Asrocks moderkort för Intel "Coffee Lake" hittar ut på bild

Permalänk
Melding Plague

Asrocks moderkort för Intel "Coffee Lake" hittar ut på bild

Inför lanseringen av Intels kommande processorfamilj Coffee Lake hittar nu bilder på Asrocks nya moderkort ut på webben, med allt från Micro ATX till fullstora ATX-modeller.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Det är nära nu! Ska äntligen bli skönt med ny burk.

Tror dock inte att det blir ASrock igen, utan lutar mer mot ASUS eller MSI

Visa signatur

Corsair Crystal 460x | MSI Z370 Carbon ATX | Intel Core i7 8700k | 16GB Corsair Vengeance 3200mhz | Palit GTX 1070 Ti | Samsung 960 EVO 500gb NVMe | Asus PG279Q 144hz IPS | Corsair K65 RGB MX Red | FinalMouse Ultralight Air58 / Zowie FK1 w/ paracablemod / Glorious Model O | Xtrfy XGP-L4

Permalänk
Medlem

Älskar designen på moderkort, så himla sexigt snygga.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Inaktiv

Ingår delid-verktyg till denna CPU familj som ska användas?

Permalänk
Medlem

Blir att beställa direkt vid släpp! Dock ASUS bräda.

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE

Permalänk
Medlem

Dessa lär inte finnas länge i lagret när det börjar bli dags för folk...

Visa signatur

Phanteks P500A Vitt | R7 5800X | Gigabyte X570S Aero G | Asus Strix 3080 White edition | 32 GB Kingston 3600MHz | AW3423DW
Beyerdynamic DT880 600 & Beyerdynamic DT770 250 | Sennheiser HD 58X | Tin T2 Pro | Samtliga billiga Koss | Sony MDR-1A & WH-1000XM3 | Grace SDAC + Darkvoice 336 | O2+ODAC | JBL LSR305

Permalänk
Datavetare
Skrivet av anon200632:

Ingår delid-verktyg till denna CPU familj som ska användas?

Fick inte du samma PM som vi andra?

Den nya familjen heter ju "Coffee Lake". Dricker man sjöar med kaffe (och vem gör inte det?) kan det i vissa fall ge viss missfärgning. Intel och Colgate kommer därför slå sina påsar ihop vid denna lansering, Intel står för CPU och Colgate för TIM!

Riktig WIN-WIN!

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Skrivet av Yoshman:

Fick inte du samma PM som vi andra?

Den nya familjen heter ju "Coffee Lake". Dricker man sjöar med kaffe (och vem gör inte det?) kan det i vissa fall ge viss missfärgning. Intel och Colgate kommer därför slå sina påsar ihop vid denna lansering, Intel står för CPU och Colgate för TIM!

Riktig WIN-WIN!

Klockren

Visa signatur

Kaffe Sjön: 9700K @ 5.1GHz | H150i Pro RGB 360 | Aorus Gaming 7 | Vengeance RGB Pro 32GB | XFX Merc 319 6960 XT | Xiaomi 3440x1400 | Samsung 4k VA | HX850i | K95 Platinum RGB | H500P "HAF II" | Oculus Quest 2 | S22 Ultra | Galaxy Watch 5
HAF: 2700K @ 5.1Ghz | Noctua NH-D14 | EVGA 1080 Superclocked | Asus Maximus IV Extreme Z | Dell 27" Ultrasharp | HX850i | Vengeance 32GB | Samsung EVO 850 256GB 3x | HAF 932 "Pitch black" | (+ 8st Amiga, A500 till 4000T Cyberstorm PPC)

Permalänk
Medlem
Citat:

De två modellerna Z370 Killer SLI/AC och Z370 Extreme4 väntas bli toppmodeller

Baserat på andra plattformar så lär väl ändå Taichi vara en av topp-brädorna? Det är åtminstone den modell jag själv är mest intresserad av med påkostad VRM och mindre fokus på mumbo-jumbo

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem

Kul att se brädor i massvis som ska komma, så man kan välja vad det man vill ha till sina behov.

Synd att det fortfarande finns väldigt få ITX brädor för AM4, väntar fortfarande på en asus b350 mITX.

Permalänk
Avstängd

Så det väntas bli toppmodeller med stöd för SLI, CrossFire och RGB-belysning.

Har inte Nvidia och AMD mer eller mindre övergett SLI och CrossFire numera?

Så dom är toppmodeller för att dom har RGB-belysning?

Permalänk
Inaktiv

Kan hålla med om att de var snygga även om jag ej gillar leds i vanliga fall. Ledsen skulle dock i mitt fall vara släkt nästan alltid, jag skulle vilja ha som i bildörrar, när man öppnar luckan tänds det, sedan fördröjning på släckning när man stänger luckan.

Nå så där häpnadsväckande var de dock inte emot min Asus Z270-A Prime moderkort som jag skulle få överge om jag skulle byta cpu.

Permalänk
Medlem

Den var inte så bad looking

Permalänk
Medlem

Tror Asrock luras lite här, de kan ju inte ha toppmodeller som inte heter nått med Gaming! Då tappar man ju lätt 10-15 fps direkt.

Ha det gött

Visa signatur

Intel 7700k | Asus StrixF | Asus 2080 Super Strix | Corsair Vengeance 16Gb 3000Mhz | 1,7Tb Ssd | Corsiar Rmx650w | Corsair H115i | Acer XB271HU 165Hz G-Sync | Corsair air 540 | Xbox One X | Ps4 Pro

Permalänk
Medlem

Brukar titta på tv, inte på mina datorkomponenter, men det är nog bara jag

Visa signatur

Har en matta som musen bara sviiiiscchar runt på...en svart....som svänger lite i underkant......// MER CO-OP ÅT FOLKET!

Permalänk
Medlem

nu börjar det bli rörigt X370 ,z370 x299, x399 kanske dax att sticka ut hakan och byta namn på platformarna nu eller

Visa signatur

If it can't run Crisys its a calculater

The New Build The Torrent 2,0

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tip Top:

nu börjar det bli rörigt X370 ,z370 x299, x399 kanske dax att sticka ut hakan och byta namn på platformarna nu eller

Man kan ju fråga sig varför AMD valde x399 vilket sabbar det mesta

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem

gen 8 av cpun, samma cpu men du ska inte tro du kan använda samma moderkort. Det är patetiskt.

Sedan är det glädjande att de som är intel fan men inte har en stor plånbok äntligen kan köpa en cpu med 6 eller fler kärnor

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ase:

Man kan ju fråga sig varför AMD valde x399 vilket sabbar det mesta

Högre siffra = bättre, enligt många som inte är så inne i PC hårdvara.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

En dator

Permalänk
Snusfri

Taichi såg rätt mysig ut utan massa bling och 400 miljoner leds.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ase:

Man kan ju fråga sig varför AMD valde x399 vilket sabbar det mesta

Är väl inget större problem ? Är ju bra att köpa ett moderkort med stöd för processorn man ska använda.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av jOnÄTÄn:

Är väl inget större problem ? Är ju bra att köpa ett moderkort med stöd för processorn man ska använda.

Ja för det är skit bra för alla okunniga!!!!!

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Ja för det är skit bra för alla okunniga!!!!!

Om du inte ens lyckas välja ett moderkort som fungerar ihop med processorn ska du kanske inte välja komponenter själv.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av jOnÄTÄn:

Om du inte ens lyckas välja ett moderkort som fungerar ihop med processorn ska du kanske inte välja komponenter själv.

Ja, och så funkar verkligheten osv....

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Inaktiv

En ganska usel plattform i mitt tycke. Det enda som räddar den är att AMD skrämt Intel så de känner sig tvungna att lägga till fler kärnor.
Men när de fortfarande envisas med att inte löda heatspreadern så känns produkten inte lika attraktiv. Ihop med andra brister i plattformen.

Skrivet av jOnÄTÄn:

Om du inte ens lyckas välja ett moderkort som fungerar ihop med processorn ska du kanske inte välja komponenter själv.

Instämmer, sedan är det nog ändå större risk att folk försöker använda sitt Skylake eller Kaby-moderkort med en Coffee-CPU. Hade varit lite bättre om Intel lagt till en pin eller något då socklarna är extremt röriga redan. Och när inte ens samma sockel inte är kompatibel. Coffin Lake.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av jOnÄTÄn:

Är väl inget större problem ? Är ju bra att köpa ett moderkort med stöd för processorn man ska använda.

Värdelöst argument till försvar för årtiondets minst försvarliga namnförvirring.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Värdelöst argument till försvar för årtiondets minst försvarliga namnförvirring.

Namnet på chipset är väl ganska oviktigt? Har du en tr4 processor så får du se till att köpa ett moderkort med den sockeln. Att amd valt att döpa sina nya chipset så likt intel är väl för att folk ska förstå vilken nivå de är jämförbara med, och det är klart det säkert irriterar intel. Men att det skulle bli ett problem som "sabbar de mesta" håller jag inte med om.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av jOnÄTÄn:

Namnet på chipset är väl ganska oviktigt? Har du en tr4 processor så får du se till att köpa ett moderkort med den sockeln. Att amd valt att döpa sina nya chipset så likt intel är väl för att folk ska förstå vilken nivå de är jämförbara med, och det är klart det säkert irriterar intel.

Det skrämmer mig lite att detta resonemang förekommer på SweClockers forum. Ska AMD då också döpa sina processorer till 7700K och 7600K samt sin sockel till LGA 1151 så att "folk ska förstå vilken nivå de är jämförbara med"?

Ingen tjänar på att AMD:s och Intels chipset har exakt identiska namn.

Citat:

Men att det skulle bli ett problem som "sabbar de mesta" håller jag inte med om.

Det köper jag; den benämningen är förstås svår att kvantifiera (och det var inte jag som skrev så).

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Det skrämmer mig lite att detta resonemang förekommer på SweClockers forum. Ska AMD då också döpa sina processorer till 7700K och 7600K samt sin sockel till LGA 1151 så att "folk ska förstå vilken nivå de är jämförbara med"?

Ingen tjänar på att AMD:s och Intels chipset har exakt identiska namn.

Det köper jag; den benämningen är förstås svår att kvantifiera (och det var inte jag som skrev så).

Jag skrev bara varför jag tror de döper de så likt intel. Och att man bör fråga någon om vilka komponenter man ska välja om man inte lyckas med detta pga namnen på chipset. Eller i alla fall läsa på lite innan man köper prylarna.
Sedan gör de ju lite samma grej med processorerna. Ryzen 3=core i3 Ryzen 5= core i5 och Ryzen 7= core i7.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av jOnÄTÄn:

Jag skrev bara varför jag tror de döper de så likt intel. Och att man bör fråga någon om vilka komponenter man ska välja om man inte lyckas med detta pga namnen på chipset. Eller i alla fall läsa på lite innan man köper prylarna.

Det finns andra aspekter än just att faktiskt köpa komponenter. Det är i alla sammanhang en fördel att kunna skriva/säga "B350-moderkort" utan vidare oro för missförstånd. Nu måste man istället både känna till att en sådan benämning är tvetydig och formulera om den så att den blir entydig för hela målgruppen.

Vidare måste man i många sammanhang där man ser "B350" börja med att ta reda på om det handlar om Intels eller AMD:s B350, där det tidigare inte behövdes. Detta gäller även till exempel "Z370", om man inte har järnkoll på exakt vilka chipset som har unika namn. Sådan kunskap var inte nödvändig "förr", när man enkelt kunde identifiera ett chipset utifrån dess namn, även om man inte ens sett just det namnet tidigare.

Du vet mycket väl att vi använder kortare namn än de officiella när vi skriver och pratar, till exempel "köp en 7700K" istället för "köp en Intel Core i7‑7700K" och "välj ett Z270-moderkort" istället för "välj ett Intel Z270 Chipset-moderkort". AMD:s nya namnschema försvårar kommunikationen.

Citat:

Sedan gör de ju lite samma grej med processorerna. Ryzen 3=core i3 Ryzen 5= core i5 och Ryzen 7= core i7.

Det är inte i närheten av samma sak. Det finns ingen som skriver endast "5" eller "7", så ingen risk för tvetydighet föreligger.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers