB / Intenso 240GB / SteelSeries Apex 350 / Razer Abyssus / Acer Predator XB240H/ 6-pack Pripps.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Ställer mig högst tveksam till informationen i den artikeln. Intel hade aldrig släppt XEON-modeller med fastlödd IHS om det inneburit kortare livslängd.

Skrivet av kaput:

Välskriven artikel, men hans resonemang faller tyvärr pladask på att Intel fortfarande löder serverprocessorer. Varför skulle man välja en mer komplicerad och dyrare metod till sina kraftfullaste processorer, om den inte vore bättre? Jag är inte övertygad alls, klart som fan det handlar om penny pinching.

Edit: vill man vara lite konspirationsteoretisk, kan man ju också fundera på der8auers egenintresse i att Intel fortsätter som de gör, och om det har att göra med hans försvar av det? Han har förmodligen gjort sig en rätt bra hacka på sina delidverktyg.

Lite dumt att jämföra med Xeon då dessa har betydligt lägre turbo-frekvenser och dessutom används på ett annat sätt. Skiljer rätt mycket i strömförbrukning och värmeutveckling för turbo på att går de där sista 0.7GHz, samt att Xeon-CPU:er oftast sitter i servrar som nästan alltid gör något så de håller sig mer jämnvarma vilket gör att temperaturskillnaderna inte blir så stora.

Visa signatur

kill -s SIGCHLD `pidof Kenny`
bash: Oh my god, they killed Kenny
init: You Bastards

Permalänk
Snusfri

Gällandes "Men Intel löder ju Xeon.."

En Xeon arbetar under helt andra förutsättningar än en vanlig konsument-cpu, de sitter oftast i rack-chassin med betydligt fetare kylning (och även betydligt mer högljudd sådan) och loaden är oftast betydligt mer jämn jämnfört med en konsument-cpu.

Detta gör att variationen i temperatur inte är lika stor, samt även att de flesta företag har avtal med tex Dell, HP, Fujitsu osv där enheter med Xeon byts ut/uppgraderas efter ett X antal år.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Bättre att använda majonäs än intels billiga kylarpasta

Permalänk
Medlem

Trist :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Kan det verkligen vara så stor skillnad i rumstemp? Det skiljer ca. 50W, ungefär som en gammal traditionell glödlampa. Om rummet blir så mycket varmare av en glödlampa känns det inte som ventilationen är så bra...

Närmare 180W mer.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av houze:

Lite dumt att jämföra med Xeon då dessa har betydligt lägre turbo-frekvenser och dessutom används på ett annat sätt. Skiljer rätt mycket i strömförbrukning och värmeutveckling för turbo på att går de där sista 0.7GHz, samt att Xeon-CPU:er oftast sitter i servrar som nästan alltid gör något så de håller sig mer jämnvarma vilket gör att temperaturskillnaderna inte blir så stora.

Fast där tycker jag du gör ett väldigt djärvt antagande. Om det ens går att prognosticera ett generellt typiskt lastscenario, hade jag gissat att de allra flesta servrar står på små till medelstora företag, och inte alls har så värst jämnt fördelad last över dygnet. Det kommer stötvis under kontorstimmarna i de flesta fall.

TDP ger ett bättre mått på förväntat arbetstemperaturintervall än turbofrekvens, och på den fronten tycker jag inte processorfamiljerna skiljer sig jättemycket ändå.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av houze:

Lite dumt att jämföra med Xeon då dessa har betydligt lägre turbo-frekvenser och dessutom används på ett annat sätt. Skiljer rätt mycket i strömförbrukning och värmeutveckling för turbo på att går de där sista 0.7GHz, samt att Xeon-CPU:er oftast sitter i servrar som nästan alltid gör något så de håller sig mer jämnvarma vilket gör att temperaturskillnaderna inte blir så stora.

Skrivet av THB:

Gällandes "Men Intel löder ju Xeon.."

En Xeon arbetar under helt andra förutsättningar än en vanlig konsument-cpu, de sitter oftast i rack-chassin med betydligt fetare kylning (och även betydligt mer högljudd sådan) och loaden är oftast betydligt mer jämn jämnfört med en konsument-cpu.

Detta gör att variationen i temperatur inte är lika stor, samt även att de flesta företag har avtal med tex Dell, HP, Fujitsu osv där enheter med Xeon byts ut/uppgraderas efter ett X antal år.

Så pass generella uttalanden kring hur serverprocessorer används blir lätt felaktiga. Det beror helt och hållet på hur servern används och till vad.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Skäggig legend

Folk kommer fortfarande köpa intel. Högre ipc och klocks - bättre för spel. Det är ju fakta. Sedan är inte Ryzen dålig direkt utan är en extremt bra liten prolle med sjukt bra Bang for the buck.

Medan de som vill ha de bästa för spel kommer just köpa det. Argumentet håller inte med Ryzen blir bättre med tiden för spel. Börjar spel tag användning av föer trådar blir det fördel för intel också.

Med det sagt skulle jag personligen säga f*ck off intel och köpa Ryzen 1700 istället

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Medlem

Flera länkar till artikeln "sanningen om lödning". Denna får mig att inse att vanlig pasta generellt sett borde vara väldigt mycket bättre än lödning, förutsatt att de andra komponenterna är korrekta.

Det största problemet med lödning, sett ur ett kort perspektiv, är att själva fogen är så tjock. (Enligt artikeln en hel millimeter!) Det blir en massa termisk resistans...
Ett korrekt konstruerat paket med pasta ska ju ha klart mindre än en tiondel så stort gap (som mest) mellan processorns yta och den ovanpåliggande värmespridaren (som i sin tur ska vara tunn för att inte hindra värmen från att gå vidare). En betydande del av ytan ska helst inte ha något gap alls. Termopastan ska bara fylla de tunna gap som uppstår på grund av ojämnheter i metallytorna.

Nu är det så att alla bilder jag sett från "de-lid" antyder att Intel på de nya processorerna inte har så tätt mellan delarna som önskvärt, utan det blir ett betydande tjockt lager av ren pasta över hela ytan.
Jag misstänker att en efterföljande manuell re-lid då innebär att värmespridaren kommer närmre processorn, och att det huvudsakligen är detta som ger bättre kylförmåga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

Närmare 180W mer.

Ja j*vlar du. Nästan lika mycket som FX-9590 som hade ett TDP på 220W, trots att 7900X bara ska ha ett TDP på 140W enligt specs. Lägg lite överklockning på det så matchar det mitt extra el-element på 400W jag har i sovrummet på vintern

Skrivet av TuHack:

Enligt teorin i den länken som nu postats några ggr så är Intels valda pasta bättre över tid. Prestandan försämras något första året men håller sig ganska stabil efter det. "Bättre" pasta har högre initial prestanda men försämras efterhand. Fullt förståeligt val av Intel då de inte kan förvänta sig underhåll efter några år.

Ni som har gjort en delid och nu kanske kört något år eller så - har ni märkt någon försämring? Samma konfig? Vilken pasta?

Körde de-liddat med Coollaboratory Liquid Pro under heatspreadern på min 4770K mellan sommaren 2013 och våren 2017. Märkte ingen försämring av temperaturen över tid. Den var 15-20C lägre än med standardpastan.

Kylpasta har generellt väldigt dålig värmeledningsförmåga. Det är därför man ska använda ett så tunt lager som möjligt. Det är bättre än luft/mellanrum, men ett tjockare lager än nödvändigt fungerar som isolering och stänger inne värmen. Processorer har en garanti på 3 år, så jag tror inte det är för omtanke om hur processorn ska fungera om 10 år som de väljer att bara kleta på lite kylpasta istället för att löda.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk

När man köper entusiastmodeller borde man få valet att köpa med "naken" kisel.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laine:

Perfekt kandidat för naked die när kärnan är lika stor som ett vattenblock.

Ja, bortsett från att subtstratet är 0.78mm tjock, medan det på haswell var 1.12mm.
Hyfsat mycket bräckligare yta att montera ett block som pressar neråt på det.

Just sayin'

Visa signatur

3800X@PBO (4,3GHz) | Prime x370-pro | 16GB G.Skill Ripjaws V 3600Mhz @ 3600 Mhz(16-16-16-36-52) | Zotac 1080 Ti AMP Extreme | MG279Q | QPAD-1339 | Ownit 1000/1000.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skrutto:

[Naked die] Ja, bortsett från ... Hyfsat mycket bräckligare yta att montera ett block som pressar neråt på det.

Alltså skippar man block och monterar en kupa som låter kylvattnet flöda fritt direkt mot CPUn, utan att ha en massa koppar i vägen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Kan det verkligen vara så stor skillnad i rumstemp? Det skiljer ca. 50W, ungefär som en gammal traditionell glödlampa. Om rummet blir så mycket varmare av en glödlampa känns det inte som ventilationen är så bra...

Tror min överklockade 7900x drar minst det dubbla mot min överklockade 6700k

Visa signatur

AW3423DW QD-OLED - Ryzen 5800x - MSI Gaming Trio X 3090 - 64GB 3600@cl16 - Samsung 980 Pro 2TB/WD Black SN850 2TB

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Krakkan:

Ser inga Ryzen eller threadripper som går sönder av micro sprickor, förstår inte varför man måste försvara att Intel använder kylpasta på det där djupet..

Inte för att försvara Intel, men det här är ju inte ett giltigt argument. Ryzen har inte funnits tillräckligt länge för att den här typen av potentiella problem ska ha hunnit dyka upp ännu...

Det är en typ av problem som dyker upp efter år, inte några månader.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Ställer mig högst tveksam till informationen i den artikeln. Intel hade aldrig släppt XEON-modeller med fastlödd IHS om det inneburit kortare livslängd.

Tycker inte det verkar så konstigt då de riktas mot en annan marknad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exxovion:

Tycker inte det verkar så konstigt då de riktas mot en annan marknad.

Ja XEON riktas till en marknad där det är ännu viktigare med hållbarhet.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lordsqueak:

Iofs så blir det ju pasta när man kör deliddat.

Men det känns ju jävligt sniket att spara in på en CPU som går på 10 papp, för den billigaste modellen... Att det skulle vara en fördel att köra med pasta är ju uppenbarligen ... ej sant, med tanke på värmeproblemen.

Det finns ju inga värmeproblem,bara folk som inte fattar att man inte ska köra på autospänning . Det finns dom som deliddar lödda proppar åxå ,för att få bättre temperaturer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Ja XEON riktas till en marknad där det är ännu viktigare med hållbarhet.

Användningsområde kanske var ett mer passande ordval än "marknad".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exxovion:

Användningsområde kanske var ett mer passande ordval än "marknad".

Finns otaliga användningsområden. På mitt jobb har vi servers som har jämn last över tid samt de som har extrema toppar ibland och lugnt ibland.

Går liksom inte att generalisera.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti